Ammattilainen, hääkuvaus ja suora salama
-
Ammattilainen, hääkuvaus ja suora salama
Olin eilen hääkeikalla. Kuvailin pariskuntaa kirkon pihalla parin salaman ja varjojen kanssa. Säätämistähän siinä oli ja täyttä työtä, niinku pitääkin. Itse olen tyytyväinen jälkeen ja takuulla on asiakkaatkin. Puoliammattilaispohjalta mennään.
Seuraava pari tulee paikallisen studiokuvaajan kanssa paikalle ja siinä mitään kikkailla. Kameraan salama kiinni homma käyntiin.
Fiksu pääsee vähemmällä.
Seuraava pari tulee paikallisen studiokuvaajan kanssa paikalle ja siinä mitään kikkailla. Kameraan salama kiinni homma käyntiin.
Fiksu pääsee vähemmällä.
-
Re: Ammattilainen, hääkuvaus ja suora salama
Noinhan toi menee. Noin mäkin eilen tein. Kirkon ja hääjuhlan väliin oli sovitettu passelisti parikymmentä minuuttia, mikä piti sisällään hermosauhut ja muun tarpeellisen niin kuin sen kuvaamisen. Suunnittelun aikana jo tuli selväksi, että aikataulusta ei tingitä. Olisihan ton ajan voinut tietty käyttää valojakin säädellen, mutta ajattelin sitten ottaa yksinkertaisemmin pari hääparille kelpaavaa kuvaa enemmän.maraton kirjoitti: Fiksu pääsee vähemmällä.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
No joo totta, ainahan sitä joku höynäytettävä harrastaja löytyy. Tuu assariksi, niin pääset piireihin ja opit kantamaan salamaa, heheh ;)oh6jih kirjoitti:Pitääkö noille maksaakin jotain ;)TheHatter kirjoitti:Noin voi käydä joskus, vaihda assari salamaan, niin on yksi kuluerä vähemmän.oh6jih kirjoitti:Hemmetti, mun assari teki sitten ihan turhaa hommaa viime lauantaina.
No ei, kyllä assarit on kivoja olemassa, jos ei ole kova kiire.
-
Mulla ainakin assari/toinen kuvaaja säästää aikaa aika paljon, sillä on potretteja kuvatessa yleensä kädessä Quadra ja sateenvarjo. Yhtä nopeasti tulee kuvattua kuin jos salama olisi kameran päällä, mutta ainakin mun mielestä parempaa jälkeä.TheHatter kirjoitti:
Tapoja on monia.
-
- Viesti:
Niin en tiedä kumpaa tässä höynäytetään enemmän, kun mä hoidan ilmaiseksi osan opiskelijan koulutuksesta.TheHatter kirjoitti:No joo totta, ainahan sitä joku höynäytettävä harrastaja löytyy. Tuu assariksi, niin pääset piireihin ja opit kantamaan salamaa, heheh ;)oh6jih kirjoitti:Pitääkö noille maksaakin jotain ;)TheHatter kirjoitti: Noin voi käydä joskus, vaihda assari salamaan, niin on yksi kuluerä vähemmän.
-
-
Joo, on aika raju tehokeino valaista suoralla salamalla. Tuota ison lampun kontrastia sillä on mukava tasoittaa ja tosiaan vähän täytteenä varjonpuolelle.seppot kirjoitti:Suoraa salamaa käytetään fillinä, mutta jos kohde on varjossa niin pelkällä täytevalolla (suora salama) ei tule kovin kaunista jälkeä.
Kyllä varovasti käytettynä tuo on kiva valo, varsinkin jos pitää kiireellä juosta hääparin perässä. Siinä on vaan noi muutamat lainalaisuudet, mihin se ei sovi.
