studiosalamat ja agrekaatti
Lähetetty: Tammi 12, 2007 17 : 04
Liekkö kellään tietoa tai kokemusta miten hyvin esim. elichromen salamat toimivat pienten agrekaattien perässä? Tai mitä pitää ottaa huomioon tällaisessa virittelyssä?
Keskustelu valokuvauksesta avattu 9.1.2003
https://digicamera.org/keskus/
Eli ensin agrekaatilla 230VAC jolla ladataan akkua pahuksen isolla laturilla josta taas invertterillä salamoille? Vai agrekaatin perään iso UPS virtapiikkejä varten? Taitaa kokonaisuus olla melko iso ja hankala käyttää.bobotti kirjoitti:En tiedä kamerajutuista , mutta agrekaatti + akku takaa aika päheet tehopiikit.
Yhden EL750:n rikoin suoraan 3 kilowatin dieselaggregaattiin kytkemällä ja ennen seuraavaa kyselin sitten viisaammilta neuvoja...sakulju kirjoitti:Ilmeisesti kertomani oli epäselvästi kirjoitettu.
EL-sarjaa olen käyttänyt suoraan agregaateista.
Nykyään käytän Tronix Explorereita jotka on ladattu ennen kuvausta ihan tavallisella verkkovirralla. Yhdellä latauksella olen pärjännyt koko päivän kuvauksissa. Edelleen EL-sarjan kompakteja.
sami
Kiitos, tämä tieto olikin kaipaamani, eli mahdollista on laitteiden käryäminen vaikka ns. vanhaa sarjaa kalustoni edustaakin.Hannu KH kirjoitti:Itse en laittaisí EL:ää kovin epävarmaan reikään...senverran monet savut on nousseet pelkällä verkkovirrallakin.
No mitkä ovat salaman tarvitsemat jänniterajat niin siitä riippuu pitkälti millaisen konstruktion asiaan voi tehdä eli kuinkapaljon ampeereita (VA) voi ottaa ulos. Akku itsessänsä kyllä toimii isona upsina eli jännitepiikit katoavat sinne aika hulvattomasti niin kauan kun elektrolyytissä ei ole masiivista kaasukehitystä jolloin tulee muuta ongelmaa. Lyijyakun kaasunkehitys alkaa kennokohtaisella jäniteellä joka on n. 2.4 V = autonakussa 6 x 2.4 = 14.4. Tuon täydemmäs akku ei mene vaikka se otaakin virtaa vielä vastaan. Eihän se ole autossakaan ensimäiseksi akku joka hajoaa kun laturi alkaa puskemaan 40-60 volttia jäniteensäätimen kosahdettua.fotom kirjoitti:
Eli ensin agrekaatilla 230VAC jolla ladataan akkua pahuksen isolla laturilla josta taas invertterillä salamoille? Vai agrekaatin perään iso UPS virtapiikkejä varten? Taitaa kokonaisuus olla melko iso ja hankala käyttää.
No mitkä ovat salaman tarvitsemat jänniterajat niin siitä riippuu pitkälti millaisen konstruktion asiaan voi tehdä.[/quote]bobotti kirjoitti:
Paljonko tuollainen Flash Feeder maksaa tai vastaava tuote? Onko kyseessä pelkkä akku invertterin kanssa? Voisiko tuollaisen rakentaa itse esim. Optiman akusta ja riittävän suuresta invertteristä?valotus kirjoitti:
Jos ylimääräistä fyrkkaa olisi ja viikoittainen tarve käyttää laitteita jatkojohdon ulottumattomissa, niin hommaisin Flash Feedereitä http://www.elektrona.si/flash_feeders.htm mutta kroonisesti persaukisena olen tehnyt hätäratkaisun jolla aggregaattiakin voi turvallisesti käyttää:
Eli tee tai teetä aggregaatista lähtevään syöttökaapeliin virranrajoitin, tässä tapauksessa 300/500 watin työmaahalogeeni toimii mainiosti. Kytke halogeeni sarjaan käyttämiesi laitteiden kanssa, jolloin se rajoittaa lävitseen kulkevaa virtaa (300 wattisella 1,3 ampeeriin ja 500 wattisella 2,2 ampeeriin). Varmuudeksi laitoin vielä piiriin muutaman euron ylijännitesuojan.
Kerroppas mistä, sillä vois olla tarve ko. tuotteelle.fiero kirjoitti:Hehee, mä tiedänkin mistä sais sikahalvalla Flash Feederin kopioita...
