Sivu 1/2

Otatko vai saatko hyviä valokuvia?

Lähetetty: Tammi 08, 2013 1 : 16
Kirjoittaja Aegean
Aika ajoin kuulee kysyttävän, että saitko hyviä kuvia.

Kysymys voi olla hieman outo, jos vaikka studiossa on kuvattu ratakiskonpätkää/tiiliskiveä; tottahan sellaisissa olosuhteissa kuvat onnistuvat jokseenkin aina.

Toisaalta taas esim. luontokuvaaja saattaa pitää kysymystä hyvinkin normaalina. Hyvän kuvan syntyminen elollisia kuvatessa kun on tuskin koskaan pelkästään omissa käsissä..

Eli miten on, otatko sinä kuvia? Vai saatko niitä?

Lähetetty: Tammi 08, 2013 8 : 33
Kirjoittaja mremonen
Yritän ottaa, mutta useimmiten saan jos saan.

Lähde: fi.wiktionary.org/wiki/

Lähetetty: Tammi 08, 2013 9 : 04
Kirjoittaja itu
saada: ottaa vastaan, vastaanottaa; saada jotakin
"Joulupostista sain pari valokuvaa."

ottaa: siirtää jotakin itselle, haltuunsa
Kuvalle on synonyymi otos, otan kameralla kuvia. Toki joskus valokuvien, otosten saanto on mitä on.

Re: Otatko vai saatko hyviä valokuvia?

Lähetetty: Tammi 08, 2013 9 : 33
Kirjoittaja Whig
Aegean kirjoitti:Aika ajoin kuulee kysyttävän, että saitko hyviä kuvia.
Sulla on varmaan hyvä kamera, kun tulee noin hyviä kuvia...
Eli miten on, otatko sinä kuvia? Vai saatko niitä?
Otan hyviä kuvia mutta jostain syystä saan pääasiassa vain huonoja =(

Lähetetty: Tammi 13, 2013 20 : 28
Kirjoittaja Matti_JH
Jaa-a. Kyllä se on otan -vaihtoehto. Todella harvoin tulee tilanteita joissa kuvan voi vaan räpsäistä ja lopputuloksena on hyvä kuva.

Ainakin seuraavat ovat kuvaajasta kiinni:
paikka
aika
asetukset
polttoväli
näkeminen
valmistelut
välineiden käytön osaaminen
oikeat välineet
jälkikäsittely

Tuurista kiinni ovat lähinnä
harvinainen tapahtuma (eläin, luonnonilmiö, tms)
valo (varauksin)


Kuitenkin jos saa kuvan jostakin harvoin nähdystä jutusta ei se kuvana välttämättä ole sen ihmeellisempi. Muuttujia on paljon ja valtaosa niistä kuvaajan itsensä hallinnan alaisuudessa (tai hallitsemattomuuden).

Lähetetty: Tammi 13, 2013 20 : 46
Kirjoittaja HannuS
Kun ottaa paljon kuvia, niin silloin tällöin saa hyviäkin.

Lähetetty: Tammi 13, 2013 20 : 49
Kirjoittaja nomad
Parhaani tietenkin yritän ja vaivaa ja osaamiseni pelin laitan. Monesti matkailuakin ja ajankäyttöä. Mutta kyllä onnistuneessa kuvassa aina sen verran mystiikkaa on, että lahjana sitä täytyy pitää.

Lähetetty: Tammi 13, 2013 20 : 50
Kirjoittaja Jare
Kuva.

Lähetetty: Tammi 13, 2013 21 : 42
Kirjoittaja Bansku81
Onhan tuo vähän niin kuin metsästys ja kalastus, että hyvä metsästäjä saa saalista enemmän kuin huono, mutta tuurista se aina loppujenlopuksi kiinni on.

Lähetetty: Tammi 13, 2013 22 : 32
Kirjoittaja Matti_JH
No jaa. Kun katson omia kuvia niin asiat, joihin olen vaikuttanut:
koska kuvaan
mitä kuvaan
mitä isoa/suljinaikaa/aukkoa käytän
yli/alivalotus/valotuksenmittaus
mitä polttoväliä käytän
kohde, mikä, mistä löytyy
myötä/vastavalo
sommittelu
rajaus
tarkennustapa

sitten

tunnelma, idea
jälkikäsittely, värit, mv, korostaminen...

Eli kyllä kuvaajalla on se suurin vaikutusmahdollisuus onnistuneisiin kuviin.

Lähetetty: Tammi 13, 2013 23 : 35
Kirjoittaja Pan
Bansku81 kirjoitti:mutta tuurista se aina loppujenlopuksi kiinni on
Kun lopputuloksen kannalta haitalliset asiat on ennakkoon otettu huomioon, niin onnetarkin on useammin paikalla.

Mitä sähäkkäämpi kuvaustilanne tai kohde, sitä massiivisempi kuvamäärä tarvitaan hyvän kuvan ottamiseksi. Ja silti ne studiosa otetut ovat silloin tällöin kohteen tai toimeksiantajan mielestä surkeita eikä siten ole saanut hyviä kuvia.

Lähetetty: Tammi 14, 2013 13 : 05
Kirjoittaja fotom
Otanko vai saanko? Entä jos vain tekee hyviä valokuvia?

Lähetetty: Tammi 14, 2013 13 : 45
Kirjoittaja poikamies
Onni suosii ahkeraa.

Onni on ahkeran veli.


Itelläni on pari hyvää luontokuvaa. Kerran olin jopa semifinaalissa vlk:ssa :)

Muuten otan huonoja kuvia.

