Icc profiilien kirjoista ja workflowsta.

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
Tonec
Viesti:

Icc profiilien kirjoista ja workflowsta.

Viesti Kirjoittaja Tonec »

Hei. Aloittelen "ammattimaista amatöörivalokuvausta" ja vastassa on nyt ICC profiilit.

Ennenkuin kysyn tyhmän kysymyksen, kysyn aluksi neutraalin : Sanokaa joku hyvä SUOMENKIELINEN opaskirja icc profiileista tai joku suhteellisen hyvä suomenkielinen opas saitti. Löysin kirjastosta nimittäin hyvin pelottavan englanninkielisen 600 sivuisen oppaan, jota en raaskinnut ottaa iltalukemiseksi kun en tiedä edes perusteitakaan...

Tyhmä kysymys : Näyttönä on halpis LG 19 tuumanen(olen hankkimassa uutta) Kuvaan yleensä Adobe RGB:nä. Photarissa väriprofiili on Adobe RGB. Adobe gammalla olen tehnyt itselleni sRGB väriprofiilin. Kysymys kuuluu : Kannattaako minun laittaa se uusi tekemäni näytön profiili Photoshopin väriprofiiliksi, vai riippuuko se työnkulusta.

Olen kuullut että parasta on kuvata adobe rgb:nä ja muokata photarissa Adobe rgb:nä ja sitten muuttaa profiili, jos pistää painoon. Entäs se minun luoma (Adobe gammalla) kalibrointi sRGB profiili, mitä käyttöä sillä yleensäkkään on?

Entäs jos laittaa kuvia nettiin, onko silloin tehtävä muokkaukset photarissa jollain muulla profiililla?
ultragalaktinen väriavaruus RGB muodossa on spektrimäinen...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Docendolta on juuri tulossa uutuuskirja värienhallinnasta ja -korjailusta, kurkkaa www.docendo.fi . Itse en tiedä sen enempää ko. kirjasta, tulipa vaan mainos sähköpostiin.
Tonec
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonec »

Mahtavaa, tuo on just se mitä mä kaipaan, että joku sanoo vaihe vaiheelta mitä kannattaa tehdä. Oppi on luovuuden tiellä.
ultragalaktinen väriavaruus RGB muodossa on spektrimäinen...
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Fotokaapeli-lehden mukaan ko. kirja (Michael Walker - Neil Barstow: Digikuvan värinhallinta & -korjailu) julkaistaan Fotokaapelissa (22.10. - 23.10.2005) http://www.fotokaapeli.fi/

Hinta 38,00 (norm. 48,00)

Itse en ole oikein kunnolla saanut tolkkua värinhallinnasta, vaikka olen useamman kirjan lukenut + lukemattoman määrän muuta tekstiä. Pohjimmaltaan kyse ei ole mistään rakettitieteestä, jos vain osaa pysyä perusasioissa ja keskittyä olennaiseen.
Vastaa Viestiin