Salamalla kuvaaminen hirsimökissä
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Touko 22, 2010 13 : 36
- Paikkakunta: Oulu
Salamalla kuvaaminen hirsimökissä
Miten saa asetettua valkotasapainon, säilyttäen lämpimän tunnelman vaaleanruskeassa hirsimökissä. Kuvat otetaan salamalla.
-
- Viestit: 905
- Liittynyt: Joulu 01, 2005 14 : 13
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
-
- Viestit: 905
- Liittynyt: Joulu 01, 2005 14 : 13
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
-
- Viestit: 7381
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57
Ottaisin kuvat heijastaen valon katon kautta ja säädän valkotasapainon myöhemmin RAW -kuvaa kehittäessä. Mikäli ulkoa tulee ns. kylmää valoa (sellaista sinertävää), saattaisin käyttää salaman päällä puolikasta tai kokonaista kääntökalvoa (lue: sininen päivänvalokalvo) jolloin valkotasapaino olisi helpompi säätää kohdilleen koska sekavalon suhdetta on tasoiteltu. Toisaalta, jos haluan korostaa talvisen pihamaan kylmyyttä, jättäisin kääntökalvon pois.
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Touko 22, 2010 13 : 36
- Paikkakunta: Oulu
katto on tummahko ja ruskehtava. seinät vaaleammat mutta oranssin sävyiset. ulkoa ei tule valoa, koska kuvat otetaan illalla. yleensä ongelmana on ollu liian kellertävät/punertavat eli lämpimänsävyiset kuvat. valaistuksena kynttilät ja muutama hehkulamppu.
rawilla kuvaan mutta kuvia tulee niin paljon etten jaksa kaikille laittaa säätöjä jälkeenpäin. toisaalta..voihan kuvat synkronoida mut kaikille kuville se ei toimis
rawilla kuvaan mutta kuvia tulee niin paljon etten jaksa kaikille laittaa säätöjä jälkeenpäin. toisaalta..voihan kuvat synkronoida mut kaikille kuville se ei toimis
-
- Viestit: 905
- Liittynyt: Joulu 01, 2005 14 : 13
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Ensimmäisessä viestissä halusit nimenomaan säilyttää lämpimän tunnelman? Ja miksei voisi synkronoida? Jos valaistus ei muutu kesken kuvauksen niin ei se valkotasapainokaan illan edetessä juurikaan muutu kun ei kerran ikkunoistakaan tule valoa.
Kuvaa yhteen ruutuun harmaakortti tai hätätilassa vaikka valkoinen paperiarkki, saat siitä neutraalin pisteen josta voit trimmata valkotasapainoa sitten haluamaasi suuntaan. Tuon voi tehdä jo kuvausvaiheessa niin jälkisäätöä on vähemmän. Paljoa parempaa oikotietä tuohon ei taida olla. Jos jälkikäsiteltäviä kuvia on niin paljon että niitä ei viitsi käsitellä niin voi tietty kysyä että onko ihan joka ruutu tarpeellinen muutenkaan?
Kuvaa yhteen ruutuun harmaakortti tai hätätilassa vaikka valkoinen paperiarkki, saat siitä neutraalin pisteen josta voit trimmata valkotasapainoa sitten haluamaasi suuntaan. Tuon voi tehdä jo kuvausvaiheessa niin jälkisäätöä on vähemmän. Paljoa parempaa oikotietä tuohon ei taida olla. Jos jälkikäsiteltäviä kuvia on niin paljon että niitä ei viitsi käsitellä niin voi tietty kysyä että onko ihan joka ruutu tarpeellinen muutenkaan?
