Katukuvauksen säännöt, eettisyys ja oikeudellisuus?
-
Vaikka onhan näitä.. miettikää:
tai tämä patentti #4197590 vuodelta 1980:United States Patent number 6,748,468, granted June 8, 2004, is for "A Caps Lock notification method, system, mechanism, algorithm, and computer program product."
Patentti sisältää about kaiken mitä tulee kuviin joita voi katsella putkelta =PA method of generating a graphics display having the illusion of smooth panning across an image represented by a plurality of discrete picture elements, said image being larger than that which can be displayed at one time on a video display device
Viimeksi muokannut SamiN, Syys 10, 2004 22 : 53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Where facts are few, experts are many. -- Donald R. Gannon
-
-
Sinänsä kuinka olennaista väliä lie loukkaavuuteen tekstin muuttamisella, kun kuitenkin yhdessä kuvan tilanteen kanssa 90% katsojista ymmärtää kuvan kuten ymmärtäisi alkuperäisenkin. Ratkaisevaa on minun mielestäni tunnistettavuus, jos tässä lailla halutaan pelailla. Tokkopa ko. henkilö on niin selvästi tunnistettavissa muutamaa tuttua lukuun ottamatta juuri tietyksi henkilöksi tietyssä kaupungissa. Enpä jaksa uskoa, että tuosta kuvasta mitenkään itsestään selvästi mihinkään rikosvastuuseen joutuisi. Tästäkään syystä koko kysymystä tuskin on mielekästä mistään pykäläkulmasta katsella.
Toisaalta itse kuva sinällänkään ei ole erityisen oivaltava (en tosin ottaisi parempaa) eli minusta vähän turha kuva kuitenkin siihen liittyvään roplemaattisuuteenkin nähden. Minusta tuntuu muutenkin (pikkuisen) vistolta tirkistelyltä tämän keskustelun aiheena oleva kuvaustapa sikäli kuin siinä otetaan pääkohteeksi nimenomaan tietty yksilö. Olkoonkin sitten kuvaajan kannalta kuinka mehukasta tahansa ja kuinka laillista tahansa.
Toisaalta itse kuva sinällänkään ei ole erityisen oivaltava (en tosin ottaisi parempaa) eli minusta vähän turha kuva kuitenkin siihen liittyvään roplemaattisuuteenkin nähden. Minusta tuntuu muutenkin (pikkuisen) vistolta tirkistelyltä tämän keskustelun aiheena oleva kuvaustapa sikäli kuin siinä otetaan pääkohteeksi nimenomaan tietty yksilö. Olkoonkin sitten kuvaajan kannalta kuinka mehukasta tahansa ja kuinka laillista tahansa.
-
- Viesti:
En ole väittänyt tämän foorumin ylläpitäjien olevan vastuussa spurgujen kuvista, vaan olen omalta osaltani yrittänyt kertoa, että paitsi hyvä maku, niin myös laki vaatii heitä aina välillä puuttumaan meidän käyttäjien töppäilyihin.SamiN kirjoitti:Hyvä! Tässä olen samaa mieltä.. Miten Solvaaminen eroaa spurgujen kuvista kun täällä väitetään ylläpitäjien olevan niistä vastuussa?Santtu kirjoitti: Jokainen meistä vastaa itse kirjoittelustaan täällä. Eli jos alan täällä solvaamaan jotakuta nimeltä, niin siitä vastaan minä. Ei Armi, eikä Matti.Samaa mieltä, raja tuntuu olevan melko häilyvä.Santtu kirjoitti: Ja mitä linkittämisen sallimiseen tulee, niin Armi ja Matti vetävät viime kädessä linjat mikä täällä on sallittua ja mikä ei.Samaa mieltä! Jokainen harrastakoon piratismia keskenään niin paljon kuin huvittaa kunhan sitä ei tuoda foorumeille. Leuhkimista en ole huomannut, voitko tarkentaa?Santtu kirjoitti: Oma kantani on, että nykyinen jyrkkä linja softapiratismille on OK. Kukin tehkn sen suhteen mitä haluaa kotonaan, mutta turha siitä on täällä leuhkia!
Esim. jos Alko tai tuossa kuvassa oleva kaveri ottaisi kuvasta herneen nenäänsä, niin kuvan esille laittaja on se joka vastaa laki-teknisesti asiasta. Ylläpito on vastuussa siitä, että asian tullessa heidän tietoonsa he reagoivat.
Eli ylläpito voi, ja saa, olettaa, että me käyttäydymme asiallisesti.
Mitä tulee piratismilla leuhkimiseen, niin et ole sitä varmaan huomannut, koska sinä, minä ja ylläpito olemme siitä samoilla linjoilla ja ylläpito on poistanut ko. viestit hyvinkin nopeasti.
Viestini ei siis ollut sitä "Siinähän väität ;-) " kohtaa lukuun ottamatta kohdistettu sinuun. Ja siinäkin oli hymiö perässä... Pahoittelen, jos jouduit sen takia herneen poisto-operaatioon ;-)
Caveat lector!
Kaikille avointa keskustelua Stadista
Kaikille avointa keskustelua Stadista
-
Nyt löyty kunnon työkalut katukuvaukseen ;-)
http://www.bugeyedigital.com/product_ma ... vl143.html
Kukaanhan ei kiinnitä huomiota kun tsuumailee eri suuntaan, oikee salaräpsijän unelma työkalu
edit:Älkääkä tunkeko niitä herneitä sinne nenään, tän oli tarkotus olla kevennys
http://www.bugeyedigital.com/product_ma ... vl143.html
Kukaanhan ei kiinnitä huomiota kun tsuumailee eri suuntaan, oikee salaräpsijän unelma työkalu
edit:Älkääkä tunkeko niitä herneitä sinne nenään, tän oli tarkotus olla kevennys
-
- Site Admin
- Viesti:
-
Näitä on näköjään tehty myös jonkinsortin prismaversioita
http://allegro.pl/show_item.php?item=31377733
Toi vois olla lasten kuvaamisessa jopa käyttökelponen laite eikäkö vehje
http://allegro.pl/show_item.php?item=31377733
Toi vois olla lasten kuvaamisessa jopa käyttökelponen laite eikäkö vehje