Asunnon kuvaaminen
-
- Viesti:
Asunnon kuvaaminen
Kaveri on laittamassa rivarikämpän myyntiin ja pyysi ottamaan muutamat kuvat ilmoitusta varten. Yleensähän välittäjät räpsivät vain pokkarilla muutamat kuvat ja siinä se, mutta olisiko DC netin arvostetulla raadilla hyviä vinkkejä millä perus kuvista saisi myynti mielessä "myyvempiä".
Kunnon laajista ei ole käytössä eli toi Tamronin 17-50f2.8 taitaa olla ainoa vaihtoehto noista laseistani kun käy tähän hommaan. Salama, softboxi, heijastin ym. sälää löytyy jos niillä saisi jotain lisää kuviin.
Voi olla että koko aihe on aika turha kun ilmoitusten kuvat netissäkin on suht pieniä. Itselle tälläinen rakennusten kuvaaminen suht vierasta, siksi tämä aihe. Enemmän kuvaan luontoa ja ihmisiä.
Kunnon laajista ei ole käytössä eli toi Tamronin 17-50f2.8 taitaa olla ainoa vaihtoehto noista laseistani kun käy tähän hommaan. Salama, softboxi, heijastin ym. sälää löytyy jos niillä saisi jotain lisää kuviin.
Voi olla että koko aihe on aika turha kun ilmoitusten kuvat netissäkin on suht pieniä. Itselle tälläinen rakennusten kuvaaminen suht vierasta, siksi tämä aihe. Enemmän kuvaan luontoa ja ihmisiä.
Sony:A77ll, A37,A550, SAL70400G, SAL35f18, SAL1650F28
Tamron:17-50mmf2.8XRDiII,90mmf/2.8 Di Macro
Sigma 10-20f3.5, 50mmF1.4 EX
-
- Viesti:
Kahdesta omasta kämpästä olen ottanut itse kuvat, ja välittäjän ohje oli että älä ota liian hienoja kuvia, etteivät katsojat pety paikanpäälle saavuttaessa :)
Itse otin yleiskuvat laajiksella huoneen nurkasta, kamera jalustalla n. vyötärökorkeudella. Ja ilman salamaa. Lisäksi jotain yksityiskohtaisempia kuvia jos on sellaista paikkaa mistä niitä kannattaa ottaa. En tiedä oliko kuvat myyvempiä mutta tämän jälkeen olen SKV:n toimeksiannosta kuvannut pari muutakin myytävää asuntoa.
Itse otin yleiskuvat laajiksella huoneen nurkasta, kamera jalustalla n. vyötärökorkeudella. Ja ilman salamaa. Lisäksi jotain yksityiskohtaisempia kuvia jos on sellaista paikkaa mistä niitä kannattaa ottaa. En tiedä oliko kuvat myyvempiä mutta tämän jälkeen olen SKV:n toimeksiannosta kuvannut pari muutakin myytävää asuntoa.
-
Tuon olen itsekin kiinteistövälittäjältä kuullut, etteivät kuvat saa olla liian myyviä... Mikähän lie tuossakin on ideana, pelko siitä että kiinteistövälitykset joutuvat kohta ulkoistamaan myyntikohteidensa kuvaamisen (joka taas tietäisi lisäkuluja palvelun tuottamiselle)?
Miten kuva voi olla liian myyvä? Eikös kiinteistövälityksellä ole ideana juuri kaupata kohde ja ottaa siitä kakusta kermat päältä? Ainakin itse miellän asian niin, että jokainen paikalle houkuteltu asunnon katsoja on potentiaalinen ostajaehdojas. Hankala niitä asuntoja on myydä mikäli ostajia ei saada paikalle houkuteltua.
Vaikka valoisasta ja suurimman osan huoneesta kattavasta kuvasta voi katsoja saada väärän avaruusvaikutelman, niin mieluummin itse näen kuvasta sen miltä ko. huone näyttää kokonaisuutena. Usenmiten perus kiinteistövälityskuvassa on kuvattu esim. keittökaapin nurkkaus, eikä se ei mielestäni kerro juuri mitään keittiön tasosta.
Kyllä ne kuvat kohdetta myyvät, oli niin tai näin.
