Vaaleanpunaisia MV kuvia?

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
Vastaa Viestiin
heinäkenkä
Viesti:

Vaaleanpunaisia MV kuvia?

Viesti Kirjoittaja heinäkenkä »

Moi,

Tulosta LR3sta Epsonin printterillä mustavalkokuvia ja niihin tulee kummallinen vaalean punainen tausta väri.

Mitähän teen väärin?

Hannu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ppotka
Viesti:

Re: Vaaleanpunaisia MV kuvia?

Viesti Kirjoittaja ppotka »

heinäkenkä kirjoitti:Moi,

Tulosta LR3sta Epsonin printterillä mustavalkokuvia ja niihin tulee kummallinen vaalean punainen tausta väri.

Mitähän teen väärin?

Hannu
Kysymyksiä:
- ovatko kuvat Lightroomissa väri- vai mustavalkotilassa?
- jos väri, mitä LR:n pipetti näyttää vaaleanpunaisena toistuvalla alueella?

-p-
pekkapotka.com
heinäkenkä
Viesti:

Kuvat on photoshopattu ja channel mixerissä laitettu monogromeksi.

LRssä näyttävät olevan värillisenä... täytyy myöntää etten edes ensin tajunnut kysymystä mutta kun tutkin develop modulia tajusin, että siitä otsikosta voi vaihtaa tilaa.
Luulin että shoppauksen jälkeen ovat ja pysyvät mustavalkoisina.

Pipetti näyttää paikasta riippuen yli 85% lukuja eli lähes valkoisia alueita.

Hannu
Jare

Viesti Kirjoittaja Jare »

heinäkenkä kirjoitti:Pipetti näyttää paikasta riippuen yli 85% lukuja eli lähes valkoisia alueita.
Siis kun tulostit sen kuvan aiemmin väritilassa, niin mitkä sen Lightroomin pipetin näyttämät kolme (Red, Green, Blue) arvoa ovat niillä tulosteessa näkyvillä vaaleanpunaisilla alueilla? Jos kaikki kolme arvoa eivät ole samat, niin vika on ollut kuvassa. Jos ne taas ovat yhteneviä, niin kuva on mustavalkoinen kuten pitääkin ja vika on jossain muualla.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Jos Epsonissa on ajurissa mahdollisuus käyttää vain mustia värejä, niin sillä siitä ainakin pääsee.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
heinäkenkä
Viesti:

Tässä räikeimmin pinkki kuva.
Kuva oli muutenkin varsin haalistunut, joten tuon pinkin pitäisi olla lähes valkeaa.

Kuva

Pipetin luvut ovat yhtäläiset
Kuva

Tuo printteristä harmaaksi toimii mutta silloin menetän kalibroinnin.

Hakemalla löysin viitteitä siihen suuntaan, että varsinkin halvemmilla photo printtereillä profiilit eivät ole tarpeeksi tarkkoja. Minulla Espon 710 mikä lienee hyvää keskiluokkaa.
LoikkaHe

Viesti Kirjoittaja LoikkaHe »

Mitkä olivat tarkat tulostusasetukset LR:ssa ja Epsonin ajurissa?

Tuosta kuvasta päätellen vaihtamalla tulostus mv:ksi tulos on parempi. Tosin 710:ssä on vain yksi musta muste.
ppotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

heinäkenkä kirjoitti:Tässä räikeimmin pinkki kuva.
Kuva oli muutenkin varsin haalistunut, joten tuon pinkin pitäisi olla lähes valkeaa.

Kuva

Pipetin luvut ovat yhtäläiset
Kuva

Tuo printteristä harmaaksi toimii mutta silloin menetän kalibroinnin.

Hakemalla löysin viitteitä siihen suuntaan, että varsinkin halvemmilla photo printtereillä profiilit eivät ole tarpeeksi tarkkoja. Minulla Espon 710 mikä lienee hyvää keskiluokkaa.
Tiedostosi on neutraali, joten se ei ole syyllinen. Merkitystä ei tässä ole silläkään onko se LR:n mielestä mv vai väriä.

