Uutta topiccia profiileista..

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
kuva_nro99
Viestit: 200
Liittynyt: Touko 26, 2005 16 : 26
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Uutta topiccia profiileista..

Viesti Kirjoittaja kuva_nro99 »

Jotta vastauksia tulisi tässä on ote yhdestä toisesta topicista.. Olisiko asiasta enemmän tietoa omaavilla antaa muutamaa vinkkkiä..
barcoder kirjoitti:Ohessa pieni ohje kuvien oikeaoppiseen avaamiseen photoshopissa. Tässä ohjeessa työtilana on sRGB, joten se soveltuu lähinnä niille, jotke tekevät kuvia ruudulta katseltavaksi. Jos kuvat ovat menossa labbikseen tai painoon, niin suosittelen käyttämään RGB-työtilana AdobeRGB:tä.

1. ASETUKSET KUNTOON

Ennen työskentelyn aloittamista tulisi huolehtia siitä, että Color Settingsit ovat kunnossa, ne löytyvät eri versioissa hieman eri paikoista, PC:n CS2 photoshopissa ne löytyvät oheisen kuvan mukaisesta paikasta

Kuva

Itse Settings-dialogi näyttää seuraavanlaiselta (olen laittanut siihen asetukset, joita tässä tapauksessa suosittelen:

Kuva

Eli RGB-työtilana sRGB, tuo Color Management Policies -kohdan RGB alasvetovalikosta valittu "Convert to working RGB" ei ole mitenkään ehdoton jos "Ask when" ruksit on ruksattu, sillä määritellään se mitä ohjelma tarjoaa oletusvaihtoehdoksi. Ja "Ask when" ruksit on hyvä pitää ruksattuna, ainakin nuo kummatkin "Ask when opening"ruksit, itse pidän myös "Ask when pasting" ruksia päällä.

2. KUVIEN AVAAMINEN

Noiden ruksien ruksaaminen saa aikaan sen, että jos yrität avata Photoshopiin kuvan, jossa on eri profiili, kuin sinulla on työtilaprofiilina (tässä tapauksessa siis sRGB) tai kuvassa ei ole profiilia lainkaan, tulee asiasta ilmoitus ja mahdollisuus itse valita, mitä tilanteelle tehdään.

Tilanne 1: yrität avata kuvaa, jossa on jokin muu profiili kuin sRGB.

Jos kuvassa siis on icc-profiili, mutta ei sRGB niin saat näyttöösi kuvaa avatessa tällaisen ikkunan

Kuva

Tuossa tapauksessa yritin aukaista kuvaa, jossa oli AdobeRGB upotettuna kuvaan. Koska haluan muuttaa kuvan oikeaoppisesti sRGB-kuvaksi niin valitsen vaihtoehdon "Convert documents colors to the working space". Sama pätee myös kuviin, joissa on jokin muu RGB-profiili

Tilanne 2: yrität avata kuvaa, jossa ei ole profiilia lainkaan.

Tämä tilanne on normaalikäyttäjällä aika harvinainen, koska esim. digikamerat ja skanneri-ohjelmistot, joilla suurin osa kuvista luodaan, sijoittavat profiilin kuvaan melkeinpä aina. Digikameroissa se on yleensä suoraan sRGB, eli mitään kyselyitä ei edes tule näillä asetuksilla vaan kuva aukeaa suoraan. Joissain paremmissa kameroissa on myös mahdollisuus käyttää AdobeRGB:tä.

Tässä seuraavassa yritän aukaista kuvaa, josta on syystä tai toisesta jäänyt profiili kokonaan pois, esim. edellisen kuvankäsittelyohjelmasta tehdyn tallennuksen yhteydessä (siellä save as -ikkunan alaosassa on sellainen ruksi "Embedd icc-profile" jonka tulisi olla aina päällä) ja eteeni tulee seuraavanlainen huomautusikkuna

Kuva

No satun onneksi tietämään, että kuva on AdobeRGB-kuva vaikka siitä profiili onkin jäänyt pois. Joten voin valita alimman vaihtoehdon ja sen vieressä olevasta alasvetovalikosta AdobeRGB:n. Jos kuva olisi ollut viimeiseksi jossain muussa , esim. jonkun kameran omassa icc-profiilissa, niin sitten tietysti valitsisin ko. profiilin. Ja jotta kuva vielä päätyisi oikeaoppisesti työtilaani vastaavan väriavaruuteen/profiiliin, ruksaan kohdan "and then convert to the working space"

Ongelman muodostavat tilanteet, joissa avaan kuvaa, jossa ei ole lainkaan profiilia, eikä minulle ole pienintäkään aavistusta mikä se viimeisin kuvassa ollut profiili olisi voinut olla. Tällöin pitää vain arvata ja niinkuin Olli aikaisemmin jo mainitsikin niin ihan hyvä arvaus voisi olla sRGB. Jos ei näytä hyvälle niin sitten kuva kiinni ilman tallenusta ja uusi yritys jollain muulla profiililla.

