kuvaaminen jäähällissa
-
- Viesti:
kuvaaminen jäähällissa
kertokaapa vinkkejä, miten saa yleisön joukosta otettua hyviä kuvia kentältä.
-
Re: kuvaaminen jäähällissa
Valovoimainen telezoom eli 70-200/2.8 ja kameraksi sellainen jolla voi kuvata ISO800 ilman liian kovaa kohinaa. Zoomi auttaa rajaamaan pelin nopean rytmin mukaan. Ja tarvitaan paljon käytännön harjoittelua.tohtori kirjoitti:kertokaapa vinkkejä, miten saa yleisön joukosta otettua hyviä kuvia kentältä.
-
Jos ei kuvaa RAW:ta on tärkeää saada valkotasapaino kohdalleen ennen kuvaamisen aloittamista. Muuten saa varautua melkoiseen iltapuhteeseeen kuvien korjaamisessa, jos makrot eivät ole hallinnassa. Missään tapauksessa ei kannata käyttää valkotasapainossa auto asetusta, en ole tavannut ainoatakaan kameraa, joka saisi valkobalanssin itse kohdalleen.
Toisaalta, miksi korjata valkotasapainoa ollenkaan? Kamerahan kuvaa sen mikä on. Onko kameran vika, että kaikki mitä meille näkyy prosessoidaan aivoissa lähes tunnistamattomaksi. Tietysti moni meistä suuruudenhulluudessaan ja kaikkivoipaisuudessaan luulee näkevänsä mitä on, eikä vain tulkintaa siitä
Toisaalta, miksi korjata valkotasapainoa ollenkaan? Kamerahan kuvaa sen mikä on. Onko kameran vika, että kaikki mitä meille näkyy prosessoidaan aivoissa lähes tunnistamattomaksi. Tietysti moni meistä suuruudenhulluudessaan ja kaikkivoipaisuudessaan luulee näkevänsä mitä on, eikä vain tulkintaa siitä
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
-
- Viesti:
-
Kerran kuvasin jotain junnuottelua. Kuvauspaikan sai valita melko vapaasti. Koska kaukalon reuna oli jotain häkkiä tai pleksiä, menin keskivaiheille korkealle ja kuvasin reunan yli. Etäisyyttä oli aika paljon. Putkena oli 75-300mm halpisputki. Kun oli fillmikamera, rajauskerrointa ei tietty ollut. 400 ISO:lla ei riittänyt suljinajat kuin n. 1/100s. Sillä vaivasi jo liike-epäterävyys.
En tiedä miten salaman kanssa pelaisi. Joku ISO 400 -800 herkkyys antaa salamallekin jo kantamaa. Suljinajat kannattaa olla ainakin 1/200.
Sijoittuminen kaukalon reunalle on hankalaa. Tapahtumat on päädyissä, mutta pleksin läpi kuvattaessa ei tule kuin sumeaa. Keskivaiheilta kuvattaessa on yleensä aina "selän takana" tapahtumista.
En tiedä miten salaman kanssa pelaisi. Joku ISO 400 -800 herkkyys antaa salamallekin jo kantamaa. Suljinajat kannattaa olla ainakin 1/200.
Sijoittuminen kaukalon reunalle on hankalaa. Tapahtumat on päädyissä, mutta pleksin läpi kuvattaessa ei tule kuin sumeaa. Keskivaiheilta kuvattaessa on yleensä aina "selän takana" tapahtumista.
-
Tuopa taitaa olla vähän niin ja näin.. käytännössä hallissa tarvitaan press kuvauspassi, mutta joissakin halleissa on tiukat säännöt saako edes omalta paikalta kuvata.. esim helsingin areenalla ei saa.tohtori kirjoitti:liigapelejä. Olisi tarkoitus saada 1 hyvä kuva per ottelu..
