Sivu 1/1

Tarvitaan vinkkejä kuvaamiseen keinovalossa sisätiloissa

Lähetetty: Touko 23, 2013 9 : 29
Kirjoittaja simobacsi
Pitäisi ottaa kuvia kuntosalilla, joka on viitisen metriä korkea iso halli. Tila on valaistu loisteputkilla suht hyvin mutta ei niin hyvin että liikkeen saisi pysäytettyä.

Jos käytän salamaa, miten saan salaman valon jotenkin sovitettua vallitsevaan valoon? Katto on niin korkealla että heijastaminen sen kautta ei ole mahdollista. Vai onko parempi vain koittaa pärjätä ilman salamaa?

Käytössä on järkkäri ja 2.8-valovoimainen zoomilasi.

Lähetetty: Touko 23, 2013 10 : 53
Kirjoittaja fleshlight
Salaman eteen vihertävä geeli (eli kalvo, koska loisteputken valo on vihertävää) ja suljinaika verkkovirran (50Hz) -kerrannaisiin (1/50, 1/100, 1/200 jne), noin itse kokeilisin.

Lähetetty: Touko 23, 2013 11 : 17
Kirjoittaja alspe
Kuvaa siis liikettä? Jotain kamppailua?

Miten onnistuisi valon lisääminen ja samalla tasoittaminen isolla parin metrin heijastimella eripuolelta kuin mahdolliset ikkunat?
Paljokos tuollainen lisää valoa "prosenteissa"?

Sitten tietty alivalotus aukon verran on kokeilemisen arvoinen.

Lähetetty: Touko 23, 2013 11 : 57
Kirjoittaja Rockford
Salaman käyttö riippuu varmaan vähän siitä mitä siellä kuvaat. Jos kuvaat lähinnä ihmisiä niin itse käyttäisin salamaa ja jonkinlaista softaria siinä (softbox, sateenvarjo). Jos tausta ei ole kovin tärkeä elementti kuvissa niin voit aina alivalottaa vallitsevan valon ja hoitaa kohteen valaisun lähinnä salamalla. Silloin ei tuo salaman eri värinen valokaan välttämättä ole niin paha ongelma. Siis jotain tyyliin: http://2.bp.blogspot.com/-G1eaKB0czYQ/T ... shoot2.jpg

Jos taas kuvaat enemmän interiööriä jossa ihmiset ovat niin sitten tilanne on varmasti vaikeampi ainakin yhdellä salamalla. Loisteputkia on montaa eri väriä ja jos tarkoitus on saada värien suhteen virheetöntä jälkeä niin kannattaa varmaan tutkia etukäteen onko siellä 2700/3000/4000/5000/6500K valot. Eihän mikään yksi vihreä filtteri korjaa salamaa noihin kaikkiin.

Jos valoa on "melkein riittävästi" muutenkin niin tuota isoa heijastinta kannattaa varmaan kokeilla ihmiskuvissa myös jos sellainen löytyy helposti.

Lähetetty: Touko 23, 2013 12 : 04
Kirjoittaja simobacsi
No ihan ammattitason jälkeä ei ole tarpeen saada aikaan, mutta hyvä tietysti olisi että kuvat ei olisi ihan karseita. Tarkoitus on siis kuvata pääasiassa liikettä, mutta myös potretteja pikkusalamalla valaisten.

Lähetetty: Touko 23, 2013 12 : 10
Kirjoittaja Rockford
simobacsi kirjoitti:Tarkoitus on siis kuvata pääasiassa liikettä, mutta myös potretteja pikkusalamalla valaisten.
Liikehän pysähtyy salamalla vaikka valotusaika olisi vähän pidempikin. Parhaimmillaan tuollainen vähän ylipitkä valotus + salaman pysäyttämä liike voi toimia ihan mukavana tehokeinonakin kuvassa antamassa liikkeen tuntua kuviin.

Lähetetty: Touko 23, 2013 13 : 18
Kirjoittaja Mikael K.
Minä pyrkisin suoraan valottamaan mahdollisimman oikein ja käyttäisin Half Plus Green filtteriä (Lee, 245). Se ei ole aivan niin jyrkkä kuin täysi korjausfiltteri mutta väritasapainon säätäminen kuvankäsittelyssä oikeaksi tai lähemmäksi oikeaa olisi paljon sujuvampaa.

Jos mahdollista niin käy kokeilemassa etukäteen mikä tekniikka soveltuu sinulle parhaiten. Vain näin näet sen itse eikä tarvitse arvailla muiden sanomisten perusteella sitä mikä on tilanteeseen sopiva korjaus tai tekniikka.

