Sivu 1/1
Papepri-valokuvien jäljennöskuvaaminen Canon EOS 550:llä
Lähetetty: Maalis 28, 2014 20 : 59
Kirjoittaja Asterix2
Millä Macro-optiikalla (tarkemmin polttovälillä) kannattaisi kuvata vanhoja n. 10x15 ja pienempiä paperikuvia croppikennoisella rungolla EOS 550?
Mikä olisi paras tapa valaista ja onkohan automaattinen valkotasapaino paras valinta?
Olisikohan joku pöytäjalusta paras?
Lähetetty: Maalis 29, 2014 7 : 16
Kirjoittaja Woima
.
Lähetetty: Maalis 29, 2014 11 : 41
Kirjoittaja itu
Arvauksia alkuun:
- kropille 50- tai 70-millinen
- valkotasapaino ja valotukset käsisäädöillä (f = 8 vaikka aluksi)
- tarkennukseen kannattaa käyttää jonkin verran aikaa
- tarkennuksen voi lukita teipillä tai kuminauhalla
- jalan heiluttelu pienillä etäisyyksillä näkyy heti kuvissa
- peilin nosto ja viive auttavat tärinöitten minimoimisessa
(* viive saattaa lyhentyä muutamaan sekuntiin, kun käyttää peilin nostoa)
- heijastukset ovat iso ongelma, valotelttahenkinen ratkaisu voisi tuottaa diffuusia valoa - testin paikka
Lähetetty: Maalis 29, 2014 19 : 49
Kirjoittaja Pan
Muutama lisäys edelliseen:
- käytä Canon Utility:ä PC:llä (windows) eli kamera kiinni koneeseen USB2:lla. Aseta tallennus suoraan koneelle, mitä sitä enää erikseen muistikortin kautta viemään.
- kamera jalustalle ja kaukolaukaisin käyttöön (langaton tai langallinen), mutta jos sitä ei ole, niin laukaisu onnistuu Utilitylläkin kameraan koskematta.
- tarkennus manuaalisesti live view/20x suurennoksella
- kun em. asiat on laitettu, niin sitten vaan kuvaa vaihtaen ja laukoen.
- kuvan ei varmaankaan tarvi täyttää koko kuva-alaa tai riippuu siitä kuinka isoja printtejä kuvista haluaa.
- kiinteäpolttovälin makro-optiikoilla ei vääristymiä tule. Makrot on lisäksi optimoitu tarkentumaan tasaiseen kohteeseen.
- aukolla 8 tai 11 syvyysterävyys on riittävä, vaikka kuvat olisivat hieman kippuroitakin.
- ihan pienillä (5*5cm) kuvilla saatat tarvita joko 12mm loittorenkaan tai 50mm pidemmän polttovälin
- helmiäisipintaisilla kuvilla heijastumia on hyvin vaikea välttää
- käytä valaisimia, joiden värilämpötilan tiedät ja aseta se kameraan (ks. ohjekirja, mikäli temppu ei ole tuttu). Sammuta kaikki muut valot. Sekavaloisten kuvien värisävyjen korjaaminen os tuskaista, mikäli edes onnistuu. Epäsuora salamakin apuheijastimilla (esim. styrox-levyn kappaleet) on kokeilemisen väärtti.
Lähetetty: Maalis 29, 2014 20 : 48
Kirjoittaja Hannu KH
Minä reproan C5D 2:lla
-kamera vanhan suurennuskoneen tolppaan kiinni sihen kuuluvalla sovitteella
-optiikkana 100/2.8 L Macro
-RAW kuvia
-pari Elinkan studiosalamaa 45 asteen kulmassa
-kortille kuvaten, ei jaksa ratustaa tietsikan kanssa
-langatttomalla laukaisimella laukaisu
-AF tarkennus, toimii paljon huolettomammin kuin manuaalitarkennus
-katson etsimestä vaikka näyttökin näyttäis, etsimestä AF:llä paaljon nopeampi kuin näytöllä leikkimällä.
-kun käyttää salamoita, kaukolaukaisinta ja AF-tarkennusta niin albumia on helppo käsin pitää kohdillaan rajauksen ja tarkennuksen ajan kun albumien sivut on kieroja ja vähän mitä sattuu. Laukaisin on samassa kädessä millä sivujakin kääntelee. helppo juttu.
Lähetetty: Maalis 29, 2014 21 : 30
Kirjoittaja JKyytinen
Hannu KH kirjoitti:AF tarkennus, toimii paljon huolettomammin kuin manuaalitarkennus
-katson etsimestä vaikka näyttökin näyttäis, etsimestä AF:llä paaljon nopeampi kuin näytöllä leikkimällä.
Helpompi on tasaisella etäisyydellä olevilla kohteilla MF. 1. kuvalle huolella ison suurennuksen LiveViewistä tehty tarkennus, niin 10 sekunnin asetuksella saa 100% varmasti kaikki täsmälleen oikein. 99,5% ei aina riitä.
Lähetetty: Maalis 29, 2014 21 : 51
Kirjoittaja Hannu KH
JKyytinen kirjoitti:Hannu KH kirjoitti:AF tarkennus, toimii paljon huolettomammin kuin manuaalitarkennus
-katson etsimestä vaikka näyttökin näyttäis, etsimestä AF:llä paaljon nopeampi kuin näytöllä leikkimällä.
