Saako muusikkoa kuvata ja näitä kuvia esittää kotisivuilla?

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
rikuu

Viesti Kirjoittaja rikuu »

Niin myös festareille, jos on "liian hyvät mailat". Tätä kutsutaan pressipassiksi.
Olet siis sitä mieltä, että harrastelijat eivät saa toteuttaa harrastustaan ja kuvata kunnon kameralla?

Golfissa green cardilla on kuitenkin tekemistä jopa turvallisuuden kanssa, valokuvauksessa pressipassilla ei ehkä kauhean paljon. Paitsi, että silloin ei kumauttele muuta yleisöä objektiivilla päähän.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
rikuu

Voisin OskuK:lle vielä vastata, että kyllähän sen kuvaamisen voi kieltää sitten kokonaan, jos on tarve.

Mielestäni mielivaltainen kieltäminen riippuen kamerasta on täysin älytöntä.

Eilisessäkin tapauksessa portilta olevalta järkkäriltä erikseen kysyin luvan kameran viemiseen.
turgi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja turgi »

rikuu kirjoitti:
Niin myös festareille, jos on "liian hyvät mailat". Tätä kutsutaan pressipassiksi.
Olet siis sitä mieltä, että harrastelijat eivät saa toteuttaa harrastustaan ja kuvata kunnon kameralla?

Golfissa green cardilla on kuitenkin tekemistä jopa turvallisuuden kanssa, valokuvauksessa pressipassilla ei ehkä kauhean paljon. Paitsi, että silloin ei kumauttele muuta yleisöä objektiivilla päähän.
Ehkäpä tällä kuvaus säännöllä on tarkoituksena turvata ammatikseen kuvaavien tulevaisuus... Lehdet tuskin ostaisivat ammattilaisen ottamaa kuvaa jos saisivat teknisesti vastaavan kuvan ilmaiseksi joltain harrastelijalta, joka haluaa vain toteuttaa harrastustaan...
IlkkaS.

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

turgi kirjoitti:Lehdet tuskin ostaisivat ammattilaisen ottamaa kuvaa jos saisivat teknisesti vastaavan kuvan ilmaiseksi joltain harrastelijalta, joka haluaa vain toteuttaa harrastustaan...
En voi kuvitellakaan, että tuollaista saattaisi tapahtua?
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

turgi kirjoitti:
rikuu kirjoitti:

Ehkäpä tällä kuvaus säännöllä on tarkoituksena turvata ammatikseen kuvaavien tulevaisuus... Lehdet tuskin ostaisivat ammattilaisen ottamaa kuvaa jos saisivat teknisesti vastaavan kuvan ilmaiseksi joltain harrastelijalta, joka haluaa vain toteuttaa harrastustaan...
Golffivertaus on armottoman ontuva. Kuvaussäännöillä rajoitetaan myös, mihin ja minkälaisia kuvia artistista otetaan. Mun mielestä kuvaussääntöjä pitäis tiukentaa reilusti. Kyse on ennenkaikkea artistien ja heidän edustajien vaatimuksista, ei järjestäjien.
Konditiona

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

rikuu kirjoitti:Golfissa green cardilla on kuitenkin tekemistä jopa turvallisuuden kanssa, valokuvauksessa pressipassilla ei ehkä kauhean paljon. Paitsi, että silloin ei kumauttele muuta yleisöä objektiivilla päähän.
Suurissa yleisötilaisuuksissa, joissa porukka ns. tempautuu mukaan tunnelmaan, on sillä kuka liikkuu ja ei liiku missäkin ja milläkin asioilla aika paljon tekemistä turvallisuuden kanssa.
kojape
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kojape »

rikuu kirjoitti:Olin katsomassa nimeltä mainitsematonta bändiä Tammerfestillä.

<clip>
Portilla kysyin järkkäriltä, että saanko viedä kameran sisään. Lupa heltisi saman tien.

<snip>
Pian kuitenkin järkkäri koputti olalle ja sanoi, että kuvaaminen loppuu heti. Kysyin, että miksi. Vastaukseksi sain, että kamera oli liian ammattimainen.
Itse viime vuonna lähestyin kyseistä tahoa saman asian tiimoilta. Alla vastaus, josta ei suuremmin sitten apua ollutkaan. Sinä toimit juuri kuten viestissä kehotettiin ja silti jouduit kahnauksiin. Ei tuonne onneksi ole pakko eurojaan työntää...

----------------------------

Tervehdys!

