Millaiset kuvaus säännöt Ruotsissa ja Virossa ?
-
-
- Viesti:
Re: Millaiset kuvaus säännöt Ruotsissa ja Virossa ?
Luultavasti melko samat kuin muuallakin, hyvät tavat riittää pitkälle, jos tarkoitat katukuvausta?JPQ kirjoitti:Millaiset kuvaus säännöt Ruotsissa ja Virossa ?
-
Re: Millaiset kuvaus säännöt Ruotsissa ja Virossa ?
Rakennuksia lähinnä ja kaupunki näkymiä ehkä myös kaupunki et sen lähialueen luontoa mutta yleisesti kertokaahan kaikesta. Toki kunnioitan yksityisyyttä.Araneva kirjoitti:Luultavasti melko samat kuin muuallakin, hyvät tavat riittää pitkälle, jos tarkoitat katukuvausta?JPQ kirjoitti:Millaiset kuvaus säännöt Ruotsissa ja Virossa ?
-
EU:ssa ollaan sekä Ruotsissa, että Virossa joten lainsääntökin on linjassa keskenään. Eikä kulttuurillisestikaan ole eroja valokuvaamiseen suhtautumisessa.
Mun ohje on, että unohda kaikki "säännöt". Noudata vain normaalia hyviä tapoja. Mä olen kuvannut kaikkialla missä olen matkustellut hyvin avoimesti kaikkea mikä on mielestäni ollut kuvaamisen arvoista.
Eli älä yritä ottaa kuvia salaa ja "itseäsi häveten". Kuvaa vaan reilusti niin, että kaikki näkevätkin sinun kuvaavan. Jos kuvaaminen on sitten aidosti kiellettyä niin kyllä siitä tullaan sanomaan. Sitten vaan kohteliaasti pyydät anteeksi ja jatkat matkaa. Ei se sen kummempaa ole.
Marokossa länsi-saharan rajan tuntumassa samoin kuin Algerian vastaisen rajan pinnassa tulivat sotilaat kieltämään kun kuvasin heidän asemiaan. Ei siinä mitään, sitten vaan lopettettiin kuvaaminen eli kuvattiin salaa kainalosta ;-)
Mun ohje on, että unohda kaikki "säännöt". Noudata vain normaalia hyviä tapoja. Mä olen kuvannut kaikkialla missä olen matkustellut hyvin avoimesti kaikkea mikä on mielestäni ollut kuvaamisen arvoista.
Eli älä yritä ottaa kuvia salaa ja "itseäsi häveten". Kuvaa vaan reilusti niin, että kaikki näkevätkin sinun kuvaavan. Jos kuvaaminen on sitten aidosti kiellettyä niin kyllä siitä tullaan sanomaan. Sitten vaan kohteliaasti pyydät anteeksi ja jatkat matkaa. Ei se sen kummempaa ole.
Marokossa länsi-saharan rajan tuntumassa samoin kuin Algerian vastaisen rajan pinnassa tulivat sotilaat kieltämään kun kuvasin heidän asemiaan. Ei siinä mitään, sitten vaan lopettettiin kuvaaminen eli kuvattiin salaa kainalosta ;-)
-
Ärsyttäminen ei monesti taida olla kiinni säännöstöstä niinkään paljon kuin kadullakulkijan korvavälistä :) Ei siltä voi varmaan keskimäärin välttyä, ainoa mihin itse voi vaikuttaa on se miten siihen reagoi ja tilanteeesta poistuu siististi.
Viimeaikain empirialla esimerkiksi Italiassa sai rauhassa kuvata iltamenoa kaduilla usean päivän ajan niin, että iltaa viettänyt nuoriso ei edes tullut kameran eteen hyppimään. Suomessa yhden lauantai-illan vastaava sato oli monta photobombia maustettuna suorilla väkivaltaisilla uhkauksilla. Go figure.
Viimeaikain empirialla esimerkiksi Italiassa sai rauhassa kuvata iltamenoa kaduilla usean päivän ajan niin, että iltaa viettänyt nuoriso ei edes tullut kameran eteen hyppimään. Suomessa yhden lauantai-illan vastaava sato oli monta photobombia maustettuna suorilla väkivaltaisilla uhkauksilla. Go figure.