Kaukalonlaita, ym. alueet on ehdottomasti kiellettyjä ilman SM-liigan kuvauspassia.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Onko tosiaan niin ettei liigapelejä saisi kuvata omalta paikaltaan? Missään en kyllä tuosta kieltoa nähnyt Hartwall Areenan tiloissa. Ovella tarkastivat minun laukun ja sehän oli pullollaan kameravehkeitä ja eihän nuo siinä kohtaa ainakaan mitään kieltoa esittäneet. Keväällä kävin tuolla katsomassa/kuvaamassa liigapelin Jokerit-Blues ja kukaan ei tullut kuvausta kieltämään.villeh kirjoitti:Tuopa taitaa olla vähän niin ja näin.. käytännössä hallissa tarvitaan press kuvauspassi, mutta joissakin halleissa on tiukat säännöt saako edes omalta paikalta kuvata.. esim helsingin areenalla ei saa.tohtori kirjoitti:liigapelejä. Olisi tarkoitus saada 1 hyvä kuva per ottelu..
Olen kuvannut junnupelejä varsin paljon. Ne pelataan pääsääntöisesti pimeissä harjoitushalleissa, joten salama on käytännössä välttämätön. Valovoimainen f2,8 70-200 putki riittää digiSLR:llä (105-300). Hitaalla putkella so. 5,6 ja yli, tulee varmasti ongelmia. Junnupeleissä ei kukaan ole puuttunut salaman käyttöön.marjeta kirjoitti:Kerran kuvasin jotain junnuottelua. Kuvauspaikan sai valita melko vapaasti. Koska kaukalon reuna oli jotain häkkiä tai pleksiä, menin keskivaiheille korkealle ja kuvasin reunan yli. Etäisyyttä oli aika paljon. Putkena oli 75-300mm halpisputki. Kun oli fillmikamera, rajauskerrointa ei tietty ollut. 400 ISO:lla ei riittänyt suljinajat kuin n. 1/100s. Sillä vaivasi jo liike-epäterävyys.
Ongelmallisinta on ollut valkotasapainon saaminen oikein harjoitushallien sekavalaistuksessa. Nyt kun kuvaa RAW:na sekin on helpottunut. Omistan harrnaakortin ja kun siitä ottaa kuvan ensimmäisenä ja käyttää RAW-käännöksessä sen antamaa keskiharmaan arvoa, niin menee niin hyvin kuin se on mahdollista.
Ainoat paikat ovat käytännössä laidoilla heti pleksien loppumisen kohdalla. Monissa halleissa on tosin pleksit koko kaukalon ympäri, matalammat laidoilla kuin päädyissä. Päädyissähän on pleksien lisäksi verkot. Parasta on, jos pääsee hieman ylemmäs. Joskus halleissa on reunoilla portaikkoja tms. Tai sitten laidan ulkopuolella on penkkejä, pöytiä tms. tasoja, joille nousemalla saa kuvakulman hieman ylempää. Pidän tätä huomattavasti parempana kulmana kuin aivan laidan tasalta kuvaamista. Ei ole vielä kukaan tullut koskaan ajamaan pois, kun on etsinyt parempaa paikkaa.
Päädyn tilanteista ei saa kuvia maalivahdin takaa kuvattuna, mutta kulmien väännöt ja maalinedustilanteet antavat monesti muutakin kuin selkiä kuvaan. Samoin saa vauhdikkaita kuvia vastakkaisen laidan tapahtumista. Näiden kuvien ottaminen vaatii hieman pelin seuraamista ja aktiivisimpien pelureiden bongaamista. Heitä seurailemalla pääsee ottamaan kuvia kunnon väännöistä. Passiiviset, suorin jaloin seisovat eivät ole kovin kuvauksellisia. Mitä tiukemman rajauksen saa aikaan, sitä parempi siitä yleensä tulee. Liikkeen tunnun aikaansaaminen pelkissä luistelukuvissa vaatii hieman väljemmän rajauksen.
-
Ennen kun sain SM-liigan pressipassin joskus tuossa 3 vuotta sitten jouduin kuvauskeikalle hartwall areenalle, noh sielläpä tosiaan tuli järjestysmies ystävällisesti että ilman lehdistökorttia ei kuvata jäälle ollenkaan, että tämä oli käytäntö.jruots kirjoitti:Onko tosiaan niin ettei liigapelejä saisi kuvata omalta paikaltaan? Missään en kyllä tuosta kieltoa nähnyt Hartwall Areenan tiloissa. Ovella tarkastivat minun laukun ja sehän oli pullollaan kameravehkeitä ja eihän nuo siinä kohtaa ainakaan mitään kieltoa esittäneet. Keväällä kävin tuolla katsomassa/kuvaamassa liigapelin Jokerit-Blues ja kukaan ei tullut kuvausta kieltämään.villeh kirjoitti:Tuopa taitaa olla vähän niin ja näin.. käytännössä hallissa tarvitaan press kuvauspassi, mutta joissakin halleissa on tiukat säännöt saako edes omalta paikalta kuvata.. esim helsingin areenalla ei saa.tohtori kirjoitti:liigapelejä. Olisi tarkoitus saada 1 hyvä kuva per ottelu..
