gigapan

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
libahunt

gigapan

Viesti Kirjoittaja libahunt »

Onko teillä kenelläkään kokemusta noista panoramaroboteista???
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Munt

Re: gigapan

Viesti Kirjoittaja Munt »

libahunt kirjoitti:Onko teillä kenelläkään kokemusta noista panoramaroboteista???
Youtubessa on paljon videoita näistä.
Sieltä selviää miten asetukset pitää tehdä ja miten laite ohjelmoidaan. Osa on aika monimutkaisia ja varsinkin, jos tekee time lapse panoraamoja tms, niin ne ohjekirjat pitää myös lukea.

..
libahunt

Kiitos vastauksesta, ja kyllä niitä katseltu onkin,- ja siksi asiasta innostuttu. En ihan noin vain usko kaikkea mitä enkuksi kirjoitettu on, vaan tahtoisin kuulla omakohtaisia kokemuksia joltakin Härmän Häiskältä.

Nuo videot joita netistä löytyy ovat sangen häkellyttäviä, ja tuovat uuden tarkastelutavan kuvan näkemiseen. Itse pidän tuota toimintamuotoa hauskana, mutta oma esitystapani olisi tehdä suurkokoprinttejä.

Ja vielä historiikki tähän..., olen filmikuvaaja (erikokoisille laakafilmeille valottaja), ja nyt soluttautunut keskuisuuteenne vakoilemaan olisiko sillä digillä jotakin minulle annettavaa.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

libahunt kirjoitti: Ja vielä historiikki tähän..., olen filmikuvaaja (erikokoisille laakafilmeille valottaja), ja nyt soluttautunut keskuisuuteenne vakoilemaan olisiko sillä digillä jotakin minulle annettavaa.
OK.

http://www.sigma-dp.com/DP3Merrill/samp ... IM1545.jpg

..
itu

Viesti Kirjoittaja itu »

Haaveilin, että Gigapania voisi käyttää myös tähtikuvaukseen mutta heidän vastauksensa oli, ettei ohjelmisto tue seurantaa. Ostan moisen aikaisintaan sitten, kun seurantakin toimii.
libahunt

gigapan

Voivat olla tähdet yksittäisinä pikselin pisteinä liian vähän infoa antavaa dataa ohjelmalle jotta se osaisi yhdistää kuvia. Ja seurantamoottori pitäisi tietysti olla jotta pääsisi kokeilemaan.
itu

Re: gigapan

Viesti Kirjoittaja itu »

Gigapanissa on moottorit, joilla kääntö onnistuu joka suuntaan = seuranta. Siten tarve olisi vain sopivalle ohjelmistolle mutteivät ainakaan toistaiseksi tue kyseistä ominaisuutta. En haluaisi ostaa (enkä juuri nyt rakentaakaan) sekä seurantamoottoria että panoraamapäätä, kun molemmat voisivat olla saman raudan eri toimintatapoja. Siedettävänhintaisen ostan, kun sellainen ilmestyy markkinoille.

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/ ... .php?id=10
http://www.gigapan.com/cms/shop/epic-pro
fotom

Viesti Kirjoittaja fotom »

Todennäköisesti gigapanin seurantaversiota saa odottaa melko kauan sillä seuranta vaatii melko tarkan mekaniikan. Gigapanissahan riittää että servot pyöräyttävät kameran haluttuun suuntaan edes suurinpiirtein ja itse kuva otetaan servojen ollessa paikoillaan. Seuranta taasen vaatii jatkuvan seurannan ja se onkin jo hankalampaa.

Nytpä herääkin kysymys, miksi ylipäätään gigapania tarvitaan tähtikuvaukseen? Eihän sitä yhden illan aikana ennätä ottamaan kuin korkeintana parista kohteesta kuvia.
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
itu

Viesti Kirjoittaja itu »

Aivan totta, seuranta vaatii luultavasti Gigapanilta liikaa. Tarkennan (heh), että jos markkinoille tulee laite, jolla voisi tehdä sekä seurantaa (tähtitaivas) että panorointeja (päiväkuvaus), ostaisin pois. Tarkoituksenani ei ole yhdistää ominaisuuksia samaan kuvaustilanteeseen. Tämä on ilmeisesti aiheuttanut sekaannusta.

Pienellä väkertämisellä ja ohjelmoinnilla voisi varmaan seurantamoottoristakin tehdä panoraamapään. DIY vain tuntuu turhalta, kun Gigapan on jo periaatteeltaan liki valmista ratkaisua.
fotom

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tämän voi kai ohjelmoida gigapanin kaltaiseksi laitteeksi mutta toimii myös kompromissiseurantalaitteena myös:

http://www.ursa.fi/kirjakauppa/kaukoput ... S=69680268
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Onko kukaan testannu noita Gigapaneja? Taipuuko tuo Epic 100 myös timelapseen vai onko se ominaisuus vain Pro mallissa?
fotom

itu kirjoitti:Haaveilin, että Gigapania voisi käyttää myös tähtikuvaukseen mutta heidän vastauksensa oli, ettei ohjelmisto tue seurantaa. Ostan moisen aikaisintaan sitten, kun seurantakin toimii.
Gigapanin voinee ruuvata seurantajalustaan kiinni jolloin siinä on seuranta. Ongelmana lienee enempi pitkähköt valotusajat. Tähtikuvauksessa kun ruutua kohden puoli tuntia ei ole vielä juuri mitään. ja siihen päälle darkit ja flatit ja muut kikkailut.
Vastaa Viestiin