Sivu 1/1
Kuvaus ja moottoripyöräily
Lähetetty: Joulu 13, 2009 16 : 44
Kirjoittaja seppami
Onkohan täällä ketään moottoripyöräilyä harrastavia, joita kiinnostaa myös kuvaus siinä sivussa?
Lähinnä kiinnostaisi näkemykset ja kokemukset järjestelmäkameran ( runko ja ehkä kaksi objektiivia ) kuljettamisesta moottoripyörämatkoilla niin, että kamera olisi kuitenkin helposti otettavissa esiin, kun vuoristotiellä mutkan jälkeen aukeaa juuri se näkymä, joka pitää saada talteen.
Tankkilaukun muokkaaminen kameralaukuksi olisi tietenkin se ensimmäiseksi mieleen juolahtava ratkaisu, eli olisiko kenelläkään kokemuksia / kuvia toteutetuista rakennelmista?
Parin-kolmen viikon reissuihin matkaendurolla pitää varautua myös vaatetuksen, varaosien ja työkalujen suhteen, joten kameran kuljettaminen pitää sovittaa koko muuhun varustukseen.
Lisäksi kiinnostaisi kokemukset kuvauksesta ajon aikana, eli jalustat, telineet, kaukolaukaisimet jne. Ja tietysti, jos jollakin on esimerkkikuvia, niin näytille vain..
Lähetetty: Joulu 13, 2009 20 : 48
Kirjoittaja Jhalmar
Harrastan ja tankkilaukussa on ollut vehkeet. Yksi runko + kaksi putkea on ollut pärräreissuilla maksimi ja hyvin on pärjännyt. Ja en muokannut sitä tankkilaukkua muuten kuin pehmustamalla vähän paremmin ja obiskat omissa pusseissaan.
Mielenkiintoisin kuvaus oli Alpeilla kaverin pyörän takateljolla käytännössä melko sokkona kun oli kypärä päässä ja takana tulevaa toista pyörää sohien vähän pidemmällä valotuksella. Tuli pari ihan kivaakin kuvaa onneks :)
Lähetetty: Joulu 13, 2009 22 : 20
Kirjoittaja cedricfan
Tankkilaukussa on sadekamppeet, mutta tankkilaukun takapään taskussa on usein pienempi Leica. Vanhemman matkapuhelimen kokoisena mahtuu siihen kätevästi ja saa helposti esiin sekä mukaan jos menee jonnekin jättäen pyörän parkkiin. Oikealla tukevalla nahkalaukulla varustetun metallikuorisen kameran rikkimenemisestäkään ei ole pelkoa.
Kuvatärkeillä reissuilla on sivulaukussa isompi Leica, samoin tukevassa orkkisnahkalaukussa. Järkkäri kulkee hyvin harvoin mukana, ehkäpä siksi on tullut satsattua tuohon kompaktimpaankin kalustoon.
Ajon aikana en ole kuvannut, joskin ajatus kiehtoo. Jonain päivänä pitää viritellä sydeemit siihenkin...
Lähetetty: Joulu 13, 2009 22 : 50
Kirjoittaja apip
Viime kesänä käytiin moottoripyöräilemässä Norjassa ja mukana oli Canon 40D + 3 objektiivia. Hankin mm. kameraa varten Bags Connectionin valmistaman tankkilaukun pikakiinnityksellä. Kyseinen laukku pysyy varmasti kiinni, ei naarmuta pyörää ja on nopea ottaa mukaan tarvittaessa (ja erillinen olkahihna helpottaa kantamista). Laukku on hyvä mutta jotain pientä valittamisen aihettakin on: valmiita pehmusteita ei ole (riippunee tiestä tarvitseeko) ja laukun päällä oleva karttatasku turhan pieni (pienempi kuin A4). Parempaa en ole kuitenkaan löytänyt vastaavilla ominaisuuksilla. Tankkilaukun sisällä pidin objektiiveja erillisissä pehmustetuissa pusseissa tai t-paitaan käärittynä ja kameraa pienessä laukussa. Bags Connectionilta löytyy useita eri malleja (mm. enduroille erikseen), jopa sähköjen kanssa, suosittelen tutustumaan.
Vaatteet, työkalut yms. olivat taka- ja sivulaukuissa, joten tankkilaukussa oli hyvin tilaa kameravarusteille, papereille ja sen sellaiselle. LiveView tai vastaava on ehdottaman hyvä ominaisuus sillä kypärää ei aina vaan jaksa ottaa pois päästä. Oikean jalustan jätin suosiolla kotiin ja sen korvikkeena toimi GorillaPod. GP menee pienehköön tilaan ja se riitti ihan kohtuullisesti omaan käyttööni. Kuvausvälineitä valittaessa kannattanee ottaa mukaan myös kamera joka osaa ottaa videota (esim. takapenkkiläisen käyttämänä ajon aikana tai sitten tosiaan kiinni johonkin telineeseen).