Lähetetty: Tammi 14, 2013 14 : 13
Kirjoittaja ASaari
mremonen kirjoitti:Yritän ottaa, mutta useimmiten saan jos saan.
Täsä ensimäisessähän se on aika kattavasti sanottu. Kaiken voi suunnitella, mutta mielestäni esim. vallitseva valo on ulkona kuvattaessa hyvin merkittävässä roolissa. Sitä voi koittaa ennakoida ja ahkeroida, mutta siihen ei juurikaan voi vaikuttaa. Ja sitten on vielä näitä onnekkaita sattumia jossa kuva on otettu juuri oikealla hetkellä myös muun kuin valaistuksen suhteen.

Eli vaikka paljon on itsestäkin kiinni niin studion ulkopuolella on aina muitakin muuttujuia jotka joko antavat tai eivät anna.

Lähetetty: Tammi 14, 2013 14 : 21
Kirjoittaja Hannu KH
Minä otan niin hyviä kuin saan.

Lähetetty: Tammi 17, 2013 14 : 25
Kirjoittaja Perry
Mä otan huonoja kuvia. Perfektionisti ei saa kuin huonoja :)

Lähetetty: Tammi 17, 2013 14 : 36
Kirjoittaja jouko75
Minä saan hyviä kuvia joskus. Yleensä melko huonoja aivan sama keneltä kysyy.

Lähetetty: Helmi 02, 2013 23 : 58
Kirjoittaja chief85
Yritän ottaa mahdollisimman hyviä kuvia, mut joskus niitä hyviä kuvia tulee vahingossakin.

Lähetetty: Huhti 02, 2013 10 : 31
Kirjoittaja il_dottore
Tällaisen harrastelijavalokuvaajan korvaan on jäänyt repliikki eräästä amerikkalaisesta elokuvasta, jossa fiktiivinen National Geographigs'in valokuvaaja sanoo "tomorrow I'm going to make some pictures", ei siis "take pictures", ja äijä oli siis dokumentaarikuvaaja, ainakin periaatteesa, mutta jos on tuon aviisin kuvia koskaan nähnyt, niin aika dramaattisia ne usein ovat.

Lähetetty: Huhti 12, 2013 14 : 29
Kirjoittaja mixdown
Useinmiten kuvien "saaminen" on kiinni korvien välisestä tilasta. On tietysti suuri apu jos on kuvannut sanotaanpa vaikka puoli miljoonaa ruutua. Silti oma mielentila ja sen viritys on kaikki kaikesta. Joskus tietää, että nyt on mahiksia ja joskus , että unoha koko juttu. Joskus kaikki etukäteismahdollisuudet ovat nollassa silti voi tulla loisto-otoksia. Ja päinvastoin.

Muistan keikan takavuosina erääseen suurimpaan viikkolehteen kun toimittaja tuli junasta täytenä käkenä ja lähettiin keikalle. Siihen aikaan toimittajat oli tähtiä. Mie kuvasin keikan ja toimittaja makas autossa sammuneena. Vein sen junaan ja panin filmirullat laukkuun. Aamulla soitteli, että miten meni. Juttua oli lehdessä viisi sivua kun tähtitoimittaja soitteli haastattelut puhelimella. Tuli hyvä reppari kuulemma.

Jos kysytään miten voi saada hyviä kuvia niin ehkä voi auttaa jos ymmärtää:

- tuntea pelikenttä
- tuntea pelivälineet
- jos kuvaat ihmisiä niin oma tapa toimia ja lähestyä ihmisiä / empatia
- ennakkoluuloton suhtautuminen kaikkeen eteentulevaan
- Kova työ, eli harjoittelu kuinka kuva rakennetaan ilman miettimistä
- Nopeat hoksottimet
- Oikean hetken oivaltaminen. Ei pitkiä moottorisarjoja
- Aukkojen ja aikojen vaikutus kuvaan ja sen ymmärtäminen
- Valon ja varjon merkitys
- YKSINKERTAISTA eli vain yksi pääkohde.
- Helpottaa jos keskittyy omalle sektorille, eli ei niinkuin meikä joka alan sählääjäksi. Tosin töitä on tästä nykyisin niin vähän, että menköön sitten vaikka taiteilun puolelle.

Jälkituotanto on myös osa kuvausprosessia ollut ainakin mustavalkoisen vääntämisessä. Nykytekniikalla saa kyllä väriäkin ainakin riittävästi, jos haluaa.
Aika hyvä on vitosen mk2 ja vanhassa Nikkorin AI-35/2 syvyysvaikutelma. Mullon ollu Distagonia ja canonin vastaavia mutta tää pikkulinssi on loistava. Eli et saa parempia kuvia ostamalla kalliita linssejä. Melkeen päinvastoin. Älä odota mitään jos et ole valmis tekemään sen eteen muuta kuin odottamaan koska niitä hienoja kuvia alkaa tulla.

http://www.flickr.com/photos/jorma_hevo ... /lightbox/

Ei nää kuvat tuu tuurilla. Tätäkin ajoin kymmenkunta kilometriä ja kun tiesin tuon pellon niin sain tämän taltioitua. Pelkäsin, että pilvet kerkee hajoomaan. Tästä paikasta on tullu taltioitualukuisia muitakin kuvia. Erilaisia.


Täällä perukoilla on pikkusen sellanen henki, että ei kannattas hirveesti revitellä värimaalimalla tai sinnepäin. Mullekin on jotkut luontokuvaajat sanoneet, että vähempikin riittäs. Mutta sanosin "syvällä rintaäänellä", että jokainen tekee sellasta, että ite on siihen tyytyväinen. Tarkottaa sitä, että ei koskaan oo tyytyväinen. Vaikee pukea sanoiksi mutta noin se menee koska ensi viikolla pitää tehä uus vedos. jne.....