Olenko ymmärtänyt oikein?
-
Olenko ymmärtänyt oikein?
Kuvaan rawina ja säädän kaikki kuvat cs2:lla, jossa aluksi käytin adobe rgb ja nykyään srgb ja tumma pää on selvästi hankalampi saada tasapainoon nykyisellä srgb:llä, kuvittelenko vain? Pitäisikö minun siis pitää tuo adobe rgb säätöjen ajan ja tallentaa srgb:llä? Minulle tärkeintä on hyvä väritasapaino sekä valkoisen ja mustan pään hallinta. Miten minun pitäisi kuva tallentaa jos lähetän sen ulkopuolisen katsottavaksi....srgb:kö? ja miten se olisi helpointa konvertoida. Onko adobe rgb väriavaruus laajuutensa vuoksi se, jossa kuvani näyttävät parhaimmilta esim. jätti- suurennoksia tehtäessä?
-
- Viesti:
tosiaan itse en viiti uutta aihetta aloittaa ja samasta asiasta melkein olisi. Eli itselläni kamerassa adobeRGB siitä mennää cs2 adobeRGB profiilina ja säädetään kuva, sen jälkee ennenkuin tallennetaan konvertoidaan sRGB profiili kuvaan ja tallennetaan nettikokoon. Eikös se näin mene vai olenko ollut ihan väärässä?
-
- Viesti:
Toivottavasti et ole ollut väärässä, koska itse ainakin olen tehnyt tasan saman kaavan mukaan. Joskus olen yrittänyt pähkiä pitäisikö profiilinmuunnos tehdä vihonviimeisenä hommana, mutta ainakin toistaiseksi olen tehnyt sen juuri ennen pienennystä ja terävöitystä.M1z3 kirjoitti:tosiaan itse en viiti uutta aihetta aloittaa ja samasta asiasta melkein olisi. Eli itselläni kamerassa adobeRGB siitä mennää cs2 adobeRGB profiilina ja säädetään kuva, sen jälkee ennenkuin tallennetaan konvertoidaan sRGB profiili kuvaan ja tallennetaan nettikokoon. Eikös se näin mene vai olenko ollut ihan väärässä?
-
Hyvin oot menetelly. Noin yksinkertaista se on.M1z3 kirjoitti:tosiaan itse en viiti uutta aihetta aloittaa ja samasta asiasta melkein olisi. Eli itselläni kamerassa adobeRGB siitä mennää cs2 adobeRGB profiilina ja säädetään kuva, sen jälkee ennenkuin tallennetaan konvertoidaan sRGB profiili kuvaan ja tallennetaan nettikokoon. Eikös se näin mene vai olenko ollut ihan väärässä?
-
Kiitos teitille!
Olen ollut hieman epätietoinen asiasta välillä, mutta vahvistatte sen minkä oletin oikeaksi...mikä olisi photarissa oikea kaava nettikuvan tekoon srgb:ksi jos makron tekisi.
-
Eli kuvasuurennoksille tallennan tuon icc- profiilin jonnekin photarin kansioihin ja tallennan sitä kautta tulostusta varten?Pexi kirjoitti:Kameraan adobe rgb ja sama profiili konvertteri ohjelmaan input profiiliksi. Tulostaessa paperille värien leikkaantumista tapahtuu. Esim. fotonetissä on ICC profiili, joka auttaa vähän siinä, että saat haluamasi laisen tulosteen.
-
Jos lataat profiilin vaikka netistä niin mene siihen hakemistoon mihin uuden profiilin tallensit. Klikkaa tiedoston päällä hiiren oikealla näppäimellä ja valitse "Install profile". Windows tallentaa profiilin sitten C:\Windows\system32\spool\drivers\color -hakemistoon.fotofly kirjoitti:Eli kuvasuurennoksille tallennan tuon icc- profiilin jonnekin photarin kansioihin ja tallennan sitä kautta tulostusta varten?Pexi kirjoitti:Kameraan adobe rgb ja sama profiili konvertteri ohjelmaan input profiiliksi. Tulostaessa paperille värien leikkaantumista tapahtuu. Esim. fotonetissä on ICC profiili, joka auttaa vähän siinä, että saat haluamasi laisen tulosteen.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
-
Pistetään yhteenveto koko hässäkästä:
-Kuvaa rawina, kameraa määrätyllä profiililla (sRGB, AdobeRGB) ei ole merkitystä.
-Raw muuntimessa määrität väriprofiilin samaksi kuin mikä sinulla photoshopissa.
-Vie kuva photariin kameran max resoluutiolla.
-Rajaa jos tarvetta
-Säädä mitä kuvaan säätöjä tarvitset, kohinanpoistot...
-Pienennä kuva nettikokoon
-Terävöitä
-Laita kehys
-Muunna sRGB väriprofiiliin
-Muuta 8-bit
-Tallenna jpg muotoon, lisää profiili mukaan jos näet tarpeelliseksi
-Kuvaa rawina, kameraa määrätyllä profiililla (sRGB, AdobeRGB) ei ole merkitystä.