-
- Viestit: 7381
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57
Jos kuvien käsittely ei kiinnosta, voit aina photoshopata kuvat jo kuvaushetkellä maalaamalla katon haluamasi valkoiseksi jonka kautta sitten ammut salaman. Tai vastaavasti voit pitää katon alkuperäisen värisenä mutta maalaat sitten seinät ja kohteet ja ihmiset ja eläimet ja muut kuvassa näkyvät sopivan kylmällä sinisen sävyllä jolloin saat näppärästi sävyt kohdilleen.EOS_550D kirjoitti:katto on tummahko ja ruskehtava. seinät vaaleammat mutta oranssin sävyiset. ulkoa ei tule valoa, koska kuvat otetaan illalla. yleensä ongelmana on ollu liian kellertävät/punertavat eli lämpimänsävyiset kuvat. valaistuksena kynttilät ja muutama hehkulamppu.
rawilla kuvaan mutta kuvia tulee niin paljon etten jaksa kaikille laittaa säätöjä jälkeenpäin. toisaalta..voihan kuvat synkronoida mut kaikille kuville se ei toimis
Tai sitten, tämä on nähtävästi se kaikkein vaikein ja työläin vaihtoehto, klikkaat kuvasarjassa yhdestä kuvasta valkotasapainon kohdilleen jonka jälkeen ko. asetukset saat kopsittua sarjan kaikkiin muihin kuviin napin painalluksella (LR3 yms. softat).
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Touko 22, 2010 13 : 36
- Paikkakunta: Oulu
niin halusin. Tarkoitin sitä, että kuvat menevät överiksi ilman kunnon valkotasapainoa. Ammattilainen tietää, että kuvasta tulee punertava kyseisessä tilassa; miksi pitää laittaa lisää lämpöä?! Eikö valkotasapaino muutu eri kuvakulmista kuvattaessa?oh6jih kirjoitti:Ensimmäisessä viestissä halusit nimenomaan säilyttää lämpimän tunnelman?
Vois kokeilla tuota synkronointia ns. kuvaryhmille, jotka otettu samasta suunnasta. Käytän siis CS3:sta.
Kiitos kuitenkin asiallisista vastauksista oh6jih:lle!
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
- Viesti:
Olennaista salaman käytön suhteen on se, että valojen väri on samanlaista. Oranssi kalvo salaman edessä muuttaa salaman värin samanlaiseksi kuin on hehkulamppujen väri. Jos taas käytössä ovat loisteputket niin silloin vihreä sävy on oikea. Kuvankäsittelyssä väärä vihreä tai oranssi muutetaan sen harmaakortista otetun kuvan avulla oikean väriseksi eli luonnolliseksi. Tämä on pohjalla näissä neuvoissa.
Ihminen muuttaa näkemänsä valojen värisävyt oikeiksi mutta kamera ei osaa tehdä sitä. Siksi kaikkien valojen väri pitää olla kuvausvaiheessa samanlainen, niin että se on helppo muuttaa luonnolliseksi. Jos käytössä on useita värisävyjä eli vaikkapa hehkulamppu, loisteputki ja salama niin oikean värisävyn eli valkobalanssin löytäminen on vaikeaa. Jos salaman sävyn saa yhdellä kalvolla sopimaan paikalla oleviin valoihin niin kuvankäsittelyvaiheessa ei tarvitse repiä hiuksia päästään hermostuksissaan.
Ihminen muuttaa näkemänsä valojen värisävyt oikeiksi mutta kamera ei osaa tehdä sitä. Siksi kaikkien valojen väri pitää olla kuvausvaiheessa samanlainen, niin että se on helppo muuttaa luonnolliseksi. Jos käytössä on useita värisävyjä eli vaikkapa hehkulamppu, loisteputki ja salama niin oikean värisävyn eli valkobalanssin löytäminen on vaikeaa. Jos salaman sävyn saa yhdellä kalvolla sopimaan paikalla oleviin valoihin niin kuvankäsittelyvaiheessa ei tarvitse repiä hiuksia päästään hermostuksissaan.
-
- Viestit: 4834
- Liittynyt: Helmi 27, 2009 13 : 21
- Paikkakunta: Jkl
omasta mielestä tuossa tilanteessa ei ole edes olemassa riittävän hyvää kompromissia valkotasapainoksi ellei jo kuvanottovaiheessa ole kirkkaana mielessä suunnitelma miten eri värilämpötiloja voisi hyödyntää juuri siinä kuvassa...Mikael K. kirjoitti:Jos käytössä on useita värisävyjä eli vaikkapa hehkulamppu, loisteputki ja salama niin oikean värisävyn eli valkobalanssin löytäminen on vaikeaa.
