Sivu 1/2
studiovalaistusta
Lähetetty: Huhti 08, 2006 12 : 14
Kirjoittaja puuma
Olihan tossa aihetta sivuava ketjukin, mutta siinä näytti olevan taas sellaista vääntöä, että hullukaan ei jaksa moista lukea. Eli uutta ketjua putkeen:
Sanokaas minkälainen valaistus-setti kannattaisi hankkia, kun ajatuksena on kuvata tohon tyyliin -->
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=4303791
Tarkoitus olisi yrittää matkia suht tasaista päivänvaloa ja pitäisi saada tausta isolta alueelta valkoiseksi (tausta on asunnon valkoinen seinä). Sillä periaatteella haluaisin mennä, että mitä vähemmän kalustoa, niin sitä parempi.
Niin... pari huomioitavaa seikkaa -- en kuvaa juuri ollenkaan "tehtyjä" asentoja, vaan pääasiassa laitan mallin tekemään jotain ja kun aika on kypsä niin painan laukaisinta (eli pitäisi pystyä pysäyttämään liikettäkin). Käytännössä menee niin, että viimeksikin välillä oli kuvaustahti hitaampaa, mutta viimeinen 36 kuvan rulla tuli täyteen puolessa minuutissa (kyllä, kuvaan filmille -- esim. tausta pitää olla täysin kunnossa ilman photarointia). Miten jotkut perus studiosalamat pysyvät tollasessa mukana?
Toi esimerkkikuva on otettu raksahalogeeneilla ja softarina leivinpaperia.
Lähetetty: Huhti 08, 2006 12 : 29
Kirjoittaja jari siren
Tuohon riittää yksi iso softbox tai iso valkoinen levy jonka kautta heijastaa valon.
Lähetetty: Huhti 08, 2006 12 : 59
Kirjoittaja olli R
Tietysti täytyy kysyä, että mikä vika nykyisissä, kun niillä kerran tulee noinkin hyviä kuvia.
Kyllä tuohon kuvaan tarvitaan enemmän kuin yksi softbox. Taustaa ei saa noin valkoiseksi millään, koska valoa on jo selkeästi vähemmän kuin mallin kohdalla.
Studiosalaman lyhin synkka-aika on 1/60-1/200 s. Se ei kuitenkaan ole liikkeen pysäyttämisessä ongelma, koska salaman välähdys kyllä pysäyttää liikkeen.
Tehdokas ja säädettävä studiosalama, jalusta ja softbox on kyllä kiva aloitussysteemi. Isolla varjostimella (vaikka itse tehtynä "kirjamaiseksi" parista levystä, toinen puoli mustaksi) saa toiselle puolelle valoa. Jos haluaa taustan valkoiseksi niin yksi tai kaksi orjaksi asetettua salamaa leveillä heijastimilla valaisemaan sitä.
Hyvä olisi jos huonetilan saisi muuten heijastamattomaksi, tällöin valoa voi hallita paremmin. Esimerkkikuvan henkilön lanteilla on valkoista joka tulee takavaloista. Sen saa pois, jos mallin molemmin puolin saa mustat varjostimet ja takavalon säätää juuri ja juuri puhkipalavaksi.
Lähetetty: Huhti 08, 2006 13 : 29
Kirjoittaja jari siren
Joo jos taustan polttaminen on tarkoituksen mukaista niin siihen tietysti oma/omat valot sitä polttaan.
Ajattelin lähinnä tuota valaisu tyyliä mitä mallissa on= tasainen varjoton.
Kuvissa lienee mallin ilmeet ja olemus sisältö ja kun kuvataan ilmeisesti mustavalkoisena, niin teho on sama kunhan tausta ei vain tule silmille. Voisi kuvitella että taustamateriaalilla asian voisi myös hoitaa. Oletuksena tällä pohdinnalle on mahdollisimman vähän valoja.
Eli jos tarkoitus polttaa tausta niin vähintään kaksi valoa:)
Edit. photoshopilla taustan poltaminen kävisi eritäin helposti ja pärjäisi yhdellä valolla.
