Kuvaaja/valokuvaamo Kuusamon seutu 2010
-
Kuvaaja/valokuvaamo Kuusamon seutu 2010
Vinkkejä otetaan vastaan hyvistä valokuvaamoista tai valokuvaajista Kuusamon seudulta. Tarkoitus olisi saada muutama hyvä hääkuva muistoksi ensi tammikuussa. Jatkan toki soittokierrosta ja etsintää tämän kyselyn ulkopuolellakin, mutta ne referenssit joita olen tähän asti nähnyt ovat johtaneet suoraan hylkäämiseen.
Jos olet itse kiinnostunut ottamaan työn vastaan, voit lähettää myös privaattiviestiä tätä kautta ja katsotaan miten edetään. Tässä vaiheessa kartoitan vain vaihtoehtoja, joista sitten lähden tekemään tarkempaa selvitystä.
Jos olet itse kiinnostunut ottamaan työn vastaan, voit lähettää myös privaattiviestiä tätä kautta ja katsotaan miten edetään. Tässä vaiheessa kartoitan vain vaihtoehtoja, joista sitten lähden tekemään tarkempaa selvitystä.
Artists can color the sky red because they know it's blue. Those of us who aren't artists must color things the way they really are or people might think we're stupid.
-
Re: Kuvaaja/valokuvaamo Kuusamon seutu 2010
Pistä vähän tyyli-, hinta- ja laatuvaatimustietoja/toiveita näkyviin niin vastaajat liikkuvat edes samalla planeetalla kanssasi.PPi kirjoitti:Vinkkejä otetaan vastaan hyvistä valokuvaamoista tai valokuvaajista Kuusamon seudulta. Tarkoitus olisi saada muutama hyvä hääkuva muistoksi ensi tammikuussa. Jatkan toki soittokierrosta ja etsintää tämän kyselyn ulkopuolellakin, mutta ne referenssit joita olen tähän asti nähnyt ovat johtaneet suoraan hylkäämiseen.
-
Muutama hyvä hääkuva?!Konditiona kirjoitti:Pistä vähän tyyli-, hinta- ja laatuvaatimustietoja/toiveita näkyviin niin vastaajat liikkuvat edes samalla planeetalla kanssasi.PPi kirjoitti:Vinkkejä otetaan vastaan hyvistä valokuvaamoista tai valokuvaajista Kuusamon seudulta. Tarkoitus olisi saada muutama hyvä hääkuva muistoksi ensi tammikuussa.
Edelliseen jatkaen lieneeköhän kyseessä normikuvailua kirkossa vai jokin eksoottisempi paikka, esim. onko kyseessä kuvailua jossakin luontokohteessa?
-
Selvästi kuusamolaisen Hannu Hautalan keikka! ;-)Jappee kirjoitti: vai jokin eksoottisempi paikka, esim. onko kyseessä kuvailua jossakin luontokohteessa?
-
Eikös tuo kirjoittajan paikkakunta jo kerro kriteerit. (Tämä oli sitten tarkoitettu vitsin tapaiseksi)
Niin.. jos haluaa kuvaajia ilmoittautuvan forumilta, kannattaa tosiaankin kertoa tarkemmin, että mitkä ne referenssit on mitä pitäisi löytyä ja mitä pitäisi kuvata. Halutaanko dokkarikuvia tilaisuudesta vai potrettikuvia ja jos noita niin pitääkö olla mahdollisuus studiovalaisuun vai mennäänkö ihan luomuna.
Niin.. jos haluaa kuvaajia ilmoittautuvan forumilta, kannattaa tosiaankin kertoa tarkemmin, että mitkä ne referenssit on mitä pitäisi löytyä ja mitä pitäisi kuvata. Halutaanko dokkarikuvia tilaisuudesta vai potrettikuvia ja jos noita niin pitääkö olla mahdollisuus studiovalaisuun vai mennäänkö ihan luomuna.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
-
Juu, joo; jos vaikka pitää ottaa kuvia tammipakkasessa valtavaaran huipulla auringon noustessa/laskiessa niin siihen vaaditaan kuvaajaltakin sopeutumiskykyä...hsm kirjoitti:Selvästi kuusamolaisen Hannu Hautalan keikka! ;-)Jappee kirjoitti: vai jokin eksoottisempi paikka, esim. onko kyseessä kuvailua jossakin luontokohteessa?
