Sivu 1/1

Metro Photo Challenge kuvankeräyskilpailu

Lähetetty: Marras 02, 2012 15 : 03
Kirjoittaja Jouninkone
Radiossa pauhaa erään mediakonsernin valokuvakilpailun mainos.

Olettehan lukeneet kilpailun säännöt ja erityisesti kohdan 16

http://metrophotochallenge.com/terms/

"Osallistumalla kilpailuun annat Metrolle ja Sanoma News Oy:lle oikeuden jäljentää, asettaa näytille, painaa tai käyttää kilpailukuvia missä tahansa muodossa viiden vuoden ajan kilpailun päättymisestä kilpailuun liittyviin markkinoinnillisiin tai kilpailuun liittyviin toimituksellisiin tarkoituksiinsa"

Lähetetty: Marras 02, 2012 15 : 09
Kirjoittaja OskuK
Tuossa sentään linkitetään julkaistavat kuvat kilpailuun. Että ei ihan facebook-tasolla olla vielä. Olisi kyllä jännä nähdä viisi vuotta vanhan kisan markkinointia...

Lähetetty: Marras 02, 2012 16 : 46
Kirjoittaja AnHa
Luin nuo samat säännöt eilen. Erityisesti "kilpailuun liittyviin...toimituksellisiin tarkoituksiin" ja "Sanoma News Oy" ovat aikamoista myrkkyä. Suhteutettuna maavoittajien palkintoihin, jotka on jotain pokkareita.

"Kilpailuun liittyvä toimituksellinen tarkoitus" on sellaista amerikanjargonia, että sen alle voidaan varmaan pistää ihan mitä vaan kuvankäyttöä, kun vain mainitaan kisa kuvan yhteydessä.

Lähetetty: Marras 04, 2012 8 : 30
Kirjoittaja Rekka-Timppa
Kertokaahan minulle kun minä en ymmärrä että miksi nämä kilpailut nähdään semmoisina "mörköinä"?

Ei kai tuonne kenenkään ole pakko lähettää kuvia jos säännöt eivät miellytä ja nämä kilpailut ja muut tavat kerätä kuvia on nykypäivää ja se ei tule muuttumaan siitä mihinkään paitsi että ne tulee vain lisääntymään.

Itse en hirveän moneen kuvakisaan osallistu vuoden aikana mutta tämä kyseessä oleva kilpailu on semmoinen mihin osallistun ja teen siihen erikseen kuvia eli suunnittelen ja kuvaan juurikin tuota kisaa ajatellen kuvat joilla osallistun.

Mikä on se asia mikä noissa mättää, miksi tuommoisia kisoja ei saisi olla, tiedän henkilöitä jotka näistä ihan samoista asioista narisee mutta kuitenkin kisoihin osallistuu, miksi, sitä en ymmärrä.

On maailmassa monta muutakin asiaa jota ihmetteln mutta tämä nyt on yksi ja jos jotain en ymmärrä haluan siihen saada selvyyden joten jos joku voisi minua valoittaa asiassa niin olisin iloinen.

-Timppa-

Lähetetty: Marras 04, 2012 16 : 11
Kirjoittaja alsalus
Timppa, tossa mättää se että parin sadan euron panostuksella iso konserni saa käyttöönstä potentiaalisesti kymmenientuhansien eurojen arvosta kuvamateriaalia.

Vähän kuin olisi leivontakilpailu, jonka pääpalkinto olisi kilo voita, ja järjestäjä saisi myydä leivokset eteenpäin parhaalla katsomallaan tavalla parhaassa katsomassaan paikassa firman kaikissa marketeissa ympäri Suomea.

Lähetetty: Marras 04, 2012 16 : 17
Kirjoittaja Rekka-Timppa
alsalus kirjoitti:Timppa, tossa mättää se että parin sadan euron panostuksella iso konserni saa käyttöönstä potentiaalisesti kymmenientuhansien eurojen arvosta kuvamateriaalia.

Vähän kuin olisi leivontakilpailu, jonka pääpalkinto olisi kilo voita, ja järjestäjä saisi myydä leivokset eteenpäin parhaalla katsomallaan tavalla parhaassa katsomassaan paikassa firman kaikissa marketeissa ympäri Suomea.
Ymmärrän tuon ja siitä olen itsekkin jopa ärtynyt mutta kun sille ei mahda mitään eikä kukaan, tähän on menty jo aikoja sitten ja sillä selvä.

Aina voi tietysti sanoa että älkää lähettäkö niitä kuvia mutta kun siitä ei ole mitään hyötyä koska joku niitä lähettää kuitenkin ja sille ei mitään voi.

Lehtikuvaaminen on hyvin pitkälti mennyt juuri tähän ja se tulee lisääntymään, ei sille mitään mahda.

Laadulla ei ole mitään merkitystä vaan se että saadaan mahdiollisimman halvalla kuvat, olkoon ne sitten vaikka känny kuvia.

Mutta tästä, sanoisinko, nariseminen ei tuota lehtikuvausta enää palauta ennalleen ja sillä siisti.


-Timppa-

Lähetetty: Marras 04, 2012 16 : 59
Kirjoittaja mvuori
alsalus kirjoitti:Timppa, tossa mättää se että parin sadan euron panostuksella iso konserni saa käyttöönstä potentiaalisesti kymmenientuhansien eurojen arvosta kuvamateriaalia.
Ei "saa käyttöönsä". Kilpailuun liittyvä markkinoinnillinen tai journalistinen viestintä on ihan eri asia kuin "saada käyttöönsä".

Lähetetty: Marras 04, 2012 17 : 13
Kirjoittaja alsalus
mvuori kirjoitti:
alsalus kirjoitti:Timppa, tossa mättää se että parin sadan euron panostuksella iso konserni saa käyttöönstä potentiaalisesti kymmenientuhansien eurojen arvosta kuvamateriaalia.
Ei "saa käyttöönsä". Kilpailuun liittyvä markkinoinnillinen tai journalistinen viestintä on ihan eri asia kuin "saada käyttöönsä".
Juu, ei saa ihan mihin tahansa käyttöön (Sanoman uuden sopimuksen tavoin), mutta saa viiden vuoden ajaksi vapaan julkaisuluvan, kunhan muistaa laittaa kuvatekstiin tai juttuun maininnan kilpailusta. Lähinnä tuossa ketuttaa se, että kaikki kisakuvat tulevat tuohon käyttöön, ei vain palkitut - kuten myös se, että julkaisuoikeus on noin laveasti määritelty.

Nykykuvakilpailuksi nuo tosin ovat reilut säännöt. Olen törmännyt useisiin "kilpailuihin" joissa haetaan ilmaista kuvamateriaalia mihin tahansa markkinointikäyttöön.

Ja Timppa, kyllä tolle kehitykselle voi heittää kapuloita rattaisiin. Bulkkikuvaa ei tosiaan enää saa kaupaksi reilulla pelillä, eikä ole tarviskaan, maailma tursuaa sellaista ovista ja ikkunoista. Sen sijaan mikä tahansa ainutlaatuisempi kuva on yhä edelleen kuten aina ennenkin julkaisuoikeuksiltaan ja hinnaltaan kuvaajan määriteltävissä.