Lisää Spyder 2 ongelmia
-
Lisää Spyder 2 ongelmia
Sain spyderin ja huonolta näyttää. Kalibroinnin jälkeen kun otetaan uusi luotu profiili käyttöön niin näytön kuva on ihan hirveä, kontrasti puuttuu täysin, värit myös ja kuva on ylikirkas. Tämä ei voi olla se oikea lopputulos. Käytän Spyder2pro ohjelmaa ja siinähän on curves tarkastelu, kun katsoin curvesia kalibroinnin jälkeen ja vertasin sitä target käyrään (target on siis gamma 2.2 ja 6500K) niin käyrä ei mennyt ihan niin kuin target vaan nousi ylöspäin tumman pään kohdalla. Testasin asian vielä photrarissa, säädin yhden kuvan curves käyrän sillä tavalla minkä spyderin ohjelma näytti kalibroinnin jälkeen ja kuva näytti samalta kuin monitori spyderillä tehdyn profiilin ollessa käytössä.
Aluksi epäilin jotain ristiriitoja atin näyttökorti-ajureiden kanssa joten otin ajurit hiiteen, uudet ajurit atin sivuilta ja tällä kertaa asensin vain ajurin, en mitään atin control paneeleja missä tulee värin säädöt yms mukana. Sen verran muutosta tapahtui, että ennen ajureiden uusimista näytön kirkkauden säätö oli noin 15 kun pystyin erottamaan kaikki neljä mustaa laatikkoa, ajureiden päivityksen jälkeen vastaava arvo piti nostaa 55:een.
Näyttö on samsung 959nf ja näytölle on asennettu sen oma ajuri että toosa tunnistaa sen. Ajurin mukana tulee näytön oma profili, jonka kanssa olen tehnyt kalibroinnin ja myös ilman sitä.
Onko kellään vastaavia kokemuksia? Kohta menee usko näihin hommiin..
Aluksi epäilin jotain ristiriitoja atin näyttökorti-ajureiden kanssa joten otin ajurit hiiteen, uudet ajurit atin sivuilta ja tällä kertaa asensin vain ajurin, en mitään atin control paneeleja missä tulee värin säädöt yms mukana. Sen verran muutosta tapahtui, että ennen ajureiden uusimista näytön kirkkauden säätö oli noin 15 kun pystyin erottamaan kaikki neljä mustaa laatikkoa, ajureiden päivityksen jälkeen vastaava arvo piti nostaa 55:een.
Näyttö on samsung 959nf ja näytölle on asennettu sen oma ajuri että toosa tunnistaa sen. Ajurin mukana tulee näytön oma profili, jonka kanssa olen tehnyt kalibroinnin ja myös ilman sitä.
Onko kellään vastaavia kokemuksia? Kohta menee usko näihin hommiin..
Pasi Korpelainen
-
- Viesti:
sääditkö putki- vai littunäyttöä? Jos näyttösi oli putkimallia niin kalibroitko rgb-putket ennen profilointia?
http://www.prepress.fi, petteri.paananen(miuku)prepress.fi
InDesign CS5 - julkaisun tekijälle (Docendo 2011)
Photoshop CS5 (Docendo 2010)
Suunnittele, toteuta ja julkaise (Docendo 2010)
-
- Viesti:
sääditkö putket?
-
Jos tarkoitat värilämpotilan säätämisen yhteydessä tehtäviä RGB-kanavoiden säätöä niin kyllä. Eli siis kun kalibroinnnin aluksi tulee värilämpötilan mittaus niin 6500K:hon pääsemiseksi mittarin mittarin mukaan jouduin säätämään lämpötilan monitorista 7200K:hon ja RGB arvot (0-100) 96-3-96. Näin sain väripalkit kaikista tasaisimmaksi ja mittari antoi värilämpötilaksi jotain 6550K.
Oliko tämä siis mitä ajoit takaa?
Pasi Korpelainen
-
- Viesti:
joo, just tuota tarkoitin. Joskus kun tuo vaihe on jätetty väliin niin pelkällä profiilin tekemisellä ei ole saatu hyvää lopputulosta jos rgb-putkien keskinäiset arvot ovat olleet alunalkajaan liikaa pielessä.
Siitä on aikaa kun itse olen Spyderia käyttänyt. Onko siinä kalibrointisoftassa mahdollista kalibroida myös lukulaite? Itse käytän nykyään Monacon Optixia ja siinä myös lukulaite kalibroidaan painamalla se esim. pöydän pintaa vasten. Jos sen vaiheen jättää väliin niin tumma pää menee lopputuloksessa ihan kummalliseksi.
Siitä on aikaa kun itse olen Spyderia käyttänyt. Onko siinä kalibrointisoftassa mahdollista kalibroida myös lukulaite? Itse käytän nykyään Monacon Optixia ja siinä myös lukulaite kalibroidaan painamalla se esim. pöydän pintaa vasten. Jos sen vaiheen jättää väliin niin tumma pää menee lopputuloksessa ihan kummalliseksi.
-
Äsken yritin kikkailla sillä ja sain jotain aikaseksi, ehkä. Siinä curves taulukossa sain target curven ja kalibroinnin jälkeisin curven vastaamaan toisiaan.
Edelleen näyttö on ylikirkas. Kalibroidessa säädin kirkkauden muistaakseni arvoon 53. Kun otan tehdyn profiilin käyttöön ja lasken kirkkautta esim. arvoon 12 niin sillon värit näyttää aika hyviltä.
mutta eikös sen pitäis napsahtaa kohilleen ihan ilman jälkikäteen arvauksiakin..