Joo - akku ei käy sitten kyllä tässä tapauksessa kun se on invertteri se ratkaiseva/rajoittava tekijä eikä akun purkuvoimaa voi käyttää hyväksi.fotom kirjoitti:
220-240 siniaaltoista 50hz vaihtojännitettä tehon pyöriessä 0,5-1 sekunnin "piikkeinä" 1-2 kilowatin huiskeilla.
Wanhat Patarauta Bowenssit (E 400-800) varmaankin kestäis melkein mitävain.fotom kirjoitti:Kiitos, tämä tieto olikin kaipaamani, eli mahdollista on laitteiden käryäminen vaikka ns. vanhaa sarjaa kalustoni edustaakin.Hannu KH kirjoitti:Itse en laittaisí EL:ää kovin epävarmaan reikään...senverran monet savut on nousseet pelkällä verkkovirrallakin.
Täytynee kehitellä muuta.
Äkkiseltään tuntuisi siltä , että kemia ei pysy perässä eli lyijy ei ehdi hapettua riittävän nopsaan tahtiin syvällä kennon levyssä jotta saisit likikään yhtäjaksoisesti paukutettua 200 A:lla. Vastaavasti et myöskään pysty lataamaan akkua vastaavasta kemiallisen reaktion hitaudesta johtuen. Mututuntumalta voisin sanoa , että 200 A/2s paukkuja tai liki vastaavia voi ottaa auton akusta korkeintaan toistakymmentä peräperää ennenkuin kennon pinta on täysin reagoineen lyijyn kattama. Kestää aikansa että reaktio ehtii levyyn syvemmälle.fotom kirjoitti: Kovin huonoa akkua ei projektiin kannata valita, sillä tuo 2kW kuorma 85% hyötysuhteella imaisee akkua 200A virralla. Jos jokainen lataus kestäisi salamaan vaikka kaksi sekuntia, voisi yhdellä 60Ah akulla (ei käytetä tyhjäksi saakka kennoja kuitenkaan, eli 40Ah kulutetaan) ladata yhtäjakoisesti 20 minuuttia joka olisi 120 salaman latausta.
Mites meinaat saada auton käyntiin?Ja auton akunhan saa ladattua autossa kahvitauolla...
Akkuja voi olla 2... toinen autossa, toinen käytössä.bobotti kirjoitti:Mites meinaat saada auton käyntiin?Ja auton akunhan saa ladattua autossa kahvitauolla...
Ja erillinen laturi erillisine virtapiireineen myös? Tyhjän akun kun kiskaisee täysinäisen akun viereen ja vielä laturin ampeerit päälle niin siinä on reipas mahdollisuus , että konepelti kurmuttaa kaarella ylöspäin kun vety räjähti tyhjänakun kennossa. Kaksi eri varaustilassa olevaa akkua rinnan ei ole ihan terveelinen vaihtoehto. Eriasia on se jos se huonompi akku on sulfatoitunut eli siinä ei ole reagoivaa pinta-alaa ja/tai se on kiteytynyt suuriksi kiteiksi.Tipe kirjoitti:
Akkuja voi olla 2... toinen autossa, toinen käytössä.
Luonnollisesti siihen ois tullut oma laturi ja virtapiiri, paikka ja tilaa ois löytynyt konepellin alta.... akut ois tietenki tulleet takatilaan.bobotti kirjoitti:Ja erillinen laturi erillisine virtapiireineen myös? Tyhjän akun kun kiskaisee täysinäisen akun viereen ja vielä laturin ampeerit päälle niin siinä on reipas mahdollisuus , että konepelti kurmuttaa kaarella ylöspäin kun vety räjähti tyhjänakun kennossa. Kaksi eri varaustilassa olevaa akkua rinnan ei ole ihan terveelinen vaihtoehto.Tipe kirjoitti:
Akkuja voi olla 2... toinen autossa, toinen käytössä.
Olen huomannut että ainakin EL750S:n orjakenno "hirttää kiinni" jos valoa on liikaa. Eli kun vie salaman ulos auringonpaisteeseen tai puolipilviseenkin, niin se ei suostu laukeamaan vaikka synkkapiuhalla yrittäisi suoraan. Eikä auta orjan kytkeminen pois päältäkään, ainoa mikä tuntuu tehoavan on orjan silmän paketoiminen pahvilla/teipillä niin ettei siihen osu valoa -> tarvitaankin sitten salamakohtaiset radiovastaanottimet tai synkkapiuha jokaiseen...Hannu KH kirjoitti:
Omista eeällistä osa on semmosia, jotka pelaavat sisätilassa OK, mutta ulosvietynä lakkaavat toimimasta (ilmankosteus tms?)