Sivu 1/1
tuotekuvauksen hinnoitteluperiaatteet
Lähetetty: Kesä 26, 2013 14 : 32
Kirjoittaja botseri
heippa! kaipaisin hieman suuntaa antavia hinnoitteluvinkkejä tuotekuvaukselle netti ja lehti käyttöön
Lähetetty: Kesä 26, 2013 16 : 21
Kirjoittaja alsalus
Suuntaviivat on: kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tuotekuvausta voi tehdä niin miljoonalla tavalla eri käyttötarkoituksiin, että mitään yleisiä reunaehtoja ei ole olemassakaan.
Tuotekuvaukseen vaikuttavat hinnoittelun pääseikat ovat: myytävien julkaisuoikeuksien laajuus, kuvan julkaisupaikka, kuvan käyttömäärä, kampanjan luonne, kuvauskohteeseenn mahdollisesti liittyvät erityisseikat, myykö kuvaaja yksittäisiä kuvia vai kuvaussettinsä, tekeekö kuvaaja yhteistyötä AD:n (tms) kanssa vai luovuttaako hän vain kuvia jne.
Lähetetty: Kesä 26, 2013 19 : 37
Kirjoittaja botseri
tässä tapauksessa kuvaan pienellevyritykselle heidän tuotteet nettiin ja muutamiinlehtijuttuihin laitettavaksi, kaikki oikeudet kuvista luovutetaan asiakkaalle. lehdet ovat kotimaisia ja pohjoismaisia motska alan julkaisuja
Lähetetty: Kesä 26, 2013 20 : 11
Kirjoittaja alsalus
Kuulostaa kivalta kuvauskeikalta. Mä varmaan tekisin ton jonkinlaisena könttäsopparina - tuotemäärästä sitten riippuu miten monta päivää hommaan menee. Jos taas yrityksen tuotteet päivittyvät usein, kannattaa tehdä joku kuvakohtainen taksa.
Tästä näet mitä kuvatoimistokuvat suurin piirtein maksavat:
http://www.rodeo.fi/hinnasto.html
Tapauksessasi veloitat tietysti enemmän (olettaen että pystyt ammattijälkeen), koska teet tilauskeikkaa ja luovutat tilaajalle kaikki oikeudet. Mitään rikastumisdiiliä tuskin kuitenkaan kannattaa viritellä, kun pienten yritysten mainosbudjetti on yleensä aika niukka.
Suomen suurimpien yritysten mainosyksiköiden käyttämät kuvaajat veloittavat vajaan tonnin koko päivän studiokuvauksista (joissa tosiaan sitten kuvataan). Niukimmat mainoskuvakeikat lienee kuitattu huoltiskahveilla.