Näytön valinta

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
jp

Näytön valinta

Viesti Kirjoittaja jp »

Onko kokemuksia kumpi näyttö olisi värinhallinnan kannalta helpompi vaihtoehto: Apple Cinema HD Display 23" vai Eizo S2411W 24" Wide?
Laitteena PC.

JP
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
borgee

Viesti Kirjoittaja borgee »

"Helpompi vaihtoehto" on määrityksenä vähän epämääräinen. Nämä ovat taittokäyttöön sopivia näyttöjä, mutta kummassakaan ei ole korkeabittistä säätöpiiriä ja kuvankäsittelytyöasemaan niitä on vaikea varauksetta suositella.

Ongelmia tulee kun näytönohjain joutuu tekemään rajuja kalibrointikorjauksia menetetään sävyjä ja harmaabalanssi on vaikea saada toteutumaan. Eizon Coloredge-malleissa (kuten myös LaCie, NEC, Quaton tietyissä malleissa) tämä ongelma on poistettu sijoittamalla väritaulukot näytön sisälle ja sillä saavutetaan 10-14 bitin värisyvyys.

Edellisessä Tietokone-lehdessä 5/2007 on asiasta erinomainen artikkeli ja markkinoiden parhaimpien näyttöjen vertailutesti.
Mikael
Viesti:

Re: Näytön valinta

Viesti Kirjoittaja Mikael »

jp kirjoitti:Onko kokemuksia kumpi näyttö olisi värinhallinnan kannalta helpompi vaihtoehto: Apple Cinema HD Display 23" vai Eizo S2411W 24" Wide?
Laitteena PC.
Itselläni oli myös harkinnassa molemmat näytöt:

- Eizon takuu 5 v, Applen 1 v. Tämä on mielestäni merkittävä ero!
- Eizo tulee HDCP:tä, Apple ei.
- Eizon muotoilu on "musta mohkäle" (erityisesti sivusta), Apple näyttää siistiltä.
- Eizon paneeli ei ole IPS (eli katselukulma vaikuttaa tummaanpäähän, varjot avautuu sivusta katsottasessa), Apple ilmeisesti parempi tässä.
- Eizon sisäisessä kuvankäsittelyssä on riittävästi bittejä että näyttöönkin voi tehdä säätöjä (en tiedä onko tästä todellista hyötyä, kun se ei kuitenkaan tule suoraa HW kalibrointia), eli tietokoneessa olevalle profiille jää minimaaliset korjaukset.

Ostin Eizon, enkä ole katunut (paitsi sivusta katsoessa ihmettelen eikö Eizo todellakaan pysty parempaan muotoituun...).

terv.
Mikael

------
Mikael Rantalainen
Helsinki, Finland
www.mr-photography.com
Slown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Slown »

melkoisen hintavia mutta toki laadukkaita näyttöjä katselet :)

Halvemmista malleista ehdottaisin tätä LG:n mallia mikä itsellänikin on käytössä. http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=9153

Kunvakäsittelyn yhteydessä olen huomannut kontrastisuhteen todella mainioksi! 3000:1 kontrastisuhteella kuvat todellakin näyttävät hienoilta ja värit oikeilta jos verrataan johonkin perus alle 1000:1 kontrastisuhteella oleviin näyttöihin mihin ainakaan minulla ei enää ole paluuta tämän jälkeen :)
Mikael
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

borgee kirjoitti:"Helpompi vaihtoehto" on määrityksenä vähän epämääräinen. Nämä ovat taittokäyttöön sopivia näyttöjä, mutta kummassakaan ei ole korkeabittistä säätöpiiriä ja kuvankäsittelytyöasemaan niitä on vaikea varauksetta suositella.
Eizon sivuilla sanotaan: "S2411W-näytössä on 14-bittinen väriprosessori."
borgee kirjoitti:Ongelmia tulee kun näytönohjain joutuu tekemään rajuja kalibrointikorjauksia menetetään sävyjä ja harmaabalanssi on vaikea saada toteutumaan. Eizon Coloredge-malleissa (kuten myös LaCie, NEC, Quaton tietyissä malleissa) tämä ongelma on poistettu sijoittamalla väritaulukot näytön sisälle ja sillä saavutetaan 10-14 bitin värisyvyys.
Mutta S2411W ei tule kalibrointilaitteen suoraa liittämistä, joten korjaukset S2411W:n sisälle joutuu tekemään käsin menuista (tosin kalibrointisoftan avustamana). ColorEdge malleissa softa tekee korjaukset suoraan/automaattisesti näyttöön.