-
Perkeleen vitsin vääntöä täällä aina on jaksettu jauhaakin, harvoin itse asiaa. Eipä näytä asia muuttuvan vuosien varrella. Ehkä pitäisi myös määritellä pitääkö kuvat ottaa ÄLLÄ objektiiveilla vai sopiiko leikkiä kerettiläistä ja käyttää stigmaa. Vaiko peräti siirtyä rungossakin merkkiin jota ei sovi ääneen lausua?
Eli uudemman kerran aiheesta: Tarkoitus olisi että kuvia saataisiin talteen jo kirkossa itse seremoniasta sekä tietysti varsinainen hääkuva mahdollisuuksien mukaan sisällä ja/tai ulkona. Seremoniakuvat lienevät enemmän dokumentaarista luonnetta ja hääkuvan osalta määrittelee myös työn vastaanottajan tarjoamat mahdollisuudet millaiseen lopputulokseen on mahdollista päätyä (löytyykö omaa studiota, onko taustoja jne).
Haussa ei ole mikään vuoden luontokuva, hääkuva, lehtikuva tai mikään muukaan huippuikuistus vuosimallia 2010. Valitettavasti vain "referenssit" joita olen itse nähnyt eivät ole eronneet juuri normaaleista pokkariräpsyistä. Voisin kuvitella että kirkosta tulisi noin "rullallinen" kuvia, eli kolmisenkymmentä, ja tuohon sitten hääparin kuvat päälle.
Ja vielä täsmennykseksi: tässä ei nyt olla hakemassa ehdottomasti jotakuta foorumilaista kuvaajaksi, vaan ylipäätään kartoitetaan alueen palveluntarjoajia. Jos joku haluaa kuitenkin tarjoutua työn vastaanottajaksi niin hienoa sekin. Palkkio vähintäänkin kohtuullinen, mutta ymmärrettävästi riippuu myös tarjoajan referenssien laadusta... Tuhansia euroja havitteleva saa kuitenkin jäädä nuolemaan näppejään.
Eli uudemman kerran aiheesta: Tarkoitus olisi että kuvia saataisiin talteen jo kirkossa itse seremoniasta sekä tietysti varsinainen hääkuva mahdollisuuksien mukaan sisällä ja/tai ulkona. Seremoniakuvat lienevät enemmän dokumentaarista luonnetta ja hääkuvan osalta määrittelee myös työn vastaanottajan tarjoamat mahdollisuudet millaiseen lopputulokseen on mahdollista päätyä (löytyykö omaa studiota, onko taustoja jne).
Haussa ei ole mikään vuoden luontokuva, hääkuva, lehtikuva tai mikään muukaan huippuikuistus vuosimallia 2010. Valitettavasti vain "referenssit" joita olen itse nähnyt eivät ole eronneet juuri normaaleista pokkariräpsyistä. Voisin kuvitella että kirkosta tulisi noin "rullallinen" kuvia, eli kolmisenkymmentä, ja tuohon sitten hääparin kuvat päälle.
Ja vielä täsmennykseksi: tässä ei nyt olla hakemassa ehdottomasti jotakuta foorumilaista kuvaajaksi, vaan ylipäätään kartoitetaan alueen palveluntarjoajia. Jos joku haluaa kuitenkin tarjoutua työn vastaanottajaksi niin hienoa sekin. Palkkio vähintäänkin kohtuullinen, mutta ymmärrettävästi riippuu myös tarjoajan referenssien laadusta... Tuhansia euroja havitteleva saa kuitenkin jäädä nuolemaan näppejään.
Artists can color the sky red because they know it's blue. Those of us who aren't artists must color things the way they really are or people might think we're stupid.
-
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa, kenties? ;-)
Pahoittelen mikäli tunteiden purkaukseni aiheutti mielipahaa, mutta olen edelleen sitä mieltä että aloitusviestin perusteella on mahdollista kertoa esimerkiksi mitä valokuvaamoja ko. alueelta löytyy. Yksityiskohtia ja tarkennuksia olisi varmaan voinut olla enemmänkin, mutta lopulta myös työn vastaanottajan mahdollisuudet voivat rajata millaisia kuvia voidaan odottaa.
Näissä nettikeskusteluissa vain nykyään liikkuu niin paljon näsäviisaita, että välillä meinaa itselläkin mennä herneet palkoineen välittömästi nenään.
