Alivalotus tukemaan tunnelmaa?
-
Alivalotus tukemaan tunnelmaa?
Pyrittekö valotusta korjaamalla saamaan kuvan juuri samannäköiseksi, kuin tilanne on todellisuudessa? Itse olen tätä useasti koittanut, mutta kuvaa tulee sitten järjestään kirkastettua jälkikäsittelyssä, kun se näyttää muuten jotenkin lattealle. Eli olisko konkareilla tähän hyvää vinkkiä?
-
Just kävin yhtä näyttelyä kuvaamassa ja otin yhdestä teoksesta (ihan taiteilijan luvalla) kolme kuvaa. Vertasin takanäytöstä tulosta ja omaa havaintoa ja jätin kaikki kameraan. Kun säädin isolla näytöllä kuvia, minulla oli referenssi eri tilanteista: kameran säätämä (aukon esivalinnalla), edellinen alivalotettuna ja sitten käsin säädetty oman havainnon mukaan. Oli muuten kovin erilaisia tuloksia.
Ihmisen aistit ovat aika hyviä vertaamaan (relaatiot) mutta ei niinkään aistimaan esimerkiksi kuinka paljon valoa on huoneessa (absoluuttisesti). Siksi kannattaa ottaa rinnalle vähintään se toinen kuva vertailukohteeksi.
Ihmisen aistit ovat aika hyviä vertaamaan (relaatiot) mutta ei niinkään aistimaan esimerkiksi kuinka paljon valoa on huoneessa (absoluuttisesti). Siksi kannattaa ottaa rinnalle vähintään se toinen kuva vertailukohteeksi.
-
Re: Alivalotus tukemaan tunnelmaa?
Valoitus on oikea kun kuva on mielyttävä. Ei ole olemassa mikään universaali oikea valotus, on olemassa se mikä valotusmittari arpoo ja mitä teoria sanoo ja sitten se mikä eniten silmää mielyttää.op76 kirjoitti:Pyrittekö valotusta korjaamalla saamaan kuvan juuri samannäköiseksi, kuin tilanne on todellisuudessa? Itse olen tätä useasti koittanut, mutta kuvaa tulee sitten järjestään kirkastettua jälkikäsittelyssä, kun se näyttää muuten jotenkin lattealle. Eli olisko konkareilla tähän hyvää vinkkiä?
-
-
Maxin linjoilla.
Tuossa toisella koneella ne mainitsemani kolme kuvaa ovat. Tarkistin valotukset:
1) aukon esivalinta nollakorjauksella: 2.8, 1/30 s, ISO 800
2) -1 edelliseen, siis 1/60 s
3) käsisäädöillä 2.8, 1/160 ja 800
Kapeahko histogrammi mahtui kaikilla valotuksilla hyvin ikkunaan, joten mikään valotus ei paperilla ollut mahdottomasti väärin. Silti kolmas oli lähimpänä omaa havaintoa ja rajasin siitä haluamani.
Ensimmäisestä ei saanut järkevästi "hyvää", koska tietyt yksityiskohdat tulivat liialti näkyviin. Se ei ollut tarkoitus eikä palvellut lopputulosta. Sama toisen kanssa. Vasta kolmas oli lähtökohtaisesti, subjektiivisesti, "oikea" ja siitä tulikin "hyvä", vaikka jonkun mielestä olen ilmeisesti tehnyt "väärin".
Toistan, että lopputuloksen piti olla autenttinen, tilanne dokumentoiden, ei tehdä teoksesta uutta pinnanlaatuja myöten. Silloin olisin tehnyt toisenlaisia kuvia, joita syntyikin sitten toisista vaihtoehdoista. Mutteivät ne ole "parempia", vaikka kuinka oikein (kameran ja histogrammin mielestä) valotinkin, korkeintaan erilaisia.
Kamera on vain työkalu, käytän sitä haluamallani tavalla, oli se sitten jonkun mielestä oikein tai väärin. Lopputulos ratkaisee.
1) aukon esivalinta nollakorjauksella: 2.8, 1/30 s, ISO 800
2) -1 edelliseen, siis 1/60 s
3) käsisäädöillä 2.8, 1/160 ja 800
Kapeahko histogrammi mahtui kaikilla valotuksilla hyvin ikkunaan, joten mikään valotus ei paperilla ollut mahdottomasti väärin. Silti kolmas oli lähimpänä omaa havaintoa ja rajasin siitä haluamani.
Ensimmäisestä ei saanut järkevästi "hyvää", koska tietyt yksityiskohdat tulivat liialti näkyviin. Se ei ollut tarkoitus eikä palvellut lopputulosta. Sama toisen kanssa. Vasta kolmas oli lähtökohtaisesti, subjektiivisesti, "oikea" ja siitä tulikin "hyvä", vaikka jonkun mielestä olen ilmeisesti tehnyt "väärin".
Toistan, että lopputuloksen piti olla autenttinen, tilanne dokumentoiden, ei tehdä teoksesta uutta pinnanlaatuja myöten. Silloin olisin tehnyt toisenlaisia kuvia, joita syntyikin sitten toisista vaihtoehdoista. Mutteivät ne ole "parempia", vaikka kuinka oikein (kameran ja histogrammin mielestä) valotinkin, korkeintaan erilaisia.
Kamera on vain työkalu, käytän sitä haluamallani tavalla, oli se sitten jonkun mielestä oikein tai väärin. Lopputulos ratkaisee.
