Sopimusrikkomus?

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
metal

Sopimusrikkomus?

Viesti Kirjoittaja metal »

Kotimainen mainostoimisto lähestyi minua syksyllä ja pyysi näytekuvia katsottavaksi. Olivat etsimässä kuvaa erään hotellin tapahtumamainokseen. Sanoivat että kuvaa käytettäisiin kertakäytöllä sivun kokoisena alueen markkinointilehdessä.

Toimitin highres-kuvan sovitusti ja laitoin laskun jossa lukee "kertakäyttö". Mainitsin erikseen julkaisun nimen. Hinnasta sain tottakai vääntää totutusti, että omien kulujen jälkeen jäisi edes jotain käteen.

Nyt olen törmännyt kuvan jatkuvampaan käyttöön hotellin mainosjulisteissa, lehti mainoksissa, tapahtumien konserttilippupohjissa jne. Näistä kertakäytön jälkeisistä ei minua olla informoitu millään tavalla. Missähän muualla kuvaa on käytetty, voin vain arvailla. Nämä tapaukset olen nähnyt vain sattumalta lukiessani lehtiä ja pitämällä silmäni auki.

Tekisi mieleni räväyttää suorilta roisi lasku sopimusrikkomuksesta, mutta asun pieneltä paikkakunnalla ja sehän tarkoittaisi siltojen polttamista tulevia mahdollisia kuvapyyntöjä ajatellen.Niin niin, arvaan jo ettei tämän pitäisi liikaa vaikuttaa mutta...

Kysyisinkin nyt; MITEN SINÄ TOIMISIT VASTAAVASSA TILANTEESSA?

Kiitän ja kumarran jos joku tähän ehtii/vaivautuu ottamaan kantaa.

-JW-
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
uneksija

Viesti Kirjoittaja uneksija »

En ole vastaavassa tilanteessa ikinä ollut, mutta kuvittelisin että vastaavassa tilanteessa ehkä ensimmäiseksi kysyisin kyseiseltä mainostoimistolta, että miksi kuvaa käytetään sovitun vastaisesti. Todennäköisesti lähettäisin kysymyksen sähköpostitse ja pyytäisin heiltä vastausta siihen, jolloin myös heidän vastauksensa olisi kirjallisessa muodossa.

Kovin agressiivisesti en olisi liikkeellä, kyseessähän saattaa olla puhdas väärinkäsitys (esim sopimusrikkomus sen hotellin ja mainostoimiston välillä yms.) ja tosiaan se tulevakin kuvamyynti kannattanee pitää mielessä.
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

Näihin ei ehkä pitäisi kommentoida, koska yleensä näissä ketjuissa lentää rajusti sitä itseään tuulettimeen, mutta minä ainakin lähtisin siitä, että lähettäisin kirjeen jossa ensimmäisenä kieltäisin kuvan käytön sopimuksen vastaisesti ja tämän jälkeen ehdottaisin tehtäväksi sopimusta kuvan lisäkäytöstä huomioiden myös jo aikaisempi käyttö.

Ongelma on jos ne toiset mainokset on jonkun muun tekemiä, niin selvittää mistä se muu on aineiston saanut ja miten tuon kanssa neuvottelee.

Itse yritän pienellä paikkakunnalla välttää noita rajoitettujen sopimusten tekemisiä ja yritän saada kuvauskeikasta sen verran tuloa, että sillä elää ja annan kuvat täysin käyttöoikeuksin. Ihan vaan siksi, ettei tarvisi tapella jälkeenpäin, kun noita kuvia käytetään kuitenkin.

Pekka Potkahan täällä forumilla olisi paras antamaan näihin vastauksen kun herralla on jo vuosien kokemus aiheesta.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
metal

Näin sitä itsekin ajattelin.
Laitoin jo meiliä ja kysyin asiallisesti missä mennään kuvan käytön suhteen. Ainahan näissä asioissa aluksi veri kiehahtaa kun jätetään täysin informoimatta ja kuvaa tulee vastaan jos missäkin.
Nyt odottelen vastausta. Onneksi on tallella aikaisempi sähköpostiliikenne, joten tilanne siltäkin puolin hallussa. Lisää rahaahan tämä kuitenkin tietää. Vaikka eihän sen näin pitäisi tuleman. Ei vain mainostoimistoilta odottaisi vastaa toimintaa. Tai ehkä olen aiemmin ollut vain onnekas, ja saanut toimia sellaisten tahojen kanssa, jotka hoitavat hommansa moitteetta.
ppotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