Pahoittelut kun vastaaminen on kestänyt. Meillä on niin paljon eri tapahtumapaikkoja ja sen vuoksi useita järjestyksenvalvojia ovilla, että mitään tarkkaa kameraohjeistusta (mitä malleja alueillemma saisi tuoda) emme valitettavasti pysty antamaan. Todennäköisesti saat tuotua kamerasi alueillemme, mutta aivan takuuvarmasti en voi luvata. Etköhän sä alueiden porteilla selviä puhumalla tästä kamera-asiasta.

Ystävällisin terveisin,
xxxx / Tammerfest
Verstaankatu 2 C lh8
33100 Tampere
tel. +358 3 yyyy xxxx
www.tammerfest.net
info@tammerfest.net

----- Original Message ----- From: "Janne Koponen"
To: <info@tammerfest.net>
Sent: Wednesday, June 21, 2006 9:38 AM
Subject: Kuvaamisesta

> Moi
>
> Tekisi mieli välillä kuvatakin festareilla ja teillä siihen ilmeisesti
> onkin mahdollisuus. Eri festareilla on kuitenkin varsin kirjava käytäntö
> sallittujen kameroiden suhteen, vaikka kaikki kertovat että
> "ammattimaisten kameroiden tuominen festari-alueelle on kielletty".
> Niinpä olisi kiva saada linjaus etukäteen, etten kanniskele kameraani
> turhaan, onko Canon EOS 10D ammattimainen kamera vai ei?
>
> 10D on poistunut markkinoilta jo hyvän aikaa sitten ja sitä ei koskaan
> ole suunnattu ammattilaismarkkinoille, vaan vaativille harrastajille
> (tosin vaativat harrastajat ovat jo luopuneet kamerastaan ja vaihtaneet
> sen nykyaikaisempaan). Canonin ammattilaisille suunnattu sarja on 1D.
> Kamerassa on 6.3 Mpix kenno, joten nykyisistä pokkareistakin löytyy
> enemmän pikseleitä. Videokuvausmahdollisuutta kamera ei sisällä.
> Lisätietoa kamerasta löytyy Canonin kameramuseosta
> http://www.canon.com/camera-museum/came ... s-10d.html
> .
>
> Tammerfestejä odotellessa,
> Janne
Janne

Flickr
rikuu

Golffivertaus on armottoman ontuva. Kuvaussäännöillä rajoitetaan myös, mihin ja minkälaisia kuvia artistista otetaan. Mun mielestä kuvaussääntöjä pitäis tiukentaa reilusti. Kyse on ennenkaikkea artistien ja heidän edustajien vaatimuksista, ei järjestäjien.
Ok. Myönnän, että vertaus on huono. Tosin niin on kaikkien asioiden vertaaminen maailmassa, koska aina löytyy niin monta puolta. Laitoin postia kyseiselle bändille. Haluan kuulla, kumman vaatimuksista on kyse.

Pointtini onkin, että mitä merkitystä on sillä, kuvaako Canon 30d:llä vai Canonin G7:lla, jota järjestysmies todennäköisesti pitäisi "amatöörikalustona"? Jälkimmäisellä siis todennäköisesti saisi kuvata koko keikan. Sehän oli suurin pointtini jo ihan ekassa viestissäni eli miten kameralla voi olla vaikutusta, saako kuvata vai? Eihän siinä ole mitään järkeä.
Suurissa yleisötilaisuuksissa, joissa porukka ns. tempautuu mukaan tunnelmaan, on sillä kuka liikkuu ja ei liiku missäkin ja milläkin asioilla aika paljon tekemistä turvallisuuden kanssa.
Tottakai. Mutta miten siihen kuvaaminen liittyy? Eilisellä keikalla oli varmasti kymmeniä kuvaajia minun lisäkseni, joista suurin osa sai jatkaa kaikessa rauhassa "amatöörikalustollaan".
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

rikuu kirjoitti:Voisin OskuK:lle vielä vastata, että kyllähän sen kuvaamisen voi kieltää sitten kokonaan, jos on tarve.

Mielestäni mielivaltainen kieltäminen riippuen kamerasta on täysin älytöntä.
Ok, ehkä kategorinen kuvauskielto on parempi. Miten sitä sitten valvottaisiin? Takavarikioidaan kaikki kamerat ja kännykät portilla? Tätä tuskin sanoisit mielivallaksi.
Kokonaiskielto ei myöskään palvelisi festarijärjestäjän suhteita mediaan, joka voisi antaa festareista turhan niuhin ja huonon maineen. Festarit kitenkin ovat kaupallista toimintaa. Media saattaisi jopa pitää asiaa mielivaltana.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
rikuu

