Minulla on ideana kuvata pari pientä kerrostalokämppää asukkaan kanssa siten, että niistä jäisi sitten muisto jälkipolville. Asukas siis toimisi myös mallina kuvissa.
Valaistus tulisi parilla SB-24:lla ja tarkoitus todellakin panostaa kuvien laatuun järkkäilemällä jonkintason "studio" jokaiseen huoneeseen erikseen.
Ongelmana on kämppien pienuus, toinen on todella pieniä huoneita täynnä oleva 40m2 vanha kerrostalokaksio, jossa esim pesuhuone ja keittokomero ovat n. 1m2 vapaalla lattiapinta-alalla, eikä pisin seinä ole paljoa yli metriä kummassakaan. Toisessakin kämpässä on todella kapea eteinen ja suht pieni pesuhuone.
Nykyisen kaluston laajin kulma on 18mm*1.5x ja mulla on vähän fiilis, että se ei oikein riitä. Kysymykseni kuuluukin, onko tuollaisessa tapauksessa esim miettimästäni Tokinan 12-24mm superlaajakulmasta selvää hyötyä vai tuleeko joku muu rajoite vastaan?
Onko kellään kokemuksia laajakulmalla kuvatuista pienistä huoneista, jossa sitä huoneenkin tunnelmaa pitäisi jotenkin saada talletettua.
Pienessä kämpässä kuvaus, laajakulman hyöty?
-
Pienessä kämpässä kuvaus, laajakulman hyöty?
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
-
-
- Viesti:
Varmasti on superlaajakulmasta hyötyä ko. hommassa. Pitää vaan kameran tarkasti vaaterissa ja henkilön poissa kuvan reuna-alueilta niin en näe muuta ongelmaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
No studio-olosuhteita järkätään sen verran mitä saadaan. Eli salamaa piiloon ja heijastus katon kautta tms. Pointti kuitenkin on, että toteutus on enemmän suunniteltua kuin, että mennään vain räpsimään suoralta kädeltä johonkin kämppään.msb kirjoitti:Voi olla vaikeata järkkäillä noin pieniin huoneisiin studiota? Ja kyllähän tommosella Tokinalla saa mahtumaan paljon enemmän samaan kuvaan, mutta vääristymät alkaa ehkä häiritsemään kun naama vetää vinoon ja suorat pinnat ei ole suoria.
Oskun mainitsema usean kuvan koostaminen vois olla kokeiltava juttu, mutta sitä pitää hieman testailla etukäteen.
-
Ao linkin kuvat on tempaistu vallitsevassa valossa täyskennoisella rungolla + 15-30 mm optiikalla ilman sen kummempia suunnitteluja
( molemmilla kuvasarjoilla saatiin asunnot vuokrattua, toinen tuli paikalle suoraan muuttokuorman kanssa kun paperit oli tehty postin välityksellä )
http://www.studiowoima.kuvat.fi/kuvat/Voionmaankatu_24/
ja näissä oli kaverina eo lisäksi SB800 heijasteltuna katonkautta
http://www.studiowoima.kuvat.fi/kuvat/Yksio_Viitaniemi/
Toi 18mm + croppikenno on varmaan vähän pitkä tällaiseen kuvaamiseen, Sigman 10-20 voisi olla myös ihan OK ( itse olin siihen tyytyväinen aikoinaan )
- kuvatessa kannattaa sitten kiinnittää huomiota kameran korkeusasemaan + kallistuksiin, tulee muutoin aika hurjannäköisiä kuvia, samoin kannaattaa kuvata hieman väljäksi kaikki niin ompahan paremmin materiaalia rajata ja venytellä photarissa
- yksijalkajalustaa kannattaa käyttää ( kolmijalka ei sovi.... )
- kunnollinen sisustuksen valaiseminen on todella työlästä vrt vallitsevan valon käyttö, sillä valolla pitäisi olla luonnollinen suunta ja pitää avata varjot sekä keinovalon pitäisi olla tasapainossa luonnonvalon kanssa
Mutta hyvä malli yhdessä sisustuksen + tunnelmavalaistuksen kanssa korvaa monta puutetta tekniikassa ainakin keskimääräiselle katsojalle....
( molemmilla kuvasarjoilla saatiin asunnot vuokrattua, toinen tuli paikalle suoraan muuttokuorman kanssa kun paperit oli tehty postin välityksellä )
http://www.studiowoima.kuvat.fi/kuvat/Voionmaankatu_24/
ja näissä oli kaverina eo lisäksi SB800 heijasteltuna katonkautta
http://www.studiowoima.kuvat.fi/kuvat/Yksio_Viitaniemi/
Toi 18mm + croppikenno on varmaan vähän pitkä tällaiseen kuvaamiseen, Sigman 10-20 voisi olla myös ihan OK ( itse olin siihen tyytyväinen aikoinaan )
- kuvatessa kannattaa sitten kiinnittää huomiota kameran korkeusasemaan + kallistuksiin, tulee muutoin aika hurjannäköisiä kuvia, samoin kannaattaa kuvata hieman väljäksi kaikki niin ompahan paremmin materiaalia rajata ja venytellä photarissa
- yksijalkajalustaa kannattaa käyttää ( kolmijalka ei sovi.... )
- kunnollinen sisustuksen valaiseminen on todella työlästä vrt vallitsevan valon käyttö, sillä valolla pitäisi olla luonnollinen suunta ja pitää avata varjot sekä keinovalon pitäisi olla tasapainossa luonnonvalon kanssa
Mutta hyvä malli yhdessä sisustuksen + tunnelmavalaistuksen kanssa korvaa monta puutetta tekniikassa ainakin keskimääräiselle katsojalle....
-
Kiitokset, jotain tuollaista oikeastaan tarvitsinkin. Selkeästi kun noita polttovälejä katseli, pitää päästä siihen n.20mm kinokoon polttoväliin, jotta sais esitettyä sellaista mitä mulla on mielessä.TR8 kirjoitti:Ao linkin kuvat on tempaistu vallitsevassa valossa täyskennoisella rungolla + 15-30 mm optiikalla ilman sen kummempia suunnitteluja
Tuo monopodin käyttö oli hyvä kans, ei ollut tullut sellaista mietittyä, mutta olishan sen heti tajunnut varsinaisessa kuvaustilanteessa ettei tripodilla mahdu mihinkään.