Nyt kun kuva on asianmukaisesti aukaistu niin sitä voi myös ns. softproofata, eli tarkastella minkälaiseksi kuva muuttuu jos se tästä vielä konvertoidaan esim. Ifin tai jonkun painolaitoitoksen vaatimaan väritilaan. Softproof löytyy View-menusta. Ylimmästä kohdasta eli Proof-setupista valitaan joko joku valmis, tai custom toiminnon kautta mikä tahansa tuleva väritila. Toiseksi ylimmästä kohdasta eli Proof Colors, naksautellaan sitten prooffausta päälle ja pois. Control+Y tekee myös saman näppärästi. Gamut Warningia kannattaa pitää päällä jos kuvassa on kirkkaita värejä. Tällöin photoshop näyttää harmaalla värillä ne kohdat, joissa värit tulevat latistumaan tulevassa muutoksessa (varoitusvärin voi myös muuttaa joksikin muuksi jos haluaa, preferenseistä) Painotuotetta proofatessa kannattaa myös käyttää "simulate paper white" ja "simulate ink blakc" toimintoa sieltä Custom -setupista.

EDIT: SOFTPROOFIN ONNISTUMISEN KANNALTA ON EHDOTTOMAN TÄRKEÄÄ, ETTÄ MONITORI ON SÄÄDETTY! Jos käytössäsi ei ole monitorin kalibroimiseen ja profilointiin tarkoitettua järjestelmää niin kannattaa ajaa edes Adobe Gamma läpi. Sekin on huomattavasti parempi kuin ei säätöä lainkaan.

Kannattaa myös napauttaa työskentelyikkunasta profiilinäyttö päälle, se helpottaa tilanteen hahmottamista jos kuvia on paljon, ohessa kuva, josta näky PHS CS2:n osalta se mistä ko. toiminto löytyy:

Kuva
Siinä tuli tekstiä ihan mukavasti ja selventävästi. Olisi kuitenkin vielä tarkennettava. Omistan Spyder2Express-kalibraattorin ja olen kalibroinut sillä näyttöni. Se teki minulle profiilin. Olisiko minun kuitenkin syytä käyttää sitä sRGB:tä photarissa? Jos napsautan työskentelyikkunasta profiilinnäytön päälle, näkyykö se silloin käsiteltävä kuva oikein kalibroituna?

Olen hieman nyt sekaisin.. Mitä siis minun kannattaisi profiileiksi laittaa ja mihin? Kalibroitu profiili löytyy..

Kiitän!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
barcoder
Viestit: 1111
Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Profiileita on kolmenlaisia;

Input-profiilit, ne on kuvia tuottavien laitteiden kuten digikameroiden ja skannerien profiileja. Niiden avulla kuvaan liitetään tieto siitä millaisella laitteella kuva on tuotettu ja minkälainen värien toistoala kuvassa on.

Output-profiilit taas ovat sellaisten laitteiden profiileja, joilla kuvaa halutaan katsoa, eli monitorit, printterit, painolevytulostimet. Niiden avulla kuva muutetaan sellaiseksi, että se toistuu käytettyssä mediassa mahdollisimman aidosti ja alkuperäsistä vastaavasti. Tällaisen profiilin kalibrointilaitteesi tuotti monitoristasi.

Workspace eli työtilaprofiilit taas ovat profiileja joilla määritetään millaisessa väriavaruudessa kuvaa halutaan säätää esim. photoshopissa. Työtilaprofiilina voi käyttää myös samoja input-profiileja joita on käytössä esim. digikameroissa. Output-profiileja ei voi käyttää työtilana.

Eli kalibrointilaitteesi on tehnyt sinulle profiilin ja vieläpä todennäköisesti asentanutkin sen aktiiviseksi käyttöjärjestelmääsi. Enempää et tarvitsekaan. Tämän jälkeen voit unohtaa tuon monitorisi profiilin, sen tarkoitus oli vain pitää huoli siitä että monitorisi näyttää kuvat mahdollisimman oikein. Ja sen se tekee taustalla kaikessa hiljaisuudessa.

Kun työskentelet photoshopissa niin käytä edelleen työtilana sRGB:tä tai AdobeRGB:tä riippuen siitä mihin tarkoitukseen kuvia valmistelet.

Eli työtilaprofiili ja monitorin profiili ovat kaksi eri asiaa.

Lukaise asiaa käsittelevä artikkeli juttupankistamme osoitteesta http://www.pikseli.fi/?id=360. Artikkelin lopussa on kaavio jossa havainnollistetaan mitä eri profiileita on ja mihin ne on tarkoitettu.