Kuten tuossa jo kyseltiin, seuraava kysymys on tulostusasetuksesi Lightroomissa. Ja käyttämäsi paperi? Näyttää vahvalta epälineaarisuudelta 3/4-sävyssä eli vaaleat alueet saavat värin jonkin asetuksen tai profiilivirheen vuoksi.

-p-
pekkapotka.com
heinäkenkä
Viesti:

Asetukset on:
reso 240
sharpening low
media: matte
profile: epson matta (itse kalibroitu)
rendering: perceptual

paperi Epson Matte heavyweight
LoikkaHe

Viesti Kirjoittaja LoikkaHe »

heinäkenkä kirjoitti: profile: epson matta (itse kalibroitu)
Miltä tulos näyttää, jos käytät Epsonin omaa profiilia?
Jos siinä ei ole vaaleanpunaista, niin ...
heinäkenkä
Viesti:

Tätä aloin itsekkin epäillä ja valitettavasti testaus vahvistaa epäilyn... :(

En siis osannutkaan käyttää Spyder3sta vaan olen onnistunut luomaan virheellisen profiilin...ainakin mv-kuville.

Värillisillä väitän oman profiilini toimivan paremmin, joten siksi en heti osannut epäillä profiilia mutta testin perusteella tehdas profiili tekee oikeita mv-kuvia, kun taas omani tekee pinkkejä...

Oppipahan tänäänkin taas jotain uutta. :)

Hannu
Jare

heinäkenkä kirjoitti:En siis osannutkaan käyttää Spyder3sta vaan olen onnistunut luomaan virheellisen profiilin...ainakin mv-kuville.

Värillisillä väitän oman profiilini toimivan paremmin, joten siksi en heti osannut epäillä profiilia mutta testin perusteella tehdas profiili tekee oikeita mv-kuvia, kun taas omani tekee pinkkejä...
Noh, värillisenä olet sen mv-kuvasikin tulostanut, että kyllä se profiili tekee ihan kaikkiin kuviin tuota vaaleanpunaista huntua vaaleiden harmaan sävyjen päälle.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
heinäkenkä
Viesti:

?
Mitä tarkoitit värillisenä tulostamisella?
Jare

heinäkenkä kirjoitti:Mitä tarkoitit värillisenä tulostamisella?
Siis sitä, että se tulostin käyttää harmaan sävyjen muodostamiseen kaikkia värejä, eikä vain mustaa, jolloin on jossain määrin helppoa saada aikaan vaikka tuollainen vaalea magenta huntu tulosteeseen. Jos vaihtaa ajurista vain mustaksi, niin tällöin toiminta käsittääkseni muuttuu sellaiseksi, että tulostukseen käytetään vain mustaa värikasettia. Laatu tietysti huononee käytettäessä vain yhtä väriä, kun ei esim. saada yhtä hyviä sävyliukuja tulosteeseen.

Jos sulla on kalibroitu näyttö, niin kokeile softproofata Photoshopissa tolla tulostimelle tekemälläsi profiililla. Mikäli siinä ei näy yhtään magentaa, niin vika lienee tulostimen värinhallinta-asetuksissa.

Edit: Tai laita se ongelmainen icc-profiili jakoon, niin vilkaistaan tekeekö se magentaa.
heinäkenkä
Viesti:

Onse, kun ei joulutohinoilta meinaa ehtiä hoitamaan omia asioitaan...

Tässä kuitenkin linkki siihen huonosti käyttäytyvään profiiliin:
http://dl.dropbox.com/u/11704182/epson%20matta.icm

Se on tehty Epson 710 tulostimelle, Epson Matte HW paperille, Epsonin musteille.