Miten kuva voi olla liian myyvä? Eikös kiinteistövälityksellä ole ideana juuri kaupata kohde ja ottaa siitä kakusta kermat päältä? Ainakin itse miellän asian niin, että jokainen paikalle houkuteltu asunnon katsoja on potentiaalinen ostajaehdojas. Hankala niitä asuntoja on myydä mikäli ostajia ei saada paikalle houkuteltua.
Vaikka valoisasta ja suurimman osan huoneesta kattavasta kuvasta voi katsoja saada väärän avaruusvaikutelman, niin mieluummin itse näen kuvasta sen miltä ko. huone näyttää kokonaisuutena. Usenmiten perus kiinteistövälityskuvassa on kuvattu esim. keittökaapin nurkkaus, eikä se ei mielestäni kerro juuri mitään keittiön tasosta.
Kyllä ne kuvat kohdetta myyvät, oli niin tai näin.
-
eka homma mikä tulee mieleen on laajiskuvissa oleva tilan tuntu ja mittasuhteiden vääristyminen jolloin kuvassa näyttää että tilaa on mutta käytännössä voi vaan todeta että ahdasta on.fleshlight kirjoitti:Tuon olen itsekin kiinteistövälittäjältä kuullut, etteivät kuvat saa olla liian myyviä... Mikähän lie tuossakin on ideana, pelko siitä että kiinteistövälitykset joutuvat kohta ulkoistamaan myyntikohteidensa kuvaamisen (joka taas tietäisi lisäkuluja palvelun tuottamiselle)?
yritin dokumentoida oman pikkukylppärin rempan jälkeen mutta oli niin vttumaista hommaa että luovutin.
-
- Viesti:
-
yksi hommahan olisi nähdä vaivaa ja väsätä pallopanoraama? sit vaan linkki myyntisivulta panoraamaan jossa kuvaa voi pyöritellä, veikkaan että ne jotka ei pelkää klikata linkkiä ja tökkiä hiirellä tykkäävät. miinusta: joutuu stailaamaan 360 asteen verran, 180 asteen sektori kerralla ei riitä...Bansku81 kirjoitti:Meneeköhän liian hifistelyksi jos alkais värkkäämään panoraamoja huoneista. Ei taida kyllä saada oikein näkymään kaikilla myyntisivuilla.
-
Pidä suorat viivat suorassa eli kamera vaakatasossa (mene vähän kyykkyyn niin näyttää paremmalta). Täyskennoisessa 24mm on ehkä laajimmasta päästä, mitä kannattaa käyttää, muuten se vääristyy tosi paljon. Valota ikkunoiden mukaan, ja täytä salamalla sisältä. High Key näyttää hyvältä ja puhtaalta / raikkaalta. 2 seinää per kuva näyttää yleensä paremmalta kuin 3.
Jotain sellasia pieniä vinkkejä, jotka pätee ainakin joskus joillekin kuvaajille joissain asunnoissa.
Jotain sellasia pieniä vinkkejä, jotka pätee ainakin joskus joillekin kuvaajille joissain asunnoissa.
-
-
Sellaisen tein hot spotteineen kaikkineen ! Eli pystyi siirtymään huoneesta toiseen . Eivät edes linkkiä osanneet laittaa myyntisivuilleen !!! SKV !!ossipena kirjoitti:yksi hommahan olisi nähdä vaivaa ja väsätä pallopanoraama? sit vaan linkki myyntisivulta panoraamaan jossa kuvaa voi pyöritellä, veikkaan että ne jotka ei pelkää klikata linkkiä ja tökkiä hiirellä tykkäävät. miinusta: joutuu stailaamaan 360 asteen verran, 180 asteen sektori kerralla ei riitä...Bansku81 kirjoitti:Meneeköhän liian hifistelyksi jos alkais värkkäämään panoraamoja huoneista. Ei taida kyllä saada oikein näkymään kaikilla myyntisivuilla.
-
- Viesti:
Ei ollut kovin kiva sessio. Tuo Tamron vääristää aika lailla 17mm kohdilla ja pidemmät välit olivat sitten liian ahtaita että kokonaiskuvaa hahmottaisi.
Melkein jokaisen kuvan otin jalustalta vyötärön korkeudelta ensin luonnonvalolla ja pitkillä ajoilla ja sitten salamalla ja 22X22 Lastoliten ezyboxilla samasta kohdasta.