Pahoittelen mikäli tunteiden purkaukseni aiheutti mielipahaa, mutta olen edelleen sitä mieltä että aloitusviestin perusteella on mahdollista kertoa esimerkiksi mitä valokuvaamoja ko. alueelta löytyy. Yksityiskohtia ja tarkennuksia olisi varmaan voinut olla enemmänkin, mutta lopulta myös työn vastaanottajan mahdollisuudet voivat rajata millaisia kuvia voidaan odottaa.
Näissä nettikeskusteluissa vain nykyään liikkuu niin paljon näsäviisaita, että välillä meinaa itselläkin mennä herneet palkoineen välittömästi nenään.
-
Topikin aloittajalla ei ilmeisesti ollut tarkoitus etsia jotakin tietynlaista kuvaajaa.Jappee kirjoitti:On se vaan per****, kun ihmiset eivät osaa kertoa mitä haluavat ennen kuin lypsämällä.
No lopulta taisi tulla sen verran tietoa, että potentiaaliset tarjokkaat voivat miettiä asiaa....
Luulisin haakuvausta tekevien osaavan tarjota omaa tuotettaan ilman tarkempia kriteereita? ainakin itse tarjoasin palvelujani jo silla tiedolla etta, tarvitaan haakuvaajaa.
Vauhti korjaa virheet
-
Kai sentää pitäisi kestää edes lisätietoja kysellä ilman että kirosanat alkaa lentämään...PPi kirjoitti:Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa, kenties? ;-)
-
Itse taas yrittäjänä haluaisin tietää ennen tarjousta, että meneekö kuvaukseen koko päivä vai selvitäänkö tunnin potreteilla tai parin tunnin kirkkokuvauksella. Välttämättä ei edes pystyisi tarjoamaan mitään kokopäivän kuvauksia tai haluaisiko edes tarjota.Rustinki kirjoitti: Luulisin haakuvausta tekevien osaavan tarjota omaa tuotettaan ilman tarkempia kriteereita? ainakin itse tarjoasin palvelujani jo silla tiedolla etta, tarvitaan haakuvaajaa.
Kuten tuolla toisessa ketjussa on todettu, ei täällä syrjemmällä noista kokopäivän keikoista kukaan halua sitä käypää palkkaa maksaa ja monikaan työkseen kuvaava ei viitsi lauantaitaan pilata ilman käypää korvausta.
Onhan tuolla ympäristössä noita kuvaamoja, ei muuta kun soittelemaan. Vaasassakin on useampia.
http://www.google.fi/search?hl=fi&safe= ... Haku&meta=
-
Heittäisikö joku linkin tuohon säikeeseen, en ole kovinkaan aktiivinen enää seuraamaan tätäkään palstaa mutta mielenkiinnosta voisin tämän keskustelun lukaista läpi.TheHatter kirjoitti:Kuten tuolla toisessa ketjussa on todettu, ei täällä syrjemmällä noista kokopäivän keikoista kukaan halua sitä käypää palkkaa maksaa ja monikaan työkseen kuvaava ei viitsi lauantaitaan pilata ilman käypää korvausta.
Sääli sinänsä jos tilanne on tämä. Valokuva on kai kärsinyt jonkinlaisen inflaation koska harrastelijakuvaajia on tänä päivänä maa väärällään ja melkein jokaisen lähipiiristä löytyy ainakin yksi digijärkkärin omistaja. Mutta jos ammattikuvaaja ei pysty nousemaan esille edukseen tästä vellovasta massasta, missä on vika? Onko amatöörien otokset niin tasokkaita, ettei ammattilaisen palkkiolle ole enää katetta?
Itse en ole tällä hetkellä juurikaan vertaillut löytämieni kuvaamojen hintatasoa. Kyllä, olen kartoittanut omatoimisesti vaihtoehtoja jo ennen tänne kirjoittamista. Mutta kuten rivien välistä voi kukin lukea, niin webbiin referensseiksi upotetut kuvat eivät ole ainakaan itseeni vaikutusta tehneet - ainakaan positiivisessa mielessä. Jos näihin vaihtoehtoihin joudun päätymään, niin sitten valitettavasti voidaan piankin olla TheHatterin mainitsemassa tilanteessa että hinnasta keskusteltaessa en ole ole valmis maksamaan työstä "käypää" taksaa muuten kuin hammasta purren. Mielestäni hinnan ja laadun tulee korreloida keskenään. Eri asia on tietysti jos joku haluaa maksaa kuvaajan nimestä. Itse kuitenkin ennemmin siitä mitä käteen jää.