Ja pelkkä profiilinäytön päälle laittaminen ei vielä tee muuta kuin kertoo mikä profiili kuvaasi on kulloinkin liitetty. Jos haluat tarkastella ruudullasi jo kuvaa säätäessäsi, miltä se aikanaan tulee näyttämään kun muunnat sen esim. photolabbiksen profiiliin, täytyy sinun napsauttaa päälle soft proof. Se löytyy photoshopissa View-valikosta. Siellä on kohta Proof Setup > Custom. Siitä saat auki ikkunan jossa voit valita käyttämäsi labbiksen profiilin (sen pitää siis olla asennettuna järjestelmääsi) ja tallentaa setupin niin jatkossa se on valittavissasi Proof Setup -valikosta suoraan. Kun olet valinnut prooffisi asetuksen niin View-valikon Proof Colors -toiminolla saat napsautettua prooffin päälle ja pois, myös cntr+Y hoitaa näppärästi saman homman.

Ja aina tuo prooffaus ei välttämättä näytä juuri mitään muutosta. Sehän oikeastaan värinhallinnan tarkoitus onkin; voit muuttaa kuvan eri käyttötarkoituksia vastaavaksi ilman että lopputulos muuttuu.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
kuva_nro99
Viestit: 200
Liittynyt: Touko 26, 2005 16 : 26
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuva_nro99 »

Miäpä lukaisen tuon. Asia selkeni taas enemmän. Mutta vieläkin ihmettelen, että miksi sitten minun piti tämä näyttö kalibroida, jos sitä profiilia ei käytetä photarissa? Voinko sit prooffata tuohon kuvaan sen kalibroidun profiilin? Kuinka siis voin tarkastella muokkaamaani kuvaa oikeilla väreillä?

Tuo kalibroitu profiili taitaa olla automaattisesti se oletusprofiili, koska aina konetta käynnistäessä se vilauttaa spyderin popup-ikkunan. Vai?

Sit tuosta spyderista, kalibroiko se lainkaan näyttöä? Profiilin se aikaan saa mutta ei se koskaan käske näytön arvoja muuttaa.. Olenko ollut huijattu?
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

kuva_nro99 kirjoitti:Miäpä lukaisen tuon. Asia selkeni taas enemmän. Mutta vieläkin ihmettelen, että miksi sitten minun piti tämä näyttö kalibroida, jos sitä profiilia ei käytetä photarissa? Voinko sit prooffata tuohon kuvaan sen kalibroidun profiilin?
Näyttö kalibroidaan, jotta se osaisi esittää mahdollisimman laajan valoisuusalueen ja värimaailman.

Profiili taas tehdään, jotta sovellukset tietäisivät näytön rajoitukset ja osaisivat muuttaa kuvien värit näytöllä sellaisiksi kuin niiden pitäisi näyttää.

Se profiilitieto on käyttöjärjestelmällä, josta Photari tai muut sitä tarvitsevat ohjelmat saavat sen muunnoksia varten.
kuva_nro99 kirjoitti:Kuinka siis voin tarkastella muokkaamaani kuvaa oikeilla väreillä?
Avaat silmät. Siis jos kaikki on kunnossa, niin näet Photarissa kuvat juuri sellaisina kuin pitääkin.

Sitten taas jos haluat katsoa kuvaa jollakin muulla laitteella, kuten tulostimen tulosteessa tai fotonetin paperikuvassa, joudut kertomaan Photarille tulostuslaitteen profiilin. Riippuen vähän tulostustavastasi, kuva joko konvertoidaan tälle laitteelle sopivaksi tai Photoshop hoitaa homman itsekseen tulostusvaiheessa.

Prooffauksella tarkoitetaan siis sitä, että voidaan jo ennen tulostusta katsoa jonkinlaista arviota siitä, miltä kuva tulee näyttämään paperilla. Periaatteessahan kuvan pitäisi näyttää samalta, mutta koska musteet eivät pysty yhtä kirkkaisiin väreihin tai paperin väri voi vaikuttaa valkoisen toistumiseen, niin prooffauksella pyritään ennakoimaan tämä.
kuva_nro99 kirjoitti:Sit tuosta spyderista, kalibroiko se lainkaan näyttöä? Profiilin se aikaan saa mutta ei se koskaan käske näytön arvoja muuttaa.. Olenko ollut huijattu?
Enpäs nyt ole tuota softaa käyttänyt, mutta web-sivujen mukaan se kysyy, mitä säätöjä näytössäsi on. Olethan vastannut oikein?

Kalibrointiin yleensä liitetään myös näytönohjaimen gammakäyrän säätö, jota varten ei näytön säätöjä tarvitse koskea. Tämä hoituu ohjelmallisesti juuri silloin käynnistyksen yhteydessä, kun se Spyderin logo vilahtaa.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Vähän vielä.

