Moi,
Mitenkäs tekijänoikeudet menevät tälläisessa tapauksessa:
- Olen tehnyt pientä tuotekuvausta tuotteeseen jonka myynnistä olen vastuussa - pienellä budjetilla niin tehdään itse (olen siis firmassa palkollisena)
- Noita kuvia on sitten firmassa käytetty muutenkin, kun "alan kuvia" on vähän tarjolla
- Firma ostettiin 2 vuotta sitten ja nyt amerikkalainen emoyritys käyttää myös noita samoja kuvia kotisivuillaan jne.
- Kuvausta on tehty osittain työajalla ja osittain vapaa-ajalla
- Kalusto on omaa
Olettaisin että minulla on kuviin vielä täydet oikeudet?
Kiitokset neuvoista.
t.Ville
Kuvien luovuttaminen
-
Jos et ole pyytänyt alunperin korvausta oman ajan ja kaluston käytöstä tai asiasta ei ole mitään sopimusta (suullinenkin kelpaa, jos on todistajia), niin olet aika heikoilla. Eli tuollaiset asiat kannattaa aina sopia ennakkoon. Mikään ei tosin estä pyytämästä korvausta jälkikäteen oman ajan ja kaluston käytöstä.
Oman työnantajani kanssa teimme selkeän sopimuksen juristin avustuksella työhön tai työpaikkaan sidoksissa olevien kuvien käytöstä ja korvauksista. Oman kaluston ja ajan käytöstä maksetaan normaalin tuntipalkan mukaisesti ja työajalla ja työnantajan kalustolla ei korvausta makseta, mutta molemmisssa tapauksissa kuvan oikeudet säilyvät kuvaajalla ja työnantajalla on oikeus käyttää kuvia omiin tarkoituksiinsa. Ja kuvaajan nimi mainitaan aina, mikäli se teknisesti on mahdollista.
Oman työnantajani kanssa teimme selkeän sopimuksen juristin avustuksella työhön tai työpaikkaan sidoksissa olevien kuvien käytöstä ja korvauksista. Oman kaluston ja ajan käytöstä maksetaan normaalin tuntipalkan mukaisesti ja työajalla ja työnantajan kalustolla ei korvausta makseta, mutta molemmisssa tapauksissa kuvan oikeudet säilyvät kuvaajalla ja työnantajalla on oikeus käyttää kuvia omiin tarkoituksiinsa. Ja kuvaajan nimi mainitaan aina, mikäli se teknisesti on mahdollista.