-
Mikä estää kuvaamasta ilman salamaa, näin kesällä ainakin. Salamassahan on se ikävä puoli, että valonlähteen tunnistaa helposti kuvaa katsottaessa. Itselleni tuottaa hankaluuksia jo jalustan käyttö hääparia kuvatessa. Välillä on pakko kun niukassa vallitsevassa valossa kuvaa. Jalustan säätämiseenkin menee turhan paljon aikaa kun yleensä on tiukka aikataulukin päällänsä.maraton kirjoitti:Olin eilen hääkeikalla. Kuvailin pariskuntaa kirkon pihalla parin salaman ja varjojen kanssa. Säätämistähän siinä oli ja täyttä työtä, niinku pitääkin. Itse olen tyytyväinen jälkeen ja takuulla on asiakkaatkin. Puoliammattilaispohjalta mennään.
Fiksu pääsee vähemmällä.
-
Mikäli salaman luoman valon tunnistaa kuvasta, on salamaa joko käytetty osaamattomasti tai sillä on haluttu luoda luonnottoman valon efekti. Muuta selitystä väitteelle en keksi. Ikävää tuossa ei ole kuin se osaamattomuus juttu.jazz58 kirjoitti: Mikä estää kuvaamasta ilman salamaa, näin kesällä ainakin. Salamassahan on se ikävä puoli, että valonlähteen tunnistaa helposti kuvaa katsottaessa.
Vieläkin väitän, että kameran suunnasta tuleva valo on oivallista kovan auringonvalon aiheuttamien varjojen tasoittamiseen ja varjopuolen avaamiseen.
ps. Sanakirjan mukaan vallitseva = määräävä, dominoiva. Houkka on hän, joka antaa jonkun määrätä omaa luovuuttaan.
-
Jos nyt puhutaan salamasta, niin sen tunnistaminen on aika helppoa, katsoo vain silmiin. Lisäksi valon luonne on hieman erilaista kuin vallitsevassa valossa, vaikka elokuussa ja kirkon pihalla. Itse en ikinä kuvaa kovassa auringon valossa, kun parempaakin on tarjolla. Ei tarvitse mennä kuin varjoon. Tietty salama on hyvä apu jos on Pakko kuvata kovassa auringon valossa.TheHatter kirjoitti:Mikäli salaman luoman valon tunnistaa kuvasta, on salamaa joko käytetty osaamattomasti tai sillä on haluttu luoda luonnottoman valon efekti. Muuta selitystä väitteelle en keksi. Ikävää tuossa ei ole kuin se osaamattomuus juttu.jazz58 kirjoitti: Mikä estää kuvaamasta ilman salamaa, näin kesällä ainakin. Salamassahan on se ikävä puoli, että valonlähteen tunnistaa helposti kuvaa katsottaessa.
Vieläkin väitän, että kameran suunnasta tuleva valo on oivallista kovan auringonvalon aiheuttamien varjojen tasoittamiseen ja varjopuolen avaamiseen.
ps. Sanakirjan mukaan vallitseva = määräävä, dominoiva. Houkka on hän, joka antaa jonkun määrätä omaa luovuuttaan.
-
- Viesti:
Kuvasin tuossa viikko sitten häät. Potretit sun muut perhekuvat otettiin sitten pellon laitamilla iltapäivä auringossa. Tilanne oli aika hektinen kun aikaa ei ollut hirveästi ja ylimääräisiä kuvaajia oli tusina niskan takana. Kuvat otin sekä salamalla täytteeksi ja ilman salamaa jokaisesta potretista. Jälkikäteen koneelta valkkasin ne salamalla otetut kuvat. Eli rohkeesti sitä salamaa käyttämään vain! Eikä salaman käyttö tullut esiin...
-
- Viesti:
-
- Viesti:
On yhen käden sormin ne hetket laskettavissa kuolis häissä tarvinnu salamaa =)
www.petrimast.com | Petri Mast Photography
-
- Viesti:
Ja kalustoa joka sietää pimeyttä =)JuhaM kirjoitti:Sinulle on sattunut hyvät kelit ja kirkot. On olemassa lähes mustia kirkkoja ja pimeitä säitä ;).lohikarme kirjoitti:On yhen käden sormin ne hetket laskettavissa kuolis häissä tarvinnu salamaa =)
www.petrimast.com | Petri Mast Photography