Studiovarustus

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
op76

Studiovarustus

Viesti Kirjoittaja op76 »

On tässä alkanut pikkuhiljaa muhimaan ajatus, että josko tästä kuvaamisesta koittaisi saada jonkinlaista lisäansiota, ja myöhemmin jos alkaa vaikuttamaan hyvälle, niin jäisi pois tuolta synkästä terästehtaasta, ja koittaisi pärjätä omillaan. Mutta mitä siihen tarvitaan?

Mielessä on ollut 2x Elinchrom D-Lite 4 tai BXRi 500/500 settiä + pari isoa softboxia (tai ehkä toinen vois olla octa), snoot ja barndoors. Tärkeintä olis, ettei nyt investoisi kuitenkaan mitään "turhaa", vaan nämä perusjutut, joilla pystyy kaikki normaalipotretit ottamaan.

Mulla ei ole tasan minkäänlaista hajua, että mihin käyttöön esim. eriasteiset reflectorit, striplightit, deep octat sun muut on tarkoitettu, eli löytyisikö näihin joku hyvä perustutoriaali/yhteenveto? Mun mielestä mitään näistä ei käytetä esimerkiksi meidän paikallisissa studioissa, vaan ihan normi softboxilla mennään...eikä nekään olleet varmaan paljoa tuota 60x60 kokoa suurempia.

Käytän nyt referenssinä lähialueeni ehkä yhtä parhaimmista studioista, ja kysyn, että mitä tarvin tällaiseen kuvaan (lähinnä tarkoitan tuota valaistuksellista puolta)?

http://www.studiopsv.fi/#/kilpailukuvat/kilpailu01

Kenenkään ei sitten tarvitse quotea tuota "Mulla ei ole tasan minkäänlaista...". Jos ei ole tarjota minkäänlaista vastausta, linkkiä, kirjaa tms., niin älä sitten vastaa mitään. En jaksa alkaa vääntämään näistä jutuista. Jos mulle olis tarjolla opetusta/kurssia, joka sopii mun aikatauluun, ei ole liian hinnakas, ja jonka opettaja on varmasti hyvä, niin menisin heti sinne muistivihkoineni pyörimään.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
TheHatter

Re: Studiovarustus

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

op76 kirjoitti: Käytän nyt referenssinä lähialueeni ehkä yhtä parhaimmista studioista, ja kysyn, että mitä tarvin tällaiseen kuvaan (lähinnä tarkoitan tuota valaistuksellista puolta)?

Pohjoisikkunan.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
op76

No just joo. Onhan noita valokuvauskirjoja tullut luettua, joissa huippukuvaajat ottavat luonnonvalossa (EDIT: vallitsevassa valossa) potretteja, ja niitä ei sitten yhtään voi verrata näihin nykykuviin. Photarillako ne tehdään sitten tuollaiseksi?
TheHatter

op76 kirjoitti:No just joo. Onhan noita valokuvauskirjoja tullut luettua, joissa huippukuvaajat ottavat luonnonvalossa (EDIT: vallitsevassa valossa) potretteja, ja niitä ei sitten yhtään voi verrata näihin nykykuviin. Photarillako ne tehdään sitten tuollaiseksi?
Varmaan paras olisi pohjoisikkuna ja miramelia linssiin, niin tulee tuollainen. Toki photarillakin saa tehdä. Tuo ei ihan oikeasti vaadi enempää, jo Jussi Aaltokin pitää pohjoisikkunaa parhaimpana valonlähteenä.

Jos haluaa, niin varjoisena päivänä voi laittaa yhden valon tuonne taustaan ja yhdellä valaisee kuvattavat. Ei toi mitään rakettitiedettä ole, kuten tuolla toisaallakin jo todettiin.
TheHatter

Niin sen verran vielä vastailen, aivan hyvää tarkoittaen, että olisi hyvä aloittaa tuosta studiokuvaamisen kurssista. Kun studio/keinovaloilla kuvaamisen perusjutut, valon määrästä, luonteesta ja keskinäisestä suhteesta tulee tutuksi, niin tuo tarvittavien laitteidenkin mysteeri ratkeaa.