-
- Viestit: 905
- Liittynyt: Joulu 01, 2005 14 : 13
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Mikael K jo vastasikin että miksi lämmitetään sitä salamaa, ja tarkennuksena vielä tähän, että näin kuvakulman muutos (esim. onko se katossa roikkuva hehkulamppu mallin edessä vai takana), ei vaikuta malliin kohdistuvan valon väriin. Nyt jos et lämmitä sitä salamaa niin joudut säätämään joka kuvan erikseen sen mukaan että onko pääosa malliin kohdistuvasta valosta salamasta vai vallitsevasta valosta. Lämmityksen jälkeen sulla on vain yksi, yleensä riittävän lähellä oikeaa oleva valkotasapaino säädettävänä.EOS_550D kirjoitti:niin halusin. Tarkoitin sitä, että kuvat menevät överiksi ilman kunnon valkotasapainoa. Ammattilainen tietää, että kuvasta tulee punertava kyseisessä tilassa; miksi pitää laittaa lisää lämpöä?! Eikö valkotasapaino muutu eri kuvakulmista kuvattaessa?oh6jih kirjoitti:Ensimmäisessä viestissä halusit nimenomaan säilyttää lämpimän tunnelman?
Vois kokeilla tuota synkronointia ns. kuvaryhmille, jotka otettu samasta suunnasta. Käytän siis CS3:sta.
Kiitos kuitenkin asiallisista vastauksista oh6jih:lle!
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: Touko 22, 2010 13 : 36
- Paikkakunta: Oulu
-
- Viestit: 4834
- Liittynyt: Helmi 27, 2009 13 : 21
- Paikkakunta: Jkl
-
- Viestit: 3846
- Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
- Paikkakunta: Lappeenranta
Kynttilän värilämpötilaa ei tarvi huomioida kameran asetuksissa. Se valaisee kuitenkin aika pienen alueen ja paremmalta näyttää jos se on vähän punertavampi kuvissa kuin vallitseva valo. Kynttilä on tunnelmavalo.
Jotenkin loisteputkista puhuminen hirsimökin yhteydessä sattuu siuluun. Ne ei jotenkin satu yhteen. Toki niitä on muutakin kuin perinteisiä pitkiä putkia peltilaatikossa mitkä nyt ensimmäisenä tuli mieleen ja jos mennään vielä eksoottisimpiin loisteputkiin niin niitäkin löytyy 4000K malleina ja jopa täysspektrivaloina eli jos loisteputkelle suositellaan aina virheää suodinta salaman eteen niin ei se aina toimi.
Jotenkin loisteputkista puhuminen hirsimökin yhteydessä sattuu siuluun. Ne ei jotenkin satu yhteen. Toki niitä on muutakin kuin perinteisiä pitkiä putkia peltilaatikossa mitkä nyt ensimmäisenä tuli mieleen ja jos mennään vielä eksoottisimpiin loisteputkiin niin niitäkin löytyy 4000K malleina ja jopa täysspektrivaloina eli jos loisteputkelle suositellaan aina virheää suodinta salaman eteen niin ei se aina toimi.
--
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
- Viesti:
Sehän näissä kaikissa ohjeissa on ongelmana, että ne ovat vain suuntaa antavia. Ne vain avaavat ongelmavyyhden alun. Pidemmälle purettaessa pitäisi ottaa huomioon muutkin tekijät, jotka tilanteessa vaikuttavat. Niistähän me emme tiedä, kun emme ole edes nähneet koko po. mökkiä. Toisin sanoen neuvot ohjaavat alkuun mutta kuvaaja joutuu kokeilemaan kaiken itse ja sovittamaan neuvot omiin olosuhteisiinsa sopiviksi.