KALLUPPI: Kohina ketjun lopussa?
-
KALLUPPI: Kohina ketjun lopussa?
Kyä ottaa välillä pattiin tuo kohinaveuhkaaminen.
Kyllä se kohina näkyy, kun tiedosto reväytetään 1:1-kokoon TFT-näytölle (tai EHKÄ erittäin korkeatasoiselle tuubinäytölle). Mutta näkyykö se kohina "tavallisen tasoisella" CRT-näytöllä? Saati näkyykö se vedoksessa/printissä tai painotuotteessa? Entä nettigallerioissa? Viskotaanko sinne muutaman megan kokoisia fotoja?
Teema, idea, sommittelu, dynamiikka, väritoisto. Count, I reckon.
Tästä asiasta on meuhattu tälläkin foorumilla ainakin miljoona kertaa. No, veuhaan (taas) vaihteeksi. Mutta haetaanpa vähän syvyyttä.
Onko kohina mielestäsi näkynyt/toistunut 1:1 lopputuotteessa? Kyllä tai ei, ja hieman perusteluja, kiitos. Mennään sitten ketjun myötä mansikkamaalle ja sähkökäyttöisten takasivulasinnostinten käytännöllisyyteen...
Kyllä se kohina näkyy, kun tiedosto reväytetään 1:1-kokoon TFT-näytölle (tai EHKÄ erittäin korkeatasoiselle tuubinäytölle). Mutta näkyykö se kohina "tavallisen tasoisella" CRT-näytöllä? Saati näkyykö se vedoksessa/printissä tai painotuotteessa? Entä nettigallerioissa? Viskotaanko sinne muutaman megan kokoisia fotoja?
Teema, idea, sommittelu, dynamiikka, väritoisto. Count, I reckon.
Tästä asiasta on meuhattu tälläkin foorumilla ainakin miljoona kertaa. No, veuhaan (taas) vaihteeksi. Mutta haetaanpa vähän syvyyttä.
Onko kohina mielestäsi näkynyt/toistunut 1:1 lopputuotteessa? Kyllä tai ei, ja hieman perusteluja, kiitos. Mennään sitten ketjun myötä mansikkamaalle ja sähkökäyttöisten takasivulasinnostinten käytännöllisyyteen...
-
- Viesti:
-
Filmi ei kohise.adapteri kirjoitti:minä olen käyttänyt värifilmejä 800, 1600 ja 3200 herkkyyksillä. Niissä kohina häiritsee jo kymppikuvassa. 800:lla kirkkaassa valossa voi saada joskus hyvänkin kuvan, mutta harvoin. Dioissa 3200 on hiukan siedettävämpää kuin paperikuvina, mutta ei niistä lehtikuviksi ole.
Kapa
-
1600:n väpinä ei nävy lopputuotteesa eli kuvasa 20x30, suurempia en oo tehnynnä, jote en tiiä, eikä kiinosta tietee. Tuota pienemissä ei nävy sitten mittään kohinoita, jos en halluu.
Jo revväytän näätölle 200 rosenttia tahi vielähi isommaks, johan alakaa näkyvä, varsinnii jos en rosessoi ollenkana. Ja jos rosessoin, nii kyllä häntä se rosessoiniki jäläki alakaa näkkyy ku oikeen kuvvoo venyttää näätölle....
Sitte tää että suapiko näkkyy ja millasta väpinätä suapi olla jotta joku tykkevää, se on enempi sellane äeti tytär ropleemi, mie ku tykkeen tae oon tykkeemätä monesti molemmista.....
:-)
Jo revväytän näätölle 200 rosenttia tahi vielähi isommaks, johan alakaa näkyvä, varsinnii jos en rosessoi ollenkana. Ja jos rosessoin, nii kyllä häntä se rosessoiniki jäläki alakaa näkkyy ku oikeen kuvvoo venyttää näätölle....