On kauhean hankala oikein muuta tuollaisessa tilanteessa neuvoa. Toki hyvä neuvo olisi, että jos ansiotarkoituksessa aikoo kuvata, niin kaikki sellainen pitää olla, mitä asiakkaan pyytämän tai asiakkaan habitukseen sopivan kuvan tekemiseen tarvitaan. Yleensä se tarkoittaa, että nurkat on täynnä tilbehööriä, mitä tarvii kerran kymmmenessä vuodessa.
oh6jih
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

Eipä tuohon valoon hirmuista kalustoa vaadita, Iso octa tai paljon valkoista lakanaa ja pari tuikkua taakse.

Ei ole tullut PSV:n studiossa vierailtua mutta veikkaan että siellä ei luonnonvalostudiota kuitenkaan ole? Luulisin että tuota asiaa olisi piireissä kovasti jo hehkuteltu :)
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

TheHatter kirjoitti:
op76 kirjoitti:No just joo. Onhan noita valokuvauskirjoja tullut luettua, joissa huippukuvaajat ottavat luonnonvalossa (EDIT: vallitsevassa valossa) potretteja, ja niitä ei sitten yhtään voi verrata näihin nykykuviin. Photarillako ne tehdään sitten tuollaiseksi?
Varmaan paras olisi pohjoisikkuna ja miramelia linssiin, niin tulee tuollainen. Toki photarillakin saa tehdä. Tuo ei ihan oikeasti vaadi enempää, jo Jussi Aaltokin pitää pohjoisikkunaa parhaimpana valonlähteenä.
Tästä tulikin mieleen...Jussi Aalto. Ensinnäkin op:n kannattais lukea sen hepun kirja (jos ei ole jo lukenut).

Itse en Aaltoa ole koskaan livenä nähnyt. Taitava heppu, ja varmaan on paljon annettavaa ihmisohjauksesta ja muusta semmosesta tärkeästä. Sen studiovalaisu tuntuu olevan aika yksinkertaista, ei ilmeisesti hiusvaloakaan tavallisesti. En ihan ole vakuuttunut sen valaisutaidoista ja riittikuvat mitä siinä uusimmassa kirjassa eivät kovin kaksisia ollet.

Mitäpä TheHatteri tuummaa Jussista?
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
op76

No juurikin tätä Aaltoa itsekin tarkoitin tuossa omassa kommentissa vallitsevassa valossa kuvaamisesta (+ pari muuta, joiden nimejä en muista).

Ja nyt puhutaan ihan pelkästään valaistuksesta.
op76

Ja tuosta vielä ikkunavaloa. Kyllä näkee, ettei suljinajat ole ihan salamakuvauksen tasolla. Ehkä noista joku photarivelho vääntäis tuollaista PSV:n kamaa.

http://skslkurssit.1g.fi/ikkunavalo/ikkunavalo1.htm
TheHatter

Hannu KH kirjoitti: Mitäpä TheHatteri tuummaa Jussista?
Jussi on tehnyt pitkän uran muotokuvaajana, joten sen osalta on toki kunnioitus kaveria kohtaan. Olen muutamilla herran kursseilla ollut ja kyllä niiden puolesta voi sanoa, että tietoa ja näkemystä on valon käytöstä. Sekä siitä muusta, mikä liittyy muotokuvaukseen. Valojen kanssa on selkeä näkemys mitä haetaan ja se valoilla toteutetaan.

Jussin tyyli on niukalla kalustolla ja usein yhdellä tai kahdella valolla. Mieluiten tosiaan sillä pohjoisikkunalla ja heijastimella. Paljon Jussin kursseilla käytetään isoja heijastimia ja isoja tasovaloja, eli mahdollisimman pehmeää valoa. Ehkäpä hieman noihin omiin maneereihinsa juuttunut, kuten nyt me kaikki kuvaajat tahdomme olla.

Mun mielipide on kyllä, että jotenkin on nykyinen muotokuvaus lähtenyt lapasesta ja hommat tehdään liiankin mainosmaisesti. Ehkä se on näiden malli- ja kykyohjelmien syytä, että kansa on saatu uskomaan mainoskuvien tyylin olevan se ainoa oikea. Toki niinhän on, että sen lauluja laulat, kenen leipää syöt. Itse vaan täällä studiolla olen huomannut, että kuvattavat puhuu toiveissaan sellaisista mainoskuvista, mutta kuitenkin vastaanottotilan seinältä kuvia katsoessaan, pysähtyvät aina katsomaan niitä perinteisiä filmillä kuvattuja.