Eilen oli kyllä sopivan harmaa päivä ettei ikkunoista tullut liian voimakasta valoa. Irto tavaraa oli siirrettävänä ja omistajat paikalla stailailemassa niin nuo panoramakuvat jätin ihan suosiolla pois.
n.70 kuvaa kävin pikaisesti ACR llä läpi, pientä valotuksen korjausta, rajausta ja muutaman kuvan suoristamista ja sitten pakkaus JPG si.
Kaverit olivat ainakin lopputulokseen tyytyväisiä. Omasta mielestä enemmänkin olisi saanut tulosta jos olisi ollut aikaa käytettävissä reilummin. Tosin tämä nyt ei ollut mikään kunnon kuvaus keikka niin toinen vaihtoehto olisi ollut että kaveri olisi räpsinyt kuvat itse pokkarilla ilmoitukseen.
Mutta taas kokemusta rikkaampi.
Melkein jokaisen kuvan otin jalustalta vyötärön korkeudelta ensin luonnonvalolla ja pitkillä ajoilla ja sitten salamalla ja 22X22 Lastoliten ezyboxilla samasta kohdasta.
Eilen oli kyllä sopivan harmaa päivä ettei ikkunoista tullut liian voimakasta valoa. Irto tavaraa oli siirrettävänä ja omistajat paikalla stailailemassa niin nuo panoramakuvat jätin ihan suosiolla pois.
n.70 kuvaa kävin pikaisesti ACR llä läpi, pientä valotuksen korjausta, rajausta ja muutaman kuvan suoristamista ja sitten pakkaus JPG si.
Kaverit olivat ainakin lopputulokseen tyytyväisiä. Omasta mielestä enemmänkin olisi saanut tulosta jos olisi ollut aikaa käytettävissä reilummin. Tosin tämä nyt ei ollut mikään kunnon kuvaus keikka niin toinen vaihtoehto olisi ollut että kaveri olisi räpsinyt kuvat itse pokkarilla ilmoitukseen.
Mutta taas kokemusta rikkaampi.
-
on näköjään etuoveen asti tullut noita 360 asteen virtuaaliesittelyitä.
http://kuluttaja.etuovi.com/kohde/6914372
-
- Viesti:
Ja näköjään ihan noista persaukistenkin taloista.. ;)ossipena kirjoitti:on näköjään etuoveen asti tullut noita 360 asteen virtuaaliesittelyitä.
-
Itse kuvasin aika paljon asuntoja, ja välittäjät valittivat sitä kun ne oli kuvattu laajiksella. Asiakkaat kuulemma pettyivät kun huone olikin pienempi kuin kuvissa.. mitenpäin vain aina väärinpäin. Kuvatkaapa sit 50mm niitä asuntoja.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
-
ei sit muuta kun rahat pois välittäjiltä ja hommaa tällaisen (tai muiden merkkien vastaavan) plus sikana aikaa kuvien kasaantikkaamiseksi ;)villeh kirjoitti:Itse kuvasin aika paljon asuntoja, ja välittäjät valittivat sitä kun ne oli kuvattu laajiksella. Asiakkaat kuulemma pettyivät kun huone olikin pienempi kuin kuvissa.. mitenpäin vain aina väärinpäin. Kuvatkaapa sit 50mm niitä asuntoja.
http://www.bhphotovideo.com/c/product/1 ... ormal.html
-
Kuvaan asuntoja harvoin, mutta silloin useinmiten pystypanoraamoina. Etuna on se, että silloin ei tarvitse käyttää etualaa korostavaa superlaajista ja jo 28-millisen kuvakulma riittää oikein hyvin. En tee niistä pitkiä panoraamoja, vaan yhdistän 3-5 kuvaa ja lopputulos voi sivusuhteeltaan olla mitä vaan 2:3.....16:9 välillä. Pidän mahdollisimman todellisuudenoloista tilantuntumaa hyvin tärkeänä.
Asiaan vaikuttaa myös se, että kiinteistövälittäjien kuvasaitit ovat harvoin ajateltu niin isoille kuville, että pienikään panoraama pääsisi todella oikeuksiinsa.
Asiaan vaikuttaa myös se, että kiinteistövälittäjien kuvasaitit ovat harvoin ajateltu niin isoille kuville, että pienikään panoraama pääsisi todella oikeuksiinsa.