Mutta jos lopputulos on lähes viivasuora profiili, niin ei kai se käsinkään säätäminenkään kovin huono juttu ole? Ei tietenkään täydellinen ratkaisu, mutta riittävän hyvä (poislukien täysipäiväiset kuvankäsittelijät).

terv.
Mikael
Trnquill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trnquill »

Slown kirjoitti:Kunvakäsittelyn yhteydessä olen huomannut kontrastisuhteen todella mainioksi! 3000:1 kontrastisuhteella kuvat todellakin näyttävät hienoilta ja värit oikeilta jos verrataan johonkin perus alle 1000:1 kontrastisuhteella oleviin näyttöihin mihin ainakaan minulla ei enää ole paluuta tämän jälkeen :)
Hankala uskoa, että tuo kykenee "staattisessa kuvassa" 3000:1 -kontrastiin. LG:llähän on täysin oma tapansa mitata kontrasti. Siinä mukaan tarkasteluun otetaan (ilmeisesti) taustavalon säätö, jolla mustasta saadaan todella mustaa ja valkoisesta kirkasta... mutta ei samaan aikaan! Eli tavallisesti still-kuvaa katsellessa kontrasti on LG:llä melkoisen sama, kuin millä tahansa muulla vastaavalla näytöllä.

Mutta mikäs minä olen sanomana, jos kerran eron vieri-vieressä vertaillen huomaat! :)

Tottakai tuosta on se hyöty, että tummemmat kuvat ovat muokatessakin oikeasti mustia, ja hi-key -kuvat kirkkaan vaaleita. Mutta todelliseen kontrastisuhteeseen LG:n lukua ei pidä sekoittaa.
-Markus
Fotoni.org
borgee

Viesti Kirjoittaja borgee »

Eizon 14-bittisyys ei tarkoita että sen sisäinen värinhakutaulukko olisi 14-bittinen vaan se liittyy osaltaan näytön gamma- yms. sävysäätöihin ja osittain markkinointiin. Aiheesta lisää:

http://www.tietokone.fi/foorumi/keskust ... areapage=2

En ole tavannut henkilöä joka eizon CG-mallisto ei olisi vakuuttanut (ei välttämättä CE, kapeamman katselukulman vuoksi), jos sen hankintahinta ei ole este=pystyy laskuttamaan asiakasta omista töistään. Merkittävin asia on että voi nukkua yöt rauhassa miettimättä jos näkee sävyt varmasti oikein omalla näytöllä. Mitä uusi zoomi maksaa ja montako tuntia sitä käytät vuodessa?
Slown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Slown »

Trnquill kirjoitti:
Slown kirjoitti:Kunvakäsittelyn yhteydessä olen huomannut kontrastisuhteen todella mainioksi! 3000:1 kontrastisuhteella kuvat todellakin näyttävät hienoilta ja värit oikeilta jos verrataan johonkin perus alle 1000:1 kontrastisuhteella oleviin näyttöihin mihin ainakaan minulla ei enää ole paluuta tämän jälkeen :)
Hankala uskoa, että tuo kykenee "staattisessa kuvassa" 3000:1 -kontrastiin. LG:llähän on täysin oma tapansa mitata kontrasti. Siinä mukaan tarkasteluun otetaan (ilmeisesti) taustavalon säätö, jolla mustasta saadaan todella mustaa ja valkoisesta kirkasta... mutta ei samaan aikaan! Eli tavallisesti still-kuvaa katsellessa kontrasti on LG:llä melkoisen sama, kuin millä tahansa muulla vastaavalla näytöllä.

Mutta mikäs minä olen sanomana, jos kerran eron vieri-vieressä vertaillen huomaat! :)

Tottakai tuosta on se hyöty, että tummemmat kuvat ovat muokatessakin oikeasti mustia, ja hi-key -kuvat kirkkaan vaaleita. Mutta todelliseen kontrastisuhteeseen LG:n lukua ei pidä sekoittaa.
Hmm kiitos tiedosta. tuota en tiennytkään. Mutta ero on silti iso perus littunäyttöön verrattuna. Kun olen vieri viereltä päässyt testaamaan :p ennen kun vanha näyttö räjähti lopullisesti...
Vastaa Viestiin