Häitä kuvaavat: kuinka on omien hääkuvien laita?

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
Hannu KH
Viesti:

Häitä kuvaavat: kuinka on omien hääkuvien laita?

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Jos teillä on omia hääkuvia (tai on tarkoitus joskus niitä hankkia) onko kuvat hyvin esillä, tai kuinka usein niitä katsotte?

Onko ne mielestänne hyviä?

Muutakin tietysti saa kommentoida....

Omat hääkuvat (yli 26 v vanhat) eivät ole esillä, eikä albumejakaan varmaan edes joka vuosi selata. On kyllä tarkoitus että laitan studiokuvat (jotka on pelastettu kansion muovitaskuista) paspiksiin ja kehyksiin, ehkäpä tänä talvena on senverran aikaa.

Studiokuvia arvostan enempi, ihan mukiinmenevät edesmenneen kilpailijan (ARPS) ottamat, perinteiset mutta joista moni nyky-kuvaaja voisi ottaa oppia.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hlehtine
Viesti:

Re: Häitä kuvaavat: kuinka on omien hääkuvien laita?

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Hyvä topikki. :)

Omat hääkuvat on otettu 13v sitten, paikallisen ja edelleen duunia tekevän kuvaajan toimesta. Itse en siis tuohon aikaan kuvannut lainkaan, aloitin mitään kuvaamisen tapaistakaan vasta n. 5 vuotta tuon jälkeen.

Seinällä on kehyksissä 2 kuvaa, 1 studiossa otettu ja 1 miljöössä. Ovat seinällä koska siihen ne ripustettiin yli 10v sitten kun ko. torppaan muutettiin ja mitäs sitä sitten turhaan siirtelemään.. ;) Ei noita siis nykyään sen enempää tule katsottua, ovat jo sen verran tuttuja.

Studiokuva on perinteistä meininkiä, vierekkäin ollaan ja ylävartalorajaus. Ko. kuvan seepiasävytyksestä pidän kovasti. Milläs systeemillä ja aineilla tuollainen "aito" seepiasävyinen m/v -kuva muuten on tehty, käsitin joskus kun ko. kuvaajan kanssa on aina silloin tällöin juteltu että kyseisiä litkuja ei saa enää käyttääkään jonkun eu -säännön takia? Tilalle on toki varmaan tullut toisenlaisia, vai miten noita nykyään tehdään?

Miljöökuva on värillinen kuva ja myöskin semmoinen normimeininki jossa seisoskellaan vierekkäin puistossa puun varjossa, muistaakseni reflalla avattiin varjoja (siihen aikaan mitään tajunnut mistään :). Hieman ottaa nykyään silmään kuvassa heti takanani olevan puun oksa joka "kasvaa päästäni" oikein mallikkaasti, taisi niitä olla useampikin. :D No ei se mitään, emäntä on kaunis ja itselläkin ei vielä sisägummi ole esillä niin voimakkaasti joten katsoohan tuota. :DD

Albumeita on parit mutta niitä on selattu viimeksi varmaan muutama vuosi sitten.

----

Lisäkysymyksenä tähän topikkiin voisi ajatella semmoista (niille jotka vasta menossa naimisiin) että miten aiotte valita aikanaan kuvaajan omiin häihinne ja kuinka tarkat ohjeet annatte jne.. :D Ja mitäs sitten jos petytte? :DD

- Hans
MarkusL-a

Viesti Kirjoittaja MarkusL-a »

hlehtine kirjoitti:Ko. kuvan seepiasävytyksestä pidän kovasti. Milläs systeemillä ja aineilla tuollainen "aito" seepiasävyinen m/v -kuva muuten on tehty, käsitin joskus kun ko. kuvaajan kanssa on aina silloin tällöin juteltu että kyseisiä litkuja ei saa enää käyttääkään jonkun eu -säännön takia? Tilalle on toki varmaan tullut toisenlaisia, vai miten noita nykyään tehdään?
Kyllä niitä samoja kemikaaleja saa vieläkin. Kodakilta esim. saa ihan kunnon kamaa, kaksikylpynä toimii. Periaatteena se, että valokuvan hopeayhdisteet muutetaan sellaiseen muotoon, ettei ne enää hapetu ilman ja epäpuhtauksien vaikutuksesta. Noiden sävytteiden takia ne vanhat kuvat ovat säilyneet. Käsittelemättömät kuvat ovat pääsääntöisesti vaalenneet ja haipuneet näkymättömiin.