Kuumuus oli kuvaamisen kannalta ongelma. Monta kertaa jäi pysähtymättä kuvauksellisilla paikoilla kun ei kuumuuden takia jaksanut. Lämpöä oli melkein koko ajan 25-30 astetta - hieman kuuma kun en shortseilla tykkää ajella. Tätäkin kannattaa miettiä varusteita valittaessa.
Lähetetty: Joulu 13, 2009 23 : 44
Kirjoittaja cedricfan
Schubertin klaffikypärän saa nopeaan auki, ei haittaa kuvaamista tauolla kun potta voi olla aina päässä.
Navia varten itsellä on Louisilta ostettu tankoon kiinnitettävä vedenpitävä koppa, vähentää kartan tarvetta kun naviin saa ohjelmoitua oman reitin.
Lähetetty: Joulu 14, 2009 0 : 04
Kirjoittaja tareone
Aika hifistelyä :)
Viime kesäinen Riikan keikaus vedettiin avopotassa ja kamera oli armeijan olkalaukussa. Riitti, kun pysäytti pyörän, otti kameran ja kuvasi. Tosin kuvailun yhdistäminen ajamiseen on vähän niin ja näin. Ainakaan minä en malttaisi pysähtyä ottamaan kuvia.
Lähetetty: Joulu 14, 2009 2 : 32
Kirjoittaja -Q-
Jotain ajatuksia kameraa toisinaan ajeluilla mukana pitävältä;
Ensimmäiseksi pitää päättää onko ajelemassa tai matkalla jonnekkin, vaiko kuvaamassa. Ainakin omalla kohdalla ne vähän sulkee toisiaan pois. Jos kamera on matkassa, alkaa mieli skannaamaan maisemaa sopivaa rajausta miettien ja ajamisesta tulee vähän toisarvoisempaa. Jatkuva pysähtely ei myöskään ole oikein vaihtoehto jos on jonkun kanssa liikkeellä.
Kuvan ottaminen kesken matkan on pahimmillaan senverran iso rituaali, että kameran kuljetuspaikka on oikeastaan sivuseikka. Kun huomataan joku ikuistamisen arvoinen näkymä, on siitä mahdollisesti ajettu jo ohi ja kenties pitää palata takaisinkin päin. Jokatapauksessa pysähtymispaikkansa kannattaa siellä kapealla ja mutkaisella vuoristotiellä valita hieman huolellisemmin kuin härmän suorilla. esim. omalla kohdalla Ranskan maaseudulla ajellessa on tiet todella kapeita ja pientareita ei ole.
Seuraavaksi riisutaan hanskaa ja kypärää, kaivetaan se kamera ja hakeudutaan visiota vastaavaan kohtaan. näps. Pakataan kameraa, puetaan ja päästään jatkamaan matkaa. 28 metriä myöhemmin todetaan että tästä kohtaa toi sama asia näkyy itseasiassa paljon kivemmasta kulmasta..
Jos ei ole tekemässä taidetta vaan lähinnä ikuistamassa paikkoja joissa kävi, niin homma ei tietysti ole ihan niin pilkun päälle. Siinä tapauksessa kyllä luulisi pokkarinkin riittävän reissuun vallan hyvin.
Kameran kuljetus tankkilaukussa ei vaatine erityistoimenpiteitä. Asettelee mukana olevista paidoista ja sukista senverran tukea ettei kamera pääse vapaasti heilumaan laukun sisällä. Konttaustilanteessa on todennäköistä että kalusto on entinen jokatapauksessa, pakkaustavasta riippumatta. Ainakaan sen kunto ei liene päällimmäinen huoli..
Mulla kamera varusteineen kulkee slingshot mallisessa repussa josta se on melko kätevästi saatavissa. Tosin pidemmälle reissulle en kyllä reppua ottaisi. Tankkilaukut ei myöskään ole mun suosikkeja ja olenkin askarrellut tankkilaukun kiinnityspohjan kiinni ylimääräiseen takapenkkiin. Karttatasku ei tietysi ole näkyvissä, mutta kartan lukeminen ajon aikana ei muutenkaan ole parasta. Jos olen tehnyt reittisuunnitelman etukäteen, teen pienen luntin jonka teippaan tankkiin. Siinä lukee yleensä tien numero, kilsat seuraavaan käännökseen, kumpaan suuntaan käännytään ja todennäköisin kaupunki/kylä johon opasteet risteyksestä opastaa. Navi olisi tietty vaihtoehto, mutta käyttö niin vähäistä että en ole jaksanut panostaa aiheeseen.
Lähetetty: Joulu 14, 2009 7 : 02
Kirjoittaja Lastu
Jos järkkäri on mukana, niin sivulaukussa. Pokkaria kuljetan yleensä joko pienessä vyölaukussa tai povitaskussa.
Lähetetty: Joulu 14, 2009 8 : 54
Kirjoittaja nieppi
Suurin ongelma tuntuis olevan se ettei malta pysähtyä kuvaamaan.
Toisin on reissaamisen raskassarjalaisilla
mm. tää kundi
http://www.thetimelessride.com/US/WhereisHubert.html
On laittanu pyöräänsä lisäkaasun vasemmalle et pystyy paremmin kuvaamaan ajaessa oikeella