Lähetetty: Huhti 08, 2006 14 : 01
Kirjoittaja -EeKe-
jari siren kirjoitti:
Edit. photoshopilla taustan poltaminen kävisi eritäin helposti ja pärjäisi yhdellä valolla.
puuma kirjoitti: (kyllä, kuvaan filmille -- esim. tausta pitää olla täysin kunnossa ilman photarointia)
Lähetetty: Huhti 08, 2006 14 : 52
Kirjoittaja puuma
olli R kirjoitti:Tietysti täytyy kysyä, että mikä vika nykyisissä, kun niillä kerran tulee noinkin hyviä kuvia.
Lähinnä lamppujen määrä häiritsee... Jotta pääsi sopiviin suljinaika / aukkoyhdistelmiin pitää olla aika paljon noita raksalamppuja... Tossa päävalotelineessä on 2 x 300W + 1x 500W lamput kiinni, eli vie tilaa ja käy tosi lämpöisenä. Seinää valaisi vielä 4 x 300W lamput -- vähemmällä taustavalon määrällä ei lähtenyt varjot pois. Noilla asetuksilla pääkohteen ja taustan valoisuusero oli about 1- 1 1/2 aukkoa.
Lähetetty: Huhti 08, 2006 16 : 41
Kirjoittaja jari siren
-EeKe- kirjoitti:jari siren kirjoitti:
Edit. photoshopilla taustan poltaminen kävisi eritäin helposti ja pärjäisi yhdellä valolla.
puuma kirjoitti: (kyllä, kuvaan filmille -- esim. tausta pitää olla täysin kunnossa ilman photarointia)
Juu luin kyllä tuon ihan alkuperäisestä tekstistä, ajattelin vain, että koska kuvat esitetään netissä ja filmi taipuu nettiin vain digitaalisessa muodossa, niin miksi ei votosoppaa taustaa ja säätää 1-2 valoa:)
Mutta kysy taitaa olla periaatteesta? Viimeinen mohikaani?
Edit tulee varmaan aika kuumaa jos on pieni kämppä tuolla raksavalo määrällä.
Lähetetty: Huhti 08, 2006 16 : 54
Kirjoittaja kaptah
Lähetetty: Huhti 08, 2006 17 : 31
Kirjoittaja olli R
puuma kirjoitti:vie tilaa ja käy tosi lämpöisenä.
Niinhän se tietty on. Jatkuvalla valolla liikkeen pysäyttäminen vaatii ihan älyttömästi tehoa.
Jotenkin omat kokemukset on, että sitä tilaa menee joka tapauksessa ihan älyttömästi. Pitkällä kuvaustilalla saa helpommin tehtyä asioita (taustan sumennus, järkevät polttovälit) ja sitten tarvitaan jo leveyttäkin, jotta kuvaan ei eksy kaikkea rojua. Kokovartalokuvaus kaipaa tilaa. Olohuonestudio on ajatuksena mukava, mutta käytännössä silloin siirtyy olohuone...
Studiossa on saanut tuon tyyppistä highkey-valaisua tosiaan yhdellä isolla softboxilla jollain 500 Ws tehoilla ja taustalla sitten joku 2x250 Ws. Kaksi valoa on helpompi saada tasaiseksi ja kattavaksi. Valon voi suunnata melko matalalta, kohteen lantion tienoilta.
Softboxi joko hiukan sivulla tai sitten kameran päällä, jolloin kohteen varjot eivät tule takaseinään. Kohteen molemmille puolille kameran kuvakulman suuntaisesti täysikorkeat mustat sermit. Mitä lähemmäksi sitä parempi (tässä se photari auttaisi, sermit on helppo poistaa kuvasta).
Taustan saa värilliseksi taustavalojen edessä olevilla värikalvoilla, jos kuvaa värikuvaa.
Eli rojua on levällään. Kesällä voisi viedä valkoisen taustan ulos ja kuvata kirkkaalla säällä sen edessä. Heijastimella vain tasottaisi auringon tekemiä varjoja.
Lähetetty: Huhti 08, 2006 17 : 54
Kirjoittaja jari siren
Olohuonestudio on ajatuksena mukava, mutta käytännössä silloin siirtyy olohuone...
Tuossa on vissi perä, nimittäin kokemusta on. Mullakin suhteellisen iso olohuone 6x8m, mutta pitäisi ruodata huonekalut pihalle jotta kävisi studiona.
Muista myös että huoneessa pitää olla korkeutta, mullakin olis yksi muuten hyvä huone mutta on vain 240korkea, joten isoa softboxsia ei saa mahtumaan oikealle korkeudelle.