Tuon voi muuten halutessaan tehdä jälkikäteenkin kuville, toimii myös muovipapereilla.

http://www.telefoto.fi/?open=6806
http://www.hopeavedos.fi/
http://en.wikipedia.org/wiki/Photographic_print_toning
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

hlehtine kirjoitti: Lisäkysymyksenä tähän topikkiin voisi ajatella semmoista (niille jotka vasta menossa naimisiin) että miten aiotte valita aikanaan kuvaajan omiin häihinne ja kuinka tarkat ohjeet annatte jne.. :D Ja mitäs sitten jos petytte? :DD
No, ainahan voi lohduttautua sillä, että suurin osa menee myös toistamiseen naimisiin ;-) Eli niin kauan kuin on elämää on toivoa, ellei se 1. sulho ollut Toivo ;-D

Itse hoidin hääkuvat niin, että koputin kaverin ovelle, käskin pistää kengät jalkaan ja ojensin kameran käteen. Poserasimme lumessa parhaamme mukaan ja vedostin niistä muutamat.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
gouryella
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gouryella »

Suurin syy sille, miksi lähdin häitä kuvaamaan, on omien kuvien riittämättömyys... Tahdon antaa muille ne kuvat, jotka itseltä jäi puuttumaan.

Onhan noita muutama ihan esillä seinällä asti, mutta pokkarilla otetut perusnäpsäisyt ei ihan riitä. Jälkiviisaus on paras (ja ärsyttävin) viisaus!

Vielä joskus, kun rahaa kertyy, lähdetään suosikkikuvaajani kuvattaviksi Jenkkilään asti. Sellainen Trash The Dress -tyylinen kuvaus, olettaen että mahdun vanhaan kaapuuni :D
oh6jih
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

Ensimmäiset hääkuvat oli ihan hirveitä, silloisen vaimoni tädillä oli kuvaamo tässä lähistöllä, jätetään nyt paikkakunta mainitsematta, ja sinnehän se sitten oli mentävä. Juhlissa kuvasi pääasiassa vaimoni 12 vuotias pikkuveli mun pokkarilla. Kuvat eivät tainneet koskaan olla esillä.

Seuraavissa häissä on sitten ainakin varaa parantaa :P
vanttera

Viesti Kirjoittaja vanttera »

hlehtine kirjoitti: Lisäkysymyksenä tähän topikkiin voisi ajatella semmoista (niille jotka vasta menossa naimisiin) että miten aiotte valita aikanaan kuvaajan omiin häihinne ja kuinka tarkat ohjeet annatte jne.. :D Ja mitäs sitten jos petytte? :DD

- Hans
Pitihän tähän nyt tarttua, saattaa olla ajankohtaista jos ei tänä, niin ensi kesänä.

Mä oon ottanut sen periaatteen, etten neuvo/pyydä/toivo/vaadi mitään. Kuvaaja on jo tiedossa, mies on tehnyt jatkuvasti juuri sellaista jälkeä mitä mä haluan omista häistäni nähdä. Mitään virallista hääkuvaa ei oteta, toki kuitenkin jonkinlainen kiitoskorttiruutu. Studioon ei mennä.

Luotan valokuvaajaan, vaikken välttämättä itse oiskaan kuvissa parhaimmillani (omasta mielestä, nainenhan nää päättää) tai jos oisin tehnyt itse jotain toisin. Kuvaan viikottain niin paljon erilaisia ihmisiä eri paikoissa (lehtikuvaa), että olen todella kurkkuani myöten täynnä niitä "ei mua saa kuvata, tai saa mutta mää haluan nähdä ja kommentoida ja määrätä ja rumat ruudut pitää poistaa" -tyyppejä, etten halua muille ihmisille samaa.
JiiTee

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Omat hääkuvat otti nelisen vuotta sitten harrastaja, joka on nykyään palkintojakin kahminut ammattilainen. Käytin silloin jonkin verran aikaa henkilön etsimiseen ja se kannatti. Seinällä on neljä erilaista kuvaa miljöössä otettuna ja lisäksi albumillinen komeita kuvia.

Oikeastaan oma harrastus sai vauhtia tuosta juuri noista juhlista. Tänä vuonna on sitten itsekin oltu kameran takana samanlaisessa tilaisuudessa.
Tumpe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumpe »

Itsellä ainakin dilemma kun omat häät ovat vuoden päästä edessä ja muiden häitä on tässä kuvailtu jo sen verran monta että rima on nostettu aika lailla ylös. Koska itse kuitenkin haluan häistäni kuvia, jotka ylittävät omat teokseni.
Kipe

Viesti Kirjoittaja Kipe »

Meidän hääkuvat ovat kuukauden päästä 30 vuoden takaa. Ne otettiin studiossa ja kiitoskortit lähetettiin. Varsinaiset hääkuvat ovat nykyään vintillä tai kellarissa. Kummastakin löytyy valokuvia enkä tiedä kummasta läjästä löytyy hääkuvat. Muistaakseni hääkuvista ei ole skannattu "varmuuskopioita".