Edelleen näyttö on ylikirkas. Kalibroidessa säädin kirkkauden muistaakseni arvoon 53. Kun otan tehdyn profiilin käyttöön ja lasken kirkkautta esim. arvoon 12 niin sillon värit näyttää aika hyviltä.
mutta eikös sen pitäis napsahtaa kohilleen ihan ilman jälkikäteen arvauksiakin..
Pasi Korpelainen
-
Adobe gamma on kyllä pois päältä. Huoneen valaistus on niinkuin pitääkin. Melko pimeä, ei suoraa valoa näytölle jne.
Jos joku kertoo miten tuo itse laite kalibroidaan niin olisi hyvä. En ole missään yhteydessä kuullut Spyder 2:sen kalibroinnista. Jonkun toisen merkin kanssa kyllä.
Laitoin liikkeeseen postia jos osaisivat auttaa. Kokeilen laitetta huomenna toisessa koneessa/monitorissa, katsotaan saanko saman ylikirkkaan tuloksen.
Jos joku kertoo miten tuo itse laite kalibroidaan niin olisi hyvä. En ole missään yhteydessä kuullut Spyder 2:sen kalibroinnista. Jonkun toisen merkin kanssa kyllä.
Laitoin liikkeeseen postia jos osaisivat auttaa. Kokeilen laitetta huomenna toisessa koneessa/monitorissa, katsotaan saanko saman ylikirkkaan tuloksen.
Pasi Korpelainen
-
En tiedä olenko oikeassa, mutta noi sun väritykkiarvot alkaa lähestyä ääriarvoja. Ohjehan on, kun näyttöä ei voi enää kalibroida , pitää lähteä ostoksillepasse kirjoitti:Jos tarkoitat värilämpotilan säätämisen yhteydessä tehtäviä RGB-kanavoiden säätöä niin kyllä. Eli siis kun kalibroinnnin aluksi tulee värilämpötilan mittaus niin 6500K:hon pääsemiseksi mittarin mittarin mukaan jouduin säätämään lämpötilan monitorista 7200K:hon ja RGB arvot (0-100) 96-3-96. Näin sain väripalkit kaikista tasaisimmaksi ja mittari antoi värilämpötilaksi jotain 6550K.
-
- Site Admin
- Viesti:
Aika omituisia arvoja. Minulla on kaksi vuotta vanha Spyder ja sama näyttö. Siinä RGB-arvot ovat 90, 43, 26. Kirkkautta joutui tässäkin pudottamaan. Kalibrointia ei ole kuitenkaan tehty vanhalle koneelle moneen moneen kuukauteen (kun ei sitä ole edes käynnistetty).
Eli jotain on pahasti vialla, kun RGB-arvoiksi tulee 96-3-96. Melkein sanoisin, että näyttö on rikki (tai sitten näytönohjain).
Eli jotain on pahasti vialla, kun RGB-arvoiksi tulee 96-3-96. Melkein sanoisin, että näyttö on rikki (tai sitten näytönohjain).
-
Yksi juttu tuli vielä mieleen. Kun säädät vätitykkien tasoja. oletko muistanut poistaa säätöarvojen valikkonäytön pois näytöltä , jos teet uudelleen mittauksen tämän näkyessä, saat virheellisiä arvoja kun osa näytöstä on sininen.passe kirjoitti:Jos tarkoitat värilämpotilan säätämisen yhteydessä tehtäviä RGB-kanavoiden säätöä niin kyllä. Eli siis kun kalibroinnnin aluksi tulee värilämpötilan mittaus niin 6500K:hon pääsemiseksi mittarin mittarin mukaan jouduin säätämään lämpötilan monitorista 7200K:hon ja RGB arvot (0-100) 96-3-96. Näin sain väripalkit kaikista tasaisimmaksi ja mittari antoi värilämpötilaksi jotain 6550K.
-
Valikko on otettu pois.raineri kirjoitti:Yksi juttu tuli vielä mieleen. Kun säädät vätitykkien tasoja. oletko muistanut poistaa säätöarvojen valikkonäytön pois näytöltä , jos teet uudelleen mittauksen tämän näkyessä, saat virheellisiä arvoja kun osa näytöstä on sininen.
Tosiaan, väriarvot on aika tapissaan. Ongelma on vihreän kanssa, se on huomattavasti muita ylempänä (kun asetus monitorissa on 6500K ja 50-50-50), joten pakosta joutuu laittamaan arvot tappiin.
Mutta kyllä minä nyt olen saanut vähän parempaa tulosta. Raineri mainitsi, että kirkkautta pitää laskea noin 20, no mulla on ihan sama, noin 20 laskulla saa hyvän kuvan. Lähetän pian testikuvia ifille ja katson mitä tulee takaisin.
Näyttö on muistaakseni noin 3,5 vuotta vanha. Maksoin siitä silloin mansikoita!
Pasi Korpelainen
-
Sain nyt ifin kuvat ja tulos oli vähän mitä arvelinkin. Kuvat ovat jonkun verran liian tummia. Tuo jonkun verran tarkoittaa näytön kirkkauden laskemista vielä noin 25 pykälää lisää. Kalibroinnnin jälkeen siis arvosta 50 noin arvoon 5...passe kirjoitti:Raineri mainitsi, että kirkkautta pitää laskea noin 20, no mulla on ihan sama, noin 20 laskulla saa hyvän kuvan. Lähetän pian testikuvia ifille ja katson mitä tulee takaisin.
Pasi Korpelainen