Tarvitaan vinkkejä kuvaamiseen keinovalossa sisätiloissa

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
simobacsi
Viestit: 109
Liittynyt: Tammi 04, 2005 10 : 13
Paikkakunta: Espoo

Tarvitaan vinkkejä kuvaamiseen keinovalossa sisätiloissa

Viesti Kirjoittaja simobacsi »

Pitäisi ottaa kuvia kuntosalilla, joka on viitisen metriä korkea iso halli. Tila on valaistu loisteputkilla suht hyvin mutta ei niin hyvin että liikkeen saisi pysäytettyä.

Jos käytän salamaa, miten saan salaman valon jotenkin sovitettua vallitsevaan valoon? Katto on niin korkealla että heijastaminen sen kautta ei ole mahdollista. Vai onko parempi vain koittaa pärjätä ilman salamaa?

Käytössä on järkkäri ja 2.8-valovoimainen zoomilasi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
fleshlight
Viestit: 641
Liittynyt: Helmi 26, 2010 10 : 13

Viesti Kirjoittaja fleshlight »

Salaman eteen vihertävä geeli (eli kalvo, koska loisteputken valo on vihertävää) ja suljinaika verkkovirran (50Hz) -kerrannaisiin (1/50, 1/100, 1/200 jne), noin itse kokeilisin.
alspe
Viestit: 1060
Liittynyt: Touko 15, 2006 10 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja alspe »

Kuvaa siis liikettä? Jotain kamppailua?

Miten onnistuisi valon lisääminen ja samalla tasoittaminen isolla parin metrin heijastimella eripuolelta kuin mahdolliset ikkunat?
Paljokos tuollainen lisää valoa "prosenteissa"?

Sitten tietty alivalotus aukon verran on kokeilemisen arvoinen.
Pentaxilla saa kuvia
Rockford
Viestit: 7316
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Salaman käyttö riippuu varmaan vähän siitä mitä siellä kuvaat. Jos kuvaat lähinnä ihmisiä niin itse käyttäisin salamaa ja jonkinlaista softaria siinä (softbox, sateenvarjo). Jos tausta ei ole kovin tärkeä elementti kuvissa niin voit aina alivalottaa vallitsevan valon ja hoitaa kohteen valaisun lähinnä salamalla. Silloin ei tuo salaman eri värinen valokaan välttämättä ole niin paha ongelma. Siis jotain tyyliin: http://2.bp.blogspot.com/-G1eaKB0czYQ/T ... shoot2.jpg

Jos taas kuvaat enemmän interiööriä jossa ihmiset ovat niin sitten tilanne on varmasti vaikeampi ainakin yhdellä salamalla. Loisteputkia on montaa eri väriä ja jos tarkoitus on saada värien suhteen virheetöntä jälkeä niin kannattaa varmaan tutkia etukäteen onko siellä 2700/3000/4000/5000/6500K valot. Eihän mikään yksi vihreä filtteri korjaa salamaa noihin kaikkiin.

Jos valoa on "melkein riittävästi" muutenkin niin tuota isoa heijastinta kannattaa varmaan kokeilla ihmiskuvissa myös jos sellainen löytyy helposti.
Viimeksi muokannut Rockford, Touko 23, 2013 12 : 08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
simobacsi
Viestit: 109
Liittynyt: Tammi 04, 2005 10 : 13
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja simobacsi »

No ihan ammattitason jälkeä ei ole tarpeen saada aikaan, mutta hyvä tietysti olisi että kuvat ei olisi ihan karseita. Tarkoitus on siis kuvata pääasiassa liikettä, mutta myös potretteja pikkusalamalla valaisten.
Rockford
Viestit: 7316
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

simobacsi kirjoitti:Tarkoitus on siis kuvata pääasiassa liikettä, mutta myös potretteja pikkusalamalla valaisten.
Liikehän pysähtyy salamalla vaikka valotusaika olisi vähän pidempikin. Parhaimmillaan tuollainen vähän ylipitkä valotus + salaman pysäyttämä liike voi toimia ihan mukavana tehokeinonakin kuvassa antamassa liikkeen tuntua kuviin.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Minä pyrkisin suoraan valottamaan mahdollisimman oikein ja käyttäisin Half Plus Green filtteriä (Lee, 245). Se ei ole aivan niin jyrkkä kuin täysi korjausfiltteri mutta väritasapainon säätäminen kuvankäsittelyssä oikeaksi tai lähemmäksi oikeaa olisi paljon sujuvampaa.

