Cartier-Bresson ja muita valokuvaajia Yle Teemalla
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Maalis 24, 2014 19 : 52
Cartier-Bresson ja muita valokuvaajia Yle Teemalla
Cartier-Bressonista kertova dokkari tuli ekan kerran tänään, ja suosittelen kyllä katsomista toisella kierroksella: http://ohjelma.yle.fi/ohjelmat/2574140
Mukana oli henkilöhistoriaa, mutta pääsisätö oli mestarin omaa puhetta valokuvaamisesta. Vaikka ajat on muuttuneet hurjasti, niin HCB:n valoittama tosielämän tapahtumien kuvaamisen filosofia pätee edelleen.
Seuraavaksi Teema esittelee viisi kotimaista valokuvaajaa:
http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkis ... lokuvaajat
Näistä itseäni kiinnostaa etenkin Leinonen ja Koutaniemi.
Mukana oli henkilöhistoriaa, mutta pääsisätö oli mestarin omaa puhetta valokuvaamisesta. Vaikka ajat on muuttuneet hurjasti, niin HCB:n valoittama tosielämän tapahtumien kuvaamisen filosofia pätee edelleen.
Seuraavaksi Teema esittelee viisi kotimaista valokuvaajaa:
http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkis ... lokuvaajat
Näistä itseäni kiinnostaa etenkin Leinonen ja Koutaniemi.
-
- Viestit: 471
- Liittynyt: Helmi 22, 2011 12 : 03
Jos Cartier-Bresson kiinnostaa, kannattaa vilkaista myös Youtubestakin löytyvä Just Plain Love.
Linkkiä: http://www.youtube.com/watch?v=ZYYwqo8HKbw
Linkkiä: http://www.youtube.com/watch?v=ZYYwqo8HKbw
-
- Viestit: 7318
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Tuli myös kateltua toi Teeman dokkari, ihme kyllä 12v poikakin sitä jaksoi pitkään katsoa kun samaan aikaan TV:n ääreen osui. Poika ei kyllä ihan mukisematta niellyt filosofista puolta mitä siinä tuotiin esiin, vaan oli sitä mieltä että dokkarissa kuvaaminen yritettiin saada kuulostamaan vaikeammalta kuin mitä se oikeasti on. :-)
Itellä jäi eniten mieleen se kuvaajan näkymättömyys vs. kuvan aitous -aspekti, jota on tullut monesti mietittyä. Eli lähinnä se, että mikä sitten on lopulta se aidon tilanteen taltioinnin ja lavastamisen raja. Useinhan kuitenkin henkilökuvia otettaessa kuvattava on tietoinen kuvaajasta ja kamerasta ja voi muuttaa käyttäytymistään sen mukaan.
Itellä jäi eniten mieleen se kuvaajan näkymättömyys vs. kuvan aitous -aspekti, jota on tullut monesti mietittyä. Eli lähinnä se, että mikä sitten on lopulta se aidon tilanteen taltioinnin ja lavastamisen raja. Useinhan kuitenkin henkilökuvia otettaessa kuvattava on tietoinen kuvaajasta ja kamerasta ja voi muuttaa käyttäytymistään sen mukaan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 7836
- Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
- Paikkakunta: Banaanilaakso
- Viesti:
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: Maalis 01, 2012 12 : 38
- Viesti:
Ei todellakaan ole. Omasi erinomaisen silmän ja oli aikaansa edellä. Toki moni huippuvalokuvaaja jää näiden "mestareiden" varjoon, valitettavasti.jomy kirjoitti:Onko se tuo H C-B vähän yliarvostettu kuvaaja?
Toinen Ranskalaiskuvaaja Willy Ronis, jota ei koskaan mainita missään.
flickr: http://www.flickr.com/photos/janijokiniemi/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 9998
- Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23
Kannattaa muistaa myös se, että pioneeri on aina pioneeri, vaikka kuvat ei olisikaan ehdotonta huippua. Esimerkkinä käy vaikka Hannu Hautala. Meriitit on kiistattomat, mutta kuvat ei enää puhuttele erityisen paljon. Kukin voi nyt miettiä onko Hautala yliarvostettu vai ei. Vastauksia on monia ja ne on kaikki tavallaan oikeita.OskuK kirjoitti:On toki, suomalaisen mielestä kaikki kuuluisat uudistajat pitää lytätä. Sääli ettei ole suomalainen, lyttääminen omaisi paremmin joukkovoimaa.jomy kirjoitti:Onko se tuo H C-B vähän yliarvostettu kuvaaja?