Nuo Barcoderin esittämät asetukset ovat enimmäkseen Photarin työtilaprofiilia käsitteleviä. Työtila on tavallaan eräänlainen värimaailmojen suurin yhteinen nimittäjä. Se on väriprofiili, jonka tiedot tunnetaan tarkkaan ja josta osataan helposti muuntaa toisiin profiileihin. Työtilat ovat eräänlaisia standardeja, joista on helppo siirtyä muihin väreihin. Ne ovat myös tarpeeksi laajoja, jotta ainakin tyypillisimpien kuvien kaikki värit voidaan esittää.

Käyttämällä järkevää työtilaa photarissa, on sinulla tarpeeksi marginaalia käsitellä kuvasi värejä ja säätötoiminnot toimivat aina samanlailla.

Kameroillakin on todellisuudessa varsin erikoiset väriprofiilit, kennolta tulevaa kuvaa säädetään varsin paljon. Mutta kamerat tekevät juuri tämän yhtenäisyyden vuoksi kuvat yleensä suoraan johonkin yleiseen työtilaan: sRGB:hen tai AdobeRGB:hen.

Näiden kahden etuna on se, että jopa pelkkä työtilan nimi riittää kertomaan tarkasti miten värit siinä toistuvat. Harvinaisempien väriavaruuksien profiilit ovat varsin isoja ja vievät tilaa kun ne liitetään kuvaan mukaan tiedoksi.

Muut yllä esitetyt asetukset määrittelevät, mitä Photari tekee kun se saa kuvan joka ei ole suoraan työtilassa. Viisainta yleensä on antaa ohjelman tällöin kysyä, mitä käyttäjä haluaa. Jos käytössä on joku automaattitoiminto, voivat esimerkiksi profiloimattoman kuvan värit jäädä omituisiksi, kun käyttäjä ei tajua tarkastaa todellista tilannetta.
kuva_nro99
Viestit: 200
Liittynyt: Touko 26, 2005 16 : 26
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuva_nro99 »

Kiitos! Nyt selkeni!

Olen vastannut rehellisesti niihin kysymyksiin. Elikkäs se kalibroi miun näytönohjainta eikä näyttöä? Ok.

Profiilien perusteet alkavat olla hankassa. Ja hanskatkit vielä tallella.
barcoder
Viestit: 1111
Liittynyt: Kesä 29, 2003 18 : 37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja barcoder »

Ja vielä sen verran tuosta näytön säätämisestä, että kalibrointi ja profilointi ovat näytön säätämisen kaksi eri vaihetta, eivät siis tarkoita samaa asiaa.

Kalibrointi suoritetaan ensin. Sen avulla varmistetaan että näyttölaite tuottaa mahdollisimman neutraalia väriä, eli harmaa on oikeasti harmaata eikä sinerrä, viherrä tai punerra. Samoin kalibroinnin aikana tarkastetaan ja säädetään tummat ja vaaleat alueet niin hyvin kuin ne on monitorin omista säädöistä säädettävissä. Tyypillisesti mustalle ja valkoiselle asetetaan tavoitearvo/neliömetri kandela-mittayksiköllä. Esim. valkoinen 90 kandelaa/m2 ja musta 0,6 kandelaa/m2 (muistaakseni 1 kandela vastaa yhden kynttilän tuottamaa valomäärää) Eli yhden neliömetrin kokoinen monitori tuottaisi nuo tavoitearvot, pienemmät monitorit sitten tietysti pienenmmän määrän, mutta suhteessa.

Putkinäyttöjä voi perinteisesti kalibroida paremmin kuin littuja, joissa omat säädöt ovat aika niukat.

Profilointi tehdään kalibroinnin jälkeen. Useimmat profilointisoftat ajavat ruudulle erilaisia värejä, joita mittalaitteella luetaan. Softa luonnollisestikin tietää mikä kunkin väri "patchin" väri oikeasti on ja kun mittalaite mittaa sen mitä monitori toistaa, saadaan selville se minkä verran väritoisto on kunkin värin kohdalla pielessä. Samoin toimitaan myös mustan ja valkoisen kanssa. Tämän tiedon avulla softa laskee muunnostaulukon ja tallentaa sen profiiliksi käyttöjärjestelmän käyttöön. Tämän jälkeen monitorin signaali tavallaan "suodattuu" tuon profiilin läpi ja nekin värit jotka muuten olisivat hieman pielessä, korjaantuvat näytölle oikeiksi.

Kannattaa ehkä vilkaista myös juttupankkimme juttu mittalaitekalibroinnista osoitteessa http://www.pikseli.fi/?id=342 vaikka siinä käytetty laite onkin eri valmistajan kuin omasi.
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
Vastaa Viestiin