hääsitä häätätä.

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Hannu KH kirjoitti: Mun 12 toiminta vuotena tähän vuodenaikaan ei vielä ikuna ole ollut näin paljon hääkuvatilauksia ensivuodelle kuin nyt on.

Tavallisesti ovat alkaneet morsmaikut tammikuulla soittelemaan.
Eli kuvaajien määrä on kasvanut, mutta niin myös tietoisuus hyvien kuvaajien tarpeesta samassa suhteessa?
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Avokid kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Mun 12 toiminta vuotena tähän vuodenaikaan ei vielä ikuna ole ollut näin paljon hääkuvatilauksia ensivuodelle kuin nyt on.

Tavallisesti ovat alkaneet morsmaikut tammikuulla soittelemaan.
Eli kuvaajien määrä on kasvanut, mutta niin myös tietoisuus hyvien kuvaajien tarpeesta samassa suhteessa?
Ilmeisesti näin on.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

Joo kovin ovat varailleet jo nyt kuvausaikoja. Minäkin muutin takaisin kotipaikkakunnalle ja perustin tänne studion vasta viime vuoden lopulla ja meinasin ikään kuin rauhallisesti aloitella, niin näin on sitten käynyt.

Tuntuu tuollaiselle ammatikseen kuvaavalle studiokuvaajallekin olevan vielä kysyntää.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
Hannu KH
Viesti:

TheHatter kirjoitti: Tuntuu tuollaiselle ammatikseen kuvaavalle studiokuvaajallekin olevan vielä kysyntää.
Jep. Kaikki eivät halua miljööjuttuja, tai sitten tahtovat molempia.
okam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja okam »

Miljööpotrettien suosio o ollu vähän laskussa kauheen alkuinnostuksen jälkeen, ihmiset varmaan huomannu et ei ne ehkä sittenkään oo kovinkaan kivoja muutaman vuoden jälkeen.

Kyl mä itekin haluan ehdottomasti studio pönöt.
vekenoma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vekenoma »

kyllä miljööpotretteja halutaan edelleen, ne pitää ottaa huolella ja laadukkaasti niin varmasti asiakas on tyytyväinen. Mutta emme ala okamin kanssa tinkaamaan, parihan tuon saa vapaasti päättää omien mieltymystensä mukaan. Studiopönötykset ovat se "vanhoillisempi" versio lähinnä isovanhemmille. Miljööpotreteissa taas on tunnelma ja tilanne "se juttu."

Molemmat asiakkaat oikeassa siis.
kestän hyvinkin rajua kehumista!
okam
Viesti:

http://www.canon.fi/vuodenhaakuva2009/

Kyseinen kisa aiheuttaa joka vuosi ihmetystä ja kummastusta, tosin osallistumismäärätkin ehkä jo antaa osviittaa ettei kisa tunnu innostavan kuvaajia kunnolla.
Hannu KH
Viesti:

okam kirjoitti:http://www.canon.fi/vuodenhaakuva2009/

Kyseinen kisa aiheuttaa joka vuosi ihmetystä ja kummastusta, tosin osallistumismäärätkin ehkä jo antaa osviittaa ettei kisa tunnu innostavan kuvaajia kunnolla.
Mikäs siinä nyt niin kummastusta herättää?

Ennenmuinoin Fuji järjesti vastaavanlaisia kisoja Fuji-filmillä kuvaaville mutta sitämukaa kuin Fujin filmit ja digirungot katosivat käyttäjiltä niin kisakin hiipui.
iVille

Viesti Kirjoittaja iVille »

Itse en ole vielä hääkeikkoja kuvannut, olisikohan jossain kuvauskalustoa, mitä olisi hyvä omistaa kuvatessa häitä? Jos viitsisitte linkittää tai kertoa millaista kuvauskalustoa käytätte hääkuvauksissa olisin kiitollinen. Olisiko hyvä olla "orja" toiminen salama vai runkoon liitettävä kiinteä ? Valovoimainen objektiivi varmasti olisi ainakin tarpeen.
villeh