-
- Viesti:
Onhan se kökkö. Vain kaikilla värikanavalla yhtäaikaa toimiva,eikä alku/loppupisteitä voi vapaasti käännellä niinkuin photosopissa. Yksi monista syistä miksi en käytä LR:ää.alsalus kirjoitti:Kuis? Mä pidän LR:n kurveja loistavina kun en paremmasta tiedä. Mistä se on vajaa ja mitä itse käytät?op76 kirjoitti:Curvesien käyttö on LR:ssa vaan niin poloisella tasolla.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Re: Alivalotus tukemaan tunnelmaa?
Nimenomaan. Se, millaiseksi aijot sen kuvan, se on sen oikea valotus.Maxi kirjoitti: Valotus on oikea, kun kuva on mielyttävä. Ei ole olemassa mikään universaali oikea valotus, on olemassa se, mikä valotusmittari arpoo ja mitä teoria sanoo ja sitten se mikä eniten silmää mielyttää.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
ok, tänks valaisusta. LR on "pikaohjelma" ja säädöt on joo välillä vähän vajavaisia. Mut ei mulle ole tullut tarvetta käyttää curvesia eri värikanaville. Värikikkailut teen sitten vaan värisäädöillä. LR:n kurvi-säätö on aikaisemmin käyttämääni Gimpiin verrattuna kokolailla parempi, johtuen varmaankin ohjelman bittimäärästä.Hannu KH kirjoitti:Onhan se kökkö. Vain kaikilla värikanavalla yhtäaikaa toimiva,eikä alku/loppupisteitä voi vapaasti käännellä niinkuin photosopissa. Yksi monista syistä miksi en käytä LR:ää.alsalus kirjoitti:Kuis? Mä pidän LR:n kurveja loistavina kun en paremmasta tiedä. Mistä se on vajaa ja mitä itse käytät?op76 kirjoitti:Curvesien käyttö on LR:ssa vaan niin poloisella tasolla.
-
Nyt pitää kysyä, että onhan aloittaja katsonut, että kamera valottaa oikein ja että osaa itse valottaa? Histogrammi on hyvä apu, mutta joskus kuvista tulee latteita siksi, että yrittää liikaa. Tietyissä valaistusolosuhteissa koko kuvan täydellinen dynamiikka on yksinkertaisesti mahdotonta.
Tämä on aikuisten foorumi.
-
Kamerahan ei edes teoriassa voi valottaa oikein, se kun valottaa 18% harmaan mukaan. Ja jos kuvaajakin valottelee jonkun histogrammien mukaan, saadaan juuri sitä soopaa josta ilmeisesti oli pyrkyä pois.jujosaar kirjoitti:Nyt pitää kysyä, että onhan aloittaja katsonut, että kamera valottaa oikein ja että osaa itse valottaa? Histogrammi on hyvä apu, mutta joskus kuvista tulee latteita siksi, että yrittää liikaa. Tietyissä valaistusolosuhteissa koko kuvan täydellinen dynamiikka on yksinkertaisesti mahdotonta.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Sori ku en oo kerenny tänne vastailemaan...enkä nyteemmin enää muistanut. Mun mielestä LR:n curvesien säädössä poloisinta on se, että se on liian herkkä. Ei meinaa saada osumaan kohdalleen millään. En itsekkään ole ikinä käyttänyt eri kanavia, vaan tuota kaikkien kanavien säätöä.alsalus kirjoitti:ok, tänks valaisusta. LR on "pikaohjelma" ja säädöt on joo välillä vähän vajavaisia. Mut ei mulle ole tullut tarvetta käyttää curvesia eri värikanaville. Värikikkailut teen sitten vaan värisäädöillä. LR:n kurvi-säätö on aikaisemmin käyttämääni Gimpiin verrattuna kokolailla parempi, johtuen varmaankin ohjelman bittimäärästä.Hannu KH kirjoitti:Onhan se kökkö. Vain kaikilla värikanavalla yhtäaikaa toimiva,eikä alku/loppupisteitä voi vapaasti käännellä niinkuin photosopissa. Yksi monista syistä miksi en käytä LR:ää.alsalus kirjoitti: Kuis? Mä pidän LR:n kurveja loistavina kun en paremmasta tiedä. Mistä se on vajaa ja mitä itse käytät?
Mutta pikkuhiljaa alan luopumaan (=luovuttamaan) tuosta vallitsevassa valossa kuvaamisesta, ja pitää opetella sopiva täytesalaman käyttö (geeleineen). Kuvasin juuri yhdet häät, ja ilman salamaa pyörittiin ISO3200-6400 F2-2.8 1/80-100 asetuksissa, joten salama alkaa olla must. Kyllähän se ruudulla tai web-koossa menee, mutta teetäppä siitä joku vähänkään isompi valokuva, tai zuumaa ruudulla 50%:sta ylöspäin.
Miten te käytännössä sovitatte vallitsevan valon ja salaman?
-
Aperture taitaa tässä asiassa olla hieman edellä, pystyy säätämään kolmea kanavaa erikseen ja valitsemaan pisteet, ja muutenkin photarin käyttö jäänyt vähemmälle kun pystyy periaatteessa eri tasoissa säätelemään kaiken aperturellakin ja helposti sekä valikoivasti.Hannu KH kirjoitti:Onhan se kökkö. Vain kaikilla värikanavalla yhtäaikaa toimiva,eikä alku/loppupisteitä voi vapaasti käännellä niinkuin photosopissa. Yksi monista syistä miksi en käytä LR:ää.alsalus kirjoitti:Kuis? Mä pidän LR:n kurveja loistavina kun en paremmasta tiedä. Mistä se on vajaa ja mitä itse käytät?op76 kirjoitti:Curvesien käyttö on LR:ssa vaan niin poloisella tasolla.