Vaan sitä tuolla ikkunakommentilla tarkoitin, että ei tuota varmaankaan ole otettu ikkunanvalossa, mutta se olisi sillä voitu tehdä. Ei olisi tarvittu sen ihmeellisempiä valoja, korkea ikkuna pohjoisseinällä tai muuten pilvinen päivä. (on tuossa hiuksiin laitettu vähän kovaa valoa, mutta muuten) OT: On muuten tuossa kuvassa tuo morsiamen kylkeen ilmestynyt käsi omituisen näköinen, aina joutuu laskemaan, että onko siinä kuusi sormea, vai miten se näyttää tuolta.
Hannu KH
Viesti:

TheHatter kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Mitäpä TheHatteri tuummaa Jussista?
Jussi on tehnyt pitkän uran ....
..... näyttää tuolta.
Näin minäkin kaukaa sivustaseuranneena olen ymmärtänyt.

Nyt kun omassa studiossa on lukumäärällisesti enempi kuin riittävästi välkkyjä, oon alkanut käyttämään toisinaan heijastimia ja vähempi valoja. On kiva tehdä välillä vähän toisin.
Guzmo

Re: Studiovarustus

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

op76 kirjoitti: Käytän nyt referenssinä lähialueeni ehkä yhtä parhaimmista studioista, ja kysyn, että mitä tarvin tällaiseen kuvaan (lähinnä tarkoitan tuota valaistuksellista puolta)?
1-2 valoa ja photoshopin. Pikkuflässitkin käy.

Kannattaa katella kursseja valaisusta ja yritystoiminnasta. Isommista kaupungeista löytyy hyvin kurssitarjontaa.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Jos nyt Aallosta ja kursseista puhutaan, niin hän vetää yleensä syksyisin ja keväisin henkilökuvauskurssin Luovassa (www.luova.fi).

http://www.luova.fi/shop/product_catalog.php?c=157

Tuo on koostunut kolmesta viikonloppukurssista (la-su), kukin suunnilleen pari sataa euroa ja kaikki kolme johonkin sopivaan yhteishintaan. Eli valosetin hinta, itse sitten voi miettiä kummasta on enemmän hyötyä. Ei ole näköjään vielä mitään tarkkoja tietoja, kannattaa lähettää mailia Luovaan ja kysellä.

Jussi osaa varmasti hommansa ja osaa neuvoakin, mutta kannattaa varautua myös siihen, että omalla aktiivisuudella noista kursseista saa eniten. Pitää kysyä paljon ja myös siinä harjoitteluvaiheessa kysellä "kädestä pitäen" -ohjeita. Jussin kirja ennakkolukemisena avaa asiasta vielä enemmän. Se luonnonvalo-osuuskin avaa kyllä aihepiiriä, jos asia ei ole varmasti tuttua ennestään.

Kurssilla ei tule mestarikuvaajaksi, mutta sen jälkeen pystyy helpommin itsenäisesti kokeilemaan asioita.
op76

Jos Guzmo olet ihan oikeasti meinaat, että pystyisin pikkuflässeillä tuollaiseen jälkeen, niin voisitko sanoa, että millä setupilla lähtisit tuota tunnelmaa hakemaan, ja miten saat pikkuflässin riittämään isolle softboxille?

Näin saattaisin itse kokeilla:
Morsiamen eteen suoraan iso softbox melko ylhäältä ~45°. Vai käykö joku muu? Kittiboksit ei taida riittää? Oikein isolla boksilla kokeilisin ehkä honeycombia tms.

Hiusvalo takavasemmalta. Tähänkään ei taida kittiboksilla tehdä mitään.

Täytevaloa kameran vasemmalla, iso softboksi pienellä teholla, tai miksei iso refla. Toisaalta täyte voi tulla kameran yläpuoleltakin, niin saa sulhasen kasvoille myös. Vois mennä kittiboksilla.

Sitten tietty taustaflässi, joka ei todennäköisesti onnistu, ainakaan tuohon tyyliin niillä kittibokseilla, jos ei sitä väännä pyöreäksi =) Eli jonkinlainen snoot sille.