Viesti Kirjoittaja villeh »

iVille kirjoitti:Itse en ole vielä hääkeikkoja kuvannut, olisikohan jossain kuvauskalustoa, mitä olisi hyvä omistaa kuvatessa häitä? Jos viitsisitte linkittää tai kertoa millaista kuvauskalustoa käytätte hääkuvauksissa olisin kiitollinen. Olisiko hyvä olla "orja" toiminen salama vai runkoon liitettävä kiinteä ? Valovoimainen objektiivi varmasti olisi ainakin tarpeen.
Olet menossa kuvaamaan ihmisen todennäköisesti tärkeimmän päivän kuvia, tuota ennen kannattaa kyllä olla kuvauskokemus jo sitätasoa ettei noita asioita tarvitse miettiä, vaan kaikki löytyy laukusta ja onnistuminen on 100% varmaa.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
okam
Viesti:

...no jaa, jos hääpari tietää että nyt kuvaaja on hommattu arpapelillä niin mikäs siinä. Tästä samasta aiheesta monesti on puhuttu ja monille hääpareille riittää oli se kuva minkälainen tahansa (tai suurimmalle osalle hääpareista itseasiassa) - ennen häitä. Häiden jälkeen sitten manataan, kun ei satsattukkaan "edes" tonnia jonkinnäköisiin kuviin.
Hannu KH
Viesti:

okam kirjoitti:...no jaa, jos hääpari tietää että nyt kuvaaja on hommattu arpapelillä niin mikäs siinä. Tästä samasta aiheesta monesti on puhuttu ja monille hääpareille riittää oli se kuva minkälainen tahansa (tai suurimmalle osalle hääpareista itseasiassa) - ennen häitä. Häiden jälkeen sitten manataan, kun ei satsattukkaan "edes" tonnia jonkinnäköisiin kuviin.

;-)))))))))
jtl71

Viesti Kirjoittaja jtl71 »

Pakko sohaista kuhisevaa muurahaispesää...
En ole tähän ketjuun, enkä paljon muuhunkaan täällä kantaa ottanut, lueskellut ja ihmetellyt lähinnä tätä nykymaailman menoa.
Edellä hämmästeltiin sitä, ettei hääpari ole edes tuhatta euroa satsannut hääkuviin!?
Miten minusta tuntuu, että näillä kuvaajilla, jotka silmää räpäyttämättä laskuttavat jopa 2000€ hääkuvauksesta, alkaa olla todellisuuden taju hämärtynyt?
Yhden tapahtuman, olkoonkin että siihen on hieman paneutunut ja tulee muutakin työtä kuin se kuvaaminen, hinnoittelu alkaa olla tuntipalkaksi laskettuna jo ministeritasoa.
Nuo summat ovat jo tavallisen pulliaisen monen viikon, lähes kuukauden nettopalkka!
Ja yhden päivän kuvauksesta!
Tiedän jollain tasolla, mistä puhun. Olen itse kuvannut häitä jo 1990- luvun alusta lähtien. En tosin ammattimaisesti, vaan harrastuspohjalta.
Koskaan en ole vielä törmännyt hääpariin, joka on varannut kuvaukseen tuollaisia summia.
Onko niin, että näillä huippulaskutuksilla alkaa olla jo vastareaktioita ja entistä enemmän turvaudutaan näihin "sukulaispoikiin", jotka pikku korvausta vastaan kuvaavat, usein yllättävän hyvällä tuloksella, häät?
Kun ne ammattilaiset ovat niin kalliita?

Tietenkin on niitä, joille nuo summat eivät merkitse mitään, mutta näinhän on monella muullakin elämän osa-alueella, toiset ajavat kalliimmilla autoillakin kuin toiset.

Ja laatu, siihenhän kohta vedotaan...
Väitän, että moni "sukulaispoika" kuvaa lähes yhtä kovalla lopputuloksella kuin nämä "huippulaskuttajat".

Ugh...olen sohaissut...
Avokid

jtl71 kirjoitti: Nuo summat ovat jo tavallisen pulliaisen monen viikon, lähes kuukauden nettopalkka!
Minä en valokuvauksesta tiedä kummoisia, mutta referenssinä IT-alalla ei tarvitse olla kummoinen koodari, josta jo laskutetaan 750e per päivä. Oikeat asiantuntijat maksavat tuplasti tuon. Tiedätkö paljonko konsultit laskuttavat päivän työstä jos tulevat 100km päästä neuvomaan sua, eikä se vaadi kuin sen konsultin nimikkeen ja sopivan firman. Mitään varmaa taetta ei saa vielä ammattitaidosta.

Kyllä työelämän puolella se rahan merkitys on eri, pitäähän yksityisyrittäjän laskea kuluihin myös eläkemaksut, sairaslomat kuitata, tarvikeinvestoinnit jne. eivät ne ilmaisia ole.

