Onko digikuvaus kidutusta?
Lähetetty: Syys 13, 2003 10 : 00
Itseäni on alkanut mietityttää, suorastaan harmittaa, eräs digikuvauksen myötä tullut "helmasynti" eli screenin tuijottelu henkilökuvauksen aikana. Kun otos on helppo tarkistaa kuvauksen kestäsessä, sitä tulee tehtyä ja se hidastaa tavattomasti kuvaustapahtumaa.
Yksi syy tähän on tietysti toivottoman hidas prosessori, jollainen Olympus 10E:ssä on eli se jauhaa tosi pitkään ensinnäkin otoksia 4 kuvan puskurista muistiin ja katseluasennossa taas muistista screenille. Osasuurennosten jauhamiseen (terävyyden tarkitustarkoituksessa) se käyttää taas näitä kuvausvireen kannalta kallisarvoisia sekunteja tolkuttoman paljon. Erityisesti tämä korostuu "kenttäolosuhteissa" eli tilannekuvan tyyppisissä henkilökuvissa vieraissa ympäristöissä, joissa kuvausoloja on vaikea vakioida ja tuntuu että tulos on pakko tarkistaa epäonnistumisen välttämiseksi.
Kuvaustapahtuman hitaus on saanut minut suorastaan epätoivon partaalle ja kameranvaihtoajatukseni voimistuvat päivä päivältä.. Mutta olisiko ongelmaani muuta kuin insinööri- ja kauppatieteiden mahdollisesti tuottamaa ratkaisua? Sitä paitsi eivät ne puskurit kovin kummoisilta vaikuta monissa uusissakaan digijärkkäreissä, eikä prosessorinopeuksia näköjään testata - ei ole ainakaan silmiin sattunut..
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia ja onko läytynyt ratkaisuja? Eli kun filkkakameralla saaattoi (ja saattaa edelleen) keskittyä kuvattavan henkilön ilmeiden seurantaan ja "laulattaa" kameraa sen mukaan, niin nyt ovat osat vaihtuneet. Filkalla kamera tottelee miestä ja nyt miehestä on tullut kameran orja eli hitaan muistityöskentelyn (ehkä väärän työtavankin?) vuoksi tuskastuvat niin malli kuin kuvaajakin.
Toivottavasti saan vastauksia, joissa asiaa pohditaan vähän filosofisemmalta kannalta ja saan myös työtapaan liittyviä vinkkejä. Pelkkä filkka-digi -väittely ei oikein nyt jaksaisi kiinnostaa, sillä niin kiistaton on digin etu kuvien nopean jatkotyöstön ja logistiikan kannalta.
Yksi syy tähän on tietysti toivottoman hidas prosessori, jollainen Olympus 10E:ssä on eli se jauhaa tosi pitkään ensinnäkin otoksia 4 kuvan puskurista muistiin ja katseluasennossa taas muistista screenille. Osasuurennosten jauhamiseen (terävyyden tarkitustarkoituksessa) se käyttää taas näitä kuvausvireen kannalta kallisarvoisia sekunteja tolkuttoman paljon. Erityisesti tämä korostuu "kenttäolosuhteissa" eli tilannekuvan tyyppisissä henkilökuvissa vieraissa ympäristöissä, joissa kuvausoloja on vaikea vakioida ja tuntuu että tulos on pakko tarkistaa epäonnistumisen välttämiseksi.
Kuvaustapahtuman hitaus on saanut minut suorastaan epätoivon partaalle ja kameranvaihtoajatukseni voimistuvat päivä päivältä.. Mutta olisiko ongelmaani muuta kuin insinööri- ja kauppatieteiden mahdollisesti tuottamaa ratkaisua? Sitä paitsi eivät ne puskurit kovin kummoisilta vaikuta monissa uusissakaan digijärkkäreissä, eikä prosessorinopeuksia näköjään testata - ei ole ainakaan silmiin sattunut..
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia ja onko läytynyt ratkaisuja? Eli kun filkkakameralla saaattoi (ja saattaa edelleen) keskittyä kuvattavan henkilön ilmeiden seurantaan ja "laulattaa" kameraa sen mukaan, niin nyt ovat osat vaihtuneet. Filkalla kamera tottelee miestä ja nyt miehestä on tullut kameran orja eli hitaan muistityöskentelyn (ehkä väärän työtavankin?) vuoksi tuskastuvat niin malli kuin kuvaajakin.
Toivottavasti saan vastauksia, joissa asiaa pohditaan vähän filosofisemmalta kannalta ja saan myös työtapaan liittyviä vinkkejä. Pelkkä filkka-digi -väittely ei oikein nyt jaksaisi kiinnostaa, sillä niin kiistaton on digin etu kuvien nopean jatkotyöstön ja logistiikan kannalta.