Sivu 1/1
Lentokentän/lentokoneiden kuvaaminen?
Lähetetty: Elo 07, 2011 11 : 24
Kirjoittaja rauer
Mikä mahtaa olla Suomessa sääntö ja käytäntö valokuvaamisesta esimerkiksi lentokentän vieressä? Täällä päin on yksi hyvä paikka koneiden kuvaamiseen lähellä kiitorataa mutta siis aidatun kenttäalueen ulkopuolella. Maalaisjärki sanoo, että koneiden kuvaamiseen tuosta ei ole kenelläkään nokan koputtamista, mutta onko näin? Entisissä itäblokin maissahan oli suuria rajoituksia, mutta onko Suomessa koskaan ollut?
Lähetetty: Elo 07, 2011 11 : 42
Kirjoittaja jsaksala
Jos se kiellettyä olisi niin tuskin olisi tuotakaan foorumia ;-)
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... ,58.0.html
Lähetetty: Elo 17, 2011 22 : 59
Kirjoittaja Hissi
Useilla isoilla kentillä (ulkomailla) on vartavasten tehtyjä spottauslavoja, -terasseja, -katoksia jne. Helsinki- vantaallekin on suunnitteilla finavian toimesta katselulava, mutta taitaa tällä hetkellä olla totetus jäissä budjettiasioiden vuoksi tms.
Lähetetty: Elo 19, 2011 8 : 25
Kirjoittaja Jappee
Siitäkään ei kotimaan kentillä kauheasti pahastuta jo laitat tikapuut aidan viereen ja kuvaat aidan yli kenttää tai koneita. Tosin ei kannata roikkua aidassa tai näyttää siltä että olet kiipeämässä aidan yli.
Lähetetty: Elo 19, 2011 13 : 34
Kirjoittaja HannuS
En ole kuullut kuvausrajoituksista lentokentän lähellä, kun maasta käsin kuvataan. Sen sijaan ilmasta käsin tapahtuvassa kuvauksessa on rajoituksia, kuvataanpa sitten lentokoneen matkustajana tai vain vaikkapa lennokkiin kiinnitetyllä kameralla. Ks. asetus eräiden alueiden ja kohteiden ilmakuvauksesta (858/1993),
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19930858
Käytännössä olen kuvannut paljon myös lentokoneista käsin Suomessa ja ulkomailla tietämättä aina edes, minkä maan ilmatilassa liikutaan. Kukaan ei ole tullut kieltämään.
Nousua tai laskua tekevistä lentokoneista saa ihan hyviä kuvia kauempaakin kuin lentokentän laidalta, vaikkapa kotipihalta.
Lähetetty: Elo 19, 2011 16 : 09
Kirjoittaja adapteri
HannuS kirjoitti:En ole kuullut kuvausrajoituksista lentokentän lähellä, kun maasta käsin kuvataan. Sen sijaan ilmasta käsin tapahtuvassa kuvauksessa on rajoituksia, kuvataanpa sitten lentokoneen matkustajana tai vain vaikkapa lennokkiin kiinnitetyllä kameralla. Ks. asetus eräiden alueiden ja kohteiden ilmakuvauksesta (858/1993),
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19930858
Kyseisen lain viitetiedot:
Asetus eräiden alueiden ja kohteiden ilmakuvauksesta
Kumottu säädöksellä: 755/2000 Viitetiedot
Lähetetty: Elo 20, 2011 0 : 00
Kirjoittaja HannuS
adapteri kirjoitti:HannuS kirjoitti:En ole kuullut kuvausrajoituksista lentokentän lähellä, kun maasta käsin kuvataan. Sen sijaan ilmasta käsin tapahtuvassa kuvauksessa on rajoituksia, kuvataanpa sitten lentokoneen matkustajana tai vain vaikkapa lennokkiin kiinnitetyllä kameralla. Ks. asetus eräiden alueiden ja kohteiden ilmakuvauksesta (858/1993),
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19930858
Kyseisen lain viitetiedot:
Asetus eräiden alueiden ja kohteiden ilmakuvauksesta
Kumottu säädöksellä: 755/2000 Viitetiedot
Aiheellinen huomautus Adapterilta. Minulta oli jäänyt huomaamatta, että viittaamani asetus oli Finlexin alkuperäisissä lakiteksteissä eikä ajantasaisessa lainsäädännössä.
Ilmakuvausta koskevat kiellot ovat nykyään Adapterin viittaaman aluevalvontalain (755/2000) 14 §:ssä
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... ilmakuvaus. Siellä myös sanotaan, että em. pykälässä mainitut kuvauskiellot, jotka rajoittavat lähinnä sotilaallisten kohteiden kuvaamista, eivät koske kuvaamista lentoväylällä liikkuvasta ilma-aluksesta yksityiseen tarkoitukseen.