Mitä kuvan hinnaksi, vai ilmainen?(Vastauksia mahd.nopeasti)
-
- Viesti:
Mitä kuvan hinnaksi, vai ilmainen?(Vastauksia mahd.nopeasti)
Eli tämmöisen kuvan otin riparilla, ja nyt sitä haluttaisi (vähän erilaiseksi käsiteltynä) rippikoulukorttien kansikuvaksi. Kannattaako pyytää maksua, ja jos, niin minkäsuuruista? Vastauksia mielellään pian.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
Yleispätevää ohjetta en tietenkään voi antaa, mutta voin kertoa, miten olen itse menetellyt.
Samantyyppisissä tilanteissa (seurakunnallinen toiminta, erilaiset aatteelliset järjestöt) olen lähtenyt siitä, että kuvaaminen ym. teoksia tuottava toimintani on vapaaehtoistyötä siinä missä esim. tapahtumajärjestelyihin osallistuminenkin, ja siten olen antanut luvan käyttää tuotoksiani vapaasti yhteisön tiedotustoiminnassa.
Mtala
Samantyyppisissä tilanteissa (seurakunnallinen toiminta, erilaiset aatteelliset järjestöt) olen lähtenyt siitä, että kuvaaminen ym. teoksia tuottava toimintani on vapaaehtoistyötä siinä missä esim. tapahtumajärjestelyihin osallistuminenkin, ja siten olen antanut luvan käyttää tuotoksiani vapaasti yhteisön tiedotustoiminnassa.
Mtala
-
Ehdottomasti maksua!
Kirkollisveroa kirkko haluaa ihmisten maksavan ja siitä tulee työssä käyvän ihmisen työuran aikana kirkolle rahaa jokunen kymppitonni per hlö.
Eli kerta korvaus siitä, että saa kuvan käyttöön vaikkapa 500 eur ja jokaisesta kortista lisenssimaksu kuvan käytöstä vaikkapa 20-50 cnt. Kuvan käyttöön lupa ainoastaan noissa korteissa yhdessä seurakunnassa ja muusta käytöstä hinta sovitaan erikseen.
ps. kirkoilla on rahaa aivan järkyttävästi. Ev.Lut kirkko on yksi suurimmista maan omistajista Suomessa eli ei kannata tai tarvitse sääliä...
Kirkollisveroa kirkko haluaa ihmisten maksavan ja siitä tulee työssä käyvän ihmisen työuran aikana kirkolle rahaa jokunen kymppitonni per hlö.
Eli kerta korvaus siitä, että saa kuvan käyttöön vaikkapa 500 eur ja jokaisesta kortista lisenssimaksu kuvan käytöstä vaikkapa 20-50 cnt. Kuvan käyttöön lupa ainoastaan noissa korteissa yhdessä seurakunnassa ja muusta käytöstä hinta sovitaan erikseen.
ps. kirkoilla on rahaa aivan järkyttävästi. Ev.Lut kirkko on yksi suurimmista maan omistajista Suomessa eli ei kannata tai tarvitse sääliä...
-
-
-
- Viesti:
Vähän myöhässä laitan, mutta tuli vastaus, että eivät voi kuvasta maksaa. Mahdollisesti laittaisivat myös nettisivuille.
Jesse Kyytinen
-
- Viesti:
Totta kai voivat. Eivät vain halua. Siinä on ero. Riippuu sitten omasta fiiliksestäsi ja suhteestasi kirkkoon, haluatko tukea heitä näin vai et.JKyytinen kirjoitti:Vähän myöhässä laitan, mutta tuli vastaus, että eivät voi kuvasta maksaa. Mahdollisesti laittaisivat myös nettisivuille.
Joku kertakorvaus olisi mielestäni kyllä paikallaan, jos aikovat tehdä sillä rahaa. Jos on vain "kuvituskuvana", niin sitten kannattaa miettiä, onko homma parin kympin tai satasen väärti.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Tuo on kyllä jännä ilmiö, että "ei voida maksaa, mutta laitetaan kyllä nettiin ja käytetään kaikkialla". Eivät kai hae kaupastakaan maitoa niin, että eivät maksa siitä mitään, mutta kuitenkin sitä juovat? Minkäköhän takia kuva on jotenkin erilainen asia, kyllähän sen tuottamiseen kai kuului kuvaajalla aikaa ja kalustoa?
-
- Viesti:
Niinpä. Tuskinpa kukaan pyytäisi (alttari)taulua ilmaiseksi...PaPo kirjoitti:Minkäköhän takia kuva on jotenkin erilainen asia, kyllähän sen tuottamiseen kai kuului kuvaajalla aikaa ja kalustoa?
Mut hei, tuossahan olisi ideaa: jos laittaisi alttaritaulun tilalle 100-tuumaisen telkkarin, niin sitten kaikki voisivat upata siihen oman kuvansa. Tai vaikka slideshowna esittää striimiä ev.lut.flickristä.
Vaihtuva alttaritaulu, siinäpä kirkon ja jumalanpalvelusten pelastus.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Täytyy kyllä sanoa, että sen verran veemäinen tyyppi olen itse, että jos he sanovat, että eivät voi kuvasta maksaa, vastaisin, että sitten en voi kuvaa antaa.
Tästä asiastahan on paljon keskustelua valokuvauksen harrastajien keskuudessa: pitääkö kuvia antaa ilmaiseksi, jotta saa asiakkaita/nimeä/jne. Mielestäni ei.
Tästä asiastahan on paljon keskustelua valokuvauksen harrastajien keskuudessa: pitääkö kuvia antaa ilmaiseksi, jotta saa asiakkaita/nimeä/jne. Mielestäni ei.
-
Mitäs asiakkaita ne ovat, joille pitää työtä ilmaiseksi tehdä? enkä myöskään usko että "nimeä" saa lahjoittamalla työnsä tuloksia kenellekään. Ilmaiseksi loistolaatua ("nimen" saamiseenhan pitää olla sitä substanssiakin) tekemisestä saa lähinnä hölmön maineen, ei "nimeä"....PaPo kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa, että sen verran veemäinen tyyppi olen itse, että jos he sanovat, että eivät voi kuvasta maksaa, vastaisin, että sitten en voi kuvaa antaa.