..
-
- Viestit: 9998
- Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23
Aika huono esimerkki. Einstein teki muutakin, kuin yhden kaavan ja sen tekemiseen tarvitaan muutakin kuin laatikko, jossa on painonappi.OskuK kirjoitti:Näinpä. Einsteinkin on mitättömyys: lapsetkin tietää nykyään suhteelisuusteorian pääperiaatteet.
Mitäpä jos pidettäisiin visuaaliset/taiteelliset ja tieteelliset meriitit erillään, kun se voisi olla helpompaa noin keskustelun jatkumisen kannalta?
..
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Sitä vaan, sulla on varmaan hyvä taito myöntää joku toimiva, mutta tiukasti rajattu keskustelutapa sieltä tornistasi noudatettavaksi?Munt kirjoitti:Aika huono esimerkki. Einstein teki muutakin, kuin yhden kaavan ja sen tekemiseen tarvitaan muutakin kuin laatikko, jossa on painonappi.OskuK kirjoitti:Näinpä. Einsteinkin on mitättömyys: lapsetkin tietää nykyään suhteelisuusteorian pääperiaatteet.
Mitäpä jos pidettäisiin visuaaliset/taiteelliset ja tieteelliset meriitit erillään, kun se voisi olla helpompaa noin keskustelun jatkumisen kannalta?
..
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 626
- Liittynyt: Maalis 13, 2003 16 : 32
- Paikkakunta: Oulu
80-luvulla kun tuotiin ensimmäisenä Suomeen HC-B:n näyttely, "mestarille" oli lentolippukin varattuna. Eipä sitten tullut. Oulussa Madetojan salilla kuvia seinille ripustaessani ihmettelin harmaita sävyttömiä kuvia. Aattelin että joku ei osaa Ranskanmaalla vedostaa kunnon näyttelyvedoksia. Sisällöistä en puhu mitään.jomy kirjoitti:Onko se tuo H C-B vähän yliarvostettu kuvaaja?
Toinen Ranskalaiskuvaaja Willy Ronis, jota ei koskaan mainita missään.
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Suomessa joku ei tiedä, ettei herra vedostanut itse mitään, eikä edes valinnut kuviaan. Mutta toki loogisinta on, että arvostus riippuu paljon myös siitä, tuleeko Ouluun vai ei ;-)jomy kirjoitti:80-luvulla kun tuotiin ensimmäisenä Suomeen HC-B:n näyttely, "mestarille" oli lentolippukin varattuna. Eipä sitten tullut. Oulussa Madetojan salilla kuvia seinille ripustaessani ihmettelin harmaita sävyttömiä kuvia. Aattelin että joku ei osaa Ranskanmaalla vedostaa kunnon näyttelyvedoksia. Sisällöistä en puhu mitään.jomy kirjoitti:Onko se tuo H C-B vähän yliarvostettu kuvaaja?
Toinen Ranskalaiskuvaaja Willy Ronis, jota ei koskaan mainita missään.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 9478
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Ja mihinkähän tämä "tieto" perustuu? Esimerksiksi HCB:n historiikissa "Henri Cartier-Bresson Le Tir photographique" ja sen englanninkielisessä painoksessa (ISBN 978-0-500-30124-1) mm. sivulla 56 todetaan aika yksiselitteisesti, että hän itse valitsi ja vedosti satoja kuvia hänen ensimmäiseen MoMAssa pidettyyn näyttelyyn, johon kuvista sitten valittiin 75. Se, että ne sitten vielä vedostettiin erikseen näyttelyyn jonkun muun toimesta ei muuttane sitä faktaa, että hän a) valitsi kuvat ja b)vedosti niistä "raakaversiot".OskuK kirjoitti:Suomessa joku ei tiedä, ettei herra vedostanut itse mitään, eikä edes valinnut kuviaan. Mutta toki loogisinta on, että arvostus riippuu paljon myös siitä, tuleeko Ouluun vai ei ;-)
Se, että joku muu vedosti lopulliset tarkoittanee sitä ettei HCB luottanut omaan ammattitaitoonsa tuolla alueella ja että hän arvosti ammattivedostajia niin, että antoi kuvansa heidän käsiteltäväkseen. Mutta se oli tuohon aikaan melko yleistä muidenkin kuvaajien kohdalla. Tosin jotkut vedostivat omat kuvansa, kuten vaikka AA ja W. Eugene Smith.
Oulusta en sano mitään.
Viimeksi muokannut mremonen, Huhti 15, 2014 19 : 19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi