Vinkkejä ristiäisten kuvaamiseen

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
jeetu

Vinkkejä ristiäisten kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja jeetu »

Voi apua. Lupauduin kiltteyksissäni kaverinkaverin lapsen ristiäisiin "kuvaajaksi". Olen harrastanut vakavammin pari vuotta ja kalustona on nyt 30D + 50/1.4 ja Sigma 17-70/2.8-4.5, Speedlite 430EX ja Elinchrome D-lite 2 -setti.

Lapsi kastetaan kirkossa ja juhlat ovat kotona. En ole vielä jutellut vanhempien kanssa, joten en tiedä heidän toiveistaan. Ajattelin kuitenkin katsastaa molemmat juhlapaikat etukäteen (+ottaa harjoituskuvia) ja kysellä vanhempien toiveet.

Olisikos kokeneemmilla kuvaajilla hyviä vinkkejä? Noita Elinchromeja ei taida olla asiallista virittää alttarille... Hyvä puoli tässä on se että jos en minä mene niin sitten kuvaa isoisä filmitaskupokkarilla...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Uolevi

Viesti Kirjoittaja Uolevi »

Mä kyllä peruusin nopiaa kuvaus lupaukseni ja harijoottelisin lisää jos tulis mielehen nuon kirijoottaa ja ittiä nuon lujaa epärööttääs kuvaamiseni taito.
- Mikko -
Viesti:

Viesti Kirjoittaja - Mikko - »

Luepa se jossain oleva vinkki häiden kuvaamiseen. Siinäpä on ne pääasiat mitä tarvitsee tiettää. Eli pääpiirteissän:

- jalusta kirkkoon
- älä käytä salamaa jos ei ole ihan pakko
- mene kirkkoon ajoissa katselemaan hyvä paikka kuvaamiseen

Itse juhlatilanteeseen käy ohjeeksi hyvin Eskelinen-Haili-Helenius-blogissa oleva tapahtumakuvaukseen liittyvä artikkeli: http://eskelinen-haili-helenius.blogspo ... yssss.html
kunijo-1

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

Mie aattelen vähä samal taval ku tuo Uolevi. Mitä sie suotta ahistummaa tuommmosest? Vaik sie onnistusit, kukkaa ei viikon pääst muista et sie ne kuvat otit. Mut jos männöö pielee ni aatteleet viel aikoin päästäkii, et pielee män kuvat.
jeetu

Viesti Kirjoittaja jeetu »

Katsos Uolevi kun meitä on moneen junaan. Osa menee henkselit paukkuen joka paikkaan eikä tule mieleenkään kysellä tai kyseenalaistaa omia tekemisiään (tai ei ainakaan myönnä ettei ehkä sittenkään tiedä kaikkea...). Sitten osa tahtoo tehdä asiat mahdollisimman hyvin ja siksi mm. kysyy etukäteen neuvoja muilta. Sitäpaitsi missä ristiäiskuvausta voi harjoitella jos ei ristiäissä?

Mikolle kiitos vihjeistä.
EsaK

Viesti Kirjoittaja EsaK »

Joskus ollut vastaavassa tapahtumassa. Kivaa oli ja onnistuneita kuviakin tuli tarpeeksi.

Kuvaaja joutuu olemaan välillä syrjässä itse keskipisteestä.
Siksi kannattaa valmistella ja jaksottaa kuvausta, ettei ainoat muistot ole kuvia. Pääsee myös paremmiin tunnelmaan ja näkee paremmin kun ei ole liian ulkopuolinen. Kamera nostetaan kun näkee kuvattavaa, ei roiskita väkisin liikaa kuvia. Hyvä jos tuntee kummit ja sukulaiset, jolloin voi saada herkkiä kuvia kun ymmärtää enemmän.
Esittelyvaiheessa kannattaa siis rohkeasti tutustua vieraisiin. Aina pitää olla valmiina polvia notkistamaan, että saa kohteen kuvattua sen tasolta.