Pyysin vinkkejä kuvaamoista tai kuvaajista, vielä en saanut yhtäkään suoraa vastausta. Tehokasta tämä nykypäivän informaatioteknologia ;-)
-
Täällä näyttää myös joiltain yrittäjiltä puuttuvan alkeelliset yrittäjän taidot, jos eivät edes osaa kertoa olevansa hääkuvauksia toimittava yrittäjä, tiedot ja referenssit liitteenä ja ohessa myös osoite, jonne voi toimittaa tarjouspyynnön. Anonyymi valittaminen sen sijaan näyttää onnistuvan, mutta sen on vaikea kuvitella edistävän liiketoimintaa tai ammattimaisten valokuvaajien asemaa.PPi kirjoitti:Pyysin vinkkejä kuvaamoista tai kuvaajista, vielä en saanut yhtäkään suoraa vastausta. Tehokasta tämä nykypäivän informaatioteknologia ;-)
Matti Vuori
-
Ehkäpä täällä forumilla ei ole Kuusamon seudun valokuvayrittäjiä. Saattaa olla, että interweb ei nyt olekaan pelastus vaan pitää itse soittaa niihin alueen liikkeisiin ja pyytää sitä tarjousta tai mikäli näiden osaamistaso ei ole riittävä, pitää laittaa budjettiin isompi summa ja laajentaa hakua.mvuori kirjoitti:Täällä näyttää myös joiltain yrittäjiltä puuttuvan alkeelliset yrittäjän taidot, jos eivät edes osaa kertoa olevansa hääkuvauksia toimittava yrittäjä, tiedot ja referenssit liitteenä ja ohessa myös osoite, jonne voi toimittaa tarjouspyynnön. Anonyymi valittaminen sen sijaan näyttää onnistuvan, mutta sen on vaikea kuvitella edistävän liiketoimintaa tai ammattimaisten valokuvaajien asemaa.PPi kirjoitti:Pyysin vinkkejä kuvaamoista tai kuvaajista, vielä en saanut yhtäkään suoraa vastausta. Tehokasta tämä nykypäivän informaatioteknologia ;-)
Mä en näe itse asialliseksi lähettää yhteystietoja, koska tiedän hinnan olevan liian kova 1000km matkakuluineen ja majoituksineen. Eikä minua oikeastaan edes kauhesti kiinnosta dokkarikuvaus, että sitä viitsisi harrastukseksi tehdä. Siksipä ei minun dokkarireferenssit varmaankaan edes riitä tilaajalle.
Tuosta hinnoittelusta ja harrastajien kuvaamisesta raapaistiin hieman (hyvin vähän) tuolla:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... &start=375
Kyllä dokkarikuvaamisessa on menty siihen tai oikeammin siinä ollaan oltu jo muutaman vuotta, että hyvissä olosuhteissa harrastaja pystyy toimittamaan yhtäläisiä kuvia, kun työkseen kuvaavakin. Molemmilla on yleensä käytettävissä samanlainen kalusto. Varsinkin jos sen kuvaamisen standardina pidetään sitä, mitä nykytrendeissä pidetään. On vain huonoa tuuria jos olosuhteet ovat niin hankalat, että harrastajan osaaminen ei enää riitä.
Nyt jos yli puolet dokkarikuvauksista hoidetaan harrastajavoimin, ei ansiokuvauksessa kannata profiloitua tuonne dokkarikentälle, koska sieltä ei elantoa saa. Kuten tuolla toisaalla itse totesin, että kesäaikana saa saman tulon kolmella studiokuvauksella, kun mitä saa kokopäivän dokkarikeikasta. Tuossa vielä kuvien jälkikäsittelyäkin on vähemmän. Tähän jos vielä lasketaan nuo dokkarikuvauksessa syntyvät matka- ja majoituskulut, kun keikat harvoin on kotipaikkakunnalla, niin ei se vaan kannata. Yrittäjän kulurakenne huomioiden siitä keikasta pitäisi se puolitoista tonnia vähintään saada ja keskiverto hääpari ei tuota ole valmis maksamaan vaikka kuvaaja olisi kuinka huippu.
-
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Tulihan niitä asiallisiakin vastauksia viimein mistä kiitos kaikille jotka sanaa levittivät. Ne jotka eivät vielä minulta vastausta saaneet niin saavat sen piakkoin kyllä myös - ketään ei ole jätetty huomiotta.