-
"Päädyissähän on pleksien lisäksi verkot. Parasta on, jos pääsee hieman ylemmäs. Joskus halleissa on reunoilla portaikkoja tms. Tai sitten laidan ulkopuolella on penkkejä, pöytiä tms. tasoja, joille nousemalla saa kuvakulman hieman ylempää."Geppetto kirjoitti:Olen kuvannut junnupelejä varsin paljon. Ne pelataan pääsääntöisesti pimeissä harjoitushalleissa, joten salama on käytännössä välttämätön. Valovoimainen f2,8 70-200 putki riittää digiSLR:llä (105-300). Hitaalla putkella so. 5,6 ja yli, tulee varmasti ongelmia. Junnupeleissä ei kukaan ole puuttunut salaman käyttöön.marjeta kirjoitti:Kerran kuvasin jotain junnuottelua. Kuvauspaikan sai valita melko vapaasti. Koska kaukalon reuna oli jotain häkkiä tai pleksiä, menin keskivaiheille korkealle ja kuvasin reunan yli. Etäisyyttä oli aika paljon. Putkena oli 75-300mm halpisputki. Kun oli fillmikamera, rajauskerrointa ei tietty ollut. 400 ISO:lla ei riittänyt suljinajat kuin n. 1/100s. Sillä vaivasi jo liike-epäterävyys.
Ongelmallisinta on ollut valkotasapainon saaminen oikein harjoitushallien sekavalaistuksessa. Nyt kun kuvaa RAW:na sekin on helpottunut. Omistan harrnaakortin ja kun siitä ottaa kuvan ensimmäisenä ja käyttää RAW-käännöksessä sen antamaa keskiharmaan arvoa, niin menee niin hyvin kuin se on mahdollista.
Ainoat paikat ovat käytännössä laidoilla heti pleksien loppumisen kohdalla. Monissa halleissa on tosin pleksit koko kaukalon ympäri, matalammat laidoilla kuin päädyissä. Päädyissähän on pleksien lisäksi verkot. Parasta on, jos pääsee hieman ylemmäs. Joskus halleissa on reunoilla portaikkoja tms. Tai sitten laidan ulkopuolella on penkkejä, pöytiä tms. tasoja, joille nousemalla saa kuvakulman hieman ylempää. Pidän tätä huomattavasti parempana kulmana kuin aivan laidan tasalta kuvaamista. Ei ole vielä kukaan tullut koskaan ajamaan pois, kun on etsinyt parempaa paikkaa.
Päädyn tilanteista ei saa kuvia maalivahdin takaa kuvattuna, mutta kulmien väännöt ja maalinedustilanteet antavat monesti muutakin kuin selkiä kuvaan. Samoin saa vauhdikkaita kuvia vastakkaisen laidan tapahtumista. Näiden kuvien ottaminen vaatii hieman pelin seuraamista ja aktiivisimpien pelureiden bongaamista. Heitä seurailemalla pääsee ottamaan kuvia kunnon väännöistä. Passiiviset, suorin jaloin seisovat eivät ole kovin kuvauksellisia. Mitä tiukemman rajauksen saa aikaan, sitä parempi siitä yleensä tulee. Liikkeen tunnun aikaansaaminen pelkissä luistelukuvissa vaatii hieman väljemmän rajauksen.
Meinaatko todella että pääset noin SM-liigan ottelussa, et varmasti.