OskuK kirjoitti:
Ok, ehkä kategorinen kuvauskielto on parempi. Miten sitä sitten valvottaisiin? Takavarikioidaan kaikki kamerat ja kännykät portilla? Tätä tuskin sanoisit mielivallaksi.
Kokonaiskielto ei myöskään palvelisi festarijärjestäjän suhteita mediaan, joka voisi antaa festareista turhan niuhin ja huonon maineen. Festarit kitenkin ovat kaupallista toimintaa. Media saattaisi jopa pitää asiaa mielivaltana.
Ei minulla olekaan vastauksia tuohon valvontaan. Minun mielestänihän kaikkien pitäisikin saada kuvata, poislukien tietenkin videokuvaus. Edelleenkin ihmettelen sitä, että ihmiset täällä ovat sen puolesta, että harrastelija ei saisi käyttää kalustoaan, joka on maksanut maltaita, mutta joku toinen voi samaan aikaan napsia "amatöörikameralla" vieressä kuvia.
kojape
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kojape »

rikuu kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
Ok, ehkä kategorinen kuvauskielto on parempi. Miten sitä sitten valvottaisiin? Takavarikioidaan kaikki kamerat ja kännykät portilla?
Ei minulla olekaan vastauksia tuohon valvontaan.
Itselleni on sama saako kuvata, vai ei, kunhan kohtelu on tasapuolista ja ennakoitavaa. Tuo OskuK:n malli sopisi minulle ihan hyvin... Toisaalta paremmin sopisi vastakkainen ääripää, eli kaikki saisi valokuvata niin paljon kuin haluaa (vaikka vain sitten 3 ensimmäisen biisin aikana).

En tiedä miten noiden keikka- ja festarijärjestäjien kanssa pitäisi menetellä, kun edes selkeään kysymykseen ei saa vastausta (ks. aiempi postini tänne). Jos olisin saanut kyllä-vastuksen homma olisi hoitunut luultavasti niin, että olisin printannut kirjeenvaihdosta lapun mukaan ja esitellyt sitä järkkäreille kysyttäessä/vittuiltaessa. Selkeällä ei-vastauksella kamera olisi jäänyt kotiin. Tuommoinen arpominen ja vastuun siirtely ei ole kovin hyvää asiakaspalvelua...
Janne

Flickr
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

rikuu kirjoitti: Minun mielestänihän kaikkien pitäisikin saada kuvata, poislukien tietenkin videokuvaus.
Tämä on luokkaa asioita "olisi kiva". Kyse on siitä että artistit kieltävät kuvaamisen ja järjestäjät noudattavat tekemäänsä sopimusta.
rikuu kirjoitti:
Edelleenkin ihmettelen sitä, että ihmiset täällä ovat sen puolesta, että harrastelija ei saisi käyttää kalustoaan, joka on maksanut maltaita, mutta joku toinen voi samaan aikaan napsia "amatöörikameralla" vieressä kuvia.
Kuka on sanonut että olemme sen puolesta? Minä haluaisin tietää miten itse ratkaiset tämän dilemman paremmin, etkä pelkästään tuijota omaa napaasi. Jos olisit siellä pokkari kädessä, ei sinua p*kaakaan kiinnostaisi mitä järjestelmäkameralla kuvaavan kanssa ovella käy, kenties voisit jopa olla vahingoniloinen, kun "itselleen liian hyvän kameran hankkinut" passitettiin paitsioon ;-)

Itsekin huomenna menossa festareille, muta jätän kameran pois, koska en tiedä rajoituksista. Olishan se kiva kuvata. Mikä enemmän pännii on kauppojen myyjät jotka tunkevat laittomia kuvauskieltoja jakamaan nykyisin todella herkästi. Nolojahan niistä surin osa on, poislukien turvamiehet, jotka eivät tunnetusti ymmärrä hävetä mitään ;-D

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Trnquill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trnquill »

Voisiko siitä, että kameran saa viedä portista sisään mutta ei kuvata bändiä päätellä sen, että saat kuvata kalliilla kamerallasi kaikkea muuta? Kuvausrajoite tosiaan yleensä tulee sieltä bändin/levy-yhtiön/ohjelmatoimiston puolelta, ja järjestäjä koittaa luovia tämän puitteissa parhaansa mukaan. Käytännössä tuo että sait yleensäkään viedä järkkärin alueelle on jo suuri boonus. Tietäähän järkkäreiden salliminen alueella järkkäreille (hoh, anteeksi sanaleikki) lisää vaivaa, kun pitää kitkeä näitä innokkaita bändikuvaajia kesken keikan.