Lähetetty: Touko 23, 2013 14 : 51
Kirjoittaja AnttiH
fleshlight kirjoitti:Salaman eteen vihertävä geeli (eli kalvo, koska loisteputken valo on vihertävää) ja suljinaika verkkovirran (50Hz) -kerrannaisiin (1/50, 1/100, 1/200 jne), noin itse kokeilisin.
Ei toimi aivan noin. Jos suljinaika on lyhyempi kuin verkkovirran jakso (1/50 s), ainakin joihinkin kuviin tulee kalvosta huolimatta satunnaista värivirhettä (vihreä, magenta), koska loisteputken valon sävy ei pysy samana koko jaksoa. Korjaus kalvolla onnistuu siis, jos suljinaika on 1/50, 1/25, 1/12 jne.. Mitä pidemmäksi aika menee, sitä vähemmän sen tarkalla pituudella on merkitystä värivirheen korjauksen kannalta.

Lähetetty: Touko 23, 2013 15 : 36
Kirjoittaja fleshlight
AnttiH kirjoitti:
fleshlight kirjoitti:Salaman eteen vihertävä geeli (eli kalvo, koska loisteputken valo on vihertävää) ja suljinaika verkkovirran (50Hz) -kerrannaisiin (1/50, 1/100, 1/200 jne), noin itse kokeilisin.
Ei toimi aivan noin. Jos suljinaika on lyhyempi kuin verkkovirran jakso (1/50 s), ainakin joihinkin kuviin tulee kalvosta huolimatta satunnaista värivirhettä (vihreä, magenta), koska loisteputken valon sävy ei pysy samana koko jaksoa. Korjaus kalvolla onnistuu siis, jos suljinaika on 1/50, 1/25, 1/12 jne.. Mitä pidemmäksi aika menee, sitä vähemmän sen tarkalla pituudella on merkitystä värivirheen korjauksen kannalta.
Liikkeen pysäyttäminen
Totta - juuri tuota tarkoitin. Kävi aivopieru kun tuota viestiäni kirjoittelin.

Lähetetty: Touko 24, 2013 11 : 50
Kirjoittaja Perry
Täällä annetaan filtterisuosituksia vaikka ei tiedetä minkälaiset putket katossa on.

Jos veikkaamaan ruvetaan niin oma veikkaukseni on että jonkun suosittelema 1/2 plus green on liikaa, pikemminkin 1/4 tai ei ollenkaan. CTO:ta sitten värilämpötilan mukaan. Oma veikkaukseni on 1/4 plus green ja 3/4 CTO (lievä lämpöisyys ei näytä ihmiskohteessa niin pahalta kuin liian sininen valo).

Ota hallin valaistuksesta kuva päivänvalo-valkotasapainolla niin voidaan arvailla paremmin.

Jos oikein huono säkä käy, on katossa eri tyyppisiä (värisiä) valoja, niitä ei käytännössä saa mitenkään sovitettua yhteen.

Jos hallissa on uudet valot niin ne on suurella todennäköisyydellä varustettu elektronisella kuristimella ja ovat "välkkymättömät" (taajuus hyvin suuri). Silloin ei tarvitse välittää ylläolevista tajuusjutuista. Tuokin selviää testaamalla.

Jos on joku "stressaava" kuvauskeikka tulossa, niin paljosta pääsee jos käy kameran kanssa vähän ekskursiolla ennakkoon; selviää esim. valon määrä ja laatu, kuvakulmat, pistorasiat. yms. yms.

Lähetetty: Touko 24, 2013 12 : 00
Kirjoittaja Perry
Paljon riippuu sitä mitä lajia ollaan kuvaamassa ja minkälaiset kuvat on tavoitteena. Joskus voi tulla hyväkin lopputulos kun kuvaa ilman salamaa, kunhan edes joku osa (mieluiten naama) olisi terävä. Liike kuvassa luo sitten vauhtia ja tunnelmaa. Joissain lajeissa on joitain ennustettavia tilanteita joissa kohde on suht paikoillaan, eli vaihtaa esim. suuntaa.

Eli mikä laji on kyseessä?

Lähetetty: Touko 25, 2013 8 : 21
Kirjoittaja seppot
Ei ole vissiin vielä mainittu, mutta jos yrittää sen liikkeen pysäyttää salamalla, mutta vallitseva valokin piirtää kohdetta jonkun verran, etenkin vaaleassa päässä, niin salama mielellään takaverhon täsmäykselle niin vauhtiviivat tulee oikeaan suuntaan.

Lähetetty: Touko 25, 2013 12 : 20
Kirjoittaja Mikael K.
- jääköön sanomatta