Valokuvien oikeuksista

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
TomiS

Valokuvien oikeuksista

Viesti Kirjoittaja TomiS »

Järjestän kotonani juhlat jonne kutsuttu kavereita. Kuvaan illan aikana ihmisiä eri tilanteissa.
Nyt olisin laittamassa kuvat omalle sivustolle nettiin ja albumille tulisi salasana, joten sinne ei pääsyä kuin juhlaväellä. Onko tässä jotain ongelmaa, onko minulla oikeus laittaa kuvat nettiin?
Voiko joku juhlissa ollut ihminen kieltää kuvan julkaisun?

En mistään löydä selkokielistä vastausta tähän...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kipe

Voi

Viesti Kirjoittaja Kipe »

Käsittääkseni voi hyvinkin kieltää, sillä koti on yksityisaluetta, joten voi olettaa ettei kylässäkään otettuja kuvia julkaista ilman erillistä sopimusta.

Minusta myös kuvat voi laittaa osallistujille nettijakoon, mikäli niissä ei ole ketään loukkaavia kuvia. Kaikkien etu on toisten tunteiden huomioiminen, mutta kohtuus kaikessa.
Harri R

Viesti Kirjoittaja Harri R »

Ei minkään lain perusteella voi. Mitään sopimusta ei tarvita, kuvien oikeudet ovat sinun. Se mikä on kaveruussuhteiden kannalta järkevää onkin kokonaan toinen juttu....

Lisäksi sinun tulee muistaa, että ketään ei saa esittää julkaistuissa kuvissa loukkaavalla tavalla. Tyhmän virnistyksen kuva tai naapurin Liisan halailu ei täytä loukkaavan määritelmää, vaikka halailija olisi naimisissakin toisen kanssa, mutta sammuneen, oksentaneen ja alleen laskeneen henkilön kuvan julkistaminen kyllä.
TomiS

Ok, kiitos vastauksista.
Kukaanhan ei ole kieltämässä kuvien laittoa nettiin, pohdiskeltiin vain yhdessä mitä laki näistä kertoo :)

Koti tosiaan on yksityisaluetta, mutta jos tämä koti on kuvaajan oma...
Jari-Matti

Viesti Kirjoittaja Jari-Matti »

Harri R puhuu asiaa.
TomiS kirjoitti:Järjestän kotonani juhlat…
Missään laissa ei taida olla säännelty kuka sanoo viimeisen sanan, jos samassa kodissa asuu useampia erimielisiä henkilöitä, mutta ainakin jos asut yksin, kyse on sinun kotirauhastasi, eli muut eivät saa kuvata sen piirissä ilman lupaasi. Jos joku ei halua tulla kuvatuksi, hänen lienee syytä olla tulematta tai poistua…
TomiS kirjoitti:…olisin laittamassa kuvat omalle sivustolle nettiin ja albumille tulisi salasana, joten sinne ei pääsyä kuin juhlaväellä. Onko tässä jotain ongelmaa, onko minulla oikeus laittaa kuvat nettiin?
Tietosuojavaltuutetun kannanoton mukaan kaikkiin netissä julkaistaviin henkilökuviin pitää olla kuvattavan lupa (poislukien sananvapauden käyttäminen toimituksellisia sekä taiteellisen tai kirjallisen ilmaisun tarkoituksia varten). Itse en luottaisi kovinkaan paljon tuohon salasanaan (joku vuosi sitten netissä pyöri kaiken kansan pällisteltävänä parikin suomalaista kimppa-kotivideota, jotka oli alkujaan tarkoitettu vain rajatulle yleisölle).
TomiS kirjoitti:Voiko joku juhlissa ollut ihminen kieltää kuvan julkaisun?
Ei voi. Mutta julkaisun jälkeeen vääryyttä kokenut voi halutessaan ryhtyä käräjöimään ja vaatimaan hyvitystä.

Terveen järjen käyttö on sallittua: Miksi ahdistelisit väkisin kamerallasi jotakuta vierastasi. joka ei selvästi sitä halua? Onko sinulla liikaa ystäviä vai miksi julkaisisit netissä kuvan, joka esittää jonkin vieraasi epäedulllisessa valossa? Ihmisillä on erilaisia käsityksiä siitä mikä on loukkaavaa, mutta ensimmäinen kysymys jokaisen nettiin ehdolla olevan kuvan kohdalla on: haluaisinko, että kyseinen kuva julkaistaisiin koko maailman saataville, jos olisin itse sen pääosassa? Ja jos joku pyytää poistamaan kuvansa nettisivuiltasi, miksi et poistaisi sitä?

Pidemmän päälle ihmisten kuvaaminen onnistuu vain jos kuvattavat kokevat voivansa luottaa sinuun. Luottamuksen avulla saat myös parhaat kuvat.
Hely

Viesti Kirjoittaja Hely »

Tää on jees . Kavereita kylään ja sen sijaan että kysyy kavereilta itse hyvä tapaa noudattaen, kysyy netissä mihin on oikeus..BUAHAHAH !!
TomiS

Hely kirjoitti:Tää on jees . Kavereita kylään ja sen sijaan että kysyy kavereilta itse hyvä tapaa noudattaen, kysyy netissä mihin on oikeus..BUAHAHAH !!
En tiedä onko sinulla lukihäiriö vai oletko muuten vaan tyhmä... mutta kuten kirjoitin aikaisemmin, niin keskusteltiin juhlissa asiasta, eikä oiken tiedetty miten tämä menee... siksi mielenkiinnosta kyselin.

Tottakai olen kysynyt luvan kaikilta, kukaan ei kiellä ottamasta kuvia :)
Muttamutta... antaa olla, ei tämä nyt niin paljoa kiinnosta :D
Vastaa Viestiin