Minulle on tarjottu pien julkaisu lehdestä keikkaa, jossa toiveena on 40 kuvan sarja joka sisältää ihan "yleiskuvia" sekä työläämpiä erikoiskuvia esim. poliiseista.
Toiveena olisi, että kuvat olisi valmiiksi käsitellyt.
Kuvien julkaisu oikeudet säilyisivät minulla.
Keikka olisi sinällänsä referenssinä hyvä, mutta hinta?
Kiitos etukäteen avusta ja neuvoista!
Työkeikan hinnoittelu
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
Re: Työkeikan hinnoittelu
Katsopa keskustelua samalta palstalta, "Paljonko kehtais pyytää"kenleh2 kirjoitti:Minulle on tarjottu pien julkaisu lehdestä keikkaa, jossa toiveena on 40 kuvan sarja joka sisältää ihan "yleiskuvia" sekä työläämpiä erikoiskuvia esim. poliiseista.
Toiveena olisi, että kuvat olisi valmiiksi käsitellyt.
Kuvien julkaisu oikeudet säilyisivät minulla.
Keikka olisi sinällänsä referenssinä hyvä, mutta hinta?
Kiitos etukäteen avusta ja neuvoista!
Palstalla annetaan karkeasti neuvoja hinnoitteluun, vaikka ei edes tiedä, mitä kuvaus vaatii tai mitä asiakas vaatii. Onko kyse esim. 40 poliisin naamakuvasta, jotka saat otettua päivässä vai 40 reportaasihenkisestä, toiminnallisesta kuvasta, jotka saadaksesi sinun täytyy roikkua poliisien kintereillä useita kertoja.
Kun hinnoittelet, mieti seuraavia asioita työmäärän osalta ja huomioi, oletko ammattilainen vai harrastelija ja mikä julkaisu on kyseessä. Eli. Voitko ottaa kaikki kuvat yhdellä kertaa vai onko sinun käytävä useampi kerta kuvaamassa. Missä ja milloin kuvaus tapahtuu ja kauanko kestää yksi kerta? Arvioi aluksi, kauanko sinulta kestää, että saat 40 julkaisukelpoista valokuvaa. Sitten mietit, kauanko menee, että kokoat ottamistasi toimivan sarjan ja kauanko menee, että käsittelet 40 kuvaa julkaisun vaatimalla tavalla. Riittääkö laatu julkaisuun eli voitko ottaa keikkaa vastaan jne. Onko kalustosi kykenevä tallentamaan vaadittuja tilanteita? Pitääkö sinun lähettää eri versioita jne.? Tuleeko muita kuluja? Hinnoittelu ei ole niin yksinkertaista, että tietty euromäärä per kuva, ainakaan silloin, kun ei tiedä mitään keikasta. Kuvaajan pitää tiedostaa työmäärä ja perustella asiakkaalle, mistä hinta muodostuu. Kysele asiakkaalta tarkemmin, minkälaiset odotukset hänellä on ja arvioi vasta sen jälkeen, mitä työ vaatii ja millä hinnalla teet sen. Näin voit myös päättää, kannattaako ottaa tuntiliksa, könttäsumma, kuvakohtainen korvaus vai jokin yhdistelmä.