Salamalla kuvaaminen hirsimökissä

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
EOS_550D
Viestit: 46
Liittynyt: Touko 22, 2010 13 : 36
Paikkakunta: Oulu

Salamalla kuvaaminen hirsimökissä

Viesti Kirjoittaja EOS_550D »

Miten saa asetettua valkotasapainon, säilyttäen lämpimän tunnelman vaaleanruskeassa hirsimökissä. Kuvat otetaan salamalla.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
oh6jih
Viestit: 905
Liittynyt: Joulu 01, 2005 14 : 13
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

Laitat kääntösuotimen salama->hehkulamppu salaman päälle.
EOS_550D
Viestit: 46
Liittynyt: Touko 22, 2010 13 : 36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EOS_550D »

oh6jih kirjoitti:Laitat kääntösuotimen salama->hehkulamppu salaman päälle.
vähentääkö tuo oranssia sävyä kuvissa?
oh6jih
Viestit: 905
Liittynyt: Joulu 01, 2005 14 : 13
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

Ei vaan lisää sitä. Eli se muuttaa salamasta tulevan valon värin hehkulamppua vastaavaksi, eli ei tule salaman kanssa kuvatessa ikävää sekavaloa ja lopullisen valkotasapainon hakeminen on helpompaa.
MKi
Viestit: 247
Liittynyt: Kesä 21, 2006 21 : 21
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja MKi »

Käännät salaman sojottamaan kohti kattoa. Ainakin helppaa tilannetta ensihätään.
Olisihan se kiva osata ... mutta taas kerran on tyydyttävä vain yrittämään

Blogi
Galleria
fotom
Viestit: 7381
Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57

Viesti Kirjoittaja fotom »

Ottaisin kuvat heijastaen valon katon kautta ja säädän valkotasapainon myöhemmin RAW -kuvaa kehittäessä. Mikäli ulkoa tulee ns. kylmää valoa (sellaista sinertävää), saattaisin käyttää salaman päällä puolikasta tai kokonaista kääntökalvoa (lue: sininen päivänvalokalvo) jolloin valkotasapaino olisi helpompi säätää kohdilleen koska sekavalon suhdetta on tasoiteltu. Toisaalta, jos haluan korostaa talvisen pihamaan kylmyyttä, jättäisin kääntökalvon pois.
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
EOS_550D
Viestit: 46
Liittynyt: Touko 22, 2010 13 : 36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EOS_550D »

katto on tummahko ja ruskehtava. seinät vaaleammat mutta oranssin sävyiset. ulkoa ei tule valoa, koska kuvat otetaan illalla. yleensä ongelmana on ollu liian kellertävät/punertavat eli lämpimänsävyiset kuvat. valaistuksena kynttilät ja muutama hehkulamppu.

rawilla kuvaan mutta kuvia tulee niin paljon etten jaksa kaikille laittaa säätöjä jälkeenpäin. toisaalta..voihan kuvat synkronoida mut kaikille kuville se ei toimis
oh6jih
Viestit: 905
Liittynyt: Joulu 01, 2005 14 : 13
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

Ensimmäisessä viestissä halusit nimenomaan säilyttää lämpimän tunnelman? Ja miksei voisi synkronoida? Jos valaistus ei muutu kesken kuvauksen niin ei se valkotasapainokaan illan edetessä juurikaan muutu kun ei kerran ikkunoistakaan tule valoa.

Kuvaa yhteen ruutuun harmaakortti tai hätätilassa vaikka valkoinen paperiarkki, saat siitä neutraalin pisteen josta voit trimmata valkotasapainoa sitten haluamaasi suuntaan. Tuon voi tehdä jo kuvausvaiheessa niin jälkisäätöä on vähemmän. Paljoa parempaa oikotietä tuohon ei taida olla. Jos jälkikäsiteltäviä kuvia on niin paljon että niitä ei viitsi käsitellä niin voi tietty kysyä että onko ihan joka ruutu tarpeellinen muutenkaan?
fotom
Viestit: 7381
Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57

Viesti Kirjoittaja fotom »

