Sivu 1/1

Vinkkejä kaivataan laskuttamisen suhteen.

Lähetetty: Syys 26, 2012 11 : 10
Kirjoittaja J_N_S
Hei!
Tuli tuossa tarjolle vähän suuremman luokan kuvausjuttua. Kyseessä on siis taloyhtiöiden kuvailua, lähinnä ulkoa mainosmateriaaleihin. Ensimmäisen talon ulkokuvat koostuivat 5:stä kuvasta, joiden hinta on sopimatta. Kysynkin miten näitä on järkevin laskuttaa? Joku hinta X /kuva +matkat? En kuitenkaan ole ammatti-valokuvaaja, vaan olen opiskelija. Kaiken lisäksi taloyhtiöiden omistajana olevan rakennusliikkeen TJ on tuttu mies, jolta ei kehtaisi hirveätä ryöstösummaa olla vailla.

/Joonas

Lähetetty: Syys 26, 2012 11 : 17
Kirjoittaja TheHatter
Jälleen se vakiovastaus.

Veloitat niin paljon, kun katsot työstä tarvitsevasi. Mikäli et ole ennakkoperintärekisterissä, pitäisi sinun veloittaa homma työnä, josta työnantaja maksaa ennakonpidätykset ja sivukulut tai sitten käytät jotain laskutuspalvelua eezy tms.

Re: Vinkkejä kaivataan laskuttamisen suhteen.

Lähetetty: Syys 26, 2012 14 : 21
Kirjoittaja grafia
J_N_S kirjoitti:..rakennusliikkeen TJ on tuttu mies, jolta ei kehtaisi hirveätä ryöstösummaa olla vailla.
Ja se tuttu tj varmaan ajatteli, että ei toi opiskelijakuvaaja paljon kehtaa pyytää, kun se on tuttu...
Pyydät vain ihan kunnon korvauksen, ei rakennusliikkeet kovin köyhiä ole.

Lähetetty: Syys 26, 2012 14 : 26
Kirjoittaja alsalus
Tapauksessa on niin paljon muuttujia, että mitään kovin tarkkaa suuruusluokkaa ei pysty kukaan sulle antamaan. Ottaen huomioon, että et ole ammattilainen ja siis toimitusvarmuudessa ei ole rutiineja, ei yläpään liksoja kannata edes miettiä.

Ihan sama jos tarvitset kirjahyllyn ja ammattipuusepän sijaan sen tekee kaverisi autotallissaan. Lopputuloksesta ei välttämättä edes huomaa eroa, mutta toimitusvarmuus ja taatusti oikeat materiaalivalinnat oikeuttaa ammattilaisen tupla- ja jopa triplaliksalle.

edit. ja siis ammattipuuseppä työskentelee myös luultavasti tupla tai triplateholla peruspetteriin verrattuna. Sama homma kuvaamisen suhteen. Hyvään kuvaan varsinkin mainoskäytössä liittyy niin monta kompastuskiveä, että edes mainostoimistot eivät ainaa saa priimaa pihalle.

Mainoskäyttöön menevissä kuvissa edelleen, kuten aina ennenkin, kuvaajan tilipussin paino muodostuu paljolti kampanjan koosta.

Lähetetty: Syys 26, 2012 19 : 00
Kirjoittaja J_N_S
Kiitoksia vastauksista ja eri vaihtoehdoista. Täytyy mennä käymään kahvilla herran luona ja kysyä mitä hän olisi valmis maksamaan.. Eiköhän tästä asiasta sopuun päästä :)

T: Joonas

Lähetetty: Syys 26, 2012 19 : 18
Kirjoittaja mvuori
alsalus kirjoitti:Ihan sama jos tarvitset kirjahyllyn ja ammattipuusepän sijaan sen tekee kaverisi autotallissaan. Lopputuloksesta ei välttämättä edes huomaa eroa, mutta toimitusvarmuus ja taatusti oikeat materiaalivalinnat oikeuttaa ammattilaisen tupla- ja jopa triplaliksalle.
Lopputuloksesta ei huomaa eroa, mutta materiaalivalinnat ovat "taatusti oikeat". Joo. Isoin ero on siis toimitusvarmuus. Ilmeisesti maksat mielellään esimerkiksi kamerasta kolminkertaisen hinnan, jos vain kaupan toimitusvarmuus on kunnossa.

Lähetetty: Syys 26, 2012 19 : 35
Kirjoittaja alsalus
mvuori kirjoitti:
alsalus kirjoitti:Ihan sama jos tarvitset kirjahyllyn ja ammattipuusepän sijaan sen tekee kaverisi autotallissaan. Lopputuloksesta ei välttämättä edes huomaa eroa, mutta toimitusvarmuus ja taatusti oikeat materiaalivalinnat oikeuttaa ammattilaisen tupla- ja jopa triplaliksalle.
Lopputuloksesta ei huomaa eroa, mutta materiaalivalinnat ovat "taatusti oikeat". Joo. Isoin ero on siis toimitusvarmuus. Ilmeisesti maksat mielellään esimerkiksi kamerasta kolminkertaisen hinnan, jos vain kaupan toimitusvarmuus on kunnossa.
Ironiastasi huolimatta näin tosiaan on. Kivijalkakauppa ottaa kuokkaan hinnassa nettikaupalle, mutta reklamoinnin, takuun, palvelun yms takia moni maksaa enemmän.

Kirjahyllyn pitää kestää useiden satojen, joskus jopa tonnin, kuorma. Jo puulajin valinnalla on tällöin väliä. Autotallipetteri voi osua oikeaan summan mutikassa, mutta puuseppä osuu taatusti oikeaan. Vertausta selventääkseni valokuvaukseen: amatööri voi kuvata talon pehmeässä valossa vääristymättömänä ja rajata kuvan niin että mainostekstille jää tilaa, ammattilainen tekee näin taatusti.