Vinkki: Napsi kolme ekaa ja sen jälkeen yleisöä. Erään mestan ison pampun sanoja lainaten: "Kyllä bändeistä on kuvia jo netti täynnä, kuvaa yleisöä! Se on joka keikalla erilainen."
-Markus
Fotoni.org
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Eri artisteilla ja heidän edustajillaan on eri vaatimuksia kuvauksien suhteen ja siitä sitten esim. festarijärjestäjä vetää oman yhtenäisen linjan, ei yhden bändin mukaan voi elää. En ymmärrä, mistä tämä itku. Kuten sanottu, itse olen sitä mieltä, että sääntöjä voisi kiristää, myös akkreditoitujen kuvaajien osalta.
Ensenada

Viesti Kirjoittaja Ensenada »

Jahas, tämä ketju on näköjään mennyt alueelle "miksi A saa kuvata hyvällä kalustolla lavan edestä keikalla/festeillä mutta B ei?"

Soittotapahtumassa on muutamia eri asialla olevia ihmisryhmiä (mitenkään kategarisoimattomassa järjestyksessä):
1. Bändi
2. AV-tekniikka
3. Yleisö (nauttimassa näkö- ja kuuloaistein bändin esiintymisestä)
4. Järjestyksen valvojat
5. Median edustajia (esim. valokuvaajat)
6. Valokuvausharrastajat

Jotta kukin taho voi suorittaa ensisijaista aktiviteettiaan tilaisuudessa, on alue jaettu karkeasti lavaan, turva-alueeseen ja yleisöön. Tämä ihan käytännön ja turvallisuuden vuoksi.

83 innokasta valokuvaharrastajaa turva-alueella voisi olla melkoinen hässäkkä keikan alkajaisiksi. Sieltä ei järjestyksenvalvojat enää erottaisi pahaa tarkoittamatonta harrastajaa innokkaasta fanista, joka haluaa käyttää tilaisuutta hyödyksi rynnätäkseen lavalle Halaamaan sitä ihqua Antti Tuiskua, jonka naamaan heitetään eturäkistä niin valtavasti valkoista poppaa, että harrastajakin saa erinomaisen tärähtämättömän ja kohinattoman kuvan suositusta artistista.

Homman pitää ns. pysyä hanskassa.

Silloin kun olen katsomassa, kuuntelemassa ja kokemassa keikkaa, en tahdo että yleisön seassa joku touhuiaa valtavan teletsoomin kanssa joko edessäni tai kolhii takaraivoani vastavalosuojalla.

Etenkin ameriikan bändit usein kieltävät kuvien käytön muuhun kuin uutiskäyttöön erillisellä sopimuksella. Uskovat, että se olisi pahasta jos fanilla on tosi hyvä kuva heistä ja joku harrastaja tienaa muutaman kympin tai satasen tuolla kuvallaan.

Sanan- ja julkaisuvapauden vuokis median väki on pienio pakko joka voi keikan alkuun työnsä hoitaa, kuvat menevät uutisointiin ja siinä samalla kertajulkaisulla pändi/tapahtumajärjestäjä saa hieman julkisuutta. Siksi pressi on yleensä edustajan, järjestäjän ja pändin puolesta "OK".

edit: ja tähdennettäköön vielä, että yleisön seassa kameralaukku täynnä Ällää ja teletötterönsä kanssa operoiva "yleisön jäsen" on aika lailla pain in da arse niille, jotka ovat ihan musiikin vuoksi siellä.

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

tareone kirjoitti:Eri artisteilla ja heidän edustajillaan on eri vaatimuksia kuvauksien suhteen ja siitä sitten esim. festarijärjestäjä vetää oman yhtenäisen linjan, ei yhden bändin mukaan voi elää. En ymmärrä, mistä tämä itku. Kuten sanottu, itse olen sitä mieltä, että sääntöjä voisi kiristää, myös akkreditoitujen kuvaajien osalta.
Hear, hear!

Vastikään olin tapahtumassa, jossa palloili media-/fotopassi kaulassaan porukkaa, jolla ei ollut tarkoitustakaan kuvata joko: esiintyjille, tiedotusvälineille, kuvatoimistoille tms.

