Hääkuvaus ja kuvaajan vaatetus

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Juse

Hääkuvaus ja kuvaajan vaatetus

Viesti Kirjoittaja Juse »

Tervehdys.

Olen tässä muutaman vuoden kuvaillut häitä, "täysissä tällingeissä" puku päällä. Lämpiminä kesäpäivinä olen tosin tehnyt poikkeuksen ja riisunut puvun takin.

Pikkuhiljaa mielessä on käynyt, että voisikohan tuota varustusta keventää jonkin verran, itselle mukavampaan suuntaan, kuitenkin hääjuhlan juhlallisuuden huomioiden.

Joten kyselisin tässä arvoisilta hääkuvaajilta, minkälaisissa vaatteissa kuvaatte häät? Musta puku solmioineen? Farkut, kauluspaita ja tyylikäs bleiseri? Vai jotain muuta?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Eikös se mene pukukoodin mukaan? Eli jos häissä kaikki ovat pukeutuneet rennosti niin kuvaaja voi seurata mukana. Jos taas pukukoodi on virallinen niin silloin kuvaajan pitää seurata tätä. Yksissä häissä piti pukeutua länkkäriasuun, joten sen mukaan sitten piti etsiä asusteet. Toisaalla taas oli motoristihäät, joten nahkaliivit vain päälle. Kolmansissa taas oli virallisuus niin kireällä, että puku piti olla koko ajan tiukasti päällä napinkaan höltymättä.
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Eikös se mene pukukoodin mukaan? Eli jos häissä kaikki ovat pukeutuneet rennosti niin kuvaaja voi seurata mukana. Jos taas pukukoodi on virallinen niin silloin kuvaajan pitää seurata tätä. Yksissä häissä piti pukeutua länkkäriasuun, joten sen mukaan sitten piti etsiä asusteet. Toisaalla taas oli motoristihäät, joten nahkaliivit vain päälle. Kolmansissa taas oli virallisuus niin kireällä, että puku piti olla koko ajan tiukasti päällä napinkaan höltymättä.
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Musta puku, valkoinen paita ja solmio. Joskus kuumimpina kesäpäivinä käytin lyhythihaista paitaa, takki lähtee päältä tilaisuuden tullen (kirkon jälkeen).

Kantsii seurata mitä muut tekevät. Olen ymmärtänyt, että etiketin mukaan tilaisuuden "isäntä" on morsiamen isä. Sitten kun isäntä riisuu takkinsa, muutkin voivat tehdä niin. Voin olla väärässäkin. Parempi kuitenkin olla yli- kuin alipukeutunut.
Juse

Viesti Kirjoittaja Juse »

Jep, pukukoodi on tuttu, sekä hyvät tavat. Itse taas olen kuullut, että bestman on "tilaisuuden isäntä". Viittaan ylläolevaan viestiin takin riisumisesta.

Lähinnä pyrin edes vähän kartoittamaan, että olisiko joku löytänyt sopivan kompromissin asiaan. Olin eräissä hautajaisissa tässä tovi takaperin, ihan vieraana. Siellä paikallinen valokuvaaja oli pukeutunut värikkääseen kauluspaitaan ja bleiseriin. Tämähän toki sotii hautajaisetikettiä vastaan, mutta toimi hyvänä esimerkkinä siitä, että kaikenlaista on liikkeellä.
rikuparta

Viesti Kirjoittaja rikuparta »

harrin kirjoitti:Musta puku, valkoinen paita ja solmio. Joskus kuumimpina kesäpäivinä käytin lyhythihaista paitaa, takki lähtee päältä tilaisuuden tullen (kirkon jälkeen).

Kantsii seurata mitä muut tekevät. Olen ymmärtänyt, että etiketin mukaan tilaisuuden "isäntä" on morsiamen isä. Sitten kun isäntä riisuu takkinsa, muutkin voivat tehdä niin. Voin olla väärässäkin. Parempi kuitenkin olla yli- kuin alipukeutunut.
Taitaa olla sulhanen jonka takinkäyttöä "pitää" seurata.
Juppe_85

Viesti Kirjoittaja Juppe_85 »

rikuparta kirjoitti:Taitaa olla sulhanen jonka takinkäyttöä "pitää" seurata.
Näin olen myös ymmärtänyt.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

rikuparta kirjoitti:
harrin kirjoitti:Musta puku, valkoinen paita ja solmio. Joskus kuumimpina kesäpäivinä käytin lyhythihaista paitaa, takki lähtee päältä tilaisuuden tullen (kirkon jälkeen).