Hääkuvia paljon tärkeämpiä ovat kuvat lapsista. Niitäkin on otatettu studioissa, mutta yhtään valokuvaa ei ole ripustettu seinälle. Näistä kuvista on skannattu muutama varmuuden vuoksi, mutta tilannekuvat ovat tärkeämpiä. Itse räpsityistä lastenkuvista tehtiin aikanaan Photo-CD ja kuvat kopioitiin tietokoneelle. Sieltä niitä katsotaan yllättävän usein.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että juhlat kestää jokainen, mutta arjen kestäminen ratkaisee avioliiton kestämisen.
Viimeksi muokannut Kipe, Kesä 21, 2010 12 : 46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Masadist

Viesti Kirjoittaja Masadist »

hlehtine kirjoitti:Lisäkysymyksenä tähän topikkiin voisi ajatella semmoista (niille jotka vasta menossa naimisiin) että miten aiotte valita aikanaan kuvaajan omiin häihinne ja kuinka tarkat ohjeet annatte jne.. :D Ja mitäs sitten jos petytte? :DD

- Hans
Menimme kihloihin tyttöystäväni kanssa huhtikuussa, mutta hääpäivä on vasta joskus hamassa tulevaisuudessa, koska ostimme äskettäin asunnon joka valmistuu vasta reilun vuoden päästä.

Olen kuitenkin jo miettinyt tuota kuvaaja-asiaa. Olemme molemmat tietyissä asioissa aika perfektionistejä, joten hyvin todennäköisesti kuvaaja ei tule pääsemään helpolla.
Onneksi satumme tuntemaan useampiakin ammattivalokuvaajia sekä toisen mokoman todella aktiivisia harrastajia, joten eiköhän sieltä seasta se sopiva kuvaaja löydy.

Toisaalta, olen tässä viimeaikoina seurannut muutaman morsiamen muuttumista herttaisesta tytöstä justiinaksi (sisäisesti) ennen häitä, joten ei välttämättä olisi huono vaihtoehto palkata jotain näiden valokuvaajatuttujen suosittelemaa ammattilaista, jotta ei mene ystävyyssuhteet koetukselle =)
Jimiska

Viesti Kirjoittaja Jimiska »

Hannu KH kirjoitti:Jos teillä on omia hääkuvia (tai on tarkoitus joskus niitä hankkia) onko kuvat hyvin esillä, tai kuinka usein niitä katsotte?
Onko ne mielestänne hyviä?
Omat hääkuvat on olemassa ihan paperisina versioina ja myöskin digiversiot. Osa on esillä kotona ja loppuja yleensä katsellaan kun käy vieraita, jotka ei olleet tilaisuudessa tai muuten muistellaan päivää.

Mielestäni ne on onnistuneet hyvin, harvemmin tietenkin tulee huonoa jälkeä ammattikuvaajalta. Kuvat ovat monipuoliset, alkaen ihan vihkimisestä ja päättyy sitten illanviettopaikkaan. Kuvaaja kulki kokopäivän matkassa ja kertoo hyvin kuvilla päivän "tarinan".
Studiokuvat tietenkin on erikseen vielä myöskin...

Tosin poikkeuksia on joukossa, kuten työkaveri kertoi et ystävänsä häissä ollut kuvaaja ei oikein osannut työtään. Mut minkäs teet jos tällainen sattuu kohdalle.
itu

Viesti Kirjoittaja itu »

Masadist kirjoitti:Toisaalta, olen tässä viimeaikoina seurannut muutaman morsiamen muuttumista herttaisesta tytöstä justiinaksi (sisäisesti) ennen häitä...
Miten kissasta saa lehmän? Menemällä sen kanssa naimisiin.

Se vanhoista vitseistä. Hääkuvia otti pyynnöstäni hyvä ystäväni, jolla on pitkä kokemus valokuvaamisesta sekä hyvin kehittynyt näkemys. Bileet olivat leppoisat ja kaveri ehti juhlimisen ohessa ottaa myös muutaman erinomaisesti osuvan kuvan illasta reseptillä "vähän mutta hyvää".
JPu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPu »

- Ei ole yhtään kuvaa häistä 1.
- rullallisen kuvasin itse häistä 2. (sapuskoista otin kuvia ja viinilekkereistä :)
- viimeisistä häistä no 3. en ottanut yhtään, eikä kai kukaan muukaan, enkä ole kaivannutkaan.

Muitakin omia tapahtumia olen kuvaillut fiiliksistä riippuen, minusta kaikkea ei tarvitse dokumentoida jos siltä ei tunnu..
Jari Puranen
Vastaa Viestiin