Kuvan otossa auttaa kun tutustuu ohjelmaan etukäteen ja valmistelee. Jalustalta lavastamista vaativat kuvat. Tosi hyvä jos saa etukäteen suunniteltua/testattua valon tärkeimmillä tapahtumapaikoilla.

Salamaa joutuu sisällä käyttämään, mutta suoraa salamaa pitäisi välttää. Pitäisi saada heijastettua jostain vaaleasta neutraalivärisestä pinnasta. Kirkossa tämä on hankalaa kun seinät ovat tummia ja kaukana. Parasta ehkä ottaa ennakkoon sovitusti lavastettu kuva, eikä häiritä toimitusta. Silloin voi virittää enemmänkin valoa.

Lavasta "pakolliset" kuvat, muut ovat sitten pelkkää bonusta. Tällöin joutuu toimimaan rohkeasti näytelmän "ohjaajana", rohkeasti omaa näkemystä käyttäen. Näytelmän "esiintyjätkin" nauttivat tästä. Vuosien päästä itse kastettava, perhe ja kummit ovat eniten näistä kuvista kiinnostuneita.

Kotona juhlissa voi salaman heijastamiseen hyödyntää vaaleaa kattoa tai seinää ja koittaa saada kuvattavat sinne. Voi sopia ennakolta, ettei ihan pimeimpään nurkkaan joudu kuvaamaan kynttilänvalossa.

Tarkennuspiste pitää hämärissä tarkistaa, ettei mene ohi kohteen. Jos välineet ovat hallinnassa, voi hyvin keskittyä kuvattavaan. Tarpeeksi ladattuja akkuja ja tyhjiä muistikortteja mukaan, nauti tapahtumasta, se näkyy kuvissa.
EsaK
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

- Mikko - kirjoitti:
- jalusta kirkkoon
Jalustaa on mielestäni turha raahata kirkkoon ja salama on erittäin hyvä varuste, jos sitä osaa käyttää ns. täytevalona.
marjeta

Viesti Kirjoittaja marjeta »

Ihan turhaa pelotella, että amatöörin ei kannattaisi alkaa moiseen. Ristiäiset ovat kumminkin vähemmän kriittiset kuin esim. hääkuvat. Viimeksi olin ristiäisissä kummina joten annoin 300D+salaman lapsista vanhimmalle (7v). Ristiäiset olivat heillä kotona, puuseinät ja puukatto, ei siis voinut heijastaa. Laitoin zoomin laajakulma-asentoon, kun kaveri ei jaksanut kunnolla kannatella kameraa, saati sitten toisella kädellä zuumailla. Kuvista tuli ihan ok, vaikka vesseli ei ollut aiemmin kuvannut. Valkoinen kastemekko oli tietysti aiheuttanut hieman alivalotusta, mutta RAW:sta se oli helppo korjata.

Tuskin sinultakaan odotetaan mitään silmiäpudottavaa taide/reportaasijälkeä. Otat zuumillasi yleiskuvat ja 30mm:llä tarkemmat rajaukset. Salamaa kannattaa käyttää jos tarve, heijastettuna tietysti mieluiten. Parempi se, kuin tärähtäneet/kohinaiset kuvat.

Pääkohde on helppo kun ei hän hirveästi liiku. Jos keksit hyvän konstin millä saat vältettyä tylsän pönötyskuvan (kummit, vanhemmat, pappi ja kastettava), niin aina parempi.
Uolevi

äläkää ny eres pelijätelkö salama kuvauksella

Viesti Kirjoittaja Uolevi »