Jos mahdollista niin käy kokeilemassa etukäteen mikä tekniikka soveltuu sinulle parhaiten. Vain näin näet sen itse eikä tarvitse arvailla muiden sanomisten perusteella sitä mikä on tilanteeseen sopiva korjaus tai tekniikka.
AnttiH
Viestit: 79
Liittynyt: Tammi 10, 2003 13 : 59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

fleshlight kirjoitti:Salaman eteen vihertävä geeli (eli kalvo, koska loisteputken valo on vihertävää) ja suljinaika verkkovirran (50Hz) -kerrannaisiin (1/50, 1/100, 1/200 jne), noin itse kokeilisin.
Ei toimi aivan noin. Jos suljinaika on lyhyempi kuin verkkovirran jakso (1/50 s), ainakin joihinkin kuviin tulee kalvosta huolimatta satunnaista värivirhettä (vihreä, magenta), koska loisteputken valon sävy ei pysy samana koko jaksoa. Korjaus kalvolla onnistuu siis, jos suljinaika on 1/50, 1/25, 1/12 jne.. Mitä pidemmäksi aika menee, sitä vähemmän sen tarkalla pituudella on merkitystä värivirheen korjauksen kannalta.
Viimeksi muokannut AnttiH, Touko 23, 2013 15 : 48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
fleshlight
Viestit: 641
Liittynyt: Helmi 26, 2010 10 : 13

Viesti Kirjoittaja fleshlight »

AnttiH kirjoitti:
fleshlight kirjoitti:Salaman eteen vihertävä geeli (eli kalvo, koska loisteputken valo on vihertävää) ja suljinaika verkkovirran (50Hz) -kerrannaisiin (1/50, 1/100, 1/200 jne), noin itse kokeilisin.
Ei toimi aivan noin. Jos suljinaika on lyhyempi kuin verkkovirran jakso (1/50 s), ainakin joihinkin kuviin tulee kalvosta huolimatta satunnaista värivirhettä (vihreä, magenta), koska loisteputken valon sävy ei pysy samana koko jaksoa. Korjaus kalvolla onnistuu siis, jos suljinaika on 1/50, 1/25, 1/12 jne.. Mitä pidemmäksi aika menee, sitä vähemmän sen tarkalla pituudella on merkitystä värivirheen korjauksen kannalta.
Liikkeen pysäyttäminen
Totta - juuri tuota tarkoitin. Kävi aivopieru kun tuota viestiäni kirjoittelin.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Täällä annetaan filtterisuosituksia vaikka ei tiedetä minkälaiset putket katossa on.

Jos veikkaamaan ruvetaan niin oma veikkaukseni on että jonkun suosittelema 1/2 plus green on liikaa, pikemminkin 1/4 tai ei ollenkaan. CTO:ta sitten värilämpötilan mukaan. Oma veikkaukseni on 1/4 plus green ja 3/4 CTO (lievä lämpöisyys ei näytä ihmiskohteessa niin pahalta kuin liian sininen valo).

Ota hallin valaistuksesta kuva päivänvalo-valkotasapainolla niin voidaan arvailla paremmin.

Jos oikein huono säkä käy, on katossa eri tyyppisiä (värisiä) valoja, niitä ei käytännössä saa mitenkään sovitettua yhteen.

Jos hallissa on uudet valot niin ne on suurella todennäköisyydellä varustettu elektronisella kuristimella ja ovat "välkkymättömät" (taajuus hyvin suuri). Silloin ei tarvitse välittää ylläolevista tajuusjutuista. Tuokin selviää testaamalla.

Jos on joku "stressaava" kuvauskeikka tulossa, niin paljosta pääsee jos käy kameran kanssa vähän ekskursiolla ennakkoon; selviää esim. valon määrä ja laatu, kuvakulmat, pistorasiat. yms. yms.
Viimeksi muokannut Perry, Touko 24, 2013 12 : 02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Paljon riippuu sitä mitä lajia ollaan kuvaamassa ja minkälaiset kuvat on tavoitteena. Joskus voi tulla hyväkin lopputulos kun kuvaa ilman salamaa, kunhan edes joku osa (mieluiten naama) olisi terävä. Liike kuvassa luo sitten vauhtia ja tunnelmaa. Joissain lajeissa on joitain ennustettavia tilanteita joissa kohde on suht paikoillaan, eli vaihtaa esim. suuntaa.

Eli mikä laji on kyseessä?
seppot
Viestit: 3846
Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja seppot »

Ei ole vissiin vielä mainittu, mutta jos yrittää sen liikkeen pysäyttää salamalla, mutta vallitseva valokin piirtää kohdetta jonkun verran, etenkin vaaleassa päässä, niin salama mielellään takaverhon täsmäykselle niin vauhtiviivat tulee oikeaan suuntaan.
--
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

- jääköön sanomatta
Vastaa Viestiin