Seuraan aktiivisesti autoharrastajien Overdrive-keskustelupalstaa. Siellä oli juttua Vantaan cruisingista ja siitä, että kun joku oli yrittänyt ottaa kuvia paikalla olleesta Harley-Davidsonista oli omistaja yrittänyt tivata korvausta. Ensin kuvaaja oli luullut juttua leikiksi mutta eipä se sitä ollutkaan ja tilanne oli nähtävästi ollut kehittymässä hieman uhkaavaksikin.
Itse olen kuvannut enemmän tai vähemmän aktiivisesti auto/mp-tapahtumissa vähän siellä sun täällä eikä koskaan ole tullut moista tilannetta vastaan. Mitäs sanotte, onko kellään minkäänlaisia perusteita vaatia korvausta yleisellä paikalla olevan kulkuneuvonsa kuvaamisesta???
Auton/mp:n kuvaaminen kadulla/cruisingissa/näyttelyssä
-
-
- Viesti:
Re: Auton/mp:n kuvaaminen kadulla/cruisingissa/näyttelyssä
Ei, jos et laita kuvia myyntiin.heikkisj kirjoitti:Mitäs sanotte, onko kellään minkäänlaisia perusteita vaatia korvausta yleisellä paikalla olevan kulkuneuvonsa kuvaamisesta???
-
- Viesti:
Hei, Overdrive rules!
Itse olen usein (etenkin viikonloppu iltaisin pienessä pöhnässä) kuvannut näkemiäni jenkkiautoja, moottoripyöriä yms. silmänruokaa kaupungilla, huoltoasemilla jne. JOS omistaja on ollut paikalla, olen kysynyt kuvausluvan ja tähän asti olen sen joka kerta saanutkin (tosin toisinaan on kielletty kuvaamasta rekisterikilpeä)...
Ja kyllä mun mielestä, jos hieno kulkuväline on parkkeerattu yleiselle paikalle, niin paha on keksiä syytä sille miksei saisi kuvata (ilman korvausta).
Itse olen usein (etenkin viikonloppu iltaisin pienessä pöhnässä) kuvannut näkemiäni jenkkiautoja, moottoripyöriä yms. silmänruokaa kaupungilla, huoltoasemilla jne. JOS omistaja on ollut paikalla, olen kysynyt kuvausluvan ja tähän asti olen sen joka kerta saanutkin (tosin toisinaan on kielletty kuvaamasta rekisterikilpeä)...
Ja kyllä mun mielestä, jos hieno kulkuväline on parkkeerattu yleiselle paikalle, niin paha on keksiä syytä sille miksei saisi kuvata (ilman korvausta).
-
- Viesti:
Re: Auton/mp:n kuvaaminen kadulla/cruisingissa/näyttelyssä
Ja mikä olikaan taas peruste, jos ei puhuta ihmiskuvasta tai ihminen on tunnistettavissa kulkuneuvon perusteella.teemupii kirjoitti:Ei, jos et laita kuvia myyntiin.heikkisj kirjoitti:Mitäs sanotte, onko kellään minkäänlaisia perusteita vaatia korvausta yleisellä paikalla olevan kulkuneuvonsa kuvaamisesta???
Paitsi tietysti, jos kulkuneuvoa on muokattu niin paljon, että se voidaan katsoa taideteokseksi. Esim. omasta mallista tehty maalaus tai huomattavan omaperäinen choppaus.
olli Rinne http://www.digifaq.info/