Ostin joulukuussa studiovalot ja käyttö on tosi vähäistä ei vain jaksa laitaa olohuonetta jatkuvasti eestaas.
Taidan laittaa kohta valot myyntiin.
Lähetetty: Huhti 08, 2006 20 : 35
Kirjoittaja Tipe
olli R kirjoitti:Studiosalaman lyhin synkka-aika on 1/60-1/200 s.
Mistäs sä tällaista dataa olet saanut ?
Lähetetty: Huhti 08, 2006 20 : 54
Kirjoittaja olli R
Tipe kirjoitti:olli R kirjoitti:Studiosalaman lyhin synkka-aika on 1/60-1/200 s.
Mistäs sä tällaista dataa olet saanut ?
Totta, ilmaisin asian epäselvästi.
Verhosulkimellisten kameroiden lyhin salamasynkka-aika on luokkaa 1/60-1/200. Vanhemmista filmikameroista löytyy noita pidempiä, uudemmista jopa 1/250. Nikonin vanha D1 kykeni ihan mihin tahansa, koska se käytti sähköistä suljinta verhosulkimen lisäksi.
Uudehkoissa studiosalamoissa välähdysajat ovat sekunnin tuhannesosia. Tämän takia liikkeen saa kyllä pysäytettyä, vaikka suljinajat ovat pidempiä. Osatehoilla puhutaan kymmenestuhannesosista.
Lähetetty: Huhti 08, 2006 21 : 23
Kirjoittaja Hannu KH
olli R kirjoitti:Tipe kirjoitti:olli R kirjoitti:Studiosalaman lyhin synkka-aika on 1/60-1/200 s.
Mistäs sä tällaista dataa olet saanut ?
Totta, ilmaisin asian epäselvästi.
Verhosulkimellisten kameroiden lyhin salamasynkka-aika on luokkaa 1/60-1/200. Vanhemmista filmikameroista löytyy noita pidempiä, uudemmista jopa 1/250. Nikonin vanha D1 kykeni ihan mihin tahansa, koska se käytti sähköistä suljinta verhosulkimen lisäksi.
Uudehkoissa studiosalamoissa välähdysajat ovat sekunnin tuhannesosia. Tämän takia liikkeen saa kyllä pysäytettyä, vaikka suljinajat ovat pidempiä. Osatehoilla puhutaan kymmenestuhannesosista.
Niin ja vanhemmissa filmikameroissa on 1/400-1/1000 sek. täsmäysaikoja, Mamiya-Hasseli-Rollei jne.
Lähetetty: Huhti 08, 2006 21 : 38
Kirjoittaja Tipe
Hannu KH kirjoitti:Niin ja vanhemmissa filmikameroissa on 1/400-1/1000 sek. täsmäysaikoja, Mamiya-Hasseli-Rollei jne.
Niin, eiks se keskussuljin synkkaa kaikkin aikoihin, mitä on käytettävissä.
Itse olen käyttänyt 1/250s tai 1/200s aikaa niin 20D:n kuin RZ:an kanssa noilla Henselin Contra E:llä, missä on välähdysaika 1/1800s.
Eroahan tuossa ei ole, oli se sitten kumpi tahansa, koska tuo 1/1800s on se aika, missä kohde valaistuu.
Ainoo, mikä tässä taas hetken kuvaamattomuuden jälkeen meinas unohtua, oli tuo ohjausvalon proportionaali-asento päälle kuvatessa. Säätöhommissa se on must, mutta sitten ohjaukset täysille, että AF toimii....
Lähetetty: Huhti 08, 2006 22 : 00
Kirjoittaja Hannu KH
Tipe kirjoitti:
Ainoo, mikä tässä taas hetken kuvaamattomuuden jälkeen meinas unohtua, oli tuo ohjausvalon proportionaali-asento päälle kuvatessa. Säätöhommissa se on must, mutta sitten ohjaukset täysille, että AF toimii....
Onko se proportionaali-asento sitä, että ohjausvalot palaa välähdystehon mukaisesti? Aika hienon sanan oottee keksineet!(en oo kuullukkaa). Jos ohjausvalot laittaa täysille kuvatessa, niin onkin parempi käyttää lyhyttä synkka-aikaa jottei ohjausvalot alkaa sotkemaan värilämpötiloja kun niiden tehojen suhde alkaa lähenemään toisiaan.
