Kuinka usein tarvitsee kalibroida näyttö...?

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
tuomooik

Kuinka usein tarvitsee kalibroida näyttö...?

Viesti Kirjoittaja tuomooik »

Niin, kuinka usein näyttö tarvitsee kalibroida?
Tämä tuli tässä mieleeni kun olen uutta näyttöä kuvakäsittelyä varten ostamassa ja sitten siitä pitäisi (kuulemani mukaan) kalibroida värit kohdalleen, okei tämän olen tekemässä...

MUTTA tarviiko se näyttö miten usein kokemuksenne mukaan kalibroida uudelleen? Sillä ajattelin mielummin vuokrata / lainata sen kalibrointilaiteen joltakin, joka sen omistaa ja varmaa sitä mielellään rahaa vastaan lainaa.
VAI kannataako ostaa oma, kun se auringon sävy kuitenkin vaihtelee päivittäin riippuen pilviverhon peittävyydestä jne, joten tosiharrastajahan toki kalibroi näyttönsä päivittäin...?

Eli selviääkö harrastajavalokuvaaja kerta/satunnaisella kalibroinnilla, jos vaikka valmiiksi tekisi profiilit pilviselle ja aurinkoiselle erikseen, vai tarviiko sen kalibrointilaitteen olla välttämättä oma ja siinä työpöydällä aina valmiina?

Ihan ekologisessakin mielessä. Ei kaikkien tarvitsisi ostaa omaa.

Pyydän kohteliaasti konkarien lausuntoa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
raineri

Viesti Kirjoittaja raineri »

Kaiken tyyppisiä näyttöjä pitää kalibroida säännöllisesti.Putkinäyttöjä useammin kuin liittuja.Itse kalibroin crt:n kuukauden välein,litun n. 2 kuukauden välein. värit vaeltavat monitorin tyypistä riippumatta. Parempi vaihtoehto on oikein säädetty työtilan valaistus,eikä eri kalibrointia hämärälle ja kirkkaammalle työtilalle erikseen.
KiJa

Viesti Kirjoittaja KiJa »

Edellisessä mainittiin oikea/vakio valaistus.

Etsiskelen tässä tietoa työtilan valaistuksesta / värityksestä.

Tietoa / kokemusta.

Jostain olen siitä lukenut mutta vanha ei muista.
TR8

Viesti Kirjoittaja TR8 »

Moi !

käypä lueskelemassa --> www.aim-dtp.net

- oikealla targetilla ja ko sivujen ohjeilla + PS:n mukana tulevalla softalla voi näytön kalibroida silmämääräisesti melko lähelle oikeaa
camcam

Viesti Kirjoittaja camcam »

Viiem vuonna käydessäni photarikurssin, opettajani kertoi, ettei littunäyttöä voi kalibroida Adobe gamman avulla.
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

PrePressin sivuilta löytyy hieman juttua työtilan väreistä ja valaistuksesta. Niin, ja tietysti myös näytön kalibroinnista.
Vastaa Viestiin