Jotenkin en usko tässä maassa olevan mitään ammattiryhmää joka saisi uhrattuun opiskeluun ja ammattitaitoon nähden ylivoimaista palkkaa. Jos olisi, niin kyllähän sinne alalle olisi yhtä-äkkiä hirveä tunku.

Ja ei mulla ole mitään aikomusta maksaa 2000e hääkuvauksesta ( jos sellaista tarvetta tuleekaan ), mutta ymmärrän hinnat.
pyroz

Viesti Kirjoittaja pyroz »

jtl71 kirjoitti:Pakko sohaista kuhisevaa muurahaispesää...
En ole tähän ketjuun, enkä paljon muuhunkaan täällä kantaa ottanut, lueskellut ja ihmetellyt lähinnä tätä nykymaailman menoa.
Edellä hämmästeltiin sitä, ettei hääpari ole edes tuhatta euroa satsannut hääkuviin!?
Miten minusta tuntuu, että näillä kuvaajilla, jotka silmää räpäyttämättä laskuttavat jopa 2000€ hääkuvauksesta, alkaa olla todellisuuden taju hämärtynyt?
Yhden tapahtuman, olkoonkin että siihen on hieman paneutunut ja tulee muutakin työtä kuin se kuvaaminen, hinnoittelu alkaa olla tuntipalkaksi laskettuna jo ministeritasoa.
Nuo summat ovat jo tavallisen pulliaisen monen viikon, lähes kuukauden nettopalkka!
Tiedän jollain tasolla, mistä puhun. Olen itse kuvannut häitä jo 1990- luvun alusta lähtien. En tosin ammattimaisesti, vaan harrastuspohjalta.
Koskaan en ole vielä törmännyt hääpariin, joka on varannut kuvaukseen tuollaisia summia.
Onko niin, että näillä huippulaskutuksilla alkaa olla jo vastareaktioita ja entistä enemmän turvaudutaan näihin "sukulaispoikiin", jotka pikku korvausta vastaan kuvaavat, usein yllättävän hyvällä tuloksella, häät?
Kun ne ammattilaiset ovat niin kalliita?

Tietenkin on niitä, joille nuo summat eivät merkitse mitään, mutta näinhän on monella muullakin elämän osa-alueella, toiset ajavat kalliimmilla autoillakin kuin toiset.

Ja laatu, siihenhän kohta vedotaan...
Väitän, että moni "sukulaispoika" kuvaa lähes yhtä kovalla lopputuloksella kuin nämä "huippulaskuttajat".

Ugh...olen sohaissut...
Sinulla on ihan hyvää pointtia tässä.....siihen pisteeseen asti kunnes saat laskettua paljonko pitää laskuttaa hääkuvauksesta jos aikoo sillä elää.
#EOS @ Ircnet - Canonistien oma kanava
nikon-d40

Viesti Kirjoittaja nikon-d40 »

Avokid kirjoitti:IT-alalla ei tarvitse olla kummoinen koodari, josta jo laskutetaan 750e per päivä. Oikeat asiantuntijat maksavat tuplasti tuon.
IT-ala laskuttaa, kyllä, tuollaisia summia, mutta ei enää kauaa, ei ainakaan täkäläisillä koodareilla. Hommahan menee niin, että koodarityö siirretään lahden tuonne puolelle, jopa kauemmas, jotta voidaan laskuttaa edes jotain, ja mielellään ottaa vielä pieni siivu välistä.

Koodausala on Suomessa kuoleva ala, noilla hinnoilla. Muutenkin suomalaiset hinnoittelevat itsensä ulos vähän kaikesta.
nikon-d40

Viesti Kirjoittaja nikon-d40 »

pyroz kirjoitti:Sinulla on ihan hyvää pointtia tässä.....siihen pisteeseen asti kunnes saat laskettua paljonko pitää laskuttaa hääkuvauksesta jos aikoo sillä elää.
Suomalaiset ovat tässä asiassa noidankehässä. Palkat ovat liian korkeita mistä johtuen osa porukasta jätetään kohta palkatta.
Edit: hääkuvauksessa on se hyvä puoli, että sitä ei voi siirtää Intiaan tai Kiinaan, niin, ellei häitä siirretä sinne.
Avokid

nikon-d40 kirjoitti:
Avokid kirjoitti:IT-alalla ei tarvitse olla kummoinen koodari, josta jo laskutetaan 750e per päivä. Oikeat asiantuntijat maksavat tuplasti tuon.
IT-ala laskuttaa, kyllä, tuollaisia summia, mutta ei enää kauaa, ei ainakaan täkäläisillä koodareilla. Hommahan menee niin, että koodarityö siirretään lahden tuonne puolelle, jopa kauemmas, jotta voidaan laskuttaa edes jotain, ja mielellään ottaa vielä pieni siivu välistä.