Mulla alkas näkymään 20D:ssä studiosalamoilla 1/250-synkalla alareunassa verho kun kuvas studiosalamoilla, sen takia tulee normaalisti käytettyä 1/200 sek. studiossa . Ei senkoommin oo ollu niitä onkelmia, jossain ohjekirjassa näin käsketään tehräkkin.
Lähetetty: Huhti 09, 2006 0 : 57
Kirjoittaja Tipe
Hannu KH kirjoitti:Tipe kirjoitti:
Ainoo, mikä tässä taas hetken kuvaamattomuuden jälkeen meinas unohtua, oli tuo ohjausvalon proportionaali-asento päälle kuvatessa. Säätöhommissa se on must, mutta sitten ohjaukset täysille, että AF toimii....
Onko se proportionaali-asento sitä, että ohjausvalot palaa välähdystehon mukaisesti? Aika hienon sanan oottee keksineet!(en oo kuullukkaa). Jos ohjausvalot laittaa täysille kuvatessa, niin onkin parempi käyttää lyhyttä synkka-aikaa jottei ohjausvalot alkaa sotkemaan värilämpötiloja kun niiden tehojen suhde alkaa lähenemään toisiaan.
Hieno sana, proportionaali-asento.. näin se selvitettiin manuskassa, enkä sille välähdystehoon suhteutuvalle ohjausvalolle muuta lyhyttä nimeä keksi ;o)
Tuo ohjausvalo muuten sammuu välähdyksen ajaksi ja pysyy pois päältä myös latauksen ajan, eli syttyy vasta kun valo on valmis. Saa siihen sen piipinkin vielä lisäksi, mutten tykkää sitä käyttää.
Hannu KH kirjoitti:Mulla alkas näkymään 20D:ssä studiosalamoilla 1/250-synkalla alareunassa verho kun kuvas studiosalamoilla, sen takia tulee normaalisti käytettyä 1/200 sek. studiossa . Ei senkoommin oo ollu niitä onkelmia, jossain ohjekirjassa näin käsketään tehräkkin.
En oo huomannu tuota verhoa vielä missään välissä. No aivan sama se periaatteessa on kummalla kuvaa, kun ei sillä itse kuvaan mitään merkitystä ole. Pitää kuitenkin varoa ja siirtyä tuon 1/200 käyttöön.
Lähetetty: Huhti 09, 2006 8 : 42
Kirjoittaja Hannu KH
Tipe kirjoitti:
Tuo ohjausvalo muuten sammuu välähdyksen ajaksi ja pysyy pois päältä myös latauksen ajan, eli syttyy vasta kun valo on valmis. Saa siihen sen piipinkin vielä lisäksi, mutten tykkää sitä käyttää.
Aivan niin, ton ominaisuuden aina unohtaa kun käyttää vain EL 500:sia joissa sitä ei ole. Wanhassa patarauta Bowenssissakin oli semmonen, jolloin siihen tuli totuttua, mutta ei näissä nykyisissäni.
Lähetetty: Huhti 10, 2006 21 : 26
Kirjoittaja jari siren
kaptah kirjoitti:jari siren kirjoitti:Viimeinen mohikaani?
Photoshop on hankala laji ja usein nuo syväykset näyttää todella luonnottomilta ja typeriltä. On paljon helpompaa ottaa kuva kerralla oikein kuin alkaa vajaata räpellystä fotarissa korjaamaan.
Nojaa jos ei halua ostaa useita valoja, niin voi helposti muutamassa minuutissa dodge työkalulla polttaa valkoisen taustan tuohon tarkoitukseen.
Tässä pieni esimerkki taustana valkoinen lakana ja 2 min meni polttaessa.
Lähetetty: Huhti 10, 2006 21 : 38
Kirjoittaja kaptah
Lähetetty: Huhti 10, 2006 22 : 16
Kirjoittaja puuma
jari siren kirjoitti:
Nojaa jos ei halua ostaa useita valoja, niin voi helposti muutamassa minuutissa dodge työkalulla polttaa valkoisen taustan tuohon tarkoitukseen.
Tässä pieni esimerkki taustana valkoinen lakana ja 2 min meni polttaessa.
Huomaa ettei mennyt kuin pari minuuttia... Olkapään kohdalla selvä tummempi isohko läiskä taustassa :) ...ja hiusraja saanut blurria?