H.
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

Jare kirjoitti: Edit: Tai laita se ongelmainen icc-profiili jakoon, niin vilkaistaan tekeekö se magentaa.
Mun piti jo aikaisemmin tätä kysyä, että miten siitä tulostimen icc-profiilista näkee, tekeekö se magentaista kuvaa.

Noista Spydereistä ja muista halvoista mittalaitteista mulle on kyllä noussut epäilys, että saisikohan silmämääräisesti värikarttaan vertailemalla jopa paremman tuloksen aikaiseksi.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
Jare

heinäkenkä kirjoitti:Onse, kun ei joulutohinoilta meinaa ehtiä hoitamaan omia asioitaan...

Tässä kuitenkin linkki siihen huonosti käyttäytyvään profiiliin:
http://dl.dropbox.com/u/11704182/epson%20matta.icm

Se on tehty Epson 710 tulostimelle, Epson Matte HW paperille, Epsonin musteille.

H.
TheHatter kirjoitti:Mun piti jo aikaisemmin tätä kysyä, että miten siitä tulostimen icc-profiilista näkee, tekeekö se magentaista kuvaa.
Jos tuo profiili kääntäisi päin seiniä, niin pitäisi softproofissa näkyä edes jotain viitteitä siitä. Vaikuttaa kuitenkin ihan hyvältä.

Sanoit tulostavasi Lightroomista, niin oletko valinnut sieltä Color management kohdasta profiiliksi tuon itse tekemäsi "epson matta.icm:n"? Kai olet tällöin poistanut värinhallinnan käytöstä tulostimen ajurissa? Muutoin kuva käännetään kahdesti ja se voi helposti aiheuttaa noin suuren värivirheen. Vastaavasti, jos valitset "Managed by printer", niin tällöin värinhallinnan pitää olla päällä tulostimen ajurissa.

http://help.adobe.com/en_US/Lightroom/3 ... 01637.html
heinäkenkä
Viesti:

Kyllä väittäisin, että em. asetukset olivat oikein... Tein useita tulostuksia eri päivinä ja olin mielestäni tarkka noiden asetusten kanssa.

Jostain syystä tehdas profiili toimii oikein, hyvä sinänsä, mutta ihmetyttää, että mitä onnistuin mämmäämään printteriä kalibroidessa.

Käytin siis Spyder 3sta, niitä ex targetteja, kahden sivun versio, oliko se 225 neliötä.

Harvemminhan tulostelen MV kuvia mutta ilmeisesti muutkin kannattaisi tulostaa tehdas profiililla... noh, silmähän se loppupeleissä sanoo...

H.
Jare

heinäkenkä kirjoitti:Kyllä väittäisin, että em. asetukset olivat oikein... Tein useita tulostuksia eri päivinä ja olin mielestäni tarkka noiden asetusten kanssa.

Jostain syystä tehdas profiili toimii oikein, hyvä sinänsä, mutta ihmetyttää, että mitä onnistuin mämmäämään printteriä kalibroidessa.

Käytin siis Spyder 3sta, niitä ex targetteja, kahden sivun versio, oliko se 225 neliötä.

Harvemminhan tulostelen MV kuvia mutta ilmeisesti muutkin kannattaisi tulostaa tehdas profiililla... noh, silmähän se loppupeleissä sanoo...

H.
Ok, ei tässä sitten jää oikein muuta vaihtoehtoa, kuin että tekemäsi profiili ei vastaa tarpeeksi hyvin tulostinta. Eli kannattaa profiloida uudelleen ja katsoa saako paremman lopputuloksen.
markokal
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markokal »

Kyllä itsellä ainakin photarin prooffi näytti tuolla epsonin profiililla punaista puskevan kuvaan. Uusi profiili vain ja testaamaan.
Itse olen suurkuvatulostimille tehnyt profiileja ja tarkkaa hommaa on. Joskus jotuu pariin kertaan tekemään ennenkuin voi olla tyytyväinen profiiliin.
Vastaa Viestiin