Poliisi kielsi kuvaamisen - kuvaaja teki rikosilmoituksen

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Jaila

Viesti Kirjoittaja Jaila »

SAnttila kirjoitti:Rights are like muscles...
...They disappear if you don't use them.
Tuon paremmin asiaa ei enää voi ilmaista.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ossipena

Viesti Kirjoittaja ossipena »

SAnttila kirjoitti:
JiiPeeM kirjoitti:Miksi rehellinen ja lainkuuliainen kansalainen ei voisi kertoa nimeään kysyttäessä.
Käsitin ettei näissäkään tapauksissa kysytty henkilöllisyystodistusta, vaan nimeä.
Rights are like muscles...
ja kolikon kääntöpuolena:

"tyhmyys on loppumaton luonnonvara"
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

kunijo-1 kirjoitti:Poliisin työn perusajatus on valvoa ja lisätä kansalaisten turvallisuutta, sinunkin. Sinä asenteellasi onnistut lisäämään poliisin työtä ja herättämään sitä vastakkain asettelua, mistä itse sitten purnaat.
Hmm, minäpä pohdin... Niiin... Se poliisin tehtävä on kansalaisten turvallisuuden lisääminen, aivan kuten minun nuoruudessa kun työskentelin asiakaspalvelussa. Joka ilta paikalle tuli eräs avohoidon sankari uhkailemaan, kuinka hän tappaa minut. Viikon uhkailujen jälkeen soitin poliisille. Nämä totesivat, että tuntevat kaverin, ei he sille mitään voi, ennenkuin tämä tekee jotain kongreettista. No eräänä iltana tämä tuli pistoolin kanssa tekemään samat uhkaukset. Soitin poliisit ja nämä hakivat miehen ja pistoolin pois. Seuraavana iltana sama kaveri tulee rautaputken kanssa pistämään paikkaa palasiksi, kun häneltä oli viety pyssy. Tunsinpa oloni kovin turvalliseksi.

Liikkumisen vapauden rajoittaminen... Pohditaanpa sitäkin.. Nykyisen lain varjolla poliisi saa pidättää minut 24 tunniksi, kertomatta siitä kenellekään tai antamatta edes mahdollisuutta ilmoittaa siitä kenellekään. Poliisi voi pelkästään ylikomisaarion antamalla luvalla tulla kotiini penkoa ja sekoittaa paikat, eikä heidän tarvitse jälkeenpäinkään perustella käyntiään. Poliisi saa ilman mitään syytä hakea pankista tilitietoni ja kaikki muutkin tiedot, mitä pankki on minusta tallettanut. Pahinta ehkä nykyisessä poliisin ja syyttäjäviraston menettelyssä tänä päivänä on, että se asiakas on syyllinen, ellei toisin todisteta. Poliisi on enemmän kuin mielissään, jos löytävät helposti jonkun, josta saa tehdä syyllisen.
kunijo-1 kirjoitti:Avaa silmäsi, yritä kierrellä edes vähän maailmaa ja mieti, paljonko meidän poliisimme rajoittaa elämääsi verrattuna vaikka Venäjän, Libyan tai USA:n poliisiin?
Tuossahan se ongelma onkin, kun minä olen tuota maailmaa nähnyt. Noissa maissa olen käynyt ja monessa muussakin, sellaisissakin, jossa poliisi ja turvallisuusviranomainen käyvät hakemassa kotoa ja ihminen vaan häviää jonnekin. Olenpa tuota maailmaa nähnyt jopa muualtakin kun turistihotellin takapihalta. Enkä tosiaan halua, että maamme päästettäisiin lipsumaan tuollaiseksi. Vaan eipä tuosta paljoa puutu, maassamme vaan on se korruptio ja suojelurahat laillistettu valtion puolelta, niin ei ole poliisilla niin paljoa työtä.

Tätä elämän rajoittamista on ollut jopa ihan tuossa lähituntumassa, ettei tarvi yhdysvaltoihin lähteä. Ei ollut Jugoslaviassa kivaa 90-luvulla, ennen sitä meni aika kovaa myös Romaniassa. Olipa tuossa myös Saksan itäpuoliskolla omat poliisinsa.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
JiiPeeM

Viesti Kirjoittaja JiiPeeM »

http://www.iltalehti.fi/nettitv/?30483105

Näin sitä parannetaan suhtautumista.....miksi toisilla on kiirempi kuin toisilla?
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

SAnttila kirjoitti:
Rights are like muscles...
Sama varmaan koskee suomea...