Taitaa olla sulhanen jonka takinkäyttöä "pitää" seurata.
Noin itsekin päätyisin ajattelemaan, jollei morsiamen äiti olisi kuitenkin se joka sanomaan tulee, jos on jotain kommentoitavaa ;-)

Itse en uskaltaisi bestmanin touhuja edes seurata, nehän ensimmäisenä yleensä talutetaan piiloon ;-D

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
mikheina

Viesti Kirjoittaja mikheina »

Itellä aina tummapuku ja ihqui pinkkejä kauluspaitoja löytyy lyhyt- ja pitkähihaisena. Jalassa tosin Reebokin mustat lenkkarit koska hiljaiset ja mukavat.
JuhaM

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Sen verran kuumaa touhua riehua kameran kanssa kirkossa että eiköhän työmiehille voida suoda ilman takkia heiluminen, kysymättä?
Joku Muu

Viesti Kirjoittaja Joku Muu »

Muutaman kuvaajan bongannut valkoisessa paidassa ja harmaassa/mustassa liivissä, varmaan sopiva kompromissi ja mukavampi yllä kuin puvuntakki. Ja siihen trendikkäästi mustat stretchifarkut ja jotkut mukavat nahkakengät, niin menee täydestä kuin väärä raha.
Harald II

Viesti Kirjoittaja Harald II »

Joku Muu kirjoitti:Muutaman kuvaajan bongannut valkoisessa paidassa ja harmaassa/mustassa liivissä, varmaan sopiva kompromissi ja mukavampi yllä kuin puvuntakki. Ja siihen trendikkäästi mustat stretchifarkut ja jotkut mukavat nahkakengät, niin menee täydestä kuin väärä raha.
Luulen että tuossa asussa farkkuinesi sinua katsotaan pahasti viistoon jos muilla on tilaisuudessa tumma puku.

Vaikka kuinka näivertäisi hippiä, niin tuossa on kyse leivän tienaamisesta asiakkaalta ja asiakkaan ehdoilla silloin mennään.

En minäkään puvusta niin välitä, mutta on tilanteita jossa se on se asu johon pukeudutaan bisnesmaailmassa arkenakin. Ja jos laittaisin tietyissä tilanteissa vaikka vain suorat housut ja puvuntakin puvun sijasta, niin minua katsoittaisiin viistoon ja ammattaitaitoanikin epäiltäisiin tyylitajuni lisäksi.

Ja vaikka nuoret" trendikkäät" tuntuvat jotain muuta ajattelevankin, niin lenkkarit, millaiset tahansa, ovat puvun tai jopa suorien housujen kanssa ehdoton nou nou. Puliukkotouhua sellainen pukeutuminen.

Kun tässä yritetään eurooppalaisia olla niin opetellaan heiltä tämä tyylitajukin. Tyylitajuun kuuluu että ymmärtää miten missäkin tilanteessa pukeudutaan, oli se oma mielivaatetus sitten millainen tahansa.

Tätä kirjoittaessa olen t-paidassa ja rähjäisissä collegehousuissa, mutta olenkin kotona kotitoimistolla. Eilen olin tummanharmaassa kokopuvussa solmioineen, solmioneuloineen ja kalvosinnappeineen ja pitkine päällystakkeineen koko päivän. Siihen mitä eilen tein, kuului moinen vaatetus. Muullainen pukeutuminen olisin kertonut etten ymmärrä asioiden sosiaalista kontekstia tai halveksin muita läsnäolijoita tai olen vain yleisesti tyhmä.

PS. jos puvun takki /puku tuntuu liian kuumalta, ostakaa kunnollinen kevyt ja istuva sellainen. Ei mitään Dressmanin kolmenkympin raskasta muovipussia, vaan ihan kunnolla teille itsellenne istuva puku kunnon kankaista. Huomaatte heti ensimmäisellä käyttökerralla millaista roskaa porukalle myydään halpoina pukuina. Kunnollinen puku istuu päällä mukavasti, ei estä liikkeitä eikä hiosta. Ero halpaan pukuun on suurempi kuin halpojen markettipukujen käyttäjät ymmärtävätkään. Se on ihan sama asia tämä kunnon vaatetukseen investoiminen vaikkapa hääkuvaajalle, kuin investointi siihen kameraan.
Joku Muu

Viesti Kirjoittaja Joku Muu »

Joo, en minä välttämättä näin pukeutuisikaan, mutta ko. tilaisuuksissa meni kyllä läpi ihan tyylikkäästi. Riippuu koodista ja siitä kuin tiukasti vieraatkin pitävät koodista kiinni.

Tiukat mustat farkut (siis ei kulahtaneet tai muuten epäsiistit) menevät äkkiä katsoen tiukoista puvunhuosuista, mitkä nyt ovat nykypäivänä aika yleisiä.