No jos ny kaikesta huolimatta meinaat sinne pileesihin kuvoo mieheksi niin mä ainaki laittaasin sen salaman tällälailla jotta ku kuvaasin kolomesta metristä ja alle silloon se sojottaas suoraa ylähäpäin ja se hajottaja läpyskä mikon salamas kiinni sillälailla pystyhyn heijjastimeksi ja kamera TV tai S asentohon ja aijjaksi 1/30 ja silloon pitää pitää kamerasta tarkoon kiinni jottei tärährä. Ny se ku on aika nuon niin tuloo sitä vallittevaa valua runsahasti mukahan ja sen salaman raaka valo ei näjy. Ja sitte ku kuvaasin yli kolomesta metristä niin salama vain raakasti suorahan päin ja se kamera erellensä samas tällis ku erellä ku harvoon on tosiaan maharollista sitä mistää heijjastaa kuinkaa. Ja jos häirittis vallittevasta valosta tuleva sävy kuvis niin aikaa panemalla nopiammaksi pykälän kaks salaman valon väri näkyy silloon enämpi kuvas. Niin ja sisällä kuvates kameras käyttääsin isona nelijääsataa enkä mitää valotuksen korijaaluja.
Sitte ku ottaasin pihalla valoosehen aikahan niin säätääsin salaman valotuskorijaalun kaks aukkua alle ja kamera olis AV tai A asennos ja aukon valittisin halutun syväterävyyren mukahan seuraten kumminki jotta aika kulukis salaman synkka alueella.
Karkian pääsääntöösesti ku muistaa jotta aijjalla säätyy vallittevan valon mukahan tulo ja aukolla säätyy salaman kantomatka jota muuten kannattaa seurata isoos tilas kuvates siksi se iso nelijäsataa.

saimpahan sanua :wink:
- Mikko -
Viesti:

Viesti Kirjoittaja - Mikko - »

tareone kirjoitti:
- Mikko - kirjoitti:
- jalusta kirkkoon
Jalustaa on mielestäni turha raahata kirkkoon ja salama on erittäin hyvä varuste, jos sitä osaa käyttää ns. täytevalona.
Anteeksi, en oikein perustellut omaa kantaani.
Eli salaman käyttö en suosittele sen takia, että kirkojen seinät ovat usein aika tummia ja tuovatkin näin vain lisää harmaita hiuksia ensikertalaiselle, varsinkin jos käyttää salamaa epäsuorana valona. Vaaleissa tiloissa taas kyllä toimii täytevalona, mutta joitakin juhlijoita monesti häiritsee kirkossa käytetty salama.

Jalusta on tähän asti ollut minulla korrektein apuväline kirkossa kuvaamiseen. Ei häiritse ketään ja voit sen kanssa pyöriä ympäri kirkkoa aika rauhallisesti.

Tuolla kastamisen jälkeen olevassa juhlassa voikin sitten jo vetää ihan salamalla. Siellä jalusta on aivan turha - todennäköisesti tila on kuitenkin aika pieni.

Mutta tosiaan, tämä ei ole mikää absoluuttinen totuus, vaan lähinnä omista kokemuksistani kerron. Jokaisella on oma tapansa toimia ja kaikki niistä on varmasti hyviä!
-EeKe-

Viesti Kirjoittaja -EeKe- »

- Mikko - kirjoitti:mutta joitakin juhlijoita monesti häiritsee kirkossa käytetty salama.

Buaah. Sitten ne ite vetelee tikipokkarilla salamalla kuitenkin?
Ymmärrän kyllä salaman häiritsevän jos kuvaaja tykittää ne perinteiset 200 kuvaa kirkossa salamalla.
henkka k
Viesti:

Viesti Kirjoittaja henkka k »

Joo. Muistuttaahan tuo jotenkin hääkuvausta, kirkossa kun ollaan. Toisaalta hääkuvaus. Sitä on tullut tehtyä aika runsaasti. Äsken tuli 8 h kuvauksesta, ja huomenna on seuraava 6 tunnin vihki + juhla. Häät onkin mielestäni paljon haastavampaa kuvaamista. Ristäiskuvaaminen on siinä suhteessa hyvää alkuverryttelyä hääkuvaamiselle.

Kummassakin pitää olla hoksottimet hereillä, jos meinaa saada tilanteita. Häissä homma on ohi reilussa 20 minuutissa. Ristäisissä ei mene sitäkään. Aina parempi jos on mahdollisuus kuvata kahdella rungolla, missä toisessa on laajakulmaisempi, ja toisessa pidempi lasi.