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

TheHatter kirjoitti:
kunijo-1 kirjoitti:Avaa silmäsi, yritä kierrellä edes vähän maailmaa ja mieti, paljonko meidän poliisimme rajoittaa elämääsi verrattuna vaikka Venäjän, Libyan tai USA:n poliisiin?
Tuossahan se ongelma onkin, kun minä olen tuota maailmaa nähnyt. Noissa maissa olen käynyt ja monessa muussakin, sellaisissakin, jossa poliisi ja turvallisuusviranomainen käyvät hakemassa kotoa ja ihminen vaan häviää jonnekin. Olenpa tuota maailmaa nähnyt jopa muualtakin kun turistihotellin takapihalta. Enkä tosiaan halua, että maamme päästettäisiin lipsumaan tuollaiseksi. Vaan eipä tuosta paljoa puutu, maassamme vaan on se korruptio ja suojelurahat laillistettu valtion puolelta, niin ei ole poliisilla niin paljoa työtä.

Tätä elämän rajoittamista on ollut jopa ihan tuossa lähituntumassa, ettei tarvi yhdysvaltoihin lähteä. Ei ollut Jugoslaviassa kivaa 90-luvulla, ennen sitä meni aika kovaa myös Romaniassa. Olipa tuossa myös Saksan itäpuoliskolla omat poliisinsa.
Tämä kaikki on totta, Kunjo on ihan okeassa: Suomen polisilla on paljon kirittävää, ja on väärin koittaa muuttaa toivotun kehityksen suuntaa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
jazz58

Viesti Kirjoittaja jazz58 »

ossipena kirjoitti:
Jaila kirjoitti:Täytyy siis olla se tehtävä, jota varten niitä halutaan. Henkilötietojen tivaaminen ei voi olla se tehtävä.
lähdetäänpäs nyt siitä että onko joltakulta joskus kysytty väärin perustein poliisien toimesta henkkareita? muuten menee melko teoreettiseksi piiperrykseksi. jos on, niin onko kysytty että mihin tehtävään liittyen niitä kysellään?

ainakin noiden poliisi-ohjelmien perusteella poliiseilla on vähän muuta tekemistä kuin joka kadunkulmassa kaikkien henkilötietojen kysely....
Minulta on kysytty ja kysytään edelleenkin. Samalla parkkipaikalla reilu vuoden aikana 3 kertaa. Ensimmäisellä kerralla iltahämärässä autolle mennessäni. Kaksi (isoa) siviiipukuista sheriffiä astuivat farmariautosta ulos ja lähtivät kävelemään kohti kun olin autooni nousemassa. "Iltaa Espoon Poliisista, katsotaanpa ne paperit" Johon vastasin, että katsotaanpa teiltä ensin. No toinen näytti korttinsa. Tähän tietysti vakiot soitot, onko haku päällä tmv. Etsivät kuulemma jotain henkilöä, mutta tälläkään kertaa eivät osuneet oikeaan.

Toinen tapaus, olin pää koneppellin alla kun vierestä kuului iltaa. Nostin pääni ja sheriffihän se siinä seisoi. Sanoin, että mistä helvetistä sinä siihen tupsahdit kun ei autoakaan näy. No hän oli tullut viereisestä rapusta. Papereita pitäisi nähdä. No siinä hieman kiroilin ja manailin, että taasko. Juu kuulemma etsivät minun näköistä henkilöä. Vakio soitot onko haku päällä. Asiallinen kaveri kuitenkin oli. Sanoi lähtiessään, anteeksi että häiritsin !!

Kolmas kerta, jälleen sama parkkipaikka ja kotiin tulossa, pe aamulla klo 10.00. Sheriffit tulivat vastaan. Parkkeerasin autoni ja katsoin kun menivät kulman taakse. Yhtäkkiä peruuttivatkin takaisin ja kiireen vilkkaa minun luokse. Ensimmäinen kysymys, "mistä tulet",- vastaus, - mitä väliä. Toinen kysymys, "kenen auto" - vastaus, auto on varastettu, Johon konstaapeli, no sittenhän jäit heti kiinni, onko papereita. Annoin paperit, jolloin toinen konsta huusi autoltaan kollegalleen, "onko se(nimeni)" kollega vilkaisi ajokorttiani ja myönsi näin olevan, "anna mennä" Jäi tältä aktiivisemmalta konstalta puhalluskin suorittamatta kun lähtivät samantien menenmään.