Mutta jos oikeilla studiosalamoilla kuvataan, niin minkälaiset reflectorit niihin? Varmaankin oikein loiva (suppilomainen) suurille bokseille tai octalle, ja snootille jyrkkä, eli putkimainen. Vai menikö mulla jyrkkä ja loiva nyt väärinpäin.

Kuvankäsittelyssä voi sitten jotain koittaa räpeltää, mutta p**kasta en osaa kultaa tehdä. Tuossa on ainakin jotain erikoisempaa ikäänkuin vinjetointina. Olisko hyvää potretti-actionia tai LR-presettiä?
Guzmo

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Nyt kysytään niin laajoja juttuja ettei vastailussa foorumiketjuun ole juuri tolkkua varsinkin kun informaation voi hakea webistä valmiina esimerkkikuvilla jne. Valaisukurssille ja photosohvi opiskeluun joko kurssina tai itseopiskeluna.

Pikkuflässi riittää n. metrin boxiin ja jos sekin on liian pieni valopinta, salamin voi ampua esim. diffuusiokankaan läpi.

Boxien kanssa ei yleensä tarvita erillisiä reflectoreita lampun nokalle.
Perry

Viesti Kirjoittaja Perry »

En voi olla kommentoimatta... Jos alkuperäisellä kysyjällä ole hajuakaan eri valonmuokkaimista, niin miten voi juolahtaa mieleen tarjota ammattimaisia valokuvauspalveluja? Sama kuin kysyisi "haluan ostaa ekan sähkökitaran ja ruveta stadionrokkariksi".

Nojuu, noita valonmuokkaimia voipi pällistellä vaikka täällä:
http://www.bron.ch/visatec/tutorials/light-comparison/

Etäisyyksistä (kriittinen tekijä) ei tuolla tosin puhuta mitään, mutta jotain hajua voi saada asioista. Nuo "Soloflex"-nimiset on softboxeja.
Hannu KH
Viesti:

Perry kirjoitti:En voi olla kommentoimatta... Jos alkuperäisellä kysyjällä ole hajuakaan eri valonmuokkaimista, niin miten voi juolahtaa mieleen tarjota ammattimaisia valokuvauspalveluja? Sama kuin kysyisi "haluan ostaa ekan sähkökitaran ja ruveta stadionrokkariksi".
Tätä se nykyaika on....kuvaaminenhan on niin helppoa ;)
op76

No varmaankin siksi, kun porukka haluaa maksaa mulle kuvista, kun ne on kuulemma paikallisia ammattistudioita parempia (vaikka valaistus ehkä vielä ontuukin).

Mulle on periaatteessa ihan sama auttaako kukaan, ku oon muutenki tottunu menemään perse edellä puuhun. Ehkäpä tässä ei sitten voi yksinkertaisesti auttaa, vaan pitäis käydä noilla helkkarin kalliilla studiokursseilla, joiden esimerkkikuvat ja jutut joihin oon törmännyt, eivät ole kovin vakuuttavia.
Perry

Viesti Kirjoittaja Perry »

Itse hommasin studiokamaa pikku hiljaa ja taisi mennä ensimmäisten studiosalamoiden ostosta melkein kymmenen vuotta siihen kun ensimmäisen kerran tosissani rupesin laskuttamaan rahaa palveluksistani. Siksi tuli tunne että nyt mennään ns. perse edellä puuhun.

Kyllä ainakin minä olen valmis auttamaan... mutta olisi helpompi vastata täsmällisiin kysymyksiin kuin kertoa oppikirjamaisesti asioista. Voisiko joku suositella jotain hyvää oppikirjaa alkuperäiselle kysyjälle?
oh6jih
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

op76 kirjoitti:No varmaankin siksi, kun porukka haluaa maksaa mulle kuvista, kun ne on kuulemma paikallisia ammattistudioita parempia (vaikka valaistus ehkä vielä ontuukin).

Mulle on periaatteessa ihan sama auttaako kukaan, ku oon muutenki tottunu menemään perse edellä puuhun. Ehkäpä tässä ei sitten voi yksinkertaisesti auttaa, vaan pitäis käydä noilla helkkarin kalliilla studiokursseilla, joiden esimerkkikuvat ja jutut joihin oon törmännyt, eivät ole kovin vakuuttavia.
Seinäjoella pidetään studiokuvauskurssia noin about kuukauden päästä eikä ole edes kovin kallis ;)
Vastaa Viestiin