"Olen kuvannut junnupelejä varsin paljon. Ne pelataan pääsääntöisesti pimeissä harjoitushalleissa, joten salama on käytännössä välttämätön. "
Käytännössä SM-liigan peleissä ei saa ampua järeällä salamalla, eli tähän tulisi aina kysyä lupa / ilmoittaa että jäälle ammutaan järeällä salamalla.
nimim. yli 30.000 kuvaa SM-liigan peleistä..
-
Mielenkiintoista, kauden 2004 - 2005 sm-liigan pressikortit päätetään vasta ensikuun alussa.. näin ainakin itselleni kerrottiin.tohtori kirjoitti:juu tuo ei ole ongelma, minulla on lupa kuvata..
Sitä sijoittautumista olen itsekin miettinyt.. Pitää mennä haistelemaan harjoituksiin tms.
Villeh, onko sinulla ongelmia sisälukutaidossa?
Kirjoitin marjetalle: "Olen kuvannut junnupelejä varsin paljon. Ne pelataan pääsääntöisesti pimeissä harjoitushalleissa, joten......" ja edellinen viestini: "Tarkennatko hieman, millaisia otteluita ajattelit kuvata? ihan liiga tai divaripelejä vai junnujen otteluita. Jälkimmäisestä minulla on jonkinverran kokemusta, mutta "oikeista" peleistä olen pysynyt kameran kanssa kaukana."
Kunnioitettava määrä kuvia sinulla.......... kuten tiettäväksi meille teit. Minulla ei ole pienintäkään aikomusta päästä lähellekään...... ja kiva, että sinäkin saat pressikortin kaudelle 2004-2005 :-)
Eipä muita kommentteja :-)
Kirjoitin marjetalle: "Olen kuvannut junnupelejä varsin paljon. Ne pelataan pääsääntöisesti pimeissä harjoitushalleissa, joten......" ja edellinen viestini: "Tarkennatko hieman, millaisia otteluita ajattelit kuvata? ihan liiga tai divaripelejä vai junnujen otteluita. Jälkimmäisestä minulla on jonkinverran kokemusta, mutta "oikeista" peleistä olen pysynyt kameran kanssa kaukana."
Kunnioitettava määrä kuvia sinulla.......... kuten tiettäväksi meille teit. Minulla ei ole pienintäkään aikomusta päästä lähellekään...... ja kiva, että sinäkin saat pressikortin kaudelle 2004-2005 :-)
-
Meinasin noilla siis ihan vain sitä että nuo kyseiset asiat ei onnistu SM-liigan otteluissa.. kun kyseinen kirjoittaja haki siis mitä ilmeisemmin neuvoja SM-liigan pelin kuvaamiseen.Geppetto kirjoitti:Villeh, onko sinulla ongelmia sisälukutaidossa?
Jep, mutta minä osoitin kirjoitukseni marjetalle, joka ihmetteli kokemuksiaan junnupelien kuvaamisessa. En siis alkuperäiselle kysyjälle.
Ovat loppujen lopuksi aika tavalla erilaisia ympäristöjä ja hommia pressikortillisen ammattilaisen kuvaamiset liigahallissa ja harrastelijan touhut junnupelissä pimeässä harjoitushallissa :-)
Jälimmäisestä minulla on kokemusta, edellistä en edes halua tehdä :-)
Ovat loppujen lopuksi aika tavalla erilaisia ympäristöjä ja hommia pressikortillisen ammattilaisen kuvaamiset liigahallissa ja harrastelijan touhut junnupelissä pimeässä harjoitushallissa :-)
Jälimmäisestä minulla on kokemusta, edellistä en edes halua tehdä :-)
-
- Viesti:
-
- Viesti:
nyt on ensimmäisen liigapelin (harjoituspeli) kuvaaminen takana. Ja melko haastavaahan tuo oli. Positiivista kuitenkin oli se, että saldoksi tuli 3 hyvää kuvaa ja ~5-6 ok kuvaa. Kaksi maalia sain ikuistettua niin että kiekko on ilmassa menossa maaliin, muutama hyvä tappelukuva ja sitten näitä legendaarisia maila pystyssä veto lähdössä kuvia.
Tänään olisi tarkoitus mennä uudestaan, nyt tarkoituksena ottaa kiekollista pelaajista tilannekuvia ja harjoitella "fiilis" kuvien ottamista tyyliin tuuletuksia, häviäjäjoukkueen pelaajasta on pakko saada kuva jossa ollaan polvillaan yms.