EOS_550D kirjoitti:katto on tummahko ja ruskehtava. seinät vaaleammat mutta oranssin sävyiset. ulkoa ei tule valoa, koska kuvat otetaan illalla. yleensä ongelmana on ollu liian kellertävät/punertavat eli lämpimänsävyiset kuvat. valaistuksena kynttilät ja muutama hehkulamppu.

rawilla kuvaan mutta kuvia tulee niin paljon etten jaksa kaikille laittaa säätöjä jälkeenpäin. toisaalta..voihan kuvat synkronoida mut kaikille kuville se ei toimis
Jos kuvien käsittely ei kiinnosta, voit aina photoshopata kuvat jo kuvaushetkellä maalaamalla katon haluamasi valkoiseksi jonka kautta sitten ammut salaman. Tai vastaavasti voit pitää katon alkuperäisen värisenä mutta maalaat sitten seinät ja kohteet ja ihmiset ja eläimet ja muut kuvassa näkyvät sopivan kylmällä sinisen sävyllä jolloin saat näppärästi sävyt kohdilleen.
Tai sitten, tämä on nähtävästi se kaikkein vaikein ja työläin vaihtoehto, klikkaat kuvasarjassa yhdestä kuvasta valkotasapainon kohdilleen jonka jälkeen ko. asetukset saat kopsittua sarjan kaikkiin muihin kuviin napin painalluksella (LR3 yms. softat).
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Kiitokset hyvistä nauruista fotomille. :)
EOS_550D
Viestit: 46
Liittynyt: Touko 22, 2010 13 : 36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EOS_550D »

oh6jih kirjoitti:Ensimmäisessä viestissä halusit nimenomaan säilyttää lämpimän tunnelman?
niin halusin. Tarkoitin sitä, että kuvat menevät överiksi ilman kunnon valkotasapainoa. Ammattilainen tietää, että kuvasta tulee punertava kyseisessä tilassa; miksi pitää laittaa lisää lämpöä?! Eikö valkotasapaino muutu eri kuvakulmista kuvattaessa?
Vois kokeilla tuota synkronointia ns. kuvaryhmille, jotka otettu samasta suunnasta. Käytän siis CS3:sta.

Kiitos kuitenkin asiallisista vastauksista oh6jih:lle!
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Olennaista salaman käytön suhteen on se, että valojen väri on samanlaista. Oranssi kalvo salaman edessä muuttaa salaman värin samanlaiseksi kuin on hehkulamppujen väri. Jos taas käytössä ovat loisteputket niin silloin vihreä sävy on oikea. Kuvankäsittelyssä väärä vihreä tai oranssi muutetaan sen harmaakortista otetun kuvan avulla oikean väriseksi eli luonnolliseksi. Tämä on pohjalla näissä neuvoissa.

Ihminen muuttaa näkemänsä valojen värisävyt oikeiksi mutta kamera ei osaa tehdä sitä. Siksi kaikkien valojen väri pitää olla kuvausvaiheessa samanlainen, niin että se on helppo muuttaa luonnolliseksi. Jos käytössä on useita värisävyjä eli vaikkapa hehkulamppu, loisteputki ja salama niin oikean värisävyn eli valkobalanssin löytäminen on vaikeaa. Jos salaman sävyn saa yhdellä kalvolla sopimaan paikalla oleviin valoihin niin kuvankäsittelyvaiheessa ei tarvitse repiä hiuksia päästään hermostuksissaan.
EOS_550D
Viestit: 46
Liittynyt: Touko 22, 2010 13 : 36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EOS_550D »

kiitän! enköhän näillä neuvoilla pärjää. Toki kaikki apu on tarpeen
ossipena
Viestit: 4834
Liittynyt: Helmi 27, 2009 13 : 21
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ossipena »

Mikael K. kirjoitti:Jos käytössä on useita värisävyjä eli vaikkapa hehkulamppu, loisteputki ja salama niin oikean värisävyn eli valkobalanssin löytäminen on vaikeaa.
omasta mielestä tuossa tilanteessa ei ole edes olemassa riittävän hyvää kompromissia valkotasapainoksi ellei jo kuvanottovaiheessa ole kirkkaana mielessä suunnitelma miten eri värilämpötiloja voisi hyödyntää juuri siinä kuvassa...
oh6jih
Viestit: 905
Liittynyt: Joulu 01, 2005 14 : 13
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