Less Is More
-
Tuohon on helppo yhtyä. Olen myynyt muutaman kämpän ja itse kuvannut niitä koskevat kuvat nettiin. Liian laajakulmaisella objektiivilla ilman korjailua syntyvä väärä mielikuva huoneiden koosta on se, joka helposti aiheuttaa ostajaehdokkaan vetäytymisen. Ainakin se saattaa houkutella vääränlaisia ostajaehdokkaita paikalle. Tässä siis kannattaa pyrkiä realismiin.Tapiol2003 kirjoitti:Pidän mahdollisimman todellisuudenoloista tilantuntumaa hyvin tärkeänä.
Miltonin huolellisesti työstetty kuva kelpaa malliksi, edellyttäen että sen antama tilavaikutelma on realistinen.
Olen kiinnittänyt huomiota sisustuselhtien kuviin. Niissä ei juuri käytetä superlaajakulmaobjektiiveja. Usein näkee aika ahtaitakin kuvakulmia ja yksityiskohtia. Ei myöskään kovin paljon valotuksia ikkunoista näkyvän maiseman mukaan, jolloin sisätilat valaistaan salamalla. Itse kyllä olen mieltynyt sen tyyliseen kuvaukseen. Nämäkin ovat juttuja, joihin muoti vaikuttaa.
-
oletko nyt aivan varma että kaapin ja sohvapöydän etäisyys ei yllätä negatiivisesti jos on ensin nähnyt kuvan ja sen jälkeen menee paikan päälle katselemaan?milton kirjoitti: Vaikea keksiä parempaa objektiivia kämppäkuvaukseen (täyskennoisella) kuin Distagon 21mm/2.8 (suoristus PTLensillä). Vaikka kyseessä on laajis, vaikutelma on toden tuntuinen eivätkä paikan päälle tulijat pety.
-
Ei yllättänyt katsojia. Vaikutelma on todentuntuinen. Välittäjä tulosti kuvan kauppakirjan kanteen.ossipena kirjoitti:oletko nyt aivan varma että kaapin ja sohvapöydän etäisyys ei yllätä negatiivisesti jos on ensin nähnyt kuvan ja sen jälkeen menee paikan päälle katselemaan?milton kirjoitti: Vaikea keksiä parempaa objektiivia kämppäkuvaukseen (täyskennoisella) kuin Distagon 21mm/2.8 (suoristus PTLensillä). Vaikka kyseessä on laajis, vaikutelma on toden tuntuinen eivätkä paikan päälle tulijat pety.
-
Jos ostajaehdokkaan vetäytyminen johtuu liian laajasta kuvakulmasta tai korjailun (linjojen/geometrian oikaisu) puutteesta, niin voisi herätä epäilys että ehkä kyseessä ei oikeasti ole edes ehdokas saati sitten ostaja.HannuS kirjoitti: Liian laajakulmaisella objektiivilla ilman korjailua syntyvä väärä mielikuva huoneiden koosta on se, joka helposti aiheuttaa ostajaehdokkaan vetäytymisen. Ainakin se saattaa houkutella vääränlaisia ostajaehdokkaita paikalle.
Vääränlaisten ostajaehdokkaiden saapuminen paikalle sen sijaan kuuluu normaaliin kiinteistövälitysbisnekseen. Aikoinaan kun myin omaa 62 neliön kaupunkiyksiötäni, niin ihan ilman kuviakin joidenkin kävijöiden mielestä huoneita oli liian vähän tai liikaa ja ne olivat joko liian pieniä tai isoja. Sen sijaan näitä kävijöitä ei juurikaan kiinnostanut se, että -27 rakennettu kivitalo oli naapureiden savitonteista poiketen tehty kalliolle, remontit oli suoritettu ajallaan eikä yhtiöllä ollut sanottavammin velkaakaan.
Detaljikuvat ovat ihan kivoja sisustuslehdissä, mutta jos asuntoilmoituksen vessakuvassa näkyy muutakin kuin kolme kaakelia ja puolet neljännestä, sen informaatioarvo on huomattavasti suurempi. Ja se taas vaatii samalta etäisyydellä laajemman kuvakulman, tekee sen sitten lyhyemmällä polttovälillä tai useammasta ruudusta koostamalla.