Helpompi on tasaisella etäisyydellä olevilla kohteilla MF. 1. kuvalle huolella ison suurennuksen LiveViewistä tehty tarkennus, niin 10 sekunnin asetuksella saa 100% varmasti kaikki täsmälleen oikein. 99,5% ei aina riitä.
Kuinka kuvat ovat?
-Irtonaisina, käppyräisinä jolloin niitä pitää oikoa, ehkä vähän teipata alustaan kiinni . Tuskin kaikki ihan tarkasti ovat samalla etäisyydellä
-albumissa kiinni olevat, joka kuva on eri etäisyydellä kamerasta.
AF-toimii ihan satavarmasti riittävän hyvin, jopa mun vanhassa Nikonin F 601 & F 90X:ssä toimivat aikoinaan reprokuvaamisessa Sigman macrolla. Ihan turhaa MF-tarkennus.
AF:tä olen maksanut, siis sitä käytän.
Lähetetty: Maalis 29, 2014 22 : 37
Kirjoittaja Gamma
Hannu KH kirjoitti:
AF:tä olen maksanut, siis sitä käytän.
Ei se MF ilmaiseksi kameroihin tule, siitäkin olet maksanut.
Lähetetty: Maalis 29, 2014 22 : 42
Kirjoittaja Hannu KH
Gamma kirjoitti:Hannu KH kirjoitti:
AF:tä olen maksanut, siis sitä käytän.
Ei se MF ilmaiseksi kameroihin tule, siitäkin olet maksanut.
En ole maksanut....se tuli kylkiäisenä.
Lähetetty: Maalis 30, 2014 11 : 28
Kirjoittaja Tapiol2003
Hannu KH kirjoitti:Minä reproan C5D 2:lla
-kamera vanhan suurennuskoneen tolppaan kiinni sihen kuuluvalla sovitteella
-optiikkana 100/2.8 L Macro
-RAW kuvia
-pari Elinkan studiosalamaa 45 asteen kulmassa
-kortille kuvaten, ei jaksa ratustaa tietsikan kanssa
-langatttomalla laukaisimella laukaisu
-AF tarkennus, toimii paljon huolettomammin kuin manuaalitarkennus
-katson etsimestä vaikka näyttökin näyttäis, etsimestä AF:llä paaljon nopeampi kuin näytöllä leikkimällä.
-kun käyttää salamoita, kaukolaukaisinta ja AF-tarkennusta niin albumia on helppo käsin pitää kohdillaan rajauksen ja tarkennuksen ajan kun albumien sivut on kieroja ja vähän mitä sattuu. Laukaisin on samassa kädessä millä sivujakin kääntelee. helppo juttu.
+1
Lähetetty: Maalis 30, 2014 13 : 41
Kirjoittaja kapama-7
Aivan sama, miten tarkentaa, kunhan tarkentaa. Heijastumia saattaa tulla kuvan pintarakenteesta tai kupruilusta/taitoksista johtuen. Varmin tapa poistaa ne on laittaa valojen eteen polarisaatiosuotimet ja objektiiviin eteen ristiin valoihin nähden.
Lasilevy kuvien päälle suoristamaan niitä ei sekään ole poissuljettu keino.
Kapa
Lähetetty: Maalis 31, 2014 10 : 09
Kirjoittaja Alex
Aikoinaan reprokuvausta varten oli tarjolla "heikko tarramateriaali" (oliko PH-tarra), johon kuvat sai väliaikaisesti jämähtämään kiinni ja suoraksi.
Oli kotimaista tekoa, tarramassa metallikehyksessä/kulhossa. Massa oli kiinteää mutta pinnalta tahmeaa.
Onkohan tuollaisa enää tarjolla? Vanhojen kuvien suorana pysyminen on muuten tuskallista järjestää.
Lähetetty: Maalis 31, 2014 11 : 21
Kirjoittaja Rockford
Alex kirjoitti:Onkohan tuollaisa enää tarjolla? Vanhojen kuvien suorana pysyminen on muuten tuskallista järjestää.
Ei kokemusta, mutta voiskohan tämmönen toimia:
3M™ ReMount™ irrotettava tarraliima
Lähetetty: Maalis 31, 2014 18 : 40
Kirjoittaja Jyrki Auti
Omaan käyttöön olen rakennellut imupöydän,
Esim: helpohkosta toteutuksesta, 5 litran kantikas kanisteri josta leikkaat isommalle sivulle hieman kuvia isomman aukon, päälle harvahko jäykkä metalliverkko, jonka päälle Harmaa muoviverkko (hyttysverkko) neutraalin värin takia. Imurin letku kanisterin korkin reijästä sisään, kone päälle ja kuvat suoristuvat itsestään. Etuna ääretön nopeus teippivirityksiin nähden.
Omani on vähän hifistelympi malli, mutta esimmäinen versioni oli vastaava, imurissa olisi hyvä olla imutehon säätö ei pakollinen mutta helpottaa sopivan alipaineen löytymistä.
Jos koneen ääni ärsyttää niin imuletkua kannattaa jatkaa parimetriä.
-jyrki