metal kirjoitti:Näin sitä itsekin ajattelin.
Laitoin jo meiliä ja kysyin asiallisesti missä mennään kuvan käytön suhteen. Ainahan näissä asioissa aluksi veri kiehahtaa kun jätetään täysin informoimatta ja kuvaa tulee vastaan jos missäkin.
Nyt odottelen vastausta. Onneksi on tallella aikaisempi sähköpostiliikenne, joten tilanne siltäkin puolin hallussa. Lisää rahaahan tämä kuitenkin tietää. Vaikka eihän sen näin pitäisi tuleman. Ei vain mainostoimistoilta odottaisi vastaa toimintaa. Tai ehkä olen aiemmin ollut vain onnekas, ja saanut toimia sellaisten tahojen kanssa, jotka hoitavat hommansa moitteetta.
Joo, aina kannattaa odottaa, että veren kiehahdus viilenee ja toimia vasta sitten. Tämä on itse asiassa ikävän yleistä toimintaa mainostoimistokuvioissa, ja näitä joutuu setvimään muutaman kerran vuodessa. Jos haluat, että autan, laita yksärillä tiedot kuka olet, mikä mainostoimisto ja mikä asiakas ja miten olette sopineet asioista. Mainostoimiston vastauksen jälkeen kerron seuraavan askeleen.

-p-
pekkapotka.com
DudeB

Viesti Kirjoittaja DudeB »

Valitettavan usein tämmösissä tapauksissa turvaudutaan väärinkäsityksiin. Ihminen on pääosin inhimillinen ja inhimillisen erehdykset katsotaan usein läpi sormien. Törkeimmät tapaukset käyttävät "inhimillisiä erehdyksiä" bisneksen tekemiseen.

Se ei ole reilua, mutta se on tätä päivää.

Fukc the world !
Se mikä tuntuu kliffalta, tee se jo tänään niin voit tehdä sen huomenna uudestaan !
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

DudeB kirjoitti:Valitettavan usein tämmösissä tapauksissa turvaudutaan väärinkäsityksiin. Ihminen on pääosin inhimillinen ja inhimillisen erehdykset katsotaan usein läpi sormien. Törkeimmät tapaukset käyttävät "inhimillisiä erehdyksiä" bisneksen tekemiseen.
Onneksi sen jälkeen, kun Foinikialaiset keksivät rahan, on näiden "inhimmillisten erehdysten" korjaaminen ollut helppoa.
metal

Odottelen nyt vastausta mainostoimistosta. Kestää näköjään saada vastinetta uteluihini, liekö neukkarissa menneet pullat väärään kurkkuun...

Potka, laitan mielelläni yksäriä kun saan tuolta jotain vastausta asiaan. Näitä tapauksia ei omalle kohdalle osu turhan usein, ja otan kiitollisena vinkkejä asian eteenpäin viemiseen.

Inhimillisen erehdyksen mahdollisuus on näissä tapauksissa tottakai olemassa, mutta enemmän se tuntuisi selittelyltä. Laskustahan voidaan helposti tsekata mitä kuvan käytöstä sovittiin.

Tässä tapauksessa olen mutkan kautta kuullut, että mainostoimisto olisi tehnyt myös kaiken materiaalin, johon olen nyt myöhemmin törmännyt. Eli kolmatta osapuolta ei olisi lainkaan sotkemassa asian selvittämistä.

Toivon ettei tarvitse hirveän pitkään odottaa.
Tomes

Viesti Kirjoittaja Tomes »

eiks sille yritykselle joka käytti kuvaa luvatta ois voinu vaan lähettää jotain mehevää laskua?
Konditiona

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Potkallahan oli joskus mielenkiintoinen omakohtainen kertomus samantyyppisestä tilanteesta. Jos joku osaa etsiä ja linkittää sen niin siitä voi olla apua ja hupia kysyjälle.

Itseäni on välillä mietityttänyt että mitä tekisin erään alan yrittäjän kanssa, joka ei ilmeisesti aio maksaa koskaan kesällä hänelle tekemääni alihankintakeikkaa vaikka silloin olikin tosi tyytyväinen jälkeen. Summa on pieni eli alle 400€ mutta ärsyttää kun tuntuu että siinä on ollut alunperinkin aikomuksena jättää maksu pystyyn. Tosin aiheeseen liittyvät tarinat ovat kyllä olleet ennätyksellisen mielenkiintoisia.
metal

Kyselyyni ei olla reagoitu millään tavalla.
Nyt on viikko kulunut ja alkaa olla tunne, etteivät kuvaajan oikeudet tätä kyseistä lafkaa kiinnosta pätkän vertaa. Tekisi mieleni kirjoittaa tänne foorumille kyseisen mainostoimiston nimi, mutten sitä tietenkään tee. Nyt pitää varmaan ottaa tiukka linja ja vaatia kuvaa poistettavaksi käytöstä, kirjoittaa kunnon laskua jne. Tämä on kuitenkin vähintään keskisuuri toimisto, joten luulisi toimintapojen olevan hieman ammattimaisemmat.
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Ehkä voisi olla hyvä idea soittaa esim. henkilölle, jonka kanssa sovit alkuperäisen kuvan käytöstä/myymisestä ja kysyä miten kuva on alkanut ilmestymään eri paikoissa vaikka sovittiin kertakäytöstä. Samalla voi herätellä keskustelua maksuasioista...
Vastaa Viestiin