Sitte tää että suapiko näkkyy ja millasta väpinätä suapi olla jotta joku tykkevää, se on enempi sellane äeti tytär ropleemi, mie ku tykkeen tae oon tykkeemätä monesti molemmista.....
:-)
-
- Viesti:
Jaa, no, ei kohise sitten. Tyypillinen ilmiö, jota sanon "kohinaksi" on tasaisissa pinnoissa näkyvä rakeisuus, jossa rakeet ovat erivärisiä. Yksivärinen, siis kuvassa olleen kohteen värin värinen rakeisuus ei häiritse. Kuitenkin esim kasvin lehden vihreässä näkyy kaikenvärisiä rakeita. Ilmiöhän johtuu siitä, että filmissä on kolme emulsiokerrosta ja niissä rakeet eivät ole täsmälleen saman kokoisia ja kohdakkain.kapama-7 kirjoitti:Filmi ei kohise.adapteri kirjoitti:minä olen käyttänyt värifilmejä 800, 1600 ja 3200 herkkyyksillä. Niissä kohina häiritsee jo kymppikuvassa. 800:lla kirkkaassa valossa voi saada joskus hyvänkin kuvan, mutta harvoin. Dioissa 3200 on hiukan siedettävämpää kuin paperikuvina, mutta ei niistä lehtikuviksi ole.
Kapa
-
Eipä nuo oman kameran kohinat päädy tai näy tulosteissa, onko syy sitten että kuvien koko on a3 max? Monesti vain perhealbumiin menevää. Tosin näytöllä monesti pistää silmään eli helposti tulee ylireagointia. Toisaalta pakko on todeta että hiukankin enemmän kuvaa muokkaan niin siihen lisätään jälkikätöisesti kohinaa. Myös pienet nettikuvat saavat kohina lisäyksen, muuten kuva näyttää liian muoviselta omaan silmään.
Mutta kyllä kohinalla on ollut se vaikutus että mitä on tullut katsottua D200 jälkeä niin ei vakuuta. Ei innosta rahaa laittaa kameraan josta jälki voi olla huonompaa pahimmillaan kuin nykyisestä. Ja kun megapippeleillä ei ole kuvien koossa suurempaa merkitystä kun kuvat on pieniä niin syyt karsiutuu. Vakaajasta olisi enemmän hyötyä (rungossa). Onneksi nykyinen runko on hyvä ja kun ottaa käteen kameran niin huomaa miksi valokuvauksesta nauttii.
HALLELUJAH NIKKOR!!!
Mutta kyllä kohinalla on ollut se vaikutus että mitä on tullut katsottua D200 jälkeä niin ei vakuuta. Ei innosta rahaa laittaa kameraan josta jälki voi olla huonompaa pahimmillaan kuin nykyisestä. Ja kun megapippeleillä ei ole kuvien koossa suurempaa merkitystä kun kuvat on pieniä niin syyt karsiutuu. Vakaajasta olisi enemmän hyötyä (rungossa). Onneksi nykyinen runko on hyvä ja kun ottaa käteen kameran niin huomaa miksi valokuvauksesta nauttii.
HALLELUJAH NIKKOR!!!
-
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Kenen lopputuote on paperi ja kenen näyttö. On selvää, että nykyään suurimmalle osalle se on näyttö.
Itse teetin aukon alivalotetusta, vajaaseen puoleen cropatusta ISO1600 kuvasta a4-printin ja jälki on mainiota. Itse katselen kuvia pääasiassa kuvaputkelta ja siinä ei kohinat korostu turhaan ja kuvia on mukava katsella.
Kun sitten katselee isoilla herkkyyksillä otettuja kuvia teräväpiirtoisilta ja tarkoilta littunäytöiltä, niin vähäinenkin kohina puskee esiin mielestäni ikävällä tavalla. Jos ajattelee, että webbikuva littunäytöllä on se lopputuote, ei nykyiset kohinatasot kameroissa ole vielä riittävällä tasolla. Minulle ne riittää mainiosti kaikkeen, koska katselen kuvia paperilta, jossa kohina ei näy helposti ja samaten kuvaputkelta.