EOS_550D kirjoitti:
oh6jih kirjoitti:Ensimmäisessä viestissä halusit nimenomaan säilyttää lämpimän tunnelman?
niin halusin. Tarkoitin sitä, että kuvat menevät överiksi ilman kunnon valkotasapainoa. Ammattilainen tietää, että kuvasta tulee punertava kyseisessä tilassa; miksi pitää laittaa lisää lämpöä?! Eikö valkotasapaino muutu eri kuvakulmista kuvattaessa?
Vois kokeilla tuota synkronointia ns. kuvaryhmille, jotka otettu samasta suunnasta. Käytän siis CS3:sta.

Kiitos kuitenkin asiallisista vastauksista oh6jih:lle!
Mikael K jo vastasikin että miksi lämmitetään sitä salamaa, ja tarkennuksena vielä tähän, että näin kuvakulman muutos (esim. onko se katossa roikkuva hehkulamppu mallin edessä vai takana), ei vaikuta malliin kohdistuvan valon väriin. Nyt jos et lämmitä sitä salamaa niin joudut säätämään joka kuvan erikseen sen mukaan että onko pääosa malliin kohdistuvasta valosta salamasta vai vallitsevasta valosta. Lämmityksen jälkeen sulla on vain yksi, yleensä riittävän lähellä oikeaa oleva valkotasapaino säädettävänä.
EOS_550D
Viestit: 46
Liittynyt: Touko 22, 2010 13 : 36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EOS_550D »

teen siis näin? laitan salaman päälle oranssin bouncen ja asetan valkotasapainon ottaen kuvan valkoiselta pinnalta kyseisessä valaistuksessa. sitten loppusäätö ohjelmassa tarvittaessa.

onko hehkulampun ja kynttilän värilämpötila sama tai lähellekään sitä?
ossipena
Viestit: 4834
Liittynyt: Helmi 27, 2009 13 : 21
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ossipena »

EOS_550D kirjoitti: onko hehkulampun ja kynttilän värilämpötila sama tai lähellekään sitä?
samalla suunnalla toisin kuin hehkulampun ja paljaan salaman... kynttilän valo taitaa jäädä vielä melko lämpimäksi jos vääntää valkotasapainon neutraaliksi hehkulampun valossa.
seppot
Viestit: 3846
Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja seppot »

Kynttilän värilämpötilaa ei tarvi huomioida kameran asetuksissa. Se valaisee kuitenkin aika pienen alueen ja paremmalta näyttää jos se on vähän punertavampi kuvissa kuin vallitseva valo. Kynttilä on tunnelmavalo.
Jotenkin loisteputkista puhuminen hirsimökin yhteydessä sattuu siuluun. Ne ei jotenkin satu yhteen. Toki niitä on muutakin kuin perinteisiä pitkiä putkia peltilaatikossa mitkä nyt ensimmäisenä tuli mieleen ja jos mennään vielä eksoottisimpiin loisteputkiin niin niitäkin löytyy 4000K malleina ja jopa täysspektrivaloina eli jos loisteputkelle suositellaan aina virheää suodinta salaman eteen niin ei se aina toimi.
--
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Sehän näissä kaikissa ohjeissa on ongelmana, että ne ovat vain suuntaa antavia. Ne vain avaavat ongelmavyyhden alun. Pidemmälle purettaessa pitäisi ottaa huomioon muutkin tekijät, jotka tilanteessa vaikuttavat. Niistähän me emme tiedä, kun emme ole edes nähneet koko po. mökkiä. Toisin sanoen neuvot ohjaavat alkuun mutta kuvaaja joutuu kokeilemaan kaiken itse ja sovittamaan neuvot omiin olosuhteisiinsa sopiviksi.
EOS_550D
Viestit: 46
Liittynyt: Touko 22, 2010 13 : 36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EOS_550D »

loisteputkista ei siis ole kyse tässä tapauksessa. Hehkulamput ja kynttilät vain. En hakenut tällä keskustelulla valmista vastausta vaan suuntaa. Itseasiassa nyt vasta tajusin tuon monen valosävyn vaikutuksen..
Vastaa Viestiin