Mutta kyllä kuvaajan varmaan pitää vähän etukäteen haistella morsiamen ajatuksia aiheesta, siitä kai se on enemmän kiinni kuin yleisistä pukeutumisstandardeista.
Harald II

JuhaM kirjoitti:Sen verran kuumaa touhua riehua kameran kanssa kirkossa että eiköhän työmiehille voida suoda ilman takkia heiluminen, kysymättä?
Työmiehille myydään tänäpäivänä kunnollisia asusteita työhommiin.

Miksi te käyttäisitte huonoa työasustetta kun hyviäkin on saatavilla?

Ne markettipuvut joista tässäkin valitetaan, on tarkoitettu ihmisille jotka käyttävät pukua kerran pari vuodessa serkun häissä ja isotädin hautajaisissa. Eivät ne ole sellaisten ihmisten asusteita, jotka tekevät niissä muuta kuin istuvat kirkonpenkissä. Kunnon vaatetusliikkeeseen mars, niin saatte sellaisen puvun jossa voi tehdä ihan kaikkea mitä tuohon touhuun kuuluu ilman vaatetuksesta tulevaa lisähankaluutta. Kunnon puvut työkäyttöön saa oikeista vaatetusliikkeistä, ei marketeista.

PS. niin ja työpuku ostetaan aina kaksilla housuilla. Housut kuluvat aina enemmän kuin takki ja näin ostettu hyvä puku on vuosikausien investointi. Todennäköisesti se kestää kauemmin kuin se kamera jolla niitä häitä kuvaatte.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

[quote="Harald IIhyvä puku on vuosikausien investointi. Todennäköisesti se kestää kauemmin kuin se kamera, jolla niitä häitä kuvaatte.[/quote]

Varmasti, ja toivottavasti hääkuvaajilla ei kumpikaan hajoa töissä.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Harald II

OskuK kirjoitti:
Harald II kirjoitti:hyvä puku on vuosikausien investointi. Todennäköisesti se kestää kauemmin kuin se kamera, jolla niitä häitä kuvaatte.
Varmasti, ja toivottavasti hääkuvaajilla ei kumpikaan hajoa töissä.
:-) todellakin....
mikheina

Viesti Kirjoittaja mikheina »

Harald II kirjoitti:Ja vaikka nuoret" trendikkäät" tuntuvat jotain muuta ajattelevankin, niin lenkkarit, millaiset tahansa, ovat puvun tai jopa suorien housujen kanssa ehdoton nou nou. Puliukkotouhua sellainen pukeutuminen.
En ehkä niin nuori ja varsinkaan trendikäs mutta mustat lenkkarit on ehdoton jees jees kuvatessa. Käytännöllisyys ja huomaamattomuus kiteytyy hyvin noihin kenkiin. Taisi jopa linnanjuhlissa Lauri lenkkareissa vääntelehtiä. Kiillotetut mustat nahkalenkkarit kunniaan!
maraton

Viesti Kirjoittaja maraton »

Harald II kirjoitti:Kunnollinen puku istuu päällä mukavasti, ei estä liikkeitä eikä hiosta. Ero halpaan pukuun on suurempi kuin halpojen markettipukujen käyttäjät ymmärtävätkään.
Hiostamisesta en tiedä, mutta useankin vaatturimestarin suusta olen kuullut ettei se oikeasti hyvä ja istuva puku ole mukava. Sen mukavan voi nimenomaan hakea Dressmanista. Että busted.

T:Mukavan puvun omistaja
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Pöh. Aika erikoisia vaatturimestareita :) Halvat polyesteri tms. sekoitepuvut ovat kamalia sekä kesällä että talvella. Istuva villapuku taas jotain ihan muuta.
Harald II

maraton kirjoitti:
Harald II kirjoitti:Kunnollinen puku istuu päällä mukavasti, ei estä liikkeitä eikä hiosta. Ero halpaan pukuun on suurempi kuin halpojen markettipukujen käyttäjät ymmärtävätkään.
Hiostamisesta en tiedä, mutta useankin vaatturimestarin suusta olen kuullut ettei se oikeasti hyvä ja istuva puku ole mukava. Sen mukavan voi nimenomaan hakea Dressmanista. Että busted.

T:Mukavan puvun omistaja
Ja minä sanon että ne sinun "vaatturimestarisi" puhuvat silkkaa potaskaa. Istuvuus ei tarkoita sitä että se on pintaa myöten, kuten monet nykymuodin vaatteet, vaan sitä että se sopii kantajalleen, ei kiristä mistään ja hän pystyy siinä liikkumaan vapaasti ja silti puku ei rypisty laskoksille mistään.

En puhu mistään mutusta tai muusta, on niin paljon tunteja takana näissä vaatteissa, että tiedän.
Vastaa Viestiin