Itse teetin aukon alivalotetusta, vajaaseen puoleen cropatusta ISO1600 kuvasta a4-printin ja jälki on mainiota. Itse katselen kuvia pääasiassa kuvaputkelta ja siinä ei kohinat korostu turhaan ja kuvia on mukava katsella.
Kun sitten katselee isoilla herkkyyksillä otettuja kuvia teräväpiirtoisilta ja tarkoilta littunäytöiltä, niin vähäinenkin kohina puskee esiin mielestäni ikävällä tavalla. Jos ajattelee, että webbikuva littunäytöllä on se lopputuote, ei nykyiset kohinatasot kameroissa ole vielä riittävällä tasolla. Minulle ne riittää mainiosti kaikkeen, koska katselen kuvia paperilta, jossa kohina ei näy helposti ja samaten kuvaputkelta.
-
Niin olen minäkin, enkä ole insinööri enkä merkonomi. Anteeksi nimimerkille, että esitin kysymykseni digikamera-aiheisella foorumilla.adapteri kirjoitti:minä olen käyttänyt värifilmejä 800, 1600 ja 3200 herkkyyksillä. Niissä kohina häiritsee jo kymppikuvassa.
En ymmärrä, miten kysymykseni loukkasi ammattiylpeyttäsi.
Terveisin,
Ilkka Suni
Ei kumpikaan niistä Hesan,
vaan Joutsenosta
Viimeksi muokannut IlkkaS., Touko 29, 2006 1 : 32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
Elähän hötkyile. Tuonhan voi tulkita niinkin päin, että digikuvissa kohina ei ole minua lopputuotteessa häirinnyt. Jos sitä on, sitä on, sanoo fatalisti.IlkkaS. kirjoitti:Niin olen minäkin, enkä ole insinööri enkä merkonomi. Anteeksi nimimerkille, että esitin kysymykseni digikamera-aiheisella foorumilla.adapteri kirjoitti:minä olen käyttänyt värifilmejä 800, 1600 ja 3200 herkkyyksillä. Niissä kohina häiritsee jo kymppikuvassa.
-
Webbikuvassa littunäytöllä kohinaa? tarkoittanet webbikuvalla jotain 620x460 - max 1280x1024 kokoista kuvaa (isompi ei mahdu ainakaan minun näytölleni vaikka ei olisi ikkunan rajojakaan).mjalka kirjoitti:Kun sitten katselee isoilla herkkyyksillä otettuja kuvia teräväpiirtoisilta ja tarkoilta littunäytöiltä, niin vähäinenkin kohina puskee esiin mielestäni ikävällä tavalla. Jos ajattelee, että webbikuva littunäytöllä on se lopputuote, ei nykyiset kohinatasot kameroissa ole vielä riittävällä tasolla. Minulle ne riittää mainiosti kaikkeen, koska katselen kuvia paperilta, jossa kohina ei näy helposti ja samaten kuvaputkelta.
Ja sinusta siis 6-10 megan kuvassa pienennettynä tuohon kokoon näkyy ikävästi kohinaa? Ohhoh........ vaikka minullakin on LCD-näyttö, niin empä ole moista huomannut ISO1600 tai alle.....
Muuten voisin kyllä sanoa, että laitahan jokin raja höpötyksellekin....
-
Digijärkkäreitä kun kiertelin ennen ostamista hypistelemässä, niin yhdessä kaupassa lykäsivät kouraan iso kokosia vedoksia konserttikuvista, joissa oli käytetty ISO 1600 herkkyyttä. Eikä näkyny kohinaa missään, tosin salamaa oli selkeästi käytetty, joten valotusajat olivat olleet varmasti kohtuullisen lyhyitä. Tuolloin hieman epäilin, mutta nyttemin oon huomannu, että ei se kohina enää lopullisessa kuvassa juuri näy, vaikka ruudulla haittaisikin...
-
- Viesti: