Ihmettelin aivan samaa aamusella kun katselin Johannan kuvat läpi. Epäammattimaista tuossa on opettajan kommentti, ei kuvaajan kuvat. "Hyvää mainosta" Puusan koululle :)okam kirjoitti:http://johannahietanen.livejournal.com/5709.html#cutid1
"Ilmoitat että olet käytettävissä kuvauksiin Suomessa.
ja samalla otat useita vuosia valokuvakoulutusta saaneelta nuorelta pois tämän työn ja toimeentulon koska harrastat ammattilaisuutta mutta et vastaa kuvistasi ja toimentulostasi ammattilaisen lailla.
Häpeällistä.
Jore Puusa
Kuvajournalismin opettaja."
Tosin jos tarkkoja ollaan niin väittäisin et 90-95% dokumentaarisista hääkuvauksista tekee jonkin sortin harrastaja jolloin palkka maksetaan ruskeassa kirjekuoressa (mukaan lukien moni ns. "ammattilainen" myös, mitä lie sitten koko "ammattilainen" edes tarkoittaa).
Minusta jos aloittelevan kuvaajan kuvat on sen verran hyviä et asiakkaat mielummin valitsee hänet kuin vanhan kuvausveteraanin niin silloin on tämä aloittelija keikkansa ansainnu ja veteraanin olisi syytä ruveta miettimään kuvausta ja liiketoimintaansa uudestaan.
Minusta minkään alan tutkinto ei tee työntekijästä ammattilaista, ammatilaiseksi tullaan harjoittelemalla ja tarvittaessa pitää pystyä lunastamaan ne odotukset miksi ammattilaisuudesta ja siitä tutkinnosta pitäisi maksaa enemmän mitä harrastelijan tuotoksista.
Itse olen ollut työelämässä 6,5 vuotta ja samalla alalla aloitin toiminimen vuosituhannen vaihteessa, enkä vieläkään pidä itseäni tosi-ammattilaisena.
Valokuvauksen harrastajana olen tyytyväinen jos joskus pystyisin tuntemaan itseni ammattilais-tason valokuvaajaksi.