-Raw muuntimessa määrität väriprofiilin samaksi kuin mikä sinulla photoshopissa.
-Vie kuva photariin kameran max resoluutiolla.
-Rajaa jos tarvetta
-Säädä mitä kuvaan säätöjä tarvitset, kohinanpoistot...
-Pienennä kuva nettikokoon
-Terävöitä
-Laita kehys
-Muunna sRGB väriprofiiliin
-Muuta 8-bit
-Tallenna jpg muotoon, lisää profiili mukaan jos näet tarpeelliseksi
-
- Viesti:
-
Terävöitys tehdään aina vasta pienennöksen tai suurennoksen jälkeen.M1z3 kirjoitti:hmm. siis ensin pienennös nettikokoon ja sen jälkeen vasta terävöitys? Täytyypi kokeilla ainakin
Lisäksi tällöin huomioidaan se, miten tämä nimenomainen kuva aiotaan julkaista; nettikuva vaatii erilaisen terävöityksen kuin paperille tulostettava, ja monesti lisäksi erilaiset paperille tulostusvälineetkin (printterit ja kuvapalvelut) vaativat kukin erilaisen terävöityksen, joka selviää parhaiten kokeilemalla. Käyttämällä vain yhtä/kahta printteriä/palvelua saa edes hieman vakioitua työnkulkuaan ja tasaisemman laadun ilman jokakertaista säätämistä... :-)
-
-Muuta 8-bit, totesi kohan,
joten kysympä vielä, tallennatteko ns. perusversion valmiista kuvasta 16 bittisenä ja jos niin teette, niin saavutetaanko siinä etua, olen kyllä rawit tuonut PS:iin 16 bit, jotta saan enemmän infoa käsiteltäväksi, mutta koska kaikkia säätöjä ei voi tehdä 16bit, olen kriittisimpien säätöjen jälkeen modannut 8bit.
joten kysympä vielä, tallennatteko ns. perusversion valmiista kuvasta 16 bittisenä ja jos niin teette, niin saavutetaanko siinä etua, olen kyllä rawit tuonut PS:iin 16 bit, jotta saan enemmän infoa käsiteltäväksi, mutta koska kaikkia säätöjä ei voi tehdä 16bit, olen kriittisimpien säätöjen jälkeen modannut 8bit.
-
Aika vähän tulee tallennettua yleensäkkään. Kuvan perusasetukset tallentuu rawin mukana ja jatkokäsittely photarissa muuttuu ajan myötä niin paljon että vuoden takaisia ei edes kehtaa käyttää. Suuritöisimmät "taideteokset" tulee tallenettua. Uudet photoshopin versiot osaa lähes kaikki useimmin käytössä olevat toiminnot 16 bit.fotofly kirjoitti: tallennatteko ns. perusversion valmiista kuvasta 16 bittisenä ja jos niin teette,
-
Enpä tuolla ole mitään merkitystä nähnyt, muutetaanko 8bit viimeisenä vai terävöitys viimeisenä. Terävöitys kun ei ole sellainen operaatio, joka erityisesti tarvitsisi 16bit bittisyvyyttä....fotofly kirjoitti:-Muuta 8-bit, totesi kohan,
Teen harvoin kuvalle mitään, mitä ei 16 bit muodossa voisi tehdä... mitä ne muuten vain 8bit tilassa mahdolliset ovatkaan CS2:ssa? joitakin filteröintejä?
Tallennan aina työversion kuvasta 16 bit tilassa tasoineen ja muineen, yleensä psd:nä, eli vältän tekemästä kuvalle mitään, mitä ei voisi perua jälkeenpäin. Jos kuvaa tarvitsee pienentää, tai ylipäätään tehdä jotain peruuttamatonta, tallennan siitä sitten uuden version.
Eli tallessa on raw, käännetty tiff\16bit, työversio layereineen\16bit ja sitten ne lopputuotteet..... yleensä johonkin tarkoitukseen tehdyt kuvat terävöitettynä ao. tarkoituksen vaatimalla tavalla ja 8bit.
Tällöin uuteen käyttötarkoitukseen tehtävän kuvaversion kohdalla tarvitsee palata vain siihen psd-kuvaan, jossa on kaikki tehdyt tasot yms. eikä aiemmin tehtyä työtä ole menetetty ja niitä tasoja voi vielä viilata jos on jälkeenpäin havainnut puutteita työssään.
-
Kunnioitettava määrä dataa yhden kuvan takana, sanoisin. Minä kun en ole ajatellut hifistellä edes tiffiä 16 bittisenä, ehkäpä en koe kuviani riittävän arvokkaiksi vielä siis. Voidaanko lopputuloksessa nähdä eroja 16 ja 8 bittisten välillä, tietääkö joku tai voidaanko edes olettaa?Nukitsuke kirjoitti: Eli tallessa on raw, käännetty tiff\16bit, työversio layereineen\16bit ja sitten ne lopputuotteet..... yleensä johonkin tarkoitukseen tehdyt kuvat terävöitettynä ao. tarkoituksen vaatimalla tavalla ja 8bit.