Tässähän on nyt kontekstina kirkolliset hautajaiset, joista kirjoitit ivalliseen sävyyn lainaamassani tekstissä. On totta, että surevia ihmisiä on muuallakin kuin kirkollisissa ympyröissä. Se ei kuitenkaan nyt liity tähän asiayhteyteen. Kyse on ennen kaikkea siitä millä tavalla kirkollisissa hautajaisissa mukana oleva valokuvaaja käyttäytyy ja suhtautuu niihin ja paikalla oleviin ihmisiin. Se on heidän asiansa miten itse suhtautuvat hautajaisiin. Valokuvaaja on kuitenkin paikalla maksettuna renkinä ja pelkästään se edellyttää tilanteeseen sopivaa käyttäytymistä. Mikäli tekstisi ilmentää käyttäytymistäsi niin silloin saatat olla väärässä paikassa kuvaamassa. Se ei palvele tarkoitustaan. Vaikka niskaan tulisi mutaa tai ties mitä niin minä näkisin aiheen sillä tavalla, että surevia ihmisiä ei pidä kohdella huonosti vaikka sillä papilla nyt sattuisikin olemaan ongelmia suhtautumisessaan muihin ihmisiin tai ego vinossa.TheHatter kirjoitti:Minua taas vaivaa moinen asenne. Kyllä niitä surevia ihmisiä on muuallakin kun kirkollisissa piireissä ja heitä häiritsee suuresti, että joku haluaa välttämättä heidänkin kärvistelevän luterilaisessa angstissa.Mikael K. kirjoitti:Minua vaivaa moinen asenne. Vaikka kirkko tai kappeli olisikin henkisesti ja hengellisesti vieras ympäristö niin yrittäisin silti suhtautua kunnioittavasti sureviin ihmisiin.TheHatter kirjoitti:-- kun se liperilasse heittää läppää pömpelissään ja silloin kun väki vaivautuneesti liikuttaa huuliaan kanttorin säestyksellä. --
Kyllä tässä on itse kukin menettänyt läheisiään ja tuttaviaan ja sekä surrut heidän poismenoaan ja juhlinut heidän muistoaan, mutta kuitenkin saanut vain moitteita toiminnastaan tuolta piruntorjuntaosaston suunnasta, joten niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. Joten ei tarvi neuvoa, tiedän kyllä vakaumukseni. Kun luterilainen kirkko toimii kunnioittavasti muita kohtaan, niin saa se myös minun kunnioitukseni. Nyt mennään näillä.
Olen myös työskennellyt muutamat vuodet kirkon palveluksessa ja nähnyt riitit esiripun molemmin puolin. Tiedän siltäkin osin, missä mennään. Ikävää jos olet pahoittanut mielesi arvostelusta, mutta en vain pysty tuota teatteria ottamaan vakavasti, jokainen saa kuitenkin arvioida jutut oman katsomuksensa mukaan. En ole pakottamassa ketään mihinkään suuntaan.
Saattaa olla, että valitsit sanasi vain huonosti ja minä hermostuin sen seurauksena. Mikäli näin on niin silloin kiukku on turhaa ja kiivastuminen tarpeetonta. Sillä ei ole kuvaamisen kannalta sinänsä merkitystä miten suhtautuu kirkkoon. Olennaista on hautajaisvieraiden kunnioittaminen ja tarpeen tullen mölyjen pitäminen mahassaan.