Miksi studiovälkky ei välähdä ajallaan?

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
Traipod

Miksi studiovälkky ei välähdä ajallaan?

Viesti Kirjoittaja Traipod »

Valaisu apuja siis tarvitaan..
Viimeinkin tuli nuo orjakennot ja pääsin kokeilemaan vanhoja Bowensin salamoita.
Ongelmana on vain, että kun käskytän Bowenseja kameran omalla pop-up salamalla niin tuntuu että isot välkyt ei mitenkään laukea ajallaan. Pop-up on säädetty niin pienelle teholle kuin saa, mutta siltikin tuntuu että bowensin ei ehdi mukaan tai välähtää liian aikaisin.
Kuva on aina kuin pop-upilla valaistu.
Kaikkia sync speedejä olen kokeillut kamerasta 1/60-1/250 vaan ei.
Pitäisikö käyttää tuota FL50R:ää orjien käskytykseen vai?

Bowens:ssa on synkkapiuhan päässä SYK4-orjakenno joka reagoi kameran oman salaman välähdykseen.

Tuossa aikani tuhersin ja kaikilla mahdollisilla kikoilla tulos on aina sama. Studiovälkky ei välähdä oikeaan aikaan, koska kuvat ovat kuin pop-upilla valaistut.
M.Tolonen & E-3
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Pikkusalamassa on valotusta mittaava esivälähdys, joka laukaisee studiosalamat ennenaikojaan ja sen takia homma ei onnistu.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-kake-

Viesti Kirjoittaja -kake- »

Hannu KH kirjoitti:Pikkusalamassa on valotusta mittaava esivälähdys, joka laukaisee studiosalamat ennenaikojaan ja sen takia homma ei onnistu.
Mitä se manuaalimoodissa sillä tekisi?

'Pop-up on säädetty niin pienelle teholle kuin saa'
Traipod

hmm. eli häätyy siis kaivaa tuo FL50R-mukaan testeihin
M.Tolonen & E-3
Traipod

Noniin...FL50R-kiinni ja manuaalille.
Alkaa löytymään se yhteinen sävel Bowensin kanssa. Valkeus tuli...
Ilmeisesti tuossa kameran omassa salamassa on juuri se esivälähdys jota ei saa pois päältä.
M.Tolonen & E-3
Hannu KH
Viesti:

-kake- kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Pikkusalamassa on valotusta mittaava esivälähdys, joka laukaisee studiosalamat ennenaikojaan ja sen takia homma ei onnistu.
Mitä se manuaalimoodissa sillä tekisi?

'Pop-up on säädetty niin pienelle teholle kuin saa'
Pikkusalamaa ei voi laittaa manuaalisäädölle, se toimii TTL:nä vaikka valotusmuodoksi on valittu M. Periaate on että M-valotuksella säädetään vallitsevan valon osuus kuvassa ja TTL-pikkusalama säätää issesseen salamatehon ja samalla sen valaisevan osan kuvasta.

Irtosalaman voi muuttaa m-säädöille, jolloin sillä onnistuu studiosalamoiden välkyttely.
-kake-

Hannu KH kirjoitti:Pikkusalamaa ei voi laittaa manuaalisäädölle, se toimii TTL:nä vaikka valotusmuodoksi on valittu M. Periaate on että M-valotuksella säädetään vallitsevan valon osuus kuvassa ja TTL-pikkusalama säätää issesseen salamatehon ja samalla sen valaisevan osan kuvasta.

Irtosalaman voi muuttaa m-säädöille, jolloin sillä onnistuu studiosalamoiden välkyttely.
Kyse ei ollut Canonista :).

Pikatutkinnalla E-3'ssa on ihan oikea tehonsäätömahdollisuus.

edit;
Flash mode:

Auto, Red-eye reduction, Red-eye reduction slow sync., Slow sync at 1st curtain, Slow sync at 2nd curtain, Fill-in, Manual (1/4, 1/16, 1/64), Off.
Hannu KH
Viesti:

-kake- kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Pikkusalamaa ei voi laittaa manuaalisäädölle, se toimii TTL:nä vaikka valotusmuodoksi on valittu M. Periaate on että M-valotuksella säädetään vallitsevan valon osuus kuvassa ja TTL-pikkusalama säätää issesseen salamatehon ja samalla sen valaisevan osan kuvasta.

Kyse ei ollut Canonista :).
Noo, siitähän se vika löytyikin ;)
Traipod

Näin hyvin sitä oman kalustonsa tuntee. Eihän tuo ole kuin vuoden ollut vasta :) No Olyssa on niiiin paljon toimintoja että edes vuosi ei riitä niiden opetteluun :)
M.Tolonen & E-3
-kake-

Traipod kirjoitti:Näin hyvin sitä oman kalustonsa tuntee. Eihän tuo ole kuin vuoden ollut vasta :) No Olyssa on niiiin paljon toimintoja että edes vuosi ei riitä niiden opetteluun :)
Tarkoittiko se alkuperäinen pienelle teholle säätö siis kompensaatiota vain?
Hannu KH
Viesti:

Jospa sieltä kaikesta huolimatta tulee jokin esivälkky....vaikkapa AF:n avustamista varten?

Olisko sulla ulkoista salamaa tai synkkajohtoa käytettävissä?