Koodausala on Suomessa kuoleva ala, noilla hinnoilla. Muutenkin suomalaiset hinnoittelevat itsensä ulos vähän kaikesta.
Se on ihan totta. Ainakin peruskoodauksen osalta se työ voidaan siirtää halvempiin maihin. Kovemmille tekijöille varmaan riittää töitä ihan tulevaisuudessakin tästä maasta.

Tuo IT-ala nyt oli vain tuttu esimerkki. Paljonkos hyvä putkimies tai sähkömies laskuttaa päivän keikasta? Mun mielestä nekään eivät ihan hiluja ole.
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

nikon-d40 kirjoitti: hääkuvauksessa on se hyvä puoli, että sitä ei voi siirtää Intiaan tai Kiinaan, niin, ellei häitä siirretä sinne.
Mutta kuvaajan voi lennättää tänne.
okam
Viesti:

jtl71 kirjoitti:Miten minusta tuntuu, että näillä kuvaajilla, jotka silmää räpäyttämättä laskuttavat jopa 2000€ hääkuvauksesta, alkaa olla todellisuuden taju hämärtynyt?

No selvästi näkee ettete tiedä hääkuvauksesta - yhtään mitään. Lasketaan nyt 2ke liksan mukaan esim. 12h keikka. Siihen lisätään heti noin 4 tuntia asiakkaan kanssa kommunikointiin ja tapaamiseen sekä 8h jälkikäsittelyyn sekä 1h matkoihin.

Tunteja onkin jo palanut tässä vaiheessa 25, eikä oteta huomioon sitä että hääpareilta välillä tulee muutospyyntöjä yms. Sitten vähennetään kulut, mainostus, kalusto yms.

Eli jos unohdetaan mainostus kalusto ja muu tollainen niin 2000 / 25 = 80e (ALV:llä). Itse tarjoan kymppikuvia, DVD:tä yms. sekä bluray varmuuskopiot sekä kun liikun taxilla niin kiinteät kulut per keikka on vähintään 100e.

Sitten noista pois mainostukset yms. niin käytännössä liksa lasketaan enintään 1600e:stä vaikka siis asiakkalta on laskutettu 2000e eli 1600 / 25. Siitä sitten pois ALV ja YEL eli 22% + ~24%. 42e ja siitä pois normi verotus ja jos otetaan keskiverto 30% niin se on ~32.5e. Nyt siis vielä ei oo kuollutettu kalustoa yms.

32.5e / h nettopalkka ja tää on laskettu erittäin optimistisesti.

En tiedä onko sinulle yrityskuviot kovinkaan tuttuja, tekstisi perusteella ei niin ehkä et tiennyt että suomessa työntekijän rasitus firmalle on äärimmäisen kova ja vaikka firmalle on edullista ostaa tavaraa alv vähennysten myötä niin itse palkan maksaminen sitten maksaakin maltaita.

Mulla on IT Arkkitehti tausta ja mä laskutan konsultti keikoista 110e + ALV eli = 134.2e/h veroineen. Kuvausta en tee rahasta vaan siksi, kun se on erittäin mukavaa _vaikka_ ei siitä mitään rahaa jää käteen. Nörttinä tienaisin moninkertaisesti. Ministerin palkat on moninkertaiset verrattuna nörttipalkkaan, miten sinusta hääkuvaajilla vaikka laskuttavat 2000e on ministerin palkka?

...niin ja ne "kalustokulut" voi kuulostaa pieneltä, mutta itselläni jotta voin tehdä tätä niin kuin teen on palanut noin 40ke kameroihin, linsseihin, suurkuvatulostimeen, rippeihin, kalibrointi välineisiin yms. Mainoksista en edes viitsi puhua, kun summat on aika tähtitieteelliset ulkomaan valloituksen takia. On se huvittava tietää et hääkuvaajat elää yhtä leveesti kuin ministerit ;)
Vastaa Viestiin