Millaiset kuvaus säännöt Ruotsissa ja Virossa ?

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Araneva
Viesti:

Re: Millaiset kuvaus säännöt Ruotsissa ja Virossa ?

Viesti Kirjoittaja Araneva »

JPQ kirjoitti:Millaiset kuvaus säännöt Ruotsissa ja Virossa ?
Luultavasti melko samat kuin muuallakin, hyvät tavat riittää pitkälle, jos tarkoitat katukuvausta?
JPQ

Re: Millaiset kuvaus säännöt Ruotsissa ja Virossa ?

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Araneva kirjoitti:
JPQ kirjoitti:Millaiset kuvaus säännöt Ruotsissa ja Virossa ?
Luultavasti melko samat kuin muuallakin, hyvät tavat riittää pitkälle, jos tarkoitat katukuvausta?
Rakennuksia lähinnä ja kaupunki näkymiä ehkä myös kaupunki et sen lähialueen luontoa mutta yleisesti kertokaahan kaikesta. Toki kunnioitan yksityisyyttä.
Mr K

Viesti Kirjoittaja Mr K »

EU:ssa ollaan sekä Ruotsissa, että Virossa joten lainsääntökin on linjassa keskenään. Eikä kulttuurillisestikaan ole eroja valokuvaamiseen suhtautumisessa.

Mun ohje on, että unohda kaikki "säännöt". Noudata vain normaalia hyviä tapoja. Mä olen kuvannut kaikkialla missä olen matkustellut hyvin avoimesti kaikkea mikä on mielestäni ollut kuvaamisen arvoista.

Eli älä yritä ottaa kuvia salaa ja "itseäsi häveten". Kuvaa vaan reilusti niin, että kaikki näkevätkin sinun kuvaavan. Jos kuvaaminen on sitten aidosti kiellettyä niin kyllä siitä tullaan sanomaan. Sitten vaan kohteliaasti pyydät anteeksi ja jatkat matkaa. Ei se sen kummempaa ole.

Marokossa länsi-saharan rajan tuntumassa samoin kuin Algerian vastaisen rajan pinnassa tulivat sotilaat kieltämään kun kuvasin heidän asemiaan. Ei siinä mitään, sitten vaan lopettettiin kuvaaminen eli kuvattiin salaa kainalosta ;-)
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Tottahan tuokin monissa maissa ei vaan viitsi ärsyttää...
Freyja-

Viesti Kirjoittaja Freyja- »

Ärsyttäminen ei monesti taida olla kiinni säännöstöstä niinkään paljon kuin kadullakulkijan korvavälistä :) Ei siltä voi varmaan keskimäärin välttyä, ainoa mihin itse voi vaikuttaa on se miten siihen reagoi ja tilanteeesta poistuu siististi.

Viimeaikain empirialla esimerkiksi Italiassa sai rauhassa kuvata iltamenoa kaduilla usean päivän ajan niin, että iltaa viettänyt nuoriso ei edes tullut kameran eteen hyppimään. Suomessa yhden lauantai-illan vastaava sato oli monta photobombia maustettuna suorilla väkivaltaisilla uhkauksilla. Go figure.
ossipena

Viesti Kirjoittaja ossipena »

JPQ kirjoitti:Tottahan tuokin monissa maissa ei vaan viitsi ärsyttää...
näytät selkeästi että hei sulla on kamera kädessä ja katsot miten porukka reagoi ja elät sen mukaisesti.
Vastaa Viestiin