Kai tämä tästä.. paljon se tosiaan vaatii harjoitusta. Laadullisesti kuvat olivat silti yllättävän hyviä, pitää vain opetella lukemaan peliä jotta oppii ikuistamaan ne "tärkeät" hetket. Eiköhän se ainakin helpota tilannetta kun oppii tuntemaan pelaajat ja tietää kenen tekemisiä kannattaa seurata. Lisää zoom-voimaa on myös tulossa joten sekin varmasti auttaa asiaa.
Tänään olisi tarkoitus mennä uudestaan, nyt tarkoituksena ottaa kiekollista pelaajista tilannekuvia ja harjoitella "fiilis" kuvien ottamista tyyliin tuuletuksia, häviäjäjoukkueen pelaajasta on pakko saada kuva jossa ollaan polvillaan yms.
Kai tämä tästä.. paljon se tosiaan vaatii harjoitusta. Laadullisesti kuvat olivat silti yllättävän hyviä, pitää vain opetella lukemaan peliä jotta oppii ikuistamaan ne "tärkeät" hetket. Eiköhän se ainakin helpota tilannetta kun oppii tuntemaan pelaajat ja tietää kenen tekemisiä kannattaa seurata. Lisää zoom-voimaa on myös tulossa joten sekin varmasti auttaa asiaa.
-
Ethän sinäkin tohtori ole vain näitä seurojen palkkaamia ilmaisia valokuvaajia joita seurat hankkivat kasapäin tänä vuonna, kun huomasivat että (valitettavasti) ammattilaiskuvaajille ei kannata maksaa koko kauden kuvauksista..
näin kävi myös itselleni. Ja tiedän 3 muutakin kuvaajaa eri paikkakunnilla jotka syrjäytettiin ilmaisella pokkarin heiluttajalla kentänlaidalla.
näin kävi myös itselleni. Ja tiedän 3 muutakin kuvaajaa eri paikkakunnilla jotka syrjäytettiin ilmaisella pokkarin heiluttajalla kentänlaidalla.
-
- Viesti:
Jotain tämän tyylistä. Koulu tekee yhteistyötä joukkueen kanssa ja teemme sisältöä kotisivuille. Palkkioksi ovareita, ilmainen pääsy matseihin ja mulle 1G muistikortti.
On kyllä pakko sanoa, että pirun haastavaa tuo kuvaaminen on. Sitä valoa saisi olla runsaasti enemmän. Mutta mitäs teet, vanha halli ja huonot kuvausolosuhteet.
Odottelen yhä(!) adapterin saapumista, että saisin ruuvattua isomman zoomin kiinni.. täältä voitte hämästellä miten homma on lähtenyt käyntiin, http://www.bit.spt.fi/toni.mailanen/%C3 ... index.html
kuten huomaatte, lisää harjoitusta kaivataan.. Hauskinta on se, että vieressä istuu yleensä erään lehden kuvaaja, jolla on varmaan about 10x paremmat (ja kalliimmat) laitteet kuin minulla. Se zoomi on sellainen kokoluokkaa xl. Siinä on kiva räpsiä omalla fujilla vieressä =) Mutta ei voi mitään, niillä laitteilla mennään mitä on.
On kyllä pakko sanoa, että pirun haastavaa tuo kuvaaminen on. Sitä valoa saisi olla runsaasti enemmän. Mutta mitäs teet, vanha halli ja huonot kuvausolosuhteet.
Odottelen yhä(!) adapterin saapumista, että saisin ruuvattua isomman zoomin kiinni.. täältä voitte hämästellä miten homma on lähtenyt käyntiin, http://www.bit.spt.fi/toni.mailanen/%C3 ... index.html
kuten huomaatte, lisää harjoitusta kaivataan.. Hauskinta on se, että vieressä istuu yleensä erään lehden kuvaaja, jolla on varmaan about 10x paremmat (ja kalliimmat) laitteet kuin minulla. Se zoomi on sellainen kokoluokkaa xl. Siinä on kiva räpsiä omalla fujilla vieressä =) Mutta ei voi mitään, niillä laitteilla mennään mitä on.