Sivu 1/1

Canonin huolto pelaa. Vai pelaako?

Lähetetty: Elo 30, 2003 10 : 30
Kirjoittaja adele
Ote digiuutisista:
"JAS Tekniikasta tuli tänään tieto, että Canon 10D:n sulkimen korjaamiseen pitää tilata osa ulkomailta ja että kameran saa vasta ensi viikolla. Tämän diagnoosin (uusi suljin?) olisi Armikin voinut kertoa jättäessään kameran takuuhuoltoon toissa perjantaina 15.8"
Voi olla iloinen, että kamera on sentään päässyt työn alle.
Huomasin heinäkuun puolessa välissä 75-300 IS linssini IS:n pitävän tavallista voimakkaampaa ääntä ja tarkentumisen takkuilevan.

Soitin Jassiin, josta ilmoitettiin korjaajien olevan lomalla, ja että korjaamiseen päästään 4.8. Ostin linssin korvaajaksi uuden 70-200 f2.8, koska tarvitsin kameraa ulkomailla. Ennen matkaani vein 27.7 tarkennusongelmasta kärsivän linssin JAS:iin korjattavaksi, jolloin sovittiin, että linssi pääsee viimeistään 11.8 korjaajan pöydälle.

Matkalta palattuani aikani odottelin soitto JAS:sta. Mitään ei kuulunut. Eilen 29.8 kyselin linssistä, jolloin ilmoitettiin, että korjausta/tarkastamista ei ole vielä aloitettu. Yli kuukausi oli kulunut.

Samaan aikaan Canon ilmoittaa digijärkkärimarkkinoiden moninkertaistumisesta.
Voi vain kuvitella kuinka paljon tilanne vielä tästä huononee kun aikaa kuluu. Homma on karannut sekä Canonin, että JAS:sin käsistä.

Kun Canonin huollon tilanne on tämmöinen, on takuun merkitys laskenut. Jos ja kun vikoja on, niin laitteet maakaavat kuukausitolkulla huollossa.
Mitä kuluttajasuoja asiasta sanoo? Onko erilaisia kokemuksia?

Lähetetty: Elo 30, 2003 11 : 03
Kirjoittaja MattiH
Viasta riippuen kuukausi on varmaankin jonkinlainen keskiarvo, kun korjataan ihan oikeaa digikameran vikaa. En puhu nyt mistään kalibroinnista tai viallisten pikseleiden mappausta.

Onhan se melkoisen tyly kokemus, kun ostaa kameran ja mahdollisesti muutaman viikon päästä joutuu viemään sen kuukaudeksi huoltoon.

Helsingissäkin on sellaisia liikkeitä, jotka antavat tilalle vastaavan kameran, jos takuuhuoltoon joutuu turvautumaan. Tällainen palvelu on tietenkin aivan ylimääräistä.

Kuluttajaviranomaisiin lienee vähän turha vedota. Periaatteessahan pitäisi kuukauden pituisen takuuhuollon ajaksi asiakkaan käyttöön antaa vastaava laite, mutta käytännössä en usko näin tapahtuvan.

Re: Canonin huolto pelaa. Vai pelaako?

Lähetetty: Elo 30, 2003 11 : 09
Kirjoittaja lippoma
Voi olla iloinen, että kamera on sentään päässyt työn alle.
Huomasin heinäkuun puolessa välissä 75-300 IS linssini IS:n ... Onko erilaisia kokemuksia?
Vein korjattavaksi samaisen objektiivin 75-300 IS:n 6.8.2003 ja sain ilmoituksen 27.8.2003 tekstiviestillä kännykkääni, että objektiivini on noudettavissa. Alunperin arvioitu korjauksen valmistumis päivämäärä oli 22.8.2003. En ole vain vielä itse kiirreiltäni ehtinyt objektiivia hakemaan. Katso toisaalta foorumia http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... 2&start=45
Itse olin valmistautunut pidempään odotukseen, koska kyseessä oli kuitenkin uuden linssin asentaminen rikkoutuneen tilalle.