Itse olen käyttänyt paljon Prolincan IR-lähetintä ja nykyään homma hoituu Elinkan skyportin avustamana.
Traipod

Ongelma poistui kun kaivoin tuon ulkoisen salaman käyttöön. Tai no ennemminkin kyseessä oli oman kaluston huono tuntemus kuin mikään muu. Kiitokset kuitenkin kaikille vastanneille
M.Tolonen & E-3
antra

Viesti Kirjoittaja antra »

Samasta aiheesta kymysys, eli mietin että kun elinchrom d-lite 2 salamasetti toimii 1/125s suljinajalla (kuulemma 1/160s on ihan max nopeus) joka johtuu kuulemma siitä että salamalaite räpsäyttää salaman pienellä viivellä vaikka piuha olis kamerassa kiinni ja lyhyempi aika johtaa siis sulkimen näkymiseen kuvissa. Mutta orjanahan se tottelee "heti" ilman tätä merkittävää viivettä.

Eli onko jotain mitä pitäs tietää kun pistää d-liten orjaksi ja käyttää kamerassa kiinni olevaa mecablitziä masterina. Eikös sillon voi ampua esim 1/250s ajalla? vai onko jotain mitä mä en tullut ajatelleeksi? Testejä voisin tietysti tehdä itsekkin mutta laiskuus iski taas tänäiltana. Sorry jos tää oli tyhmä kysymys. Se tuntuu tyhmältä itsestäkin, vaan parempi kysyä kuin katua! (ellei sitten kadu kysymistä)

EDIT: niin ja siis kameran nopein sync speed on 1/250s.
gobbe

Viesti Kirjoittaja gobbe »

antra kirjoitti: Eli onko jotain mitä pitäs tietää kun pistää d-liten orjaksi ja käyttää kamerassa kiinni olevaa mecablitziä masterina. Eikös sillon voi ampua esim 1/250s ajalla? vai onko jotain mitä mä en tullut ajatelleeksi? Testejä voisin tietysti tehdä itsekkin mutta laiskuus iski taas tänäiltana. Sorry jos tää oli tyhmä kysymys. Se tuntuu tyhmältä itsestäkin, vaan parempi kysyä kuin katua! (ellei sitten kadu kysymistä)

EDIT: niin ja siis kameran nopein sync speed on 1/250s.
Itse olen dliteillä kyllä kuvannut paljonkin 1/250 (lähettiminä PocketWizard) eikä mulla ole kyllä mitään ongelmia esiintynyt eli en tiedä miksi sitä esiintyisi edes orjana.
Hannu KH
Viesti:

Jotkut, varsinkin vanhemmat ja isot studiosalamat ovat hitaita välähtämään joten saattaa olla että ihan huippusalamasynkkaan niillä ei pystytä.
antra

Viesti Kirjoittaja antra »

gobbe kirjoitti: Itse olen dliteillä kyllä kuvannut paljonkin 1/250 (lähettiminä PocketWizard) eikä mulla ole kyllä mitään ongelmia esiintynyt eli en tiedä miksi sitä esiintyisi edes orjana.
Oho! Mun täyty äsken oikein tehdä pieni testi, ja mulla alkaa kyllä suljin näkyä kuvassa kun pistän ajaksi 1/250 sekuntia (siis kokeilin yhdellä salamalla vain). Ja tietenkin se näkyy vielä enemmän jos pistän lyhyemmän ajan. Ja mä luin, oliko se nyt POTN -sivuilta keskustelua tästä aiheesta jossa ihmiset olivat vakaasti myös tätä samaa mieltä että 1/125s on nopein mahdollinen aika, ja siellä joku väitti kysyneensä suoraan elinchromilta asiaa ja vastauksena oli juuri tämä että salama räpsäyttää viiveellä ja siksi suosittelevat 1/125 sekuntia tai pidempää. Ja sit porukka oli sitämieltä että radiotriggerillä homma on hitaampaa kuin piuhan avulla? Mutta gobbe:n kertoman mukaan homma olis toisinpäin. Vaan jospa se on niin kuten Hannu KH asian esitti eli evoluution ansiosta uudemmat mallit räpsähtelee nopeammin. Mun versio on parivuotta sitten ostettu. [/b]
epertti

Viesti Kirjoittaja epertti »

Eri rungoilla d-lite2 (se vanhempi) toimii erilailla. Toisilla ei voi käyttää nopeaa täsmäystä, toisilla voi. D70s toimii loistavasti!
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

epertti kirjoitti:Eri rungoilla d-lite2 (se vanhempi) toimii erilailla. Toisilla ei voi käyttää nopeaa täsmäystä, toisilla voi. D70s toimii loistavasti!
Tuo on vähä poikkeus salamihomissa, siinä kun käytetään elektronista suljinta nopeilla ajoilla, eli sillä voi käyttää vaikka 1/8000s aikaa...eikä suljin edelleenkään aiheuta raitaa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
epertti

Viesti Kirjoittaja epertti »

OskuK kirjoitti:
epertti kirjoitti:Eri rungoilla d-lite2 (se vanhempi) toimii erilailla. Toisilla ei voi käyttää nopeaa täsmäystä, toisilla voi. D70s toimii loistavasti!
Tuo on vähä poikkeus salamihomissa, siinä kun käytetään elektronista suljinta nopeilla ajoilla, eli sillä voi käyttää vaikka 1/8000s aikaa...eikä suljin edelleenkään aiheuta raitaa.
Niin on juu. Fuji s5,ssa voi käyttää 1/250 ja 40D taasen 1/200 tai pidempää, muuten näkyy lamellit.
Fujissa ne on niin hitsin nopeita ettei ehdi puhdistuslastaa vetää pois edestä :)
Vastaa Viestiin