Kunhan pasteerasivat lätkä kaulassaan tärkeinä ja kuvasivat miten sekä mitä sattuu.
rikuu

OskuK kirjoitti:
Kuka on sanonut että olemme sen puolesta? Minä haluaisin tietää miten itse ratkaiset tämän dilemman paremmin, etkä pelkästään tuijota omaa napaasi. Jos olisit siellä pokkari kädessä, ei sinua p*kaakaan kiinnostaisi mitä järjestelmäkameralla kuvaavan kanssa ovella käy, kenties voisit jopa olla vahingoniloinen, kun "itselleen liian hyvän kameran hankkinut" passitettiin paitsioon ;-)
No, jos tasapuolisen kohtelun peräänkuuluttaminen on omaan napaan tuijottelua, olkoon. Ja kenties jopa en olisi vahingoniloinen.
tareone kirjoitti:Kuten sanottu, itse olen sitä mieltä, että sääntöjä voisi kiristää, myös akkreditoitujen kuvaajien osalta.
Sopii. Kunhan säännöt ovat sitten kaikille muille samat. Olisin vienyt kameran autoon, jos portilla järjestysmies olisi sanonut, että kuvaaminen on kielletty.
Ensenada kirjoitti:ja tähdennettäköön vielä, että yleisön seassa kameralaukku täynnä Ällää ja teletötterönsä kanssa operoiva "yleisön jäsen" on aika lailla pain in da arse niille, jotka ovat ihan musiikin vuoksi siellä.
Ja minulle pain in the ass on ne, jotka heiluu helvetinmoisessa kännissä minun varpaille ja syliin keikalla, mutta se ei taas kuulu aiheeseen.
Trnquill kirjoitti:Vinkki: Napsi kolme ekaa ja sen jälkeen yleisöä.
Näin täytyy tehdä. Mutta sainpahan aiheesta keskustelua.
JackRabbit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JackRabbit »

tareone kirjoitti: Kuten sanottu, itse olen sitä mieltä, että sääntöjä voisi kiristää, myös akkreditoitujen kuvaajien osalta.
Minäkin komppaan tuota, voisi vaatimuksena olla esitettäväksi edes jotenkin kelvollinen portfolio keikkakuvista.

Ihan tilastona: Olin tänään kuvaamassa 69eyesiä ja laskeskelin, että turva-alueella oli 12 kuvaajaa, joista 9:llä oli pokkari, yhdellä järkkäri kittilinssillä ja kahdella ammattilaisrunko-lasi yhdistelmä ja se välikkö ei ollut järin suuri, eli ei ollut kovin kivaa siellä tungeksia. Se nyt on tietysti eri asia, voiko tuosta kalustosta vetää jotain johtopäätöksiä kuvien tasosta. Yleensä kyllä voi.

Tietysti pienelle lehdelle on halvempaa lähettää toimittaja kuvaamaan pokkarilla kuvat, kun ostaa ne kalliista kuvapankista.
pikkuego
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

Itse yritin olla fiksu ja kysyin tältä tapahtuman järjestäjältä jo etukäteen että miten kuvaaminen onnistuisi yhdellä tietyllä keikalla. Laitoin vielä linkin nykyiseen galleriaan, että näkevät vähän mistä olisi kyse.

Sain vastauksen jopa kahdelta eri henkilöltä, toinen vastasi että ammattimaiset laitteet on kielletty, muuten voi kuvata ilman salamaa kolmen ensimmäisen kappaleen aikana.

Toinen henkilö toisti salamakiellon ja kolmen biisin säännön, mutta ei puhunut kalustosta mitään.

Jätin sitten väliin, ettei tarvinnut lähteä lottoamaan...
ahz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahz »

JackRabbit kirjoitti:
tareone kirjoitti: Kuten sanottu, itse olen sitä mieltä, että sääntöjä voisi kiristää, myös akkreditoitujen kuvaajien osalta.
Minäkin komppaan tuota, voisi vaatimuksena olla esitettäväksi edes jotenkin kelvollinen portfolio keikkakuvista.

Ihan tilastona: Olin tänään kuvaamassa 69eyesiä ja laskeskelin, että turva-alueella oli 12 kuvaajaa, joista 9:llä oli pokkari, yhdellä järkkäri kittilinssillä ja kahdella ammattilaisrunko-lasi yhdistelmä ja se välikkö ei ollut järin suuri, eli ei ollut kovin kivaa siellä tungeksia. Se nyt on tietysti eri asia, voiko tuosta kalustosta vetää jotain johtopäätöksiä kuvien tasosta. Yleensä kyllä voi.

Tietysti pienelle lehdelle on halvempaa lähettää toimittaja kuvaamaan pokkarilla kuvat, kun ostaa ne kalliista kuvapankista.
Kannattaa muistaa ennenkuin tiukempaa akreditointiseulaa alatte vaatimaan, että jos noita ehtoja syystä tai toisesta tiukennetaan, niin kyllä se ensimmäinen kriteeri tulee olemaan se minne kuvataan, ei se millä tai miten kuvataan.

Ensimmäisenä tippuisivat ne jotka eivät mitään perinteistä mediaa/mediataloa edusta.

Paikallislehtien pokkarikuvaajat olisivat kyllä varmasti mielissään lisätilasta.
Vastaa Viestiin