Sekä häiden että ristiäisten kuvaamisessa on parempi tuntea kaava, eli mitä on alkamassa tapahtuun, että osaa olla oikeassa paikassa - hoksottimet paikallaan. Ristäiskuvauksia olen itse tehnyt kuitenkin vähän harvemmin. Viimeksi Temppeliaukion kirkossa, joka on harvinaisen valoisa, ja siltä osin mukava ja helppo.

Itse toimituksen kuvasin pääosin 70-200:sella, kauempaa plokaten, tai laajiksella lähempää. Toimituksen ajan en käyttänyt lainkaan salamaa. Sit toimituksen jälkeen potreteissa ja pienissä ryhmissä seurustelijat kuvasin kevyellä täytesalamalla. Se sun 70 - milliin jäävällä lasi joutuu meneen lähemmäksi, ja liikkumaan ehkä enemmän, paitsi jos kirkko, tai se ristiäistoimitusnurkkaus on pieni ja intiimi. Kirkon valo-olosuhteiden tunteminen on ihan jees. Toisaalta kokeneempi kuvaaja säveltää ja soveltaa tarpeen mukaan.

Minun yksi esimerkkisarja tässä http://www.kettunen.1g.fi/kuvat/Anton/RUNSLIDESHOW
Sitä saa vapaasti kommentoida, jos tekee mieli heittää tiukempaakin kritiikkiä. Kuvaus vois periaatteessa aina onnistua paremminkin.

Sitten on se virallinen ristäiskuva, esim. jossain sängyllä, jonkun sylissä tai miten sen nyt sit haluaa. Olennaista siinä on vauva hyvä mieli, että kuvaus tapahtuu levänneenä ja syöneenä. Muutamiakin kertoja olen minäkin aloittanut studiovalolla. Reagoivat siihen aika voimakkaasti. Paremmin olen sit saanut onnistumaan hyvällä vallitsevalla valolla. Jos kunnon kuvan studiovaloilla, niin olisi ehkä parempi kuvata muuna ajankohtana kuin juhlan keskellä - vaik kyl sen tarvittaessa saa silleikin onnistuun.
binary

Viesti Kirjoittaja binary »

Itse olen kuvannut kolmet ristiäiset. Sigman 30 millinen pääasiassa käytössä. Noissa kirkoissa on ollut vaaleat seinät, joten f1.4 on riittänyt hyvin ilman salamaa. Lähelle kannattaa mennä, tietysti vanhemmilta hyvä kysyä ettei se haittaa. Vanhemmat tietysti haluavat ne perinteiset kastekuvat, mutta itse olen huomannut mielenkiintoisemmaksi vieraiden kuvaamisen.
fotom

Viesti Kirjoittaja fotom »

- Mikko - kirjoitti: - jalusta kirkkoon
[/url]
Muuten hyviä vinkkejä mutta tämän apuvälineen tarkoitusta en oikein ymmärtänyt. Ihmisethän tuossa liikkuvat eikä siihen jalusta oikein auta lainkaan. Onhan ketjun aloittajalla melko valovoimaiset objektiivit eikä kamerastakaan herkkyys lopu kesken.
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
kanelitane

jos ei muita kuvaajia suvussa

Viesti Kirjoittaja kanelitane »

niin tuskin se niin pro tarvii olla.jos olet parivuotta harrastanut,niin luulisin ainakin,että perushyväntason olet jo oppinut ja itsekriittisyys ja hyvien kuvien erottaminen muiden joukosta parantunut.siksi saatat jännittää turhaan kuvaustilannetta.itselläni oli tuo vaihe jokin aika sitten,mutta uskoisin juhlien isäntien olevan tyytyväisiä jos saat edes jonkin verran kuvia aikaseksi.tuosta vaiheesta kun itsekriittisyys alkaa ahdistamaan niin hyvä neuvo siihen on katsella tavallisten ihmisien ottamia kuvia, niin huomaat että ne sinun huonotkin kuvat ovat loistavia niiden rinnalla.
Vastaa Viestiin