Tietääkö joku viisaampi että jos olen kuvannut tietylle taholle kuvia ja osan niistä on tämä taho ostanut kaikilla oikeuksilla, niin saanko myydä loppuja kuvia muille? Jos on erilaisia kuin ne myydyt. Kaksi eri tapausta; jos on sen ostajan maksama keikka jonnekin kohteeseen tai jos on ihan omalla ajalla kuvattu.
Miten nää oikeudet menee?
oikeuksista
-
- Viesti:
Re: oikeuksista
Riippuu täysin siitä mitä olet sopinut. Olen nähnyt sopimuksia, joissa tilaaja vaatii kaikkien oikeuksien koskevan kaikkea toimeksiannosta kuvattua materiaalia sekä kaikkia kuvankäsittelyn mahdollisia väli- ja lopputallennuksia.annimanni kirjoitti:Tietääkö joku viisaampi että jos olen kuvannut tietylle taholle kuvia ja osan niistä on tämä taho ostanut kaikilla oikeuksilla, niin saanko myydä loppuja kuvia muille? Jos on erilaisia kuin ne myydyt. Kaksi eri tapausta; jos on sen ostajan maksama keikka jonnekin kohteeseen tai jos on ihan omalla ajalla kuvattu.
Miten nää oikeudet menee?
Tämä on aihe, jossa on syytä noudattaa hyvää ammattietiikkaa.
Jos kuvaat omalla ajallasi eli "muuten vain", tilaus koskee ilmeisesti vain erikseen nimettyjä kuvia. Siinäkin tapauksessa selkeät rinnakkaisruudut ovat karenssissa. Täysin eri aiheet ok.
Jos olet tilaajan keikalla kohteessa, olet tilaajan keikalla kohteessa. Laskutat koko kohteessa käytetyn sekä matka-ajan. Kuvaat omaksi iloksesi mitä kuvaat mutta mitään kohteeseen liittyvää et myy muille. Sanotaan näin, että saletisti natsaa.
Rinnakkaisruuduissa on ylipäätään se vaara, että pahimmassa tapauksessa niitä levitellyt kuvaaja joutuu vastaamaan syytteeseen asiakkaan brandin vahingoittamisesta. Ja se ei ole kiva, jos vastapelurina on jonkin TOP 500 -firman lakitoimisto.
-p-
pekkapotka.com
-
Pekka puhuu aivan asiaa.
Itse ainakin olen huomannut, että jos on tosiaan kuvaus missä kuvataan tilaajan osoittamia kuvia, niin kannattaa ehdottomasti tehdä sopimus, missä kuvataan tilaajan ajalla ja kaikki sen päivän tuotokset kuuluu tilaajalle. Siitä tulee aina jonkilaisia ongelmia, jos tuollaisen kuvauksen aikana otettuja omia kuvia alat myymään.
Ehkä jos on joku muotikuvaus Bahamalla ja siinä ruokatunnilla otat kuvan auringonlaskusta, niin sen ehkä voinee myydä toiselle.
Aina pitäisi etukäteen pyrkiä sopimaan kaikki ja tarkasti. Toi Finnfoton kustannusarvio on aika kiva työkalu aloittaa sopiminen, kun sen voi täyttää luvuilla ja neuvottelussa sitten pudotella rivejä pois, mutta kuitenkaan koskaan ei tarvitse alkaa alentamaan tuntipalkkaansa. Hyvällä sopimuksella on kiva tehdä töitä, kun molemmat tietävät missä mennään.
Itse ainakin olen huomannut, että jos on tosiaan kuvaus missä kuvataan tilaajan osoittamia kuvia, niin kannattaa ehdottomasti tehdä sopimus, missä kuvataan tilaajan ajalla ja kaikki sen päivän tuotokset kuuluu tilaajalle. Siitä tulee aina jonkilaisia ongelmia, jos tuollaisen kuvauksen aikana otettuja omia kuvia alat myymään.
Ehkä jos on joku muotikuvaus Bahamalla ja siinä ruokatunnilla otat kuvan auringonlaskusta, niin sen ehkä voinee myydä toiselle.
Aina pitäisi etukäteen pyrkiä sopimaan kaikki ja tarkasti. Toi Finnfoton kustannusarvio on aika kiva työkalu aloittaa sopiminen, kun sen voi täyttää luvuilla ja neuvottelussa sitten pudotella rivejä pois, mutta kuitenkaan koskaan ei tarvitse alkaa alentamaan tuntipalkkaansa. Hyvällä sopimuksella on kiva tehdä töitä, kun molemmat tietävät missä mennään.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”