Viime joulukuussa olivat ajaneet perässäni (10km ylinopeus) Eivät pysäyttäneet vaan minä pysähdyin, parkkiin. En päässyt autosta ulos kun sheriffi runnoi oven kiinni ja HUUSi, "pysy siellä pysy siellä". Toinen tempaisi apumiehen oven auki ja Huusi "sä olet hermostunut", kohdistaen taskulampun valon minuun, "sut pitää tarkistaa" Nousin autosta ja laitoin käden povitaskuun ottaakseni lompakon, Sheriffi läppäsi käteni alas ja HUUSi "laske kädet laske kädet" sanoin konstalle, että tämä ei jää tähän haluan nimet. Siinä meni vielä 20min ennen kuin pääsimme tyttäreni kanssa lähtemään. Sain nimenkin, vuoden poliisi oli kyseessä. Koirakin oli mukana, olisivat päästäneet sen heti irti kun näin suurta rikolllista jahtasivat.

Eli luulen vaan, että tälläistä väärin perustein henkkareita kysyviä poliiseja ei ole. Poliisi voi aina kysyä jos epäilee jotain. Minulta kyselevät tuon tuostakin. Tiedän, että asian voi viedä eteenpäinkin, mutta ei se mitään auta.
BEAT!!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BEAT!! »

villeh

Viesti Kirjoittaja villeh »

TheHatter kirjoitti: Poliisi voi pelkästään ylikomisaarion antamalla luvalla tulla kotiini penkoa ja sekoittaa paikat, eikä heidän tarvitse jälkeenpäinkään perustella käyntiään.
Niin.... jos sinua epäillään rikoksesta josta määrätty rangaistusvaatimus on yli 6kk vankeutta.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
SAnttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SAnttila »

villeh kirjoitti:
TheHatter kirjoitti: Poliisi voi pelkästään ylikomisaarion antamalla luvalla tulla kotiini penkoa ja sekoittaa paikat, eikä heidän tarvitse jälkeenpäinkään perustella käyntiään.
Niin.... jos sinua epäillään rikoksesta josta määrätty rangaistusvaatimus on yli 6kk vankeutta.
"On hyvä muistaa, että poliisi voi aina tarpeidensa mukaisesti säätää rikosnimikettä haluamakseen jotta henkilö voidaan tarvittaessa pidättää. Lievä pahoinpitely voidaan tulkita törkeäksi pahoinpitelyksi tai lievää vahingontekoa törkeäksi vahingonteoksi. Lopullinen syyte ja rikosnimike selviävät vasta varsinaisen esitutkinnan jälkeen."

Lähde: http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/201 ... stelu.html

Tuossa oli kyse pidätyksestä, mutta sama varmaan pätee kotietsintään. Suomi on saanut jopa tuomion Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa ihmisoikeuksien vastaisista käytännöistä kotietsintöjen suhteen. Uutisten mukaan uusi laki on valmisteilla, mutta siinäkään ei ilmeisesti ole tulossa kotietsintäluvan antajaksi tuomioistuin, vaan kotietsinnän kohteeksi joutunut voi jälkikäteen viedä kotietsinnän tuomioistuimen arvioitavaksi. Eli tilanne ei varmaankaan tule parantumaan nykyisestä.
Sami Anttila
Katso flickr kuvavirtani osoitteesta:
http://www.flickr.com/photos/sami_anttila/
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Jaila kirjoitti: Kas kun eivät epäilleet sinua Talibaniksi:) Rehellinen ja lainkuuliainen kansalainen kun ei poliisin mielestä varmaan kuvaa julkisilla paikoilla. Tällaisen homman täytyy liittyä jotenkin terrorismiin.
Heh! Vähän off topic mutta yritin kesällä ostaa Skotlannista metsästyskiväärin ja tuoda sen Suomeen. Täällä paperit olivat helppo nakki mutta kun olisi pitänyt todistaa UK:n viranomaisille etten ole esimerkiksi Riihimäen Al Gaidan hommissa.........
Vastaa Viestiin