Niin, kuinka usein näyttö tarvitsee kalibroida?
Tämä tuli tässä mieleeni kun olen uutta näyttöä kuvakäsittelyä varten ostamassa ja sitten siitä pitäisi (kuulemani mukaan) kalibroida värit kohdalleen, okei tämän olen tekemässä...
MUTTA tarviiko se näyttö miten usein kokemuksenne mukaan kalibroida uudelleen? Sillä ajattelin mielummin vuokrata / lainata sen kalibrointilaiteen joltakin, joka sen omistaa ja varmaa sitä mielellään rahaa vastaan lainaa.
VAI kannataako ostaa oma, kun se auringon sävy kuitenkin vaihtelee päivittäin riippuen pilviverhon peittävyydestä jne, joten tosiharrastajahan toki kalibroi näyttönsä päivittäin...?
Eli selviääkö harrastajavalokuvaaja kerta/satunnaisella kalibroinnilla, jos vaikka valmiiksi tekisi profiilit pilviselle ja aurinkoiselle erikseen, vai tarviiko sen kalibrointilaitteen olla välttämättä oma ja siinä työpöydällä aina valmiina?
Ihan ekologisessakin mielessä. Ei kaikkien tarvitsisi ostaa omaa.
Pyydän kohteliaasti konkarien lausuntoa.
Kuinka usein tarvitsee kalibroida näyttö...?
-
-
Kaiken tyyppisiä näyttöjä pitää kalibroida säännöllisesti.Putkinäyttöjä useammin kuin liittuja.Itse kalibroin crt:n kuukauden välein,litun n. 2 kuukauden välein. värit vaeltavat monitorin tyypistä riippumatta. Parempi vaihtoehto on oikein säädetty työtilan valaistus,eikä eri kalibrointia hämärälle ja kirkkaammalle työtilalle erikseen.
-
Moi !
käypä lueskelemassa --> www.aim-dtp.net
- oikealla targetilla ja ko sivujen ohjeilla + PS:n mukana tulevalla softalla voi näytön kalibroida silmämääräisesti melko lähelle oikeaa
käypä lueskelemassa --> www.aim-dtp.net
- oikealla targetilla ja ko sivujen ohjeilla + PS:n mukana tulevalla softalla voi näytön kalibroida silmämääräisesti melko lähelle oikeaa
-
- Viesti:
PrePressin sivuilta löytyy hieman juttua työtilan väreistä ja valaistuksesta